سرخط خبرها

برگزیده «شعر خبرنگاران»: شعر خوب حتماً از جشنواره‌ها بیرون نمی‌آید

  • کد خبر: ۲۴۱۸۶۴
  • ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۰
برگزیده «شعر خبرنگاران»: شعر خوب حتماً از جشنواره‌ها بیرون نمی‌آید
فارد قربانی، شاعر مشهدی، برگزیده جشنواره کتاب «شعر خبرنگاران» در بخش «شاعر بدون کتاب» شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ فارد قربانی، شاعر مشهدی که دانش‌آموخته رشته مهندسی مکانیک است، توانست در هجدهمین دوره جشنواره کتاب سال «شعر خبرنگاران» در بخش «شاعر بدون کتاب»، رتبه دوم را کسب کند. او از سال ۱۳۸۳ فعالیت جدی‌اش را در زمینه شعر و ادبیات آغاز کرد و در بسیاری از انجمن‌های ادبی فعالیت مؤثر داشت. با این شاعر مشهدی گفتگویی داشتیم که در ادامه، می‌خوانید.

فارد قربانی با اشاره به شرکت در جشنواره ادبی خبرنگاران توضیح می‌دهد: در چند سال گذشته با توجه به مواضع مشترکی که با بعضی از دوستان شاعرم داشتم، احساس می‌کردم جایگاه ادبی جشنواره‌ها کارایی لازم را برای یک شاعر ندارد. بر این باورم که شعر خوب حتماً از جشنواره‌ها بیرون نمی‌آید، اما با توجه به صحبت‌هایی که با بعضی از دوستانم داشتم، جشنواره خبرنگاران اتفاق مبارکی بوده و از جشنواره‌های معتبر شعر ایران به حساب می‌آید. در بخش «شاعران بدون کتاب» شرکت کردم که خوشبختانه مجموعه شعری من جزو برگزیدگان نهایی شد. آدم‌ها در طول زمان تغییر می‌کنند و به این نتیجه رسیدم که حضور و تجربه در یک جشنواره ادبی می‌تواند مفید باشد.

وی ادامه می‌دهد: در بخش شاعران بدون کتاب جشنواره خبرنگاران، هر شاعری که تاکنون کتاب چاپ نکرده بود، می‌توانست شرکت کند. از هر شاعر حدود ۴۰ تا ۴۵ شعر دریافت می‌کردند که در حد یک مجموعه کامل شعری و کتاب بود. برای این جشنواره نزدیک ۴۶ شعر ارسال کردم که آثار در دو مرحله داوری شد. در مرحله اول از مجموع تمام آثار ۱۰ اثر انتخاب و در مرحله دوم با هیئت داوری مشخص برگزیدگان اول تا سوم انتخاب شدند. من شعر‌هایی را که از سال ۹۰ تا ۱۴۰۲ سروده بودم، برای این جشنواره ارسال کردم.

شاعر برگزیده جشنواره خبرنگاران در خصوص راه‌اندازی انجمن ادبی «گات» می‌گوید: از سال ۱۳۸۳ که به صورت جدی وارد فضای ادبیات شدم، به صورت دست‌و‌پاشکسته در مجامع ادبی حضور داشتم. سال ۱۳۹۱ در تهران با انجمن ادبی «بامداد» شروع به همکاری و فعالیت کردم. زمانی که به مشهد آمدم، با آقایان توکلی‌کوشا و آتش تصمیم گرفتیم انجمن ادبی «گات» را راه‌اندازی کنیم که در ادامه راه، شاعران دیگری ازجمله خانم‌ها تاج‌نیا و پیش‌قدم به جمع ما پیوستند که از این جمع، صرفاً خانم پیش‌قدم همکاری خود را با ما ادامه داده است. در این چند سال اخیر، ما در انجمن گات علاوه بر اینکه به صورت مستقیم به مقوله شعر می‌پردازیم، کارگاه‌هایی را درباره شعر دیگر و برنامه‌ای را به‌نام «گات‌و‌گفت» در ۱۱ جلسه برگزار کرده‌ایم. ما در مناسبت‌های مختلف، از شاعران دعوت می‌کنیم و گفتگو‌هایی را با محوریت شعرها، فعالیت‌ها و کتاب‌هایی که چاپ کرد‌ه‌اند، انجام می‌دهیم.

قربانی می‌گوید: جایزه این جشنواره چاپ اشعار برگزیده به صورت کتاب است. گفته شده قرار است اشعار برگزیدگان در یک کتاب مشترک چاپ شود که در این صورت، من از ۴۶ شعری که برای جشنواره ارسال کردم، انتخاب می‌کنم. من دارم بر روی مجموعه‌شعری به‌نام «ناخلف» کار می‌کنم که اگر اتفاقی پیش نیاید، این مجموعه شعری را به دست ناشر سپرده‌ام و امسال چاپش می‌کنم.

وی در ادامه، می‌گوید: جشنواره خبرنگاران یکی از جشنواره‌های قدیمی شعر در ایران بوده که از سال ۱۳۸۵، در حال فعالیت است. شاعران بسیار خوبی در این جشنواره شرکت کرده‌اند که از بین شاعران مشهدی افرادی مثل زنده‌یاد غلامرضا بروسان، نرگس برهمند، مهدی حاتمی و حسن متین‌راد برنده کتاب شعر سال شدند؛ این در حالی است که در بخش شاعران مشهدی بدون کتاب نیز سعید پوریوسف، محبوبه راد و بیتا علی‌اکبری برگزیده شدند.

این شاعر مشهدی توضیح می‌دهد: من معتقدم از جشنواره‌های ادبی، شاعر خوب بیرون نمی‌آید؛ اما احساس می‌کنم حضور در این جشنواره‌ها می‌تواند مبارک باشد؛ زیرا باعث دیده‌شدن شاعران می‌شود و در این بین، عزم آن‌ها را برای چاپ کتاب‌های شعری‌شان جزم می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->