نگاهی به پیشینه عزاداری شیعیان قندهاری در مشهد + فیلم سقوط مرگبار اتوبوس در ولایت «بغلان» افغانستان با ۱۷ کشته وزیر تجارت طالبان: به دنبال حضور فعال در چابهار هستیم محرم ۱۴۰۳ با نوحه‌های افغانستانی |‌ نوای غریب عبدالله انصاری + صوت و فیلم زیر علم‌های شهر، جان‌ها فدای عباس (ع) شبکه داعش مرتبط با پاکستان پیش از حمله به شیعیان کابل منهدم شد محرم ۱۴۰۳ با نوحه‌های افغانستانی |‌ علمدار نیامد + فیلم ویدئو | مراسم عَلَم کشی شب هفت محرم در هیئت مهاجران افغانستانی مقیم مشهد محرم ۱۴۰۳ با نوحه‌های افغانستانی |‌ ۱۳ساله عسل شد برایم شهادت + فیلم محرم ۱۴۰۳ در افغانستان | از محدودیت‌های طالبان برای شیعیان تا احتمال حمله داعش به عزاداران حسینی محرم ۱۴۰۳ با نوحه‌های افغانستانی |‌ ای ساقی لب تشنگان،‌ ای جان جانانم + صوت پاکستان از تمدید اقامت پناهندگان ثبت شده افغان برای یکسال دیگر خبرداد سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلاری تاجران افغانستانی در ایران محرم ۱۴۰۳ با نوحه‌های افغانستانی | روضه‌خوانی مداح اهل سنت در رثای شهدای کربلا + فیلم هاشمی‌ارزگانی: انتظار می‌رود، دولت چهاردهم روند قانونمندسازی پدیده مهاجرت را دنبال کند طالبان پس از جمع‌آوری پرچم عزاداران در کابل اطمینان داد که امنیت عاشورا تامین می‌شود محرم ۱۴۰۳ با نوحه‌های افغانستانی | مرثیه خوانی سید فخرالدین آقا + صوت و فیلم طالبان: ورزشکاران زن افغانستانی، نمایندگان ما در المپیک نیستند احمد مسعود: این حق را نداریم که به ایران بگوییم سیاست خارجی تو چگونه باشد + فیلم حقیقت‌طلب: دولت پزشکیان در زمینه مدیریت امور مهاجران، با چالش‌های زیادی روبه‌رو است
سرخط خبرها

نگاهی به پیشینه عزاداری شیعیان قندهاری در مشهد + فیلم

  • کد خبر: ۲۳۹۳۸۰
  • ۲۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۷
نگاهی به پیشینه عزاداری شیعیان قندهاری در مشهد + فیلم
مهاجران افغانستانی از همان روز‌های اول حضورشان در مشهد آداب و رسوم خود را به‌خصوص در عزاداری برای شهدای کربلا با خود به کوچه پس کوچه‌های مشهد آوردند، در این گزارش به پیشینه عزارداری شیعیان قندهاری در مشهد نگاه کرده‌ایم.

به گزارش شهرآرانیوز؛ ظهر عاشورا خود را به بابانظر ۴۳ رساندم، جایی که از بلندگو‌های یک ساختمان نیمه کاره صدای نوحه خوانی با لهجه شیرین قندهاری می‌آمد. وقتی عزاداری مردم مناطق مختلف افغانستان را دیده باشید، عزاداری شیعیان قندهاری بیشتر آدم را جذب خودش می‌کند.

ابوذر محسنی که خود را عضوی از اعضای هیات مدیره حسینیه قندهاری‌ها در مشهد معرفی می‌کند درباره سابقه هیات و حسینیه قندهاری‌ها می‌گوید: بعد از آمدن مهاجران افغانستانی و قندهاری‌ها به مشهد در دهه شصت یک ساختمان کوچک در خیابان دریا (وحید) خریداری شد و قندهاری‌ها برنامه‌های فرهنگی خود را آنجا برگزار می‌کردند. آرام آرام با افزایش جمعیت عرصه تنگ شد و بزرگان ما به فکر تهیه جای بزرگتر افتادند.

اینجا ببینید:

او ادامه داد: ساختمان کنونی هیات قندهاری‌ها در مشهد با وسعت ۹۰۷ متر مربع خریداری شد و اکنون ۲۷۰۰ متر مربع برای این مکان مجوز زیربنا در چهارطبقه گرفته شده است و قرار است کار‌های فرهنگی، آموزشی و دینی در این مکان انجام شود. برای این مجتمع در کنار موضوعات فرهنگی محیط‌های آموزشی هم پیش بینی کرده‌ایم و برای این کار یک طبقه در نظر گرفته‌ایم.

محسنی در رابطه با سابقه هیات قندهاری‌ها در مشهد گفت: قندهاری‌ها در دهه شصت و از ابتدای تاسیس «مدرسه جعفری» فعالیت‌های مذهبی داشته است. یک مشکلی که ما در قومیت (فارسی‌زبانان قندهار) خود داشتیم این بود که مرد‌ها و زن‌ها با یکدیگر و به صورت همزمان قادر به برگزاری مراسم عزاداری نبودند. بعد از خریداری این زمین در سال ۱۳۹۶ بعد از آنکه زمین را صاف کردیم، برای اولین بار مراسم عزاداری آقا امام حسین (ع) را برای زنان و مردان به صورت مشترک و همزمان برگزار کردیم. خوشبختانه از همان روز اول چه در زمین خالی و چه در وضعیت نیمه ساخته ساختمان مراسم عزاداری آقا امام حسین (ع) را برگزار کردیم که با استقبال مردم روبرو شدیم. حضور پرشور مردم به ما این نوید را می‌دهد که راه خود را ادامه بدهیم.

محسنی خاطرنشان کرد که در محرم امسال ما هرشب بین ۲۷۰۰ تا ۳ هزار مراجعه کننده داریم و به آنها تا جایی که در توان داریم خدمات می‌دهیم. ما همچنین در همین مکان نیمه ساخته حسینیه کودکان را راه‌اندازی کرده‌ایم و مفاهیم عاشورایی را با زبان خودشان به آنها منتقل می‌کنیم و این کار توسط مربیانی انجام می‌شود که دوره تخصصی دیده‌اند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->