تضمین بقای دین و سلامت اجتماع با امر‌به‌معروف و نهی‌ازمنکر نگاهی به بینش و منش واعظ شهیر مرحوم آیت ا... غلامرضا دهشت| عالم خیراندیش ۶ نمایش آیینی و تعزیه‌خوانی در محرم و صفر مجوز اجرا گرفتند ویژه‌برنامه‌های عزاداری دهه دوم محرم در حرم امام‌رضا(ع) خواب ممنوع، روزِ بیداری است! یادی از شیخ احمد کافی به‌مناسبت سالگرد درگذشت این واعظ محبوب ۲۰۰ مسجد استان در رویداد نوجوانانه تربیتی «هشتادیوم» پای کار هستند بازخوانی اهداف بنیادین قیام عاشورا در آینه عقل و نقل رونمایی از طرح حفظ تصویری قرآن کریم در مشهد + فیلم پژمان‌فر: باید بی‌سوادی قرآنی را در کشور برطرف کنیم پیش‌بینی تشرف بیش از ۵۰۰ هزار زائر پیاده به مشهد در دهه پایانی صفر چراغ روشن خیمه روشنی چراغ دل است طلایه دار وحدت | یادی از مرحوم آیت الله محمد کفعمی خراسانی، هم زمان با سالروز رحلتش فلسفه خلقت در تبیین سیدالشهدا (ع) نور بی‌خاموشی بررسی شیوه امامت امام‌سجاد(ع) پس از عاشورا عاشورا، ما کدام سمت ایستاده ایم؟ ویژه‌برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام زین‌العابدین (ع)
سرخط خبرها

تضمین بقای دین و سلامت اجتماع با امر‌به‌معروف و نهی‌ازمنکر

  • کد خبر: ۲۴۰۲۱۶
  • ۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۹
تضمین بقای دین و سلامت اجتماع با امر‌به‌معروف و نهی‌ازمنکر
اسلام نسخه حیات طیبه یا همان زندگی‌ای که آرزویش را داریم، به ارمغان آورده است و صرفاً جنبه فردی ندارد که به سجاده و کنج خانه محدود شود؛ بلکه اتفاقاً بخش عمده‌ای از احکام و دستورات این برنامه سعادت، جنبه اجتماعی دارد و طوری وضع و ابلاغ شده است که عرصه اجتماع سالم و ایمن باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، «امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر» ازجمله همین احکام است که در اهمیت آن همین بس که قیام تاریخ‌ساز عاشورا با محور و برای آن شکل گرفت. در این باره با حجت‌الاسلام‌والمسلمین هادی عجمی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه و مدرس فقه فرهنگی، گفتگو کرده‌ایم.

ضامن بقای اسلام

نقش هر مسلمان در تعیین سرنوشت جامعه و تعهدی که باید نسبت به مسئولیت‌های اجتماعی داشته باشد، ایجاب می‌کند که او ناظر و مراقب همه اموری باشد که پیرامون وی اتفاق می‌افتد. این مهم در فقه اسلامی با عنوان «امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر» مطرح شده و از مهم‌ترین مبانی تفکر سیاسی یک مسلمان و از مهم‌ترین فرایض و ضامن بقای اسلام است.

ره‌آورد امر به خوبی‌ها

عدالت اجتماعی از دستاورد‌های امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر است. نظارت عمومی، زمینه فراگیری عدالت اجتماعی را فراهم می‌کند و ضمن تعدیل ثروت‌های جامعه، زندگی عادلانه‌ای برای اقشار مختلف مردم رقم می‌زند. سلامتی جامعه و فراوانی خیر و برکت، آبادی و عمران زمین، حلال‌شدن کسب‌وکار‌ها و درآمد‌ها از دیگر برکات عمل به این فریضه است. 

باید معروف و منکر را شناخت

امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر حکمی مهم و با کارکرد‌های اجتماعی است. اسلام به ما می‌گوید اگر فردی در فضای شخصی کار ناپسندی انجام داد و گمان کرد که ما از آن باخبر نشده‌ایم، باید تغافل کرد و خود را به ندیدن زد؛ اما در امور اجتماعی اگر یک امر ناپسند در مقابل دید همگان قرار بگیرد، باید درصدد اصلاح اجتماعی برآمد. البته آمر‌به‌معروف و ناهی‌ازمنکر باید معروف و منکر را بشناسد و تشخیص دهد آنچه رخ داده، جزو منکرات است. اگر کسی این آگاهی را نداشته باشد، امر و نهی بر او واجب نیست.

پشتیبان اجتماعی احکام

در فرایند اصلاح اجتماعی، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در مرحله دوم قرار دارد. این سازوکار را خداوند به‌عنوان پشتیبان اجرای احکام الهی در اجتماع وضع کرده است. اسلام بعد از نشر اجتماعی فساد درصدد اقدام برمی‌آید و قبل از آن بنایی برای تعزیر ندارد. بخش قابل‌توجهی از این تعزیر و حدود هم ناظر بر اصلاح اجتماعی است، نه اینکه صرفا بخواهد یک کار شخصی انجام دهد. براساس این نوع نگاه، ما می‌توانیم بحث امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر و به‌طور خاص حرکت امام‌حسین (ع) را تحلیل کنیم.

اصلی‌ترین دلیل قیام عاشورا

امام‌حسین (ع) در ماجرای تاریخ‌ساز عاشورا پایه‌واساس و افق و هدف حرکت اصلاحی خودشان را اجتماعی و امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر معرفی کردند. ایشان در نامه‌ای به محمدبن‌حنفیه توصیه کردند برخلاف آنچه عنوان شده است، من هیچ‌گونه افسادی ندارم و مخالفت من در راستای اصلاح امت جدم است و در ادامه می‌فرمایند: من می‌خواهم امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر و سیره جدم پیامبر (ص) و امیرالمؤمنین (ع) را اجرا کنم. 

امام حسین (ع) در طول مسیر از مکه به‌سمت کربلا هم از این واجب دست نکشیدند و امثال زهیربن‌قین و دیگران با همین اصلاح اجتماعی حضرت سیدالشهدا (ع) عاشورایی شدند. ایشان در روز عاشورا تلاش کردند سپاهیان و حتی عمرسعد را متوجه اشتباهشان کنند، اما به‌فرموده حضرت، چون دل‌هایشان از مال حرام انباشته بود، سخن حضرت در آنها اثر نکرد. برای همین هم در زیارت مخصوص ایشان می‌خوانیم: «اَمَرتَ بالمعروفِ وَ نَهَیتَ عَنِ المنکر.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->