فصل دوم «نجلا» به شبکه افق می رود + زمان پخش سومین سالگرد درگذشت محمدسرور رجایی در حسینیه هنر برگزار شد معادل فارسی کلمه «پادکست» نیز تصویب شد+ ویدئو «باب اسفنجی» جدید در راه است | جشنی برای ۲۵ ساله شدن «باب اسفنجی شلوار مکعبی» «وقتی رؤیا نباشد» از جشنواره انجمن ورزشی‌نویسان جایزه گرفت نظر هنرمندان مشهدی درباره اجرای دوباره «بک تو بلک» سجاد افشاریان چیست؟ جایزه اسپانیایی ها در دستان «چمدان» «شهر گربه‌ها ۲» اثر سید جواد هاشمی در راه اکران درگذشت «ادنا اوبرین»، نویسنده رمان‌ «دختران روستایی» فیلم‌سازان ایرانی برنده جوایز «گلدن گلوبال» شدند چرا مهران مدیری در سینما به اندازه تلویزیون موفق نیست؟ فروش ۴٣٨ میلیون دلاری در افتتاحیه | وقتی «ددپول و ولورین» گیشه را تسخیر می‌کند مرتضی سرهنگی در بیمارستان بستری شد + علت سریال «تا ثریا» اثر سیروس مقدم در تلویزیون+ زمان پخش صوت | دانلود تک‌آهنگ جدید برادران سعیدی با نام «دل بدون تو» انتشار فراخوان هشتمین سمینار علمی پژوهشی تئاتر مقاومت «رودخانه»، تئاتر جدید محمد نیازی، روی صحنه «ارجمند» | تجربه‌ای متفاوت با کاراولی‌ها حال وخیم «فتح‌الله طاهری»، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون «محمدتقی غیاثی»، منتقد ادبی و مترجم، درگذشت
سرخط خبرها

نظر هنرمندان مشهدی درباره اجرای دوباره «بک تو بلک» سجاد افشاریان چیست؟

  • کد خبر: ۲۴۱۷۷۷
  • ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۰
نظر هنرمندان مشهدی درباره اجرای دوباره «بک تو بلک» سجاد افشاریان چیست؟
زمستان سال گذشته، نمایش «بک تو بلک» سجاد افشاریان در مشهد بر روی صحنه رفت که با استقبال بی‌نظیر مشهدی‌ها روبه‌رو شد. اکنون قرار است بار دیگر این نمایش در مرداد امسال در سالن «شهدای سلامت» برج سپید مشهد اجرا شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ نمایش «بک تو بلک» یکی از پرفروش‌ترین نمایش‌های این روز‌های تئاتر ایران به حساب می‌آید. غالباً مخاطبان این نمایش نسل جوانی هستند که به دلیل شخصیت کاریزماتیک «سجاد افشاریان» به دیدن این نمایش می‌روند.

نمایش سجاد افشاریان در یک فضای مینیمال اجرا می‌شود و تمام چیزی که مخاطب در این نمایش می‌بیند، فضای مستطیلی با ترکیب نور و تاریکی به همراه یک چهارپایه است. دیگر شخصیت‌های این نمایش یا در ذهن علی یا به صورت صدا‌های ضبط‌شده هستند. «بک تو بلک» روایتی از سلول انفرادی یک زندانی سیاسی است که دیالوگ‌های عاشقانه عامه‌پسند دارد. حال باید دید که چگونه این نمایش به یکی از پرفروش‌ترین تئاتر‌های این سال‌ها تبدیل شده است؟

از سال ۱۴۰۰، نمایش «بک تو بلک» به صورت تور‌های دوره‌ای در شهر‌هایی مثل تهران و رشت و شیراز و مشهد اجرا داشته است. زمستان سال گذشته نمایش «بک تو بلک» سجاد افشاریان در سالن آریو مصلی‌نژاد مشهد بر روی صحنه رفت که با استقبال بی‌نظیر مشهدی‌ها روبه‌رو شد. اکنون قرار است بار دیگر این نمایش در مرداد امسال در سالن شهدای سلامت برج سپید مشهد اجرا شود. حال سوالی که پیش می‌آید این است که آیا این نمایش ظرفیت این را دارد که برای چندمین بار متوالی در بعضی از شهر‌های ایران اجرا شود؟ اجرای نمایش‌هایی با محوریت سلبریتی‌ها، تئاتر شهر را به خطر نمی‌اندازد و ذائقه مخاطب را به سمت سلبریتی‌گرایی سوق نمی‌دهد؟ آیا گردش مالی ایجاد شده، در اقتصاد تئاتر مشهد نیز تاثیرگذار است؟

در ادامه، نظرات هنرمندان مشهدی را درباره اکران دوباره نمایش «بک تو بلک» در مشهد، می‌خوانیم:

حسین اکبرپور، کارگردان تئاتر:

اجرای نمایش‌های بااعتبار می‌تواند به تئاتر مشهد کمک کند

تاریخ مصرف نمایش «بک تو بلک» سجاد افشاریان کی سر می‌رسد؟

من به شخصه هیچ ممانعتی برای حضور هنرمندان و اجرای نمایش را در مشهد نمی‌بینم. اجرای نمایش‌های با اعتبار می‌تواند به تئاتر مشهد کمک و سطح تئاتر رابالا ببرد. نمایش‌های سطح بالا و خوب باید در شهر‌های مختلف اجرا شوند بنابراین باید فرهنگ و هنر گسترش پیدا کند و به ما در این زمینه به یکدستی برسیم.

من خیلی به این موضوع قائل نیستم که تئاتر مشهد را صرفا به نمایش‌هایی که در این شهر تولید می‌شود منوط کنیم و احساس می‌کنم باید هنر گسترده و در کشور پخش شود. شما در جشنواره فجر ویترینی از تمام اتفاقات سال تئاتر کشور را در آنجا می‌بینید که نشان‌دهنده این است که ما همیشه به دنبال جشنواره هستیم، اما اگر این تغییر شکل پیدا کند و گروه‌های نمایشی در شهر‌های مختلف اجرای عموم داشته باشند شاید شیوه جذاب‌تر با تعامل بیشتری رخ دهد.

نمایش «بک تو بلک» توانسته در دو سال اخیر موفقیت خوبی را کسب کند و در شهر‌هایی از جمله رشت، شیراز، تهران و مشهد اجرا داشته و با استقبال مخاطبان رو‌به‌رو شده است. تماشاگران نظرات مثبت و منفی درباره این نمایش دارند که من معتقدم جذابیت هنر نمایشی در همین است که با بعضی سلیقه‌ها ارتباط برقرار می‌کند.

به نظر من اگر ده بار دیگر آقای افشاریان به مشهد بیاید و نمایش اجرا کند، اتفاق مثبتی است و من هیچ ممانعت و گاردی نسبت به این موضوع ندارم.

سیدمحمد مداح‌حسینی، منتقد تئاتر :

بیشترین طیف هواداران این هنرمند از نسل زد هستند

تاریخ مصرف نمایش «بک تو بلک» سجاد افشاریان کی سر می‌رسد؟

من فکر می‌کنم به ذات نمایش‌هایی که از شهر‌های دیگر بر روی صحنه تئاتر مشهد می‌رود، مبارک است. مخاطبان تئاتر سجاد افشاریان صرفا مخاطبان تئاتری که به صورت کلاسیک و سنتی جزئی از سبد خانوارشان به تئاتر اختصاص داده و مخاطب تئاتر‌هایی هستند که در شهر مشهد اجرا می‌شود، نیستند بلکه طیف بسیار زیادی از آدم‌ها به دلیل شخصیت کاریزماتیک او، مخاطب کارهایش می‌شوند.

مشخصا بیشترین طیف هواداران این هنرمند از نسل زد هستند و فکر می‌کنم با توجه به فروش موفقیت‌آمیز سال گذشته، امسال نیز در وضعیت خوبی قرار بگیرد و تمامی سانس‌ها سولد اوت می‌شود.

استقبال و رفتن مردم به تئاتر بک تو بلک مهم‌ترین ویژگی مثبت این نمایش بوده که تحرک چرخ اقتصاد تئاتر به نفع همه است. امیدوارم سایر هنرمندان از این فرصت استفاده کنند.

استقبال و رفتن مردم به تئاتر بک تو بلک مهم‌ترین ویژگی مثبت این نمایش بوده که تحرک چرخ اقتصاد تئاتر به نفع همه است. امیدوارم سایر هنرمندان از این فرصت استفاده کنند.

آنچه بنده از شرایط تئاتر مشهد رصد می‌کنم این است از هر ده نفر، دو نفر از مخاطبان به صورت بالقوه وارد تئاتر مشهد می‌شوند که این موضوع اتفاق خوبی برای تئاتر این شهر است. من به عنوان عضوی از شورای نظارت به بسیاری از تئاتر‌های تهران مجوز دادم که در مشهد بر روی صحنه بروند، اما آقای افشاریان تیم اجرایی قوی دارد، اما جدای از آن نمایش «بک تو بلک» تک بازیگری بوده و دکور نمایش آن فقط یک چهارپایه است که به راحتی می‌توان در هر سالنی این نمایش را بر روی صحنه برد.

استقبال و رفتن مردم به تئاتر «بک تو بلک» مهم‌ترین ویژگی مثبت این نمایش بوده که تحرک چرخ اقتصاد تئاتر به نفع همه است. امیدوارم سایر هنرمندان از این فرصت استفاده کنند.

رضا حسینی، پیشکسوت تئاتر:

باید در دعوت نمایش‌های خارج از استان سیاست‌گذاری انجام دهیم

تاریخ مصرف نمایش «بک تو بلک» سجاد افشاریان کی سر می‌رسد؟

باید به صورت نسبی به این موضوع نگاه و از چند زاویه آن را بررسی کرد. در شرایطی ایدئال، باید در‌ تئاتر را به سوی سایر استان‌ها باز و ارتباط زنده را با هنرمندان و نمایش‌ها برقرار کنیم. قبل از شیوع کرونا، ما ارتباط خوبی با تئاتر سایر استان‌ها داشتیم و فروش بلیت‌های نمایش در مشهد بالا بود. کرونا باعث افت تئاتر در مشهد شد که همچنان نتوانسته به جایگاه قبلی خود بازگردد.

ما حق نداریم تماشاگران تئاتر را محکوم به دیدن نمایش‌های مشهد کنیم. بخشی از تئاتر جنبه‌های روحی و روانی دارد که مخاطب بعد از دیدن نمایش حالش خوب شود و از فضای مضطرب جامعه کمی فاصله بگیرد. ما باید سیاست‌هایی را طراحی کنیم که ارتباطمان با نمایش‌های خوب سایر استان‌ها بیشتر و این رویکرد باید احیا شود و به مخاطبان تئاتر فرصتی داده شود که از دیگر نمایش‌هایی که در سراسر کشور بر روی صحنه می‌روند، دیدن کنند. از طرفی ما باید گروه‌ها را مشتاق کنیم تا برای اجرای نمایش به مشهد بیایند.

ما باید در دعوت نمایش‌های خارج از استان سیاست‌گذاری انجام دهیم و فرصت برای نمایش‌هایی فراهم شود که به فرهنگ تئاتری، تعالی تماشاگر و شرایط اجتماعی ما کمک کند. تئاتر باید کنشگر و پرسشگر باشد و برای مخاطب ایجاد سوال و تماشاگر را به سوی معنویت دعوت کند؛ بنابراین اگر نمایش خوبی انتخاب شود این رویکرد می‌تواند مثبت باشد و اگر نمایش بدی انتخاب شود می‌تواند تاثیر منفی ایجاد کند.

 تئاتر «بک تو بلک» سال گذشته در مشهد بر روی صحنه رفته و تماشاگران استقبال کردند. پس نمی‌توانیم برای تماشاگران تعیین و تکلیف کنیم زیرا آن‌ها آزاد هستند که خودشان انتخاب کنند چه نمایشی ببینند. ما باید تولید نمایش‌ها را بالا ببریم و دست تماشاگر را در انتخاب نمایش باز بگذاریم.

در عرصه فرهنگ و هنر ما باید تولیداتمان را گسترش دهیم؛ نمایش‌هایی که در داخل خراسان رضوی تولید شده است.

محمد نیازی، کارگردان و بازیگر تئاتر : 

 اگر بلیت این نمایش در سایت گیشات فروخته می‌شد برای تئاتر مشهد اتفاق خوبی بود

نظر هنرمندان مشهدی درباره اجرای دوباره «بک تو بلک» سجاد افشاریان چیست؟هنر مرز ندارد و اگر ما برای هنر مرزی قائل شویم کار اشتباهی است. تئاتر «بک تو بلک» مانند سایر نمایش‌ها تولید شده و اثر موفقی بوده که به صورت تور در شهر‌های مختلف بر روی صحنه می‌رود که این رویکرد در سراسر دنیا مرسوم است. نمایش‌هایی که با اقبال بیشتری روبه‌رو می‌شوند و گروه‌های حرفه‌ای هستند، این شرایط برایشان به وجود می‌آید که در شهر‌های مختلف اجرا داشته باشند. 

من نمایشی را سراغ دارم که ۱۲ سال است در شهر‌های مختلف دنیا اجرا می‌شود و مشکلی ندارد. این نمایش نیز با اقبال زیادی در تهران و سایر شهر‌ها مواجه شده که کاملا طبیعی است و چالش به حساب نمی‌آید. 

قطعا تئاتر آقای افشاریان جنس مخاطب جدیدی را به تئاتر مشهد اضافه می‌کند، آدم‌هایی که تا به حال تئاتر ندیده‌اند، اما به واسطه حضور سجاد افشاریان به دیدن این نمایش می‌آیند.

مسئله‌ای که وجود دارد این است که اگر بلیت این نمایش در سایت گیشات فروخته می‌شد، برای تئاتر مشهد اتفاق خوبی بود که مردم با سایت اختصاصی فروش بلیت تئاتر در مشهد آشنا شده و به نوعی نمایش‌های روی صحنه، به مخاطبان ارائه می‌شد. با توجه به مهجوریت تئاتر و عدم اطلا‌ع‌رسانی، بسیاری از مردم مشهد حتی نمی‌دانند که در این شهر تئاتر اجرا می‌شود. پس حضور و اجرای چنین‌نمایش‌هایی می‌تواند برای تئاتر مشهد مفید و موثر باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->