جای خالی دختران | نتیجه کنکور پسرانه افغانستان اعلام شد مهاجرت افغانستانی‌ها به ایران؛ مهاجرتی که عادی نیست ۲۵۰۰ مغازه فروش قطعات خودرو در آتش‌سوزی قندهار از بین رفت کمک‌های بشردوستانه ایران به سیل‌زدگان ننگرهار رسید پلیس ترکیه متهم به بدرفتاری با مهاجران افغانستانی شد در سال ۲۰۲۴ سیل به ۱۴۵ هزار نفر در افغانستان آسیب زده است کمیته بررسی جنگ آمریکا در افغانستان آغاز به کار کرد سازمان بین‌المللی مهاجرت از بازگشت بیش‌از ۸۵۸ هزار مهاجر به افغانستان خبر داد کشف بمب ۴۰۰کیلوگرمی در سرپل افغانستان (۲۸ تیر ۱۴۰۳) ۳ میلیارد دلار مبادلات سالانه ایران و افغانستان از طریق دوغارون سیل در ننگرهار افغانستان ۱۳۰ کشته و ۴۱۰ زخمی برجای گذاشت طالبان برای مهاجران افغانستانی ساکن ایران شناسنامه الکترونیکی توزیع می‌کند کمبود بودجه؛ کمک‌های برنامه جهانی به نیازمندان افغانستان را کاهش داد فرماندار تایباد از آمادگی برای پذیرایی از زائران افغانستانی اربعین ۱۴۰۳ خبرداد نگاهی به پیشینه عزاداری شیعیان قندهاری در مشهد + فیلم سقوط مرگبار اتوبوس در ولایت «بغلان» افغانستان با ۱۷ کشته وزیر تجارت طالبان: به دنبال حضور فعال در چابهار هستیم محرم ۱۴۰۳ با نوحه‌های افغانستانی |‌ نوای غریب عبدالله انصاری + صوت و فیلم زیر علم‌های شهر، جان‌ها فدای عباس (ع) شبکه داعش مرتبط با پاکستان پیش از حمله به شیعیان کابل منهدم شد
سرخط خبرها

مهاجرت افغانستانی‌ها به ایران؛ مهاجرتی که عادی نیست

  • کد خبر: ۲۴۰۱۵۸
  • ۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۹
مهاجرت افغانستانی‌ها به ایران؛ مهاجرتی که عادی نیست
در جلسه‌ای با حضور چهره‌های دانشگاهی و اجتماعی، موضوع مهاجران افغانستانی و حاشیه‌های حضور آن‌ها در ایران تحلیل و بررسی شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ یکی از سلسله‌نشست‌های «گفت‌وگویی پیرامون مسائل و فرصت‌های پیش‌روی ایران» با موضوع «مهاجران افغانستان، فرصت یا تهدید برای ایران؟» عصر روز شنبه (۳۰ تیر ۱۴۰۳)، در دفتر «بنیاد امید ایرانیان مشهد» با حضور جمعی از نخبگان دانشگاهی، فعالان محلات حاشیه شهر، دانشجویان و مهاجران افغانستانی مقیم مشهد برگزار شد.

حمیدرضا موحدی‌زاده، سیدجواد حسینی، محسن مدیر شانه‌چی و مجید فولادیان، از اساتید دانشگاه فردوسی مشهد و مدیران عالی استان و بهاره صفرنیا سخنرانان اصلی این نشست بودند و دیدگاه و نظر خود را در رابطه با موضوع جلسه بیان کردند.

مهاجرت یکی از بحران‌های ایران است‌

مهاجرت افغانستانی‌ها به ایران؛ مهاجرتی که عادی نیست

سیدجواد حسینی؛ معاون اسبق سیاسی، امنیتی، اجتماعی استانداری خراسان‌رضوی و سرپرست سابق وزارت آموزش‌وپرورش

در بین ۲۰۰ کشوری که در جهان داریم، ۹۰ درصد کشور‌ها در زمره کشور‌هایی با تنوع قومیتی هستند. وقتی ما از نگاه امنیتی به یک جامعه نگاه می‌کنیم، دو مقوله ضریب بیشتری دارند: اول، متن نسبت به مرز؛ مرز همواره از نظر امنیتی ضریب بالاتری نسبت به متن دارد. دوم، اقلیت و اکثریت: اقلیت‌ها نسبت به اکثریت‌ها باز از ضریب امنیتی بالاتری برخوردارند که ایران در این باره، شرایط منحصربه‌فردی دارد.

افغانستان طی ۱۳۰ سال گذشته، ۸ بحران بین‌المللی برای مرزنشینان خود و ۱۰ بحران برای هرکدام از همسایگانش ایجاد کرده است که موضوع مهاجران یکی از آن‌هاست و باید به آن توجه کرد؛ این مسئله مهمی است و متأسفانه ما در بسیاری از موارد، فهم مسئله نداریم.

فهم موضوع مهاجرت افغانستانی‌ها به ایران موضوع مهمی است. این مهاجرت یک مهاجرت عادی نیست. اساساً موضوع مهاجرت یکی از بحران‌های ایران است. تمام ستون‌های کشور در حال خروج از ایران هستند و بدتر از آن، فرار فکری نخبگان است که فقط فیزیک آن‌ها اینجاست.

افغانستان در فرایند دولت‌ملت‌سازی ناکام بوده، چون یک کشور چندقومیتی است. متأسفانه مرز مشترک بیش‌از ۹۰۰ کیلومتری که ما با افغانستان داریم، امنیتی است، درحالی‌که در دنیا، مرز‌ها را توسعه‌ای و اقتصادی قرار می‌دهند‌.

سرمایه‌گذاری که ما در رابطه با افغانستان انجام دادیم، هیچ کشوری انجام نداده است. اما به‌دلیل اتخاذ سیاست‌های غلط، بهره‌برداری ما حداقلی است. از فرصت افغانستان، کشور‌های دیگر استفاده کردند اما بار مهاجران آن روی دوش ما مانده است. سامان‌دهی‌نکردن مهاجران افغانستانی غیرمجاز یکی از مشکلاتی است که هر روز خطرناک‌تر می‌شود.

ما هم مهاجرفرستیم، هم مهاجرپذیر

مهاجرت افغانستانی‌ها به ایران؛ مهاجرتی که عادی نیست

حمیدرضا موحدی‌زاده؛ مدیرکل سابق اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان‌رضوی و فرماندار سابق تربت‌حیدریه

ما در کشوری زندگی می‌کنیم که در یک پارادوکس به سر می‌برد؛ از سویی به کشور‌های غربی مهاجر می‌فرستد و از سوی دیگر، از همسایه خود یعنی افغانستان مهاجر می‌پذیرد.

در زمانی که من در اداره اتباع مسئولیت داشتم، مسئول وقت سازمان ملل که از کشور سوئیس آمده بود، به من گفت: «اگر می‌خواهید جلوی ورود غیرقانونی مهاجران افغانستانی را بگیرید، راه ورود قانونی آن‌ها را تسهیل کنید.»

ما آمار مشخصی از تعداد افغانستانی‌ها حاضر در ایران نداریم

مهاجرت افغانستانی‌ها به ایران؛ مهاجرتی که عادی نیست

محسن مدیر شانه‌چی؛ استادیار علوم سیاسی

در رابطه با افغانستان، ما با دو نگاه مواجه هستیم: نگاه اول، پیشینه تاریخی و اشتراکات بسیار زیاد میان دو کشور است و نگاه دوم، موج افغان‌هراسی است که در جامعه ایجاد شده است.

من به‌دلیل علاقه‌ای که به افغانستان و مردم آن دارم، سال‌های زیادی در مقام دفاع از مهاجران برمی‌آمدم، اما مدتی است که دیگر حرفی برای گفتن ندارم؛ چون مسائلی که گفته می‌شود، متأسفانه بخشی از واقعیت جامعه است.

وقتی ما فرصت‌ها و تهدید‌های حضور مهاجران را در یک کشور بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که حضور افغانستانی‌ها در ایران تابع هیچ‌کدام از این موارد نیست.

یکی دیگر از موضوعاتی که در این باره وجود دارد، این است که ما آماری رسمی از تعداد افغانستانی‌های مقیم ایران نداریم. از سوی دیگر، ما سیاست مشخص مهاجرتی برای برخورد قانونی با این مهاجران هم نداریم که این، خود موضوع مهمی است.

باید برای موضوع مهاجران سیاست‌گذاری کنیم

مهاجرت افغانستانی‌ها به ایران؛ مهاجرتی که عادی نیست

مجید فولادیان؛ دانشیار جامعه‌شناسی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه فردوسی مشهد

مسائل اجتماعی را نباید ساده‌سازی کنیم و از ساده‌سازی یک موضوع اجتماعی باید جلوگیری کنیم. مسئله اجتماعی پیچیده هستند و باید آن را پیچیده‌سازی کنیم.

مطالعات نشان می‌دهد که هروقت در آمریکا شرایط اقتصادی خوب بوده است، رابطه آمریکایی‌ها با مهاجران چینی خوب شده و هرگاه مشکلات اقتصادی افزایش پیدا کرده، رابطه با مهاجران چینی دچار اختلال شده است. ما در دوره‌ای هستیم که نزدیک به ۶ سال است تورم بالا را تجربه می‌کنیم. در این شرایط، ما شاهد مهاجرستیزی در کشور هستیم.

براساس آمار سازمان ملی مهاجرت، ما ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار مهاجر قانونی افغانستانی و بین یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مهاجر غیرقانونی داریم؛ یعنی در مجموع، بین ۵ تا ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر افغانستانی در ایران داریم.

اعتقاد من این است که ما باید برای بحث مهاجران سیاست‌گذاری کنیم و این سیاست‌گذاری باید کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت باشد. برای انجام این کار، به اطلاعات نیاز داریم.

امروز جمعیت مهاجران افغانستانی خیلی پیچیده شده است. بخشی از آن‌ها متولد ایران هستند و حتی نمی‌خواهند افغانستان را ببینند. مهم این نیست که چه‌تعداد مهاجر افغانستانی در ایران زندگی می‌کنند، مهم حضور و وجود آن‌هاست. وقتی هستند، قبول کنیم و برای کاهش مسائل آن‌ها گام برداریم. اولین قدم این است که باید برای این جمعیت، سیاست‌گذاری اجتماعی کرد.

فرمان رهبری در رابطه با آموزش مهاجران دقیق‌ترین فرمان بود. اتفاقاً ما باید به کودکان این‌ها آموزش بدهیم تا از رخ‌دادن آسیب‌های احتمالی در آینده جلوگیری کنیم. متأسفانه ما هیچ‌کاری برای مهاجران افغانستانی نمی‌کنیم. ما باید گروه‌های مرجع را در این جمعیت تشخیص بدهیم و از آن‌ها استفاده کنیم.

ما ایرانی‌ها هزینه زیادی برای افغانستان صرف کرده‌ایم، اما متأسفانه در این کشور محبوب نیستیم؛ درحالی‌که هند خیلی کمتر از ما هزینه کرده، اما از ما محبوب‌تر است.

ما باید به‌دنبال سیاست‌گذاری بادوام در رابطه با مهاجران افغانستانی باشیم. ما نباید فراموش کنیم که امر اجتماعی راه‌حل اجتماعی دارد.

موضوع مهاجران افغانستان باید بادقت بررسی و تحلیل شود

مهاجرت افغانستانی‌ها به ایران؛ مهاجرتی که عادی نیست

بهاره صفرنیا؛ کارشناس‌ارشد مدیریت خدمات اجتماعی و فعال حوزه پناهندگان

آشنایی و علاقه من به افغانستان و مردم آن به ۱۵ سال قبل بازمی‌گردد. این علاقه من را به افغانستان برد و تاکنون ادامه دارد.

ما از هر طرفی به موضوع مهاجران افغانستانی نگاه کنیم، با یک بحران مواجه هستیم؛ چه از چشم یک افغانستانی مهاجر نگاه کنیم و چه از چشم یک شهروند ایرانی. این بحران جنبه‌های مختلفی دارد که باید به صورت دقیق تحلیل و بررسی شوند.

جای یک مهاجر افغانستانی در این برنامه خالی است؛ ما باید حرف‌های آن‌ها را هم بشنویم و باید برای حل مشکلات موجود، از خود این جمعیت کمک بگیریم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->