قیمت امروز انواع موبایل در مشهد (۹ مرداد ۱۴۰۳) + جدول سرعت ریزش بورس کمتر شد | گزارش وضعیت بازار سهام (۹ مرداد ۱۴۰۳) سکه در مشهد ۴۲ میلیون تومان شد! (۹ مرداد ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های خارجی چند؟ (۹ مرداد ۱۴۰۳) حقوق و مزایای کارگران شهرداری‌های کشور افزایش یافت + جزئیات (۹ مرداد ۱۴۰۳) بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۹ مرداد ۱۴۰۳) | کوییک ۴۱۵ میلیون تومان شد پاسخ منفی بانک‌های مشهدی به متقاضیان وام‌های تکلیفی استان‌های رکورددار پاداش صرفه‌جویی برق مشخص شدند افزایش ۴۷ درصدی خرید تضمینی گندم توسط تعاون روستایی خراسان‌رضوی صعود قیمت دلار به کانال ۵۹ هزار تومان | قیمت امروز طلا، سکه، ارز و بیت کوین (۹ مرداد ۱۴۰۳) صورت سرخ بورس همزمان با استقرار دولت جدید خسارت ۱۲ هزار میلیارد تومانی کشاورزان از قطع برق اطلاعیه بانک مرکزی درباره واردات خودرو‌های کارکرده چه بود؟ | قیمت خودرو‌های دست دوم در امارات اعلام شد قیمت فروش ارز اربعین امروز چقدر است؟ (۹ مرداد ۱۴۰۳) فروش کد ملی برای واردات خودرو‌های کارکرده در فضای مجازی رونق گرفت! مزایده فروش اموال تملیکی خراسان‌رضوی برگزار می‌شود + جزئیات رتبه دوم خراسان رضوی در فعالیت بنگاه‌های املاک غیرمجاز! ارز اربعین را از کدام بانک‌ها بگیریم؟ استعلام سهام عدالت متوفیان چگونه انجام می‌شود؟ ارزش روز سبد سهام عدالت چند میلیون شده است؟ (۹ مرداد ۱۴۰۳) + ویدئو قیمت امروز میوه و صیفی جات (۹ مرداد ۱۴۰۳) | گلابی هم به بازار آمد خرید و فروش الکترونیکی طلا ممنوع اعلام شد دلار در مسیر صعود قرار گرفته است؟ (۹ مرداد ۱۴۰۳) میانگین اجاره بها در تهران به ۱۶ میلیون تومان رسید! (۹ مرداد ۱۴۰۳) قیمت امروز انواع موبایل (۸ مرداد ۱۴۰۳) | سامسونگی‌های پرطرفدار و شیائومی‌های خوش قیمت در مشهد چند؟
سرخط خبرها

پاسخ منفی بانک‌های مشهدی به متقاضیان وام‌های تکلیفی

  • کد خبر: ۲۴۱۹۷۵
  • ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
پاسخ منفی بانک‌های مشهدی به متقاضیان وام‌های تکلیفی
شهروندان از پرداخت نشدن وام‌های ضروری از سوی بانک‌ها گلایه‌مندند و درخواست رسیدگی دارند.

به گزارش شهرآرانیوز، «برای وام ثبت‌نام کرده‌ایم پرداخت نمی‌شود!» این عبارت خلاصه مطلب اغلب مراجعانی است که در جلسات مردمی فرمانداری مشهد طرح می‌کنند. دغدغه‌ای که شهروندان را روانه این جلسه می‌کند تا درخواست‌ها و مشکلاتشان را درباره بانک‌ها و بن‌بستی وام به واسطه فرماندار مشهد برطرف کنند.

برخی از مردم درخواست وام خود را ثبت کرده‌اند، اما به دلیل مسیر هزارتوی بانک‌ها هنوز در صف انتظار دریافت وام مانده‌اند یا در مرحله ارائه مدارک مورد نیاز ضامن متوقف شده‌اند. 

درخواست‌هایی که اغلب سبب تماس تلفنی فرماندار مشهد با بانک مربوط و پیگیری روند پرونده مراجعه‌کننده می‌شود. با این حال آنچه به نظر می‌رسد این مسئله کلان، فراتر از تعداد شهروندانی است که در مراجعات دوشنبه‌های مردمی در این زمینه مشکل دارند. بن‌بستی است که از ابتدای سال و به‌ویژه در ماه‌های اخیر شهروندان بسیاری را معطل کرده است.

زمین داده‌اند، وام ساخت نمی‌دهند!

یکی از شهروندان که در جلسه دیدار مردمی فرماندار برای درخواست وام ساخت مسکن مراجعه کرده است، می‌گوید: «زمین را به ما داده‌اند همه کار‌هایی را هم که لازم است انجام داده‌ایم، اما بانک وام نمی‌دهد. وقتی بانک‌ها برای وام دادن همراهی نمی‌کنند، باید چه‌کار کنیم؟»

این مسئله در حالی از سوی شهروندان مطرح می‌شود که مطابق جدیدترین آمار رسمی و منتشر شده از عملکرد نظام بانکی کشور در طرح نهضت ملی مسکن تا ۳۱ فروردین ۱۴۰۳، هجده‌بانک کشور حتی یک ریال تسهیلات پرداخت نکرده‌اند. عملکرد بانک‌های اقتصاد نوین، ایران‌زمین، گردشگری، مؤسسه ملل، کارآفرین، شهر، سینا، سامان، پست ایران، پاسارگاد، پارسیان، آینده، رفاه کارگران، توسعه تعاون، دی، کشاورزی، خاورمیانه و سرمایه در مشارکت نهضت ملی مسکن به‌روایت تازه‌ترین آمار بانک مرکزی تقریبا صفر بوده است (به نقل از تجارت‌نیوز).

بر اساس همین آمارها، در چهارسال گذشته، میانگین سهم سالانه بخش مسکن از کل وام‌های بانکی، ۷‌درصد بوده و این در حالی است که این سهم در حالت عادی و با هدف رونق غیرتورمی مسکن باید حداقل ۲۰‌درصد باشد. آنچه واضح است، بانک‌ها در زمینه پرداخت وام همکاری لازم را ندارند.

۹ ماه انتظار برای ودیعه مسکن!

شهروند دیگری در گفتگو با خبرنگار شهرآرا مشکل خود را در زمینه دریافت ودیعه مسکن در میان می‌گذارد و می‌گوید: «رهن و اجاره‌ها به طرز سرسام‌آوری بالا رفته است. به ما گفتند وام ودیعه مسکن بگیرید. ثبت نام کردیم و از هفت‌خان هم گذشتیم. در زمان ثبت‌نام سقف اعتباری‌شان پر بود. فقط یک بانک امکان ثبت‌نام داشت که حضوری برای پیگیری مراجعه کردیم. گفتند تا ۹‌ماه دیگر امکان پرداخت وام ندارند. کسی که برای اجاره خانه‌اش گرفتار مانده است، چطور می‌تواند ۹‌ماه برای دریافت یک وام صبر کند؟ باید تا آن زمان آواره کوچه و خیابان باشیم؟»

این مسئله نیز در حالی است که طبق روال باید فرد پس از مراجعه به سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن درخواست خود را ثبت کند و پس از انتخاب بانک اگر واجد شرایط باشد بتواند بلافاصله به بانک مراجعه کند و در نوبت دریافت وام قرار بگیرد، اما «سهمیه تمام شده است. فعلا اعتبار نداریم.» پاسخی است که اغلب مراجعه‌کنندگان حتی پس از معرفی به بانک در زمان پیگیری دریافت وام می‌شنوند.

فرزندم یک‌ساله شد، وام ندادند!

وام فرزندآوری نیز از دیگر وام‌هایی است که شهروندان بسیاری از دریافت نکردن آن گلایه‌مند هستند. شهروندی در این زمینه می‌گوید: «یک‌سال است که برای دریافت وام فرزندآوری ثبت‌نام کرده‌ام و همه کار‌های لازم را هم انجام داده‌ام، اما هیچ خبری نیست. از کجا باید پیگیری کنیم؟ چرا می‌گویند فرزند بیاورید وقتی حمایتی در این زمینه انجام نمی‌شود؟»

 وام فرزندآوری نیز تسهیلاتی است که به خانواده‌های دارای نوزاد اهدا می‌شود تا کمک هزینه‌ای برای تأمین مخارج فرزندان باشد. این وام به پدرانی که از سال ۱۴۰۰ به بعد دارای فرزند شده باشند، تعلق می‌گیرد. دریافت این وام نیز مانند دیگر وام‌ها برای بسیاری از شهروندان با تأخیر روبه‌رو‌ست. شهروندانی که بالغ بر یک‌سال از زمان ثبت‌نامشان و درخواست این وام گذشته است و هنوز پیگیر دریافت آن هستند.

هیچ بانکی اعتبار وام ازدواج ندارد!

به گزارش شهرآرانیوز، یکی دیگر از ضروری‌ترین وام‌هایی که زوجین در ابتدای ازدواج برای تأمین بخشی از هزینه‌های زندگی به آن نیازمند هستند، وام ازدواج است. شهروندی در‌این‌باره می‌گوید: «پس از مراجعه به سایت و تلاش برای ورود و ثبت‌نام، در ابتدا با خطا‌های مکرر روبه‌رو شدیم. اخطار‌هایی نظیر آنکه کد ملی و شماره همراه شما با هم تطابق ندارد.

این در حالی بود که تمام اعداد را درست و صحیح وارد می‌کردیم. بیش از ده بار این اطلاعات را وارد کردیم تا بالاخره به مرحله بعد رفت. در مرحله بعد که تاریخ ازدواج و اطلاعات دیگری را ثبت کردیم باید استان را مشخص می‌کردیم که بلافاصله پیام داد که در استان شما هیچ بانکی در حال حاضر اعتبار ندارد! اگر در شش ماه اول سال بانک‌ها اعتباری برای واریز وام ندارند چه زمانی اعتبار خواهند داشت؟ برخی از کسانی هم که قبلا موفق به ثبت‌نام شده‌اند هنوز وام را دریافت نکرده‌اند.»

مردم گرفتار در بن‌بست بانک‌ها

مردم گرفتارند و این خلاصه همه درخواست‌هایی است که چه در قالب وام مسکن یا ازدواج یا فرزندآوری مطرح می‌شود. وامی که در شرایط اقتصادی سخت این روز‌ها نمی‌تواند همه گره‌های پیش رو را باز کند، اما تا حدی می‌تواند تسهیلگر برخی از امور شود. با تلاش‌های دولت در راستای برنامه‌ریزی‌هایی برای خانه‌دار شدن مردم، کمک به مستأجران در تهیه هزینه‌های رهن و اجاره، تسهیل در زمینه ازدواج جوانان و تلاش برای تحقق طرح جوانی جمعیت، بانک‌ها اکنون معضل پیش روی مردم شده‌اند و مردم در بن‌بست آنها بلاتکلیف و کلافه مانده‌اند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->