شرایط دریافت پروانه مطب برای پزشکان آسان‌تر خواهد شد مشاهده یوزپلنگ در محدوده حفاظت مشارکتی یوز کنام پل ابریشم پرتقاضاترین مرز برای خروج در اربعین ۱۴۰۳ کدام است؟ واکسنی که از زوال عقل پیشگیری می‌کند چگونه گرما ما را می‌کشد؟ تحویل گذرنامه‌های زیارتی اینترنتی چقدر زمان می‌برد؟ مبلغ حق پرستاری و کمک هزینه پرداختی بهزیستی به مراکز غیردولتی ابلاغ شد (۱۰ مرداد ۱۴۰۳) اربعین نزدیک است | آغاز عاشقانه‌ترین پیاده‌روی دنیا کاهش ۸۰ درصدی قاچاق سوخت از مرز دوغارون به افغانستان قتل مدیر موقوفه عادل شاهی در مشهد + عکس میانگین سن ازدواج در زنان و مردان ۵ سال افزایش یافته است عواملی که کاهش وزن را برای شما سخت‌تر می‌کند پیش دیابت را جدی بگیریم ترافیک پرحجم در خیابان‌های منتهی به حرم امام‌رضا(ع)، بولوار هفت‌تیر و اطراف میدان استقلال در مشهد (۱۰ مرداد ۱۴۰۳) بازنگری الزامات اساسنامه نهضت سوادآموزی در  خراسان رضوی چند نفر تحت پوشش کمیته امداد هستند؟ فرسودگی ۶۷ درصد از ماشین آلات راهداری خراسان رضوی زائران اربعین برای سفری راحت این نکات را رعایت کنند ضعف آماری؛ چالش اصلی حمایت از اقشار نیازمند آتش نشانی: تنها ۲ شهربازی مشهد تأییدیه ایمنی دارند
سرخط خبرها

مشاهده یوزپلنگ در محدوده حفاظت مشارکتی یوز کنام پل ابریشم

  • کد خبر: ۲۴۲۳۲۶
  • ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۵
مشاهده یوزپلنگ در محدوده حفاظت مشارکتی یوز کنام پل ابریشم
براساس گزارش افراد محلی، یک قلاده یوز ماده به همراه دو توله روز شنبه در محلی موسوم به کلاته ملا واقع در محدوده حفاظت مشارکتی یوز کنام پل ابریشم در منطقه توران مشاهده شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی حفاظتگاه‌های خصوصی حیات وحش که در قالب مشارکت با سازمان حفاظت محیط زیست، حفاظت از محدوده یوزکنام پل ابریشم را از زمستان سال قبل برعهده گرفته است، گفت: بلافاصله بعد از دریافت خبر مشاهده یوزپلنگ در منطقه، همیاران انجمن با هماهنگی محیط‌بانان منطقه به محدوده‌ای که گزارش شده بود اعزام و نسبت به گشت‌زنی و کنترل منطقه اقدام کردند.

کامبیز معظمی افزود: با توجه به شناختی که از فرد مشاهده‌کننده داشتیم، اکیپ‌های گشتی همیاران یوزکنام پل ابریشم از روز گذشته به منطقه اعزام و همراه با محیط‌بانان توران، تا حوالی ظهر روز یکشنبه ۷ مردادماه نسبت به گشت‌زنی، ردیابی، پیگیری از افراد محلی و اجرای اقدامات حفاظتی برای تامین امنیت یوز‌های مشاهده شده اقدام کردند.

محدوده حفاظت مشارکتی یوز کنام پل ابریشم با وسعتی بالغ بر ۴۰۰ هزار هکتار، منطقه‌ای غیر حفاظت شده است که بین ذخیره‌گاه زیستکره توران، پناهگاه حیات وحش میاندشت و منطقه حفاظت شده خوش ییلاق در پهنه جغرافیایی استان‌های سمنان، خراسان شمالی و خراسان رضوی قرار دارد، با توجه به اینکه این منطقه یکی از مهم‌ترین محدوده‌های حال حاضر حیات و زادآوری گونه در معرض خطر انقراض یوزپلنگ به شمار می‌آید، از زمستان سال قبل انجمن صنفی حفاظتگاه‌های خصوصی حیات وحش پس از انعقاد توافق‌نامه رسمی با سازمان حفاظت محیط زیست و استانداری‌های سمنان و خراسان شمالی، حفاظت این محدوده را عهده‌دار شد.

گزارش‌ها و مستندات ثبت شده در چند ماه گذشته، حاکی از چندین بار مشاهده یوزپلنگ در این محدوده بوده که این موضوع موجب دلگرمی کارشناسان و علاقمندان به حیات وحش و یوزپلنگ ایرانی به بقای این گونه به شدت در معرض تهدید شده است.

براساس آخرین اعلام سازمان حفاظت محیط زیست، در نتیجه پایش‌های انجام شده، هفت یوزپلنگ ماده، دو یوزپلنگ نر و هشت توله یوز در منطقه توران ثبت شده که نشان می‌دهد حداقل ۱۷ قلاده یوز در زیستگاه توران زندگی می‌کنند، این عدد بسیار نگران‌کننده است و برای افزایش آن باید اقدامات عاجل و سازنده‌ای صورت گیرد که البته سازمان حفاظت محیط زیست اقداماتی را در توران و مناطق اطراف آن به ویژه در بخش‌هایی از شمال، شرق و جنوب شرق توران آغاز کرده که با نتیجه دادن این اقدامات، می‌توانند مناطق امنی برای یوز‌ها باشند، یکی از بکرترین مناطق در این محدوده به پل ابریشم معروف است که یوز‌های زیادی در آنجا تردد می‌کنند که با ارتقاء حفاظت در آنجا می‌تواند منطقه امنی برای این گربه‌سان باشد.

پیشتر حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: منطقه توران از نظر وسعت بزرگ بوده، اما بخش قابل توجهی از آن کویری است، بخشی پوشش ضعیف گیاهی دارد و بخشی هم دارای تعداد قابل توجهی دام و سگ گله است، بخش کوچکی از آن تقریبا بکر بوده و به عنوان هسته مرکزی زیستگاه یوز محسوب می‌شود.

وی افزود: آن بخش کوچک به گونه‌ای است که به هیچ وجه نمی‌تواند قلمرو یوزپلنگ را پوشش بدهد حتما یوز‌ها مرتب از آن محدوده خارج می‌شوند در واقع به دنبال طعمه و فضای امن و قلمرو‌های مناسب از زیستگاه خارج می‌شوند ما هم مشخصا طی این سال‌ها کوچ یوز‌ها را هم به سمت شرق و هم شمال توران داشتیم و مشاهداتی که امسال از یوزپلنگ هم از سوی جوامع محلی و هم محیط بانان انجام گرفت بخش قابل توجهی در زیستگاه‌های آزاد شمال توران بود در حالی که آنها زیستگاه‌های خارج از مناطق حفاظت شده ما هستند و عملا در آنجا‌ها محیط‌بانی نداریم و طعمه هم کافی نیست.

اکبری با بیان اینکه خیلی مهم است که بتوانیم فضا‌های امن مناسبی را خارج از توران برای یوز ایجاد کنیم، عنوان کرد: در سمت شمال توران اقداماتی را آغاز کرده‌ایم، در قالب یک تفاهم‌نامه با استانداری‌های خراسان شمالی و سمنان و دو اداره کل محیط زیست این استان‌ها و بخش خصوصی، قرار شد حداقل هشت نیرو در قالب همیار محیط‌بان با امکانات مناسب در محدوده زیستگاه‌های آزاد شمال توران و جنوب غرب میاندشت در منطقه‌ای به نام پل ابریشم مستقر شوند و کار حفاظت را انجام دهند. پل ابریشم منطقه بسیار مهمی است و بخش زیادی از مشاهدات یوزپلنگ در آنجا بوده که امیدواریم این کار بتواند آنجا را هم امن کند. مهمتر از آن این است که طعمه‌های آنجا تقویت شود و یوز‌هایی که مخصوصا با توله به صورت خانواده آنجا دیده می‌شوند بتوانند بقا پیدا کنند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: البته هر جای آن منطقه وارد شویم با روستاها، دام و معدنکاوی تعارضاتی دارد، اما چون منطقه به لحاظ پوشش گیاهی خیلی غنی نیست؛ بنابراین دام‌های زیادی ندارد، اما چون عرصه وسیعی است همین الان نیز یوز‌ها آنجا پرسه می‌زنند. ما معتقدیم اگر حفاظت آنجا تقویت و طعمه‌ها بیشتر شوند بالاخره یوز امکان بقا را آنجا خواهد داشت و می‌تواند در حفاظت از این گونه موثر باشد.

وی اضافه کرد: منطقه پل ابریشم نسبت به سایر مناطق تعارضات کمتری دارد، فقط نکته‌ مهم این است که آنجا تحت حفاظت نبوده و جمعیت آهویی که در منطقه وجود داشته در گذشته دور شکار شده و از بین رفته و در حال حاضر طعمه‌های آن منطقه بسیار ضعیف است؛ بنابراین یکی دو سال حفاظت و تلاش‌هایی در جهت احیای طعمه‌ها می‌تواند وضعیت منطقه را بهتر کند و به یک محدوده قابل قبول برای حیات یوز تبدیل شود.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->