بخشنامه ممنوعیت عرضه بلیت اربعین بالاتر از نرخ مصوب ابلاغ شد قیمت امروز دلار، طلا، سکه، ارز دیجیتال (۱۶ مرداد ۱۴۰۳) | دلار بازار آزاد ۶۰۸۰۰ تومان رفع تصرف ۲۱ هکتار از حریم و بستر رودخانه‌ها در مشهد بررسی قیمت روز خودرو‌های خارجی (۱۶ مرداد ۱۴۰۳) | دنده عقب قیمت‌ها در بازار آزاد + جدول قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۶ مرداد ۱۴۰۳) | قیمت‌ها در مسیر کاهش علت ریزش‌های اخیر بازار سرمایه چه بود؟ (۱۶ مرداد ۱۴۰۳) قیمت امروز انواع میوه و صیفی جات در مشهد (۱۶ مرداد ۱۴۰۳) | نوبرانه انجیر چند؟ تصمیم‌گیری در مورد واگذاری بنگاه‌های دولتی به روش اجاره صدای بلند سوت‌زنی برای مالیات پزشکان | بیشترین گزارش فرار مالیاتی مربوط به حوزه درمان است خسارت آتش سوزی به زیرساختهای اقتصادی گمرک دوغارون چقدر است؟ اصلاح شیوه محاسبه قبض برق واحدهای تولیدی از ماه جدید از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی مرز دوغارون تایباد (۱۵ مرداد ۱۴۰۳) ۳۵ میلیون نفر از جمعیت ایران اجاره نشین هستند حدود ۱۲۳ هزار تن هندوانه در خراسان‌رضوی تولید می‌شود قیمت امروز انواع تلفن‌های همراه در بازار (۱۵ مرداد ۱۴۰۳) فهرست شعب عرضه ارز اربعین ۱۴۰۳ در خراسان‌رضوی به‌تفکیک بانک‌ها خروج سرمایه‌های حقیقی با وجود حمایت از سرمایه گذاران | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۵ مرداد ۱۴۰۳) ساعت کاری بانک‌های ۱۵ استان در روز ۱۶ مرداد تغییر کرد + جزئیات نرخ طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۵ مرداد ۱۴۰۳) کشف و ضبط مقادیر قابل‌توجهی مواد پروتئینی تاریخ‌گذشته در بولوار توس مشهد ترکیب اعضای هیئت‌رئیسه دوره هشتم اتاق اصناف ایران مشخص شد + لیست اعضا آغاز فروش بلیت پروازهای ایران‌ایر اربعین علت تفاوت قیمت موبایل در فروشگاه‌‌های آنلاین با بازار قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۵ مرداد ۱۴۰۳) | هیوندای النترا ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان آیا سهمیه سوخت به خودرو‌های وارداتی تعلق می‌گیرد؟ قیمت بلیت اتوبوس اربعین از مبدأ مشهد اعلام شد + جزئیات
سرخط خبرها

علت ریزش‌های اخیر بازار سرمایه چه بود؟ (۱۶ مرداد ۱۴۰۳)

  • کد خبر: ۲۴۳۴۳۷
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۲
علت ریزش‌های اخیر بازار سرمایه چه بود؟ (۱۶ مرداد ۱۴۰۳)
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی معتقد است دولت چهاردهم باید اصلاح ساختار بورس را با هدف شفافیت، جلوگیری از رانت و سفته بازی‌هایی دنبال کند.

به گزارش شهرآرانیوز، محسن زنگنه با اشاره به دلایل ریزش‌های اخیر شاخص بورس، گفت: ریزش‌های اخیر شاخص بورس سه عامل عمده دارد.

دلایل انتظاری و روانی بازار سرمایه

نماینده مردم «تربت حیدریه» در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دلایل انتظاری و روانی بازار سرمایه اظهار کرد: در این بخش، مسائل بین‌المللی روی بازار سرمایه سایه انداخته و این بازار را تحریک می‌کند. باید دانست مسائل روانی بین المللی که رخ می‌دهد، نخستین جایی که متاثر از این مسائل خواهد بود، بازار سرمایه است. البته بخشی از این مسائل مقداری طبیعی است، اما مابقی آن طبیعی به نظر نمی‌رسد.

تاثیر ناترازی انرژی در بورس

وی با اشاره به تاثیر رخداد‌ها در سایر مسائل اقتصادی کشور و تاثیر آن در بازار سرمایه اظهار کرد: به عنوان مثال به موجب ناترازی‌های برق ما مجبور شده‌ایم برق کارخانجات را دو روز در هفته قطع کنیم و یا اینکه به دلیل کاستی‌ها در تامین گاز، دو روز در هفته گاز کارخانجات قطع می‌شود. از این رو در حال حاضر برخی از کارخانجات سیمان ما به دلایل برشمرده شده تعطیل هستند؛ بنابراین وقتی ما انرژی برق و گاز را محدود کرده و از سوی دیگر تخصیص ارز‌ها به شدت دچار محدودیت شده است، دیگر باید منتظر تاثیر این موارد بر بازار سرمایه باشیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر صف‌های طویل ارزی جهت خرید مواد اولیه شکل گرفته و با مشکل مواجه هستند، ادامه داد: بنابراین این قبیل مسائل باعث می‌شود تا پیش بینی سودآوری شرکت‌ها دچار تردید و تزلزل شود و این مسئله روی سهام شرکت‌ها اثر منفی بگذارد.

قوانین معیوب بورسی

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به مشکلات در زمینه قوانین بورسی، ادامه داد: بنده بار‌ها این نکته را مورد تاکید قرار داده و البته دیدم که دولتمردان جدید هم به این نکات اشاره داشتند؛ لذا دوباره باید تاکید می‌کنم که قوانین مربوط به بازار سرمایه در کشور حائز ایرادات زیادی است و این قوانین نیازمند اصلاح است.

سیگنال فروشی و رانت اطلاعاتی؛ عامل منفی بورس

زنگنه با بیان اینکه برخی از ریزش‌های بورسی دلیل منطقی ندارد، ادامه داد: این موارد بیشتر مربوط به سیگنال گیری است و بسیار خطرناک است. اینکه یک عده از بازار خارج شده و یک عده وارد بازار شوند و به نحوی به اطلاعات دسترسی داشته باشند، می‌تواند مشکل آفرین باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ساختار بازار سرمایه باید اصلاح شود، ادامه داد: دولت چهاردهم باید اصلاح قوانین بازار سرما را در دستور کار خود قرار دهد. همچنین این دولت باید اصلاح ساختار بورس باید با هدف شفافیت، جلوگیری از رانت و سفته بازی‌هایی که به بازار سرمایه ضربه می‌زند، دنبال کند.

ارزیابی از نخستین دستور بورسی دولت

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره دستور اخیر معاون اول رئیس جمهور در رابطه با برداشت منابعی از صندوق توسعه ملی و تزریق آن به بازار سرمایه ادامه داد: باید تاکید کنم که این قبیل رویکرد‌ها بسیار خطرناک است.

تزریق منابع فقط برای چراغ سبز بورسی!

وی با بیان اینکه منابع صندوق توسعه ملی از جمله منابع پایدار کشور قلمداد شده و باید برای توسعه عمران و آبادانی کشور هزینه شود، گفت: متاسفانه در حال حاضر هم دولت به شدت به این صندوق بدهی دارد؛ بنابراین در این شرایط چرا ما باید منابعی را از صندوق گرفته و به بازار سرمایه تزریق کنیم تا برخی نماد‌ها چراغ سبز نشان دهند. اینگونه مسائل هم به ایجاد رانت و هم به هدر رفتن منابع دامن خواهد زد. همچنین باید یادآوری کنم که این موارد تاثیر چندانی در بازار سرمایه نخواهد داشت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: به واقع دولت باید ابتدا راهبرد اقتصادی خود را مشخص کرده و در این گونه موارد تعجیل نداشته باشد. همچنین باید یادآور شوم که این قبیل دستورات تبعات داشته و متاسفانه آثاری هم در پی نخواهد داشت.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما در گذشته منابع زیادی را به صندوق حمایت از بازار سرمایه تزریق کردیم و، اما این منابع آثاری در بازار بورس نداشته است و تنها یک عده‌ای که به اطلاعات دسترسی دارند، جیبشان پر شده و سهامداران خرد هم ضرر کرده اند.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->