برگزاری جلسه هم اندیشی فعالان اقتصادی استان در مشهد (۳۰ تیر ۱۴۰۳) اعلام جزئیات تعرفه ورودی خودرو در سال ۱۴۰۳ + جدول آب مشهد در پیک گرمای تابستان ۱۴۰۳ جیره‌بندی می‌شود؟ پلمب ۳۴ واحد عرضه، تولید و نگهداری فراورده‌های خام دامی در خراسان‌رضوی میزان و چگونگی اعطای معافیت‌های مالیاتی موضوع تبصره ماده ۱۰۰ در سال ۱۴۰۳ وزیر صمت: برای خودروسازان محدودیت‌های ارزی قائل می‌شویم | آیا سامانه یکپارچه خودرو‌های وارداتی حذف می‌شود؟ آخرین وضعیت بازار سرمایه | ریزش ۱۰ هزار واحدی شاخص کل در اولین روز هفته (۳۰ تیر ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۰ تیر ۱۴۰۳) فردا (۳۱ تیر ۱۴۰۳)، آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی اشخاص حقوقی و صاحبان املاک اجاری تشدید نظارت بر بازار عرضه محصولات کشاورزی در مشهد نتایج قرعه‌کشی خودرو‌های وارداتی فردا (۳۱ تیر ۱۴۰۳) اعلام می‌شود توزیع بیش از ۹۰۰ تُن اقلام تنظیم‌بازار بین هیئات مذهبی مشهد در ماه محرم ۱۴۰۳ تدوین ۵ برنامه برای رشد امنیت غذایی و تأمین سفره مردم | خرید گندم از کشاورزان از مرز ۸.۲ میلیون تُن گذشت مصرف برق ایران معادل ۶۰ درصد مصرف ۲۷ کشور اتحادیه اروپاست قیمت انواع موبایل در مشهد (۳۰ تیر ۱۴۰۳) قیمت خودرو‌های وارداتی چقدر است و با چه قیمتی قیمتی به ایران می‌رسند؟ چراغ سبز به بازار خودرو | شهرآرانیوز تأثیر آزادسازی واردات خودرو‌های کارکرده بر بازار را بررسی می‌کند نحوه ثبت‌نام وام مستأجری سال ۱۴۰۳ اعلام شد + جزئیات قیمت امروز دلار، طلا، سکه و بیت کوین (۳۰ تیر ۱۴۰۳) | دلار بازار آزاد در کانال ۵۷ هزار تومان وزیر نیرو: دستور قطع برق ادارات پرمصرف صادر شد قیمت امروز خودرو‌های صفر خارجی (۳۰ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های صفر داخلی (۳۰ تیر ۱۴۰۳) | قیمت‌ها افزایش یافت یارانه تیرماه ۱۴۰۳ ویژه دهک‌های چهارم تا نهم چه زمانی واریز می‌شود؟ + جدول واریز یارانه نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۳ درصد افزایش یافت + جدول (۳۰ تیر ۱۴۰۳) میوه امروز در مشهد چند؟ (۳۰ تیر ۱۴۰۳) | کاهش ۱۵ هزارتومانی هلو و شلیل
سرخط خبرها

تدوین ۵ برنامه برای رشد امنیت غذایی و تأمین سفره مردم | خرید گندم از کشاورزان از مرز ۸.۲ میلیون تُن گذشت

  • کد خبر: ۲۳۹۹۴۲
  • ۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۴
تدوین ۵ برنامه برای رشد امنیت غذایی و تأمین سفره مردم | خرید گندم از کشاورزان از مرز ۸.۲ میلیون تُن گذشت
وزیر جهاد کشاورزی از تدوین ۵ برنامه برای افزایش امنیت غذایی و تأمین معیشت مردم خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدعلی نیکبخت در مراسم افتتاحیه بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی «دام و صنایع وابسته ایران» گفت که با توجه به وضع موجود، برای تأمین معیشت مردم ۵ اولویت تدوین کرده‌ایم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: اولویت اول افزایش تولیدات کشاورزی با حفظ ذخایر و منابع است. در اولویت دوم، تلاش می‌کنیم که تنوع در تولید ایجاد شود و ضرر و زیان کشاورزان به حداقل کاهش یابد.

وی افزود: اولویت سوم تعادل‌بخشی به بخش تولید است یعنی مشخص شود که کدام بخش به چه میزان منابع نیاز دارد و بهره‌وری در بخش‌ها چگونه است.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی تولید صادرات محور از دیگر اولویت‌های بخش کشاورزی است، معتقد هستیم اگر تولید صرفاً برای تامین داخل باشد به بن‌بست خواهد رسید و باید برنامه‌ریزی صادرات انجام شود.

وزیر جهاد کشاورزی اولویت پنجم را توجه به کشاورزی دانش بنیان عنوان کرد و گفت: آموزش و تحقیقات و ترویج کشاورزی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: این ۵ اولویت با توجه به وضعیت موجود است، اما در ادامه می‌تواند اولویت‌های جدیدی اضافه شود.

وی تاکید کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری هم بخش‌های دام طیور و شیلات از اولویت‌های جدی وزارتخانه است. مخصوصاً در حوزه آبزی‌پروری تنها از ۱۰ تا ۱۵ درصد ظرفیت‌های موجود استفاده شده است.

وی ادامه داد: موضوع پرورش ماهی در قفس و پرورش ماهیان گرمابی و سردابی از اولویت‌های ما است و ۵۰۰ هزار حلقه چاه مجوزدار در اختیار این بخش قرار دارد که یک مزیت محسوب می‌شود.

به گفته نیکبخت، صنایع غذایی هم در اولویت‌های سرمایه‌گذاری در این بخش قرار دارد که می‌تواند از خام فروشی جلوگیری کند.

وی توسعه گلخانه‌ها و گیاهان دارویی را از اولویت‌های دیگر سرمایه‌گذاری در این بخش عنوان کرد و گفت: فرصت‌های بسیار زیادی در این حوزه‌ها وجود دارد.

وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: هشت محصول اساسی برای افزایش تولید انتخاب شده است که یکی از آن‌ها افزایش تولید نهاده‌های دامی است.

وی گفت: در حال حاضر، بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تُن ذرت در انبار‌های کشور وجود دارد و نزدیک به ۲ میلیون تن کنجاله سویا وجود دارد که بیش‌از ۴ ماه نیاز کشور را تأمین می‌کند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: امروز وضعیت بحرانی نهاده‌های دامی عبور کردیم و در حال برنامه‌ریزی برای تامین نهاده‌های دامی برای نیمه دوم سال هستیم.

نیکبخت گفت: در تولید مرغ و تخم‌مرغ به مرحله صادرات رسیده‌ایم و به فکر تثبیت و پایداری تولید و افزایش صادرات هستیم. سال گذشته، ۱۴۰ هزار تُن تخم‌مرغ صادر شده و از ابتدای امسال، بیش‌از ۵۰ هزار تُن تخم‌مرغ صادر شده است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: برنامه ما محول‌کردن امور به تشکل‌های بخش کشاورزی است که در مرغ و تخم‌مرغ این کار صورت گرفته و در بقیه بخش‌ها هم این کار انجام خواهد شد.

وی درباره تولید گوشت قرمز گفت: در سال‌های گذشته دام‌های مولد را از دست داده بودیم و اکنون در حال احیا و بازسازی دام‌های مولد هستیم که اگر لازم بود با ارز ترجیحی وارد می‌کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: شاخص‌های بخش کشاورزی نشان می‌دهد که وضعیت این بخش رو به بهبود است. نرخ ارزش افزوده در بهار ۱۴۰۲ منهای ۴.۶ درصد بود و در زمستان ۱۴۰۲ به ۶ دهم مثبت رسید و پیش‌بینی می‌شود که در سال جدید هم به نرخ مثبت برسیم.

به گفته نیکبخت، تراز تجاری بخش کشاورزی بیش از ۲ میلیون دلار در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ بهبود پیدا کرد.

۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شد

وی افزود: برای دومین سال پیاپی نیاز ۱۰۰ درصدی کشور به گندم را تامین کردیم؛ تا به امروز بیش از ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان کشور خریداری کردیم، اگر در همین روال کار ادامه یابد، حدود ۱۸ درصد نسبت به مشابه سال گذشته تولید بیشتر می‌شود.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی امسال نیاز کشور و ذخایر استراتژیک از گندم داخلی تامین می‌شود و نیاز به هیچ گونه واردات نخواهد بود. نرخ تورم در بخش کشاورزی هم با استناد به مرکز آمار زیر میانگین کشوری است.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->