حریق چاپخانه مصنوعات پلاستیکی (۱۸ مرداد ۱۴۰۳) مبلغ اقساط وام ضروری بازنشستگان کشوری اعلام شد اعلام نتایج نهایی شرکت کنندگان در آزمون‌های پایه دهم از فساد مالی یقه‌سفیدها تا جرائم سازمان‌یافته مافیایی در جامعه متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به همان ۳ میلیون تومان ختم شد؟ جزییات درگیری در زندان اوین اعلام شد (۱۹ مرداد ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (جمعه، ۱۹ مرداد ۱۴۰۳) | کاهش سه‌درجه‌ای دما ادامه تلاش‌ها برای پیدا کردن کودک دو ساله الیگودرزی استاندار خراسان رضوی: هیچ خبرنگاری نباید از مزایای مشاغل سخت و زیان‌آوری این شغل بی‌بهره بماند تاثیر توده‌های عضلانی قوی‌ بر خطر ابتلا به آرتروز جان باختن یک نفر در حادثه سقوط هواپیمای آموزشی در نظرآباد (۱۹ مرداد ۱۴۰۳) مساعدت ویژه پلیس با زائران اربعین | خودروها به‌دلیل خلافی بالا توقیف نمی‌شوند حریق یک مغازه لوازم خانگی در شهرک حر مشهد+جزییات مصرف این ادویه طلایی را از دست ندهید جابه‌جایی روزانه یک اتوبوس از زائران اربعین از مشهد به نجف زلزله ۴ ریشتری، بنک در جنوب بوشهر را لرزاند (۱۹ مرداد ۱۴۰۳) جریمه توقف در جهت مخالف حرکت وسایل نقلیه چقدر است؟ پیش‌بینی وزش باد شدید در نقاط مختلف کشور (۱۹ مرداد ۱۴۰۳) دستگیری قاتل مسلح در مشهد توسط پلیس تصادف مرگبار در فریمان، جان مادر و نوزادش را گرفت (۱۸ مرداد ۱۴۰۳) قم گرم‌ترین شهر ایران (۱۷ مرداد ۱۴۰۳) دستگیری اراذل و اوباش متهم حمله به بیمارستان هفتم تیر
سرخط خبرها

تاثیر توده‌های عضلانی قوی‌ بر خطر ابتلا به آرتروز

  • کد خبر: ۲۴۴۰۴۲
  • ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۳
تاثیر توده‌های عضلانی قوی‌ بر خطر ابتلا به آرتروز
معمولا سالمندان، زنان، افراد دارای اضافه وزن و افرادی که ورزش‌هایی مانند فوتبال، تنیس و دویدن طولانی‌مدت انجام دادند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به آرتروز زانو هستند و مجبورند با مشکلاتی مانند درد، تورم و تحرک کمتر زانو دست و پنجه نرم کنند یا در نهایت تن به جراحی دهند.

به گزارش شهرآرانیوز، ژن‌ها و آسیب‌های پیشین زانو نیز می‌توانند در ابتلای فرد به آرتروز نقش داشته باشند.

اما بر اساس مقاله‌ای که ماه آوریل در نشریه JAMA Network Open منتشر شد، تحقیقات جدید نشان داده که می‌توان با تقویت عضلات ساق پا، از شدت بیماری آرتروز زانو کاست یا احتمالاً آن را از بین ببرید.

بنا بر گزارش شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در یکی از این تحقیقات، متخصصان پس از بررسی داده‌های ۵۰۰۳ بیمار در هلند، هیچ ارتباطی بین فعالیت بدنی یک فرد بطور کلی و افزایش خطر ابتلا به آرتروز زانو در آنها پیدا نکردند.

متخصصان در ادامه، بیماران را به دو گروه تقسیم کردند: آنهایی که ورزش‌های بدنی انجام می‌دهند که در جریان آن زانوها موظف به تحمل کل وزن بدن نیستند مانند شنا و دوچرخه‌سواری؛ و آنهایی که زانوهایشان در جریان انجام فعالیتهای ورزشی باید کل وزن بدن را نیز تحمل کنند مانند دو و پیاده‌روی.

اعضای این تیم دریافتند افرادی که در جریان انجام فعالیت‌های ورزشی، زانوهایشان باید وزن بدن را تحمل کنند، در صورت داشتن سطح پایینی از توده عضلانی در اندام تحتانی، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به آرتروز زانو قرار دارند.

دکتر «جویس فن میورس» از مرکز پزشکی اراسموس در شهر روتردام هلند و یکی از نویسندگان این گزارش می‌گوید: پس از اینکه متوجه شدیم فقط ورزش‌هایی که در جریان آنها زانوها مجبور به تحمل وزن هستند خطر ابتلا به آرتروز زانو را افزایش می‌دهند، این موضوع را بررسی کردیم که آیا شدت آرتروز در آنها به میزان قوی بودن عضلات اطراف مفصل زانو نیز بستگی دارد یا خیر.

از آنجایی که توده‌های عضلانی قوی تر می‌توانند از زانو در برابر فشارهای مکانیکی که به مفصل‌ها وارد می‌شوند محافظت کنند، متخصصان انتظار داشتند که عضلات قوی‌تر بهتر از عضلات ضعیف‌تر عمل کنند.

دکتر جویس فن میورس می‌گوید: و این دقیقاً همان چیزی است که دیدیم. وقتی که افراد توده‌های عضلانی قوی تری دارند، دیگر خطر ابتلا به آرتروز بر اثر ورزش در آنها وجود ندارد.

دکتر «کاترین میلر»، دانشیار پزشکی داخلی در دانشگاه ویسکانسین ایالات متحده که در این مطالعه شرکت نداشته، یافته‌های این تحقیق را هیجان انگیز می‌داند و می‌گوید: اگرچه همیشه این ایده وجود داشت که توده عضلانی مهم است و به محافظت از مفاصل کمک می‌کند، اما این مطالعه نشان داد که نه‌تنها توده عضلانی برای عملکرد زانوها مهم است بلکه احتمالا خطر ابتلا به آرتروز را کاهش می‌دهد.

اکنون در مرکز پزشکی اراسموس در این باره تحقیق می‌شود که آیا پزشکان می‌توانند توصیه‌های خود به بیماران مبتلا به آرتروز را بر اساس توده عضلانی، وزن و حرکت مفاصل بیماران، شخصی‌سازی کنند یا خیر.

به گفته دکتر جویس فن میورس، بسیاری از بیماران مبتلا به زانو درد، از پزشکان‌شان می‌پرسند که آیا می‌توانند به فعالیت ورزشی مورد علاقه‌شان ادامه دهند یا خیر. در حال حاضر هیچ پاسخ قطعی برای این پرسش وجود ندارد و تحقیقات همچنان ادامه دارد.

به گزارش یورونیوز، با این وجود جویس فن میورس چند توصیه دارد. او می‌گوید: قبل از انجام فعالیت‌هایی که باعث تحمیل سنگینی وزنتان روی زانوهایتان می‌شود، در باشگاه تمرین کنید تا ماهیچه‌های پای خود را تقویت کنید. و اگر می‌خواهید فعالیت‌هایی مانند دویدن انجام دهید، این کار را به آرامی شروع کنید.

او تاکید دارد که در این ورزش‌ها «نه‌تنها ماهیچه‌های شما بلکه تاندون‌های شما نیز درگیر هستند و باید به این فشارها عادت کنند؛ در غیر این صورت فوراً آسیب خواهند دید».

دکتر کاترین میلر نیز می‌گوید: اگر متوجه شدید که آرتروز دارید، فعالیت‌های خود را متوقف نکنید. افراد کم‌تحرک از سلامت مفاصل کمتر و توده عضلانی کمتری برخوردارند و در مقایسه با دیگران خطر تشدید آرتروز در آنها بیشتر است.

او توصیه می‌کند: پیاده روی کنید، روی یک صندلی بنشینید و ۱۰ بار بایستید آنهم بدون اینکه از بازوهای خود برای بلند شدن استفاده کنید. مهم این است که حرکت کنید.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->