ترابی: از پرسپولیس خداحافظی نمی‌کنم و دوباره برمی‌گردم + عکس پاتک پرسپولیس به استقلال | حسینی سرخ‌پوش می‌شود؟ احتمال معاوضه بلانکو قوت گرفت عقب نشینی فدراسیون فوتبال مقابل سقف قرارداد پیشنهاد ۳۵ میلیارد تومانی فولاد برای محمد عمری؟ گلر استقلال در راه اراک ایوان آلخو – استقلال، در انتظار امضای نهایی + هایلات بازی‌های آلخو کیتا بالده، عجیب‌ترین گزینه استقلال + آمار و سوابق بازی بالده ورزشگاه تختی میزبان سرخابی‌ها شد اعتصاب داوران فوتبال استان خراسان رضوی گوهری آخرین شانس پرسپولیس برای رسیدن به اخباری علیپور بابت تاخیرش ضرر می کند لیست بزرگسالان پرسپولیس با سورپرایز جدید مخالفت گاریدو با جذب بازیکن اروپایی برای پرسپولیس حقدوست یا عالمی؛ چه‌کسی سرپرست استقلال می‌شود؟ واکنش ایمان عالمی به سرپرستی تیم استقلال سرپرست استقلال تا ظهر یکشنبه انتخاب می‌شود دعوت رییس کمیته ملی المپیک از پزشکیان برای حضور در افتتاحیه المپیک پاریس درگیری هواداران استقلال بر سر حردانی
سرخط خبرها

اعتصاب داوران فوتبال استان خراسان رضوی

  • کد خبر: ۲۴۰۱۷۵
  • ۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰
اعتصاب داوران فوتبال استان خراسان رضوی
داوران فوتبال استان خراسان رضوی در تست‌های پیش فصل شرکت نکردند.

به گزارش شهرآرانیوز، قاضیان علم طغیان برداشته و در کنار مستطیل سبز روی سکو‌ها نشسته‌اند. مسئولان برگزاری تست پیش‌فصل فوتبال استان برای معرفی داوران به کشور، چهره‌هایشان برافروخته است و هر نامی را می‌خوانند، با پاسخ منفی روبه‌رو می‌شوند. اینجا زمین چمن ۲۲ بهمن دانشگاه فردوسی مشهد است؛ جایی که قرار بود قاضیان مستطیل سبز در آزمون آمادگی جسمانی پیش‌فصل لیگ‌های فوتبال ایران شرکت کنند و هیئت‌فوتبال خراسان‌رضوی فهرست برندگان این آزمون را به کشور معرفی کند، اما در اتفاقی عجیب، بیشتر قاضیان فوتبال شهر و استان در اعتراض به اتفاقات هیئت‌فوتبال و بی‌احترامی‌ای که به جامعه داوری صورت گرفته است، حاضر به شرکت در این تست مهم نشدند! قصه داوری فوتبال خراسان‌رضوی که از دوران نسل طلایی سخندان‌ها، ترکی‌ها، قهرمانی‌ها و کامرانی‌فر‌ها به دوران رکود و خاموشی رسیده است، وقتی غم‌انگیزتر می‌شود که پای حرف و درددل داوران فعال بنشینید و بشنوید چه بر آنها گذشته است. این گزارش روایت عینی شهرآراورزشی از درددل داورانی است که می‌گویند در کار قضاوت نه احترام دارند، نه عایدی مادی و نه حتی امنیت!

جمعه ۲۹ تیر ۱۴۰۳| سالن اجتماعات هیئت‌فوتبال استان

کلاس تئوری پیش‌فصل داوران فوتبال خراسان‌رضوی به میزبانی سالن اجتماعات هیئت‌فوتبال استان قرار است از ساعت ۸ تا ۱۳ برگزار شود. قاضیان با لباس‌فرم‌های یکدست در سالن حاضر می‌شوند. خوش‌وبش قدیمی‌ها یک‌طرف و خجالت سال‌اولی‌ها طرف دیگر. اینجا همه قاضیان مستطیل سبز برای فراگیری قوانین جدید و برخی مسائل دیگر مربوط به داوری به‌صف شده‌اند. از مرتضی منصوریان، قاضی بین‌المللی جدید فوتبال شهر، بگیرید تا امین زاهدی، غلامرضا ادیبی، احمد آریک، علیرضا صیاد و مجید باقری همه و همه حاضرند. تأخیر در شروع کلاس از یک طرف و غیبت استاد از سوی دیگر، از همان اوایل صبح پچ‌پچ و درگوشی قاضیان با یکدیگر را به راه انداخت، تا جایی که برای همه این سؤال مطرح بود که چرا مدرس نام‌آشنایی از میان قاضیان بین‌المللی بازنشسته مشهدی یا حتی از تهران سر کلاس حاضر نیست. حضور وحید ضرابی و قاسم اخلاقی به‌عنوان مدرس دو نوبت از کلاس‌های تئوری و حضور مرتضی منصوریان، قاضی فعال کنونی، برای ارائه برخی قوانین جدید به داوران آن‌قدر برای همه تعجب‌برانگیز بود که ظهر وقتی قرار شد داوران در آزمون شرکت کنند، صدای همه را درآورد.

ظهر پرالتهاب

همان ظهر روز جمعه بود که حرف‌وحدیث‌ها آغاز شد. برخی داوران صدایشان بر سر مسئولان برگزاری کلاس‌ها بلند شد. آنها به وضعیت موجود داوری و غیبت مسئولان هیئت برای پاسخگویی معترض شدند. یکی از حقوق معوقه داوران گفت که آخرین واریزی مربوط به تیرماه سال ۱۴۰۲ است و دیگری از رقم کم آن که فقط ۴۰ هزار تومان بوده است، لب به شکایت گشود. داوران باتجربه‌تر و بزرگ‌تر هم مسئله احترام را مطرح کردند. داوران ملی که در لیگ‌برتر و لیگ دسته‌یک قضاوت می‌کنند نیز مدعی بودند مسئولان هیئت‌فوتبال به مسائل داوری رسیدگی نمی‌کنند و احترامی برای آنها قائل نیستند. یکی از این قاضیان می‌گوید: دوبار رفتیم دم در اتاق دبیر هیئت و ایشان به شکل زننده‌ای با ما برخورد کرد و گفت برای شما ارزشی قائل نیستم.
داور دیگری که مدعی است ندادن ابلاغ به داوران خراسانی در لیگ‌های برتر و دسته‌یک ناشی از بی‌تفاوتی و بی‌تدبیری مسئولان هیئت‌فوتبال است، می‌گوید: دوسال است قاضی لیگ‌برتری هستم، اما فقط یک‌بار به‌عنوان داور چهارم ابلاغ گرفتم! مسئولان استان‌های دیگر برای داورانشان در فدراسیون دعوا می‌کنند و صدایشان بالاست، اما مسئولان ما فقط می‌گویند ما از شما حمایت می‌کنیم و درعمل خبری از حمایت نیست.
این التهابات به تصمیم گروهی قاضیان مطرح مستطیل سبز در استان خراسان‌رضوی انجامید. آنها همه یک‌صدا گفتند که در آزمون بعدازظهر جمعه شرکت نمی‌کنند!

اعتصاب داوران فوتبال استان خراسان رضوی

رایزنی‌های باواسطه

پس از این اتفاقات که از ساعت ۱۴ تا ۱۷ که موعد برگزاری آزمون آمادگی جسمانی داوران در زمین چمن ۲۲ بهمن دانشگاه فردوسی بود، تماس‌های افشاگرانه متعددی از سوی جامعه داوری با شهرآراورزشی حاصل شد. داوری می‌گفت او را تهدید کرده‌اند که باید در تست عصر شرکت کند و داوری دیگر می‌گفت رئیس هیئت‌فوتبال سبزوار را واسطه کرده‌اند تا داوران در تست شرکت کنند. این اعتصاب گروهی بی‌تردید برای داوری استان بحران تلقی می‌شد و مسئولان هیئت‌فوتبال را در وضعیت نامطلوبی قرار می‌داد. یکی از داوران می‌گوید دبیر هیئت‌فوتبال دیگران را واسطه قرار داده، اما خودش حاضر نشده است پای حرف و درددل داوران بنشیند.

عصر سرد جمعه در زمین ۲۲ بهمن

ساعت ۱۷:۵۰ جمعه بیست‌ونهم تیرماه قاضیان معترض در گوشه‌ای از زمین روی سکو‌ها نشسته‌اند. داوران جوان‌تر و سال‌اولی برای تست از آنها رخصت می‌گیرند و آنها هم عبارات مشترکی، چون «شما بروید.» و «برای شما بد می‌شود.» را به کار می‌برند. داوران جوان تستشان تمام شده است و نوبت داوران باتجربه‌تر می‌شود؛ حدود سی داور که برخی لیگ‌برتری، گروهی لیگ‌یکی و عده‌ای برای لیگ‌های دو و سه سوت می‌زنند. رئیس کمیته داوران هیئت‌فوتبال مشهد در جمع داوران معترض حاضر می‌شود و با آنها صحبت می‌کند. این صحبت‌ها هم کارساز نیست و مرغ معترضان یک پا دارد. آنها عبارت مشترکی را در گفتگو با رئیس کمیته داوران مشهد مطرح می‌کنند: «مسئولان هیئت کجا هستند؟» ساعت ۱۸:۳۰ است که محسن حیدری، دبیر هیئت‌فوتبال، به محل برگزاری تست می‌آید. حیدری بدون آنکه سمت قاضیان معترض بیاید، به گوشه دیگر زمین می‌رود و با اطرافیان مشغول مشاوره و صحبت می‌شود. چندبار واسطه‌ها از سمت دبیر هیئت به سمت قاضیان می‌آیند و پیام او را می‌رسانند که نماینده‌تان برای صحبت بیاید، اما داوران معترض حاضر نیستند به آن سمت بروند و می‌گویند این بی‌احترامی به ماست. درنهایت قاضیان لباس می‌پوشند و به خانه‌هایشان می‌روند و در تست پیش‌فصل شرکت نمی‌کنند.

غیبت عجیب یعقوب سخندان

یکی دیگر از اتفاقاتی که قاضیان به آن معترض‌اند، غیبت یعقوب سخندان در کلاس پیش‌فصل است. یکی از داوران می‌گوید به سخندان زنگ زده و گفته‌اند نمی‌خواهد دیگر داوری کنی! گویا نام سخندان برای این کلاس نیامده و به این کلاس دعوت نشده است؛ کمک‌داوری که چندسالی است در لیگ‌برتر پرچم می‌زند و در آستانه چهل‌ویک‌سالگی قرار دارد. سخندان هنوز تا چهل‌وپنج‌سالگی می‌تواند پرچم بزند.

اعتصاب داوران فوتبال استان خراسان رضوی

پاسخ هیئت فوتبال به اتفاقات عصر جمعه

محسن حیدری، دبیر هیئت‌فوتبال خراسان‌رضوی، در واکنش به اتفاقات روز جمعه توضیحات مفصلی به شهرآراورزشی ارائه داد. حیدری درباره قضیه مدرسان کلاس پیش‌فصل صبح جمعه گفت: فرید ضرابی در این کلاس درباره ارتباط با مربیان صحبت کرد و کسی جز او نمی‌توانست این کلاس را تدریس کند. قاسم اخلاقی هم در دوران کرونا وقتی مرحوم تقی‌پور دبیر کمیته داوران بود همین کلاس را تدریس کرده بود؛ وقتی که برخی آقایان بین‌المللی جواب تلفن ندادند و دست ما را در پوست گردو گذاشتند. ما امسال بنا داشتیم دانیال مرادی را از تهران برای این کلاس‌ها بیاوریم، اما او خارج از کشور بود. اسماعیل صفیری و مسعود مرادی هم به دلایل درگیری شخصی نتوانستند بیایند. وی درباره اینکه گفته می‌شود حقوق داوران از یک‌سال پیش عقب افتاده و آخرین واریزی‌ها مبالغی در حدود ۴۰ و ۵۵ هزار تومان بوده است، اظهار کرد: آخرین واریزی ما برای داوران روز قبل از برگزاری کلاس پیش‌فصل بود که مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان واریز کردیم. البته این مبلغ مربوط به حق‌الزحمه‌های تا آخر تیرماه سال قبل بوده است. بابت اینکه ما بدهکاریم، حق با دوستان است و قبول داریم، اما واقعیت آن است که ما وقتی وارد هیئت شدیم چهارپنج سال بود که تعرفه‌های داوری عوض نشده بود و ما تعرفه‌ها را دوسه‌برابر کردیم. الان کمترین و بیشترین حق‌الزحمه داوری فوتبال در لیگ‌های استان ۸۰ تا ۱۷۰ هزار تومان و فوتسال ۴۵ تا ۱۰۰ هزار تومان است. البته باز هم معتقدیم این ارقام خیلی کم است و باید سال آینده آن را اضافه کنیم. دبیر هیئت‌فوتبال در پاسخ به اینکه چرا یعقوب سخندان، کمک‌داور لیگ‌برتری مشهد، به این کلاس پیش‌فصل دعوت نشده است، اذعان کرد: روال دعوت داوران به این صورت است که هر هیئت فوتبال شهرستانی باید داورانش را برای حضور در کلاس به ما معرفی کند و هیئت‌فوتبال مشهد سخندان را در فهرست قرار نداده است. دلیل آنها هم برای این موضوع همکاری‌نکردن سخندان بیان شده است. وی تصریح کرد: در جلسه تست پیش‌فصل از همه داوران معترض خواهش کردم که بیایید تست بدهید و بعدا درباره همه مسائل و مشکلات که خود بنده هم برخی از آنها را قبول دارم، می‌نشینیم حرف می‌زنیم و آنها را حل‌وفصل می‌کنیم، اما متأسفانه قبول نکردند. البته از دیروز برخی داوران تماس تلفنی گرفتند و برخی نامه زدند و پشیمان هستند و گفتند ما اشتباه کردیم. من نمی‌گویم اشتباهشان تحت‌تأثیر چه عوامل و افرادی بوده است، اما، چون این داوران برای ما مهم هستند، با درخواستشان موافقت کردیم و دوباره تست می‌گیریم. وی در پایان گفت: بنده همواره حامی داوران استان بوده‌ام و تک‌تک داوران معترض هم می‌توانند به این مسئله صحه بگذارند. این داوران خودشان ضرر خواهند کرد و داوری استان از این مسئله ضربه نمی‌خورد.

داوران فوتبال استان به چه چیز معترض بودند؟
۱) تأخیر یک ساله در پرداخت دستمزد داوران
۲) تعرفه پایین قضاوت هر دیدار
۳) رعایت نشدن شأن داوران
۴) برخورد دور از احترام مسئولان هیئت فوتبال استان
۵) حمایت نکردن از داوران استان برای گرفتن ابلاغ‌های کشوری

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->