کشف بمب ۴۰۰کیلوگرمی در سرپل افغانستان (۲۸ تیر ۱۴۰۳) ۳ میلیارد دلار مبادلات سالانه ایران و افغانستان از طریق دوغارون سیل در ننگرهار افغانستان ۱۳۰ کشته و ۴۱۰ زخمی برجای گذاشت طالبان برای مهاجران افغانستانی ساکن ایران شناسنامه الکترونیکی توزیع می‌کند کمبود بودجه؛ کمک‌های برنامه جهانی به نیازمندان افغانستان را کاهش داد فرماندار تایباد از آمادگی برای پذیرایی از زائران افغانستانی اربعین ۱۴۰۳ خبرداد نگاهی به پیشینه عزاداری شیعیان قندهاری در مشهد + فیلم سقوط مرگبار اتوبوس در ولایت «بغلان» افغانستان با ۱۷ کشته وزیر تجارت طالبان: به دنبال حضور فعال در چابهار هستیم محرم ۱۴۰۳ با نوحه‌های افغانستانی |‌ نوای غریب عبدالله انصاری + صوت و فیلم زیر علم‌های شهر، جان‌ها فدای عباس (ع) شبکه داعش مرتبط با پاکستان پیش از حمله به شیعیان کابل منهدم شد محرم ۱۴۰۳ با نوحه‌های افغانستانی |‌ علمدار نیامد + فیلم ویدئو | مراسم عَلَم کشی شب هفت محرم در هیئت مهاجران افغانستانی مقیم مشهد محرم ۱۴۰۳ با نوحه‌های افغانستانی |‌ ۱۳ساله عسل شد برایم شهادت + فیلم محرم ۱۴۰۳ در افغانستان | از محدودیت‌های طالبان برای شیعیان تا احتمال حمله داعش به عزاداران حسینی محرم ۱۴۰۳ با نوحه‌های افغانستانی |‌ ای ساقی لب تشنگان،‌ ای جان جانانم + صوت پاکستان از تمدید اقامت پناهندگان ثبت شده افغان برای یکسال دیگر خبرداد سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلاری تاجران افغانستانی در ایران محرم ۱۴۰۳ با نوحه‌های افغانستانی | روضه‌خوانی مداح اهل سنت در رثای شهدای کربلا + فیلم
سرخط خبرها

۳ میلیارد دلار مبادلات سالانه ایران و افغانستان از طریق دوغارون

  • کد خبر: ۲۳۹۶۴۰
  • ۲۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۲
۳ میلیارد دلار مبادلات سالانه ایران و افغانستان از طریق دوغارون
فرماندار شهرستان مرزی تایباد گفت: سطح مبادلات ایران و افغانستان از طریق مرز دوغارون سالانه به بیش از سه میلیارد دلار می‌رسد که این نشان از روابط بالای اقتصادی ۲ کشور دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، مهدی شیردل روز پنجشنبه در جریان بازدید جمعی از مسئولان استان فارس از مرز زمینی دوغارون افزود: دوغارون مهمترین کانون اقتصادی ایران با افغانستان است که کالا‌های صادراتی ایران و استان خراسان رضوی به این کشور، تامین کننده بازار ۳۰ میلیون نفری همسایه شرقی است.

وی ادامه داد: از همه توان و ظرفیت‌های شهرستان برای رفع موانع پیش روی منطقه اقتصادی دوغارون استفاده کرده ایم که این خود منجر به رضایتمندی طرف حاکمیت افغانستان شده است.

او اظهار کرد: اکنون روزانه افزون بر هزار و ۲۰۰ دستگاه کامیون ایرانی و افغانستانی از این مرز بین ۲ کشور رفت و آمد می‌کنند که توسعه این بخش نیاز به هم‌افزایی همه دستگاه‌های ملی و استانی دارد.

وی بیان کرد: برای ایجاد امنیت پایدار در مرز نیازمند اشتغال پایدار در منطقه هستیم که این خود فرصتی برای تامین قسمتی از معیشت و اقتصاد خانوار‌های ساکن در این خطه مرزی است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز در این بازدید از همجواری تایباد در شرق خراسان با افغانستان، به عنوان یک فرصت طلایی برای اقتصاد کشور یاد کرد که توسعه آن به رونق و پویایی اقتصاد منطقه و نیز کشور منجر می‌شود.

جعفر قادری افزود: گذرگاه دوغارون مهمترین دروازه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با افغانستان است که نقش زیاد و تاثیرگذاری در اقتصاد استان خراسان رضوی و کشور دارد.

او اظهار کرد: از همه ظرفیت‌های کشوری، استانی و منطقه‌ای باید برای شکوفایی این مرز رسمی که افزون بر ۱۱۰ سال قدمت دارد، بهره گرفت و این امر منجر به برقراری تعاملات ۲ کشور در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه دوغارون پل ارتباطی ایران با کشور‌های آسیای میانه است، ادامه داد: با فراهم شدن بستر و زیرساخت‌های لازم در این کانون اقتصادی می‌توان بازار افغانستان و بازار‌های هدف این کشور را نیز به دست گرفت که این خود اقتصاد ایران را متحول خواهد کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: توسعه روابط با کشور‌های همسایه یکی از مهمترین سیاست‌های دولت سیزدهم بود که در این بخش موفق عمل کرد و دستاورد‌های خوبی را نیز به دنبال داشت.

قادری یکی از ظرفیت‌های مهم تایباد را گردشگردرمانی بیان کرد و گفت: فعال شدن حوزه گردشگری سلامت در این شهرستان برای درمان بیماران افغانستانی یک ضرورت و نیاز است، چرا که علاوه بر جذب درآمد برای کشور و منطقه، توسعه بخش سلامت در این منطقه مرزی را نیز به همراه دارد.

نماینده شیراز در مجلس، معاون اقتصادی استاندار فارس و شماری از مسوولان این استان در این سفر از بازارچه مرزی دوغارون، منطقه ویژه اقتصادی و نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان بازدید کردند.

بیشترین حجم کار منطقه ویژه اقتصادی دوغارون، ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است. کالا‌های بازرگانان افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشور‌های حوزه خلیج فارس به گمرک‌های بندرعباس و بندر لنگه منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت می‌شود.

پایانه مرزی و منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد و همجوار با کشور افغانستان، در زمره پنج پایانه برتر اقتصادی کشور است. شهرستان ۱۴۵ هزار نفری تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->