مروری بر سوگ‌سروده‌های عاشورا در بستر زمان فیلم سینمایی «بی‌بدن» اکران آنلاین می‌شود + زمان پخش تمدید مهلت ثبت‌نام در المپیاد فیلمسازی نوجوانان تعطیلی سینما‌های خراسان رضوی و مشهد از ۲۴ تا ۲۸ تیر ۱۴۰۳ لباس و گریم متفاوت الناز شاکردوست در نقش مشهورترین زن شاهنامه رقابت خواکین فینیکس و دنزل واشینگتن برای اسکار ۲۰۲۵ ویژه‌برنامه رادیویی «مثل آب» برای حضرت عباس (ع) + زمان پخش امین زندگانی با تله‌تئاتر «کاتب اعظم» در تلویزیون + زمان پخش بخشی نگری و خودمحوری دستگاهی، مانع توسعه هنر عاشورایی افشاگری پس از واقعه | نگاهی به فیلم «شور عاشقی» در مختصات سینمای دینی ایران اعجاز ایجاز (بخش سوم) نگاهی به دشواری‌های سرودن و نوشتن برای کودک و نوجوان با موضوع عاشورا واکنش مدیرکل نظارت بر نمایش فیلم سازمان سینمایی به ممنوع‌التصویری باران کوثری جایزه داوران پناهنده پالرمو به «آنیتا، گمشده در اخبار» رسید آغاز فرایند ارسال آثار برای جوایز اسکار ۲۰۲۵ صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۳ عطر «گلاب اشک»؛ گزارشی از برگزاری کارگاه‌های هنری ویژه محرم ۱۴۰۳ در نگارخانه رضوان گفت‌‌گو با «رضا ایرانمنش» بعد ترخیص از بیمارستان | همچنان عاشق بازیگری‌ام انتشار فراخوان بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان
سرخط خبرها

حدیث شهید جاوید | نگاهی گذرا به ۶ کتاب تازه درباره قیام امام حسین (ع) و حوادث کربلا

  • کد خبر: ۲۳۸۹۰۹
  • ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۷
حدیث شهید جاوید | نگاهی گذرا به ۶ کتاب تازه درباره قیام امام حسین (ع) و حوادث کربلا
درباره ۶ کتاب تازه که درباره قیام امام حسین (ع) و حوادث کربلا منتشر شده است، بیشتر بدانید.

مریم محبی | شهرآرانیوز؛ به سیاق هر شنبه، برایتان چند کتاب تازه معرفی کرده ایم، اما برخلاف سنت هفته‌های پیشین، در یک محور و یک موضوع. کتاب‌های امروز، به فراخور روز‌هایی که با نام و یاد امام حسین (ع) و واقعه عاشورا گره خورده است، به همین موضوع اختصاص دارد، البته هرکدام از منظری.

تشیع در جهان امروز

«اجتماعات شیعی در گستره جهانی»، به کوشش جبار رحمانی، نشر آرما، ۴۹۶ صفحه، ۶۶۰هزار تومان.

این اثر، مطابق عنوان فرعی، مجموعه مقالاتی است درباره «آیین‌های عاشورایی و هویت‌های شیعی در جوامع مدرن». به بیان جزئی تر، کتاب حاضر سعی دارد تصویری از تشیع امروز را در گستره‌ای به وسعت جهان به مخاطب عرضه کند و برای رسیدن به این منظور، مطالعات موردی را نیز محور قرار داده است، آن هم در جغرافیای عظیمی، از مناطق قدیم شیعه نشین در خاورمیانه گرفته تا مناطق جدید در کشور‌های اسکاندیناوی. نسبت مناسک عزاداری و محیط آیینی آن ها، و سبک و ویژگی‌های عزاداری در ایران نیز از محتویات این اثر است.

زنان مسلمان همچون سرمشقی در بزنگاه‌های تاریخی

«امام حسین پژوهی برای جهان معاصر ۵»، به کوشش محمدجعفر امیرمحلاتی، نشر نگاه معاصر، ۳۴۴ صفحه، ۲۷۵هزار تومان.

این کتاب از مجموعه‌ای شامل دفاتر متعدد است و به الگووارگی زنان مسلمان در بزنگاه‌های تاریخی می‌پردازد؛ به طور ویژه حضرت زینب (س) و دیگرزنان پیشرو در حادثه کربلا. نکته مهم در بررسی این سیر و سیره تمرکز بر اقتدار و کنشگری ایشان در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، دینی، سیاسی و علمی است و البته هم زمان شایستگی در جایگاه زنانی باحیا، همسرانی شایسته و مادرانی نمونه. «موازنه اقتدار و حیا»، «اقتدار و معادله قدرت» و «سوءتعبیر فمینیستی از فضیلت حیا» از سرفصل‌هایی است که در این کتاب درباره آن‌ها نوشته شده است.

زنان در آیین‌های عاشورا

«زنان کربلا»، ویراسته کامران اسکات آقایی، ترجمه پرستو عراقی نیکنام، نشر آرما، ۳۳۲ صفحه، ۳۵۰هزار تومان.

«زنان کربلا» شامل یازده مقاله است از پژوهشگران مختلف که مشارکت زنان در آیین‌های عاشورایی را در کشور خودمان و کشورهایی، چون عراق، لبنان، هند، پاکستان و آمریکا بررسی کرده اند و از تفاوت‌های آن سخن گفته اند؛ تفاوت‌هایی که فقط ناشی از تفاوت‌های فرهنگی و دینی نیست و گاهی از یک جامعه به جامعه‌ای دیگر، اگرچه در یک چارچوب شیعی، هم وجود دارد و از عواملی، چون سطح تحصیلات و زمینه‌های اقتصادی متأثر است.

تحولات نوگرایانه و آیین‌های مذهبی شیعه

«شهدای کربلا»، نوشته کامران اسکات آقایی، ترجمه ملیحه درگاهی، نشر یکشنبه، ۲۲۲ صفحه، ۲۰۰هزار تومان.

طی دو قرن گذشته در نماد‌ها و آیین‌های مذهبی شیعه چه تغییراتی رخ داده است و اثر این تغییرات را در کجا باید جست وجو کرد؟ این سؤالی است که کتاب درصدد پاسخ دادن به آن است تا به ویژه بگوید که تحولات نوگرایانه در این عرصه چگونه بر فرهنگ اجتماعی، سیاسی و دینی کشورمان، و از چه ابعادی، اثر گذاشته است. نویسنده این مسئله را در سه دوره قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی بررسی می‌کند.

آنچه اسماعیلیه از امام حسین (ع) روایت می‌کند

«عاشورا به روایت اسماعیلیه»، ادریس بن حسن، ترجمه مصطفی گوهری فخرآباد و مجتبی سلطانی احمدی، نشر آرما، ۳۳۳ صفحه، ۳۱۰هزار تومان.

«عاشورا به روایت اسماعیلیه» ترجمه بخشی از کتاب «عیون الاخبار و فنون الآثار» است؛ کتابی که تاریخ رسمی شکل گیری اسماعیلیان را حکایت می‌کند و مؤلف آن، خود در سال ۸۳۲ قمری رهبری اسماعیلیه یمن را عهده دار بوده است. این اثر ترجمه‌ای است از بخش‌های مرتبط با زندگی، فضائل و شهادت امام حسین (ع) و یارانش که درواقع در مجلد چهارم این کتاب آمده و روایت اسماعیلیه است از امام حسین (ع) 
و عاشورا.

امام حسین (ع) و آنچه در منا گفت

«فاجعه سکوت نخبگان»، محمد سروش محلاتی، نشر میراث اهل قلم، ۲۵۷ صفحه، ۲۳۰هزار تومان.

چنان که از عنوان اثر برمی آید، این کتاب «شرحی بر خطابه امام حسین (ع) در منا» است؛ خطبه‌ای که در روز‌های حج ایراد شد و مضمون آن خلافت بنی امیه بود و انحرافات آن. فضائل اهل بیت (ع) و آیات و روایاتی، چون فتح خیبر و غدیر خم و حدیث ثقلین نیز از درون مایه‌های این خطابه است. کتاب یک بخش ضمیمه نیز دارد با عنوان «امام حسین (ع) و اصلاح امت».

حدیث شهید جاوید

یک پیشنهاد

«امام حسین پژوهی برای جهان معاصر ۵» عنوان یکی از کتاب‌هایی است که پیش‌تر معرفی شد. همان طور که مشخص است، این اثر از مجموعه‌ای است که پیش از این چهار دفتر دیگر نیز از آن منتشر شده است. شاید بد نباشد سراغی از آن‌ها هم بگیرید. هدف این مجموعه پرداختن به مقوله تشیع معاصر است و البته واقعه عاشورا در کربلا. 

چند سال پیش، در معرفی این مجموعه کتاب آمده است: «جامعه جهانی به زودی دهه دوم قرن بیست ویکم میلادی را پشت سر می‌گذارد و جهان اسلام در آستانه ورود به قرن پانزدهم شمسی است. زمینه و زمانه زندگی ما در این عصر در ذیل چه پارادایم‌های تمدنی یا بی تمدنی قرار دارد؟ ذهن تاریخی ما چه رویکرد‌ها و راهبرد‌هایی را برای مواجهه با این پارادایم‌ها در اختیار ما قرار می‌دهد؟»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->