صدور کیفرخواست برای علی‌اکبر رائفی‌پور (یکم مرداد ۱۴۰۳) نماینده مردم مشهدوکلات در مجلس شورای اسلامی: بیانات رهبری مسیر مجلس را برای رأی به وزرا روشن کرد سی‌ان‌ان می‌گوید که مشکلات مرتبط با سلامتی دلیل انصراف بایدن نبوده است رزمایش مشترک ایران و روسیه؛ شلیک های تمرینی به اهداف دریایی پیام اعتراضی یمن به شورای امنیت درباره تجاوزات اسرائیل به الحدیده دیدار محسن رضایی و مسعود پزشکیان؛ توصیه‌های رضایی به رئیس جمهور منتخب ملت خاندوزی: دریافت تنخواه از بانک مرکزی برای اولین بار صفر شد سربازان اعزامی شهریور ۱۴۰۳ بخوانند | اعلام مشوق های ویژه «سرباز ماهر» حضور بیش‌از ۳ هزار ایرانی در زندان‌های ترکیه صدور یک میلیون و ۶۶۰ هزار روادید برای سفر اتباع خارجی به ایران در سال ۱۴۰۲ دیوان محاسبات با ۲۹ متقاضی ثبت نام برای ریاست | ثبت نام ۲۲ نفر برای پست دادستانی دیوان تونس خواستار توقف فوری نسل‌کشی فلسطینی‌ها شد زمان برگزاری مراسم تنفیذ ریاست جمهوری مسعود پزشکیان مشخص شد برگزاری رزمایش مشترک ایران و روسیه در دریای خزر + فیلم گزارش عملکرد وزارت خارجه در دولت سیزدهم از زبان کنعانی ناتو از آماده باش بیش از ۵۰۰ هزار سرباز تحت نظارت این ائتلاف خبرداد وزیر کشور برای شرکت در کنفرانس مواد مخدر وارد عراق شد نگرانی اسرائیل از حمله بعدی حوثی‌ها کاخ سفید: بایدن دوره ریاست جمهوری خود را کامل خواهد کرد حمله اسرائیل به مناطق جنوبی لبنان (یکم مرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

صدور یک میلیون و ۶۶۰ هزار روادید برای سفر اتباع خارجی به ایران در سال ۱۴۰۲

  • کد خبر: ۲۴۰۴۰۸
  • ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۸
صدور یک میلیون و ۶۶۰ هزار روادید برای سفر اتباع خارجی به ایران در سال ۱۴۰۲
نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه به همراه سه تن از معاونان وزارت خارجه به منظور ارائه گزارش عملکرد دستگاه سیاست خارجی در دولت سیزدهم برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، نشست خبری امروز (دوشنبه، یکم مرداد ۱۴۰۳) ناصر کنعانی در محل نمایشگاه «یک‌هزاروبیست روز تلاش جهادی: فراز‌هایی از دستاوردهای سیاست خارجی دولت سیزدهم در ۱۰۲۰ روز» برگزار شد.

در این نشست، همچنین سه تن از معاونان وزارت امور خارجه ازجمله علیرضا بیگدلی (معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت خارجه)، مهدی صفری (معاون دیپلماسی اقتصادی) و رضا نجفی (معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه) برای ارائه گزارش عملکرد خود حضور داشتند.

علیرضا بیگدلی، معاون کنسولی مجلس و امور ایرانیان خارج‌ازکشور، در این نشست با تشریح بخشی از وظایف معاونت زیرمجموعه خود گفت: ما در این معاونت، با مردم در ارتباط هستیم. در واقع ما در معاونت کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج‌ازکشور، معاونت مردمی وزارت خارجه هستیم.

وی با اشاره به فعالیت بخش کنسولی در نمایندگی‌ها و سفارت‌خانه‌های ایران در خارج‌ازکشور گفت: ما با استفاده از ابزار کنسولی، در روابط با کشور‌ها مؤثر هستیم.

صدور یک میلیون و ۶۶۰ هزار روادید برای سفر اتباع خارجی به ایران

بیگدلی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ در حوزه صدور و تجدید گذرنامه ایرانیان خارج‌ازکشور، حدود ۲۰۰ هزار گذرنامه صادر کرده‌ایم، گفت: در سال گذشته، یک میلیون و ۶۶۰ هزار روادید برای اتباع خارجی برای سفر به ایران صادر کرده‌ایم، ۱۲ هزار برگه عبور نیز برای ایرانیان که در سفر گذرنامه خود را گم کرده‌اند صادر کردیم تا پس از ورود به کشور، اقدام به دریافت گذرنامه کنند.

وی گفت: در زمینه دیپلماسی زیارت، فعالیت قابل‌توجهی داشته‌ و تلاش کرده‌ایم که سفر زائران خارجی به شهر‌های زیارتی و مذهبی ایران را تسهیل کنیم.

۷۶ سؤال نمایندگان مجلس از شهید امیرعبداللهیان

بیگدلی با اشاره به ارائه خدمات کنسولی از سوی وزارت خارجه به هنرمندان و ورزشکاران جهت سفر به خارج به‌منظور شرکت در رویداد‌ها و مسابقات بین‌المللی گفت: طی این سه سال، ۷۶ سؤال از سوی نمایندگان مجلس از شهید امیرعبداللهیان در ارتباط با روابط خارجی پرسیده شده است که حدود ۲ سؤال آن به صحن علنی مجلس کشیده شد که در آن جلسات نیز نمایندگان پرسش‌کننده از پاسخ‌های وزیر قانع شدند.

وی همچنین گفت: ۱۱۱ تذکر کتبی و ۶۷ تذکر شفاهی در این مدت از سوی نمایندگان مجلس در ارتباط با وزارت خارجه و مسائل مرتبط با آن داشته‌ایم.

بیگدلی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود، به اقدامات وزارت خارجه برای حمایت از ایرانیان خارج‌ازکشور اشاره کرد و گفت: حفظ هویت ایرانیان، تسهیل سفر ایرانیان به خارج‌ازکشور و حمایت از آن‌ها در کشور محل سکونتشان، ازجمله اهداف و برنامه‌های ما در این ارتباط بوده است.

وی همچنین گفت: در این مدت، دو بار نشست شورای عالی ایرانیان خارج‌ازکشور برگزار شد.

بیگدلی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم که حدود پنج میلیون ایرانی خارج از کشور زندگی می‌کنند.

معاون کنسولی وزارت خارجه با ارائه گزارشی درمورد پیگیری وضعیت زندانیان ایرانی خارج‌ازکشور از سوی معاونت زیرمجموعه‌اش، گفت: درحال‌حاضر، دو حاجی بازداشت‌شده در عربستان داریم که یک نفر از آن‌ها به‌خاطر جرائم عمومی بازداشت شده و یک نفر (محمد خزائی) نیز به‌خاطر فعالیت‌های رسانه‌ای بازداشت شده است.

وی در تشریح اقدامات انجام‌شده برای پیگیری وضعیت محمد خزائی، گفت: در این ارتباط، پنج یادداشت ارسال کرده‌ایم و اخیراً نیز مدیر کنسولی وزارت خارجه با سفیر عربستان در ارتباط با وضعیت آقای خزائی دیدار داشته‌اند.

۳ هزار زندانی ایرانی در ترکیه

بیگدلی گفت: تعداد زندانیان ایرانی در خارج از کشور به غیر از ترکیه، ۷۰۰ نفر هستند و متأسفانه درحال‌حاضر، ۳ هزار زندانی در ترکیه داریم.

پیگیری‌ها برای آزادی «محمدرضا نوری»

این مقام وزارت خارجه درمورد آخرین پیگیری‌ها برای آزادی «محمدرضا نوری»، شهروند بازداشت‌شده ایران در عراق، اظهار کرد: برای آزادی محمدرضا نوری که در عراق در بازداشت است، تلاش‌های گسترده‌ای از سوی سفیر ایران در عراق انجام شده است و در مرکز، ملاقات‌های متعددی با خانواده ایشان داشته‌ایم. من خودم سه بار با پدر این زندانی دیدار داشتم و امور مربوط به آزادی ایشان در دست پیگیری است.

وی تصریح کرد: دولت عراق همکاری‌هایی را در زمینه رسیدگی به وضعیت ایشان داشته و حتی اجازه دادند پزشک به داخل زندان ببریم تا مشکل پیش‌آمده برای ایشان در حوزه سلامت برطرف شود.

بیگدلی تصریح کرد: دولت عراق در ارتباط با وضعیت ایشان وعده‌هایی دادند و امیدواریم هر‌چه‌زودتر شاهد آزادی این شهروند ایرانی باشیم.

وی همچنین با بیان اینکه با بیشتر از ۵۳ کشور جهان موافقت‌نامه انتقال محکومان داریم، در پاسخ به سؤالی در این زمینه، گفت: تعدادی از ایرانیان به بهانه واهی دورزدن تحریم‌های غیرقانونی آمریکا، در زندان به سر می‌برند و تلاش‌های ما برای پیگیری وضعیت و آزادی آن‌ها در جریان است.

در ادامه این نشست، مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه، با اشاره به وظایف این معاونت گفت: معاونت اقتصادی سه سال نیست که فعالیت می‌کند؛ بلکه از همان سال‌های ابتدایی انقلاب، این قسمت با اسم‌های مختلف در وزارت خارجه فعالیت می‌کرده است.

صفری در تشریح فعالیت این معاونت گفت: ایجاد درآمدزایی ارزی برای کشور، ایجاد شغل، افزایش و تسهیل تبادلات تجاری کشور در حوزه اقتصادی و... ازجمله اهداف معاونت دیپلماسی اقتصادی بوده است.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به اقدامات معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه در موضوع انتقال تکنولوژی به داخل کشور، جذب سرمایه گذاری خارجی و تنوع‌بخشی به واردات کشور گفت: یکی از مسائل مهم موضوع ترانزیت و کریدور‌هایی مثل کریدور شمال _ جنوب، چابهار و ... است که در این معاونت به آن توجه شده است.

۱/۷ میلیارد دلار درآمدزایی از طریق ترانزیت

صفری همچنین گفت: در سال گذشته حدود ۱۷ میلیون تن ترانزیت داشتیم که حدود ۱/۷ میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی داشته و پیش‌بینی می‌کنیم که مقدار ترانزیت در سال ۱۴۰۳ به ۲۰ میلیون تن برسد.

حرکت قطار ایران به چین در چارچوب اجرای قرارداد ۲۵ ساله

وی با اشاره به حرکت قطار ایران به چین گفت: این موضوع در چارچوب اجرای قرارداد ۲۵ ساله بین ایران و چین انجام شده است و براساس توافق انجام شده میزان تعرفه‌های در نظر گرفته شده برای این منظور در چهار کشور ایران، قزاقستان، ترکمنستان و چین یکسان خواهد بود. هفته گذشته نیز حرکت قطار چین به ایران آغاز شد.

دعوت از وزیر سرمایه‌گذاری عربستان برای سفر به ایران | برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عربستان به زودی

صفری در پاسخ به سوالی با اشاره به سفر اخیر خود به عربستان گفت: از وزیر سرمایه گذاری عربستان برای سفر به ایران برای بازدید از تکنولوژی‌های نوین کشورمان دعوت کردیم.

اشتیاق عربستان برای همکاری اقتصادی با ایران

وی همچنین با بیان این که به زودی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عربستان برگزار می‌شود و با ارائه گزارشی از دیدارش با مقامات عربستان در جریان این سفر تاکید کرد: عربستان مشتاق همکاری با ایران در حوزه اقتصادی و بازرگانی است.

صفری، سفر انجام شده به عربستان در حوزه مسائل اقتصادی را یک خط‌شکنی عنوان کرد و گفت: همانطور که اشاره کردم در عرض ۲ الی سه ماه آینده نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ۲ کشور برگزار خواهد شد.

وی گفت: ان‌شاءالله در سطح سران ۲ کشور نیز بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌شود ملاقات و رایزنی می‌شود و در آن دیدار نیز در مورد گسترش همکاری‌های ۲ کشور در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی رایزنی و گفتگو انجام می‌شود.

حضور فعال در مجامع بین‌المللی برای تبیین مواضع و تامین منافع

«رضا نجفی»، معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه نیز در این نشست گفت: در طول سه سال گذشته سیاست ما این بوده که در مجامع بین‌المللی حضور فعال در راستای تبیین مواضع و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی و تامین منافع ملی ایران داشته باشیم.

وی با اشاره به حضور رئیس‌جمهور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: رئیس‌جمهور شهید به همراه تیم سیاست خارجی در این نشست حضور فعال داشتند. سخنرانی‌هایی که شهید رئیسی در سازمان ملل داشتند از جمله سخنرانی‌های ماندگار است و باقی خواهد ماند به ویژه آنجایی که ایشان عکس سردار شهید قاسم سلیمانی را در دست گرفتند و همچنین قرآن را به دست گرفتند.

نجفی گفت: ما علاوه بر حضور در سازمان ملل اهمیت ویژه‌ای به سازمان‌های منطقه‌ای به خصوص سازمان همکاری اسلامی می‌دهیم به ویژه اینکه بحث فلسطین در چند ماه گذشته سرلوحه و دستورکار وزارت خارجه بوده است.

وی همچنین گفت: استفاده از ظرفیت سازمان همکاری اسلامی برای مقابله با یکجانبه گرایی را دنبال می‌کنیم.

نجفی همچنین با اشاره به اینکه یکی از دستور کار‌های این معاونت پیگیری مسائل حقوق بشری است، گفت: ما در زمینه حقوق بشر مدعی هستیم و اتهاماتی که بعضا در این زمینه به ایران زده می‌شود، سیاسی است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->