به گزارش شهرآرانیوز؛ تب این کار گویا از مدتها پیش میان آنهایی که دوست دارند، گوششان مثل گوش کشتیگیرها شکسته باشد، بالا بوده است؛ شاهد این ادعا هم صفحههای متعدد اینستاگرامی است که اعلام آمادگی کردهاند تا گوش آنهایی را که «نرم است، نمیشکند، یا ترمیم لازم دارد» بشکنند!
صفحههایی که شمار دنبالکنندههای برخیشان به چندهزارنفر یا بهاصطلاح به چندین K میرسد و تاریخ پستها و استوریهایشان هم میگوید که پیشینه فعالیتشان به چندین سال پیش برمیگردد. خلاصه این چند جمله میشود اینکه باورتان بشود یا نه، برخی افراد هستند که گوش شما را سالم تحویل میگیرند و شکسته تحویل میدهند. این صفحهها و افرادی که چنین کاری را برای متقاضیان انجام میدهند، پس از بازی حسن یزدانی، کشتیگیر نامآشنای کشورمان در المپیک ۲۰۲۴ پاریس بار دیگر در کانون توجه قرار گرفتند و تبلیغات آنها در فضای مجازی دست به دست میچرخد.
با گشت وگذار و اندک جست وجویی در اینستاگرام، به پستهای بسیاری برمی خورید که نمونه کار شکستن گوش هستند. روی هرکدام از پستها که کلیک کنید، وارد صفحه مربوط میشوید که معمولا نمونه کار را به نمایش گذاشته اند؛ برخی هم تصویر قبل و بعد گوش متقاضیان را منتشر کرده اند تا مهارت خود را در شکستن گوش به رخ بکشند.
مضمون این تبلیغات هم معمولا مشابه هم است: «شکستن و ترمیم گوش شکسته، بدون درد و تضمینی»، «شکستن گوش تضمینی، کاملا تخصصی و حرفهای و بهداشتی، فقط فقط با دو دقیقه زمان»، «شکستن و ترمیم گوش، بدون ضربه، بدون انبر، بدون زخم شدن، با بی حسی کامل»، «شکستن گوش، بدون درد، بدون ضربه، با به روزترین روش» و.... زمان پیش بینی شده برای این کار هم در تبلیغات مختلف، متغیر است. ظاهرا آنها کهتر و فِرزتر هستند، این کار را در دو دقیقه انجام میدهند و آنها که کندتر هستند، به پنج دقیقه زمان برای شکستن گوش نیاز دارند.
این تبلیغات، اما پس از حضور حسن یزدانی در بازیهای المپیک فرانسه سمت وسوی دیگری به خود گرفته است و در صفحات مختلف با این عبارات به چشم میخورد: «گوش مدل حسن یزدانی ۲ میلیون تومان، بدون مشت، ضربه و انبردست، در کمترین زمان ممکن». قیمتها البته متغیر است و از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان شروع میشود و بالاتر میرود. اگرچه المپیک فرانسه برای حسن یزدانی، آن طور که خودش انتظار داشت، نان نداشت و او به مدال برنز رسید، اما این حضورش برای برخی آب داشته است و این صفحات اینستاگرامی با انتشار تصاویری از گوش شکسته این ورزشکار کشورمان، جوانان را به شکستن گوش ترغیب میکنند؛ همانها که دوست دارند با گوش شکسته شان خودی نشان دهند و خود را کشتی گیر جلوه دهند.
روسی و گل کلمی از مدلهای پیشنهادی این صفحات برای شکستن گوش است، اما ظاهرا مدلی که این روزها بیشتر محبوبیت دارد، مدل گردویی است که همان مدل گوش حسن یزدانی است.
دفورم شدن یا بدشکلی گوش کشتی گیرها در میان پزشکان به «هماتوم لاله گوش» معروف است. این بدشکلی در نتیجه ضربه خارجی به گوش بیرونی و جمع شدن خون یا دیگر مایعات میان غضروف و پوشش غضروف به وجود میآید و اگر در همان اوایل ضربه به گوش، این لخته خون تخلیه نشود، مایع جمع شده به تدریج به بافت سفتی تبدیل میشود و لاله گوش را به شکل گل کلم درمی آورد؛ به همین دلیل به این مدل گوش ها، گوش گل کلمی (Cauliflower ear) میگویند.
سردرد، تاری دید، آسیب به شنوایی و درنهایت از دست دادن شنوایی از آسیبهایی است که برای شکستن گوش بیان میشود.
تورج ملک محمدی، دبیر سابق فدراسیون پزشکی ورزشی، پیشتر درباره آسیبهای شکستن گوش گفته بود: شکستن گوش اگر همراه با عارضه باشد، بسیار خطرناک است. در کشورهای پیشرفته ازجمله آمریکا برای کشتی گیران در سنین نوجوانی و جوانی، گاردهای مخصوصی دارند که روی گوش ورزشکار قرار میگیرد.
در برخی کشورها، بدون این گاردها، اجازه کشتی به فرد داده نمیشود. زمانی که گوش میشکند، بین پوست و قسمت غضروفی گوشت، خون میریزد و بافت فیبروز در آن ناحیه از گوش تشکیل میشود. شکستن گوش جدا از اینکه زیبایی را تحت تأثیر قرار میدهد، ممکن است منجر به مسدود شدن مجرای آن شود و روی شنوایی فرد تأثیر منفی بگذارد. اگر شکستن گوش به روش غیرطبیعی انجام بگیرد، ممکن است به دلیل خونریزی زیاد، بافت گوش را از بین ببرد. شکستن غیرطبیعی گوش، یک کار بسیار غیرعلمی و غیرحرفهای است که با درد بسیاری همراه است.
این نخستین بار نیست که برخی به کارهایی برای تغییر چهره یا شکل یکی از اعضای بدن خود دست میزنند که شاید از منظر خیلیها عجیب باشد. میتوان فهرستی از این قبیل اقدامات و جراحیها تهیه کرد؛ تیز کردن لاله گوش، کاشت عضله دو سر بازو، لبخند همیشگی و ... از همان جراحیهایی است که در این فهرست میگنجد.
البته این جراحیها همیشه ممکن است این اندازه عجیب وغریب نباشد و در میان زنان و مردان فراگیرتر باشد؛ مانند عملهای زیبایی جراحی بینی، کاشت مژه و ابرو، کاشت مو، پیکرتراشی، لیفت گردن و صورت و.... عملهایی که اگر از مسائل درمانی آنها چشم پوشی کنیم، فراگیری شان سبب شده است صنعت مد و جراحی هر روز پررونقتر از قبل باشد و درنتیجه آنها با آدمهایی در جامعه مواجه شویم که انگار از روی هم کپی شده اند.
جامعه شناسان و روان شناسان ریشه این قبیل رفتارها را در اغلب موارد نارضایتی افراد از انگاره ذهنی که از خودشان دارند، میدانند و معتقدند معنای چنین رفتارهایی به رسمیت نشناختن خود واقعی ازسوی افراد است که ریشهها و نیز راهکارهایش به نظام آموزشی، خانواده و در نهایت جامعه برمیگردد.
زهرا مرادوند| با دکتر حسین سلیمان پور به عنوان یک روان شناس، از منظر روان شناسی درباره ماجرای تبلیغات شکستن گوش و رفتارهای مشابه آن گفتگو میکنیم. او میگوید: جوانان ما اغلب به هویت یابی کامل نرسیده و نتوانسته اند توانمندیهای فردی و ضعفها و قوتهای خود را به درستی پیدا کنند و به رضایت از خود برسند، بنابراین هویت کنونی خویش را قبول ندارند؛ زیرا هویت یابی درستی نداشته اند و درصدد هستند این هویت را با الگوگیری ظاهری از افراد موفق پاسخ دهند.
وی با تأ کید بر لزوم پرورش «تفکر نقاد» در نوجوانان و جوانان، تصریح میکند: این تفکر نقاد در بین نوجوانان و جوانان دیده نمیشود تا برپایه آن بتوانند مسائل اطراف و موجهای گذرا را نقد و واکاوی کنند.
سلیمان پور بیان میکند: به همین دلیل است که نوجوان و جوان ما که خودباوری ندارد و چیزی برای ارائه در جامعه در خود نمیبیند، به این سمت روی میآورد که با هر موج دیده شدن و هر تب وتاب گذرایی همراه شود و خود را به هر شکل وشمایلی درآورد تا دیده شود، بنابراین با فراگیر شدن هر مدل یا موضوعی، خود را در گرداب آن میاندازد.
این روان شناس بر نقش اثرگذار خانواده و سیستم آموزشی برای هویت دهی و تربیت درست و اصولی از سنین پایه تأکید میکند و میگوید: هویت دهی به کودکان باید از سنین پایه و از مهدهای کودک مورد توجه قرار گیرد تا وقتی آنها نوجوان و جوان شدند، با چنین معضلاتی روبه رو نشوند و با این موجها همراه نشوند.
وی با اشاره به افزایش یافتن آمار گرایش نوجوانان و جوانان به تغییر ظاهر خود و صرف هزینههای گزاف در این مسیر، تصریح میکند: من همواره با تعداد زیادی مراجعه کننده از این دست مواجهم، بنابراین توصیه من برای رسیدن نوجوانان و جوانان به هویت یابی درست و اصولی، این است که از روان شناسان راهنمایی و مشاوره بگیرند. سیستم آموزش وپرورش ما درحال حاضر نمیتواند در این زمینه کاری بکند؛ زیرا مشکل زیربنایی است و نظام آموزشی هم نیازمند اصلاح است.
زهرا مرادوند| حجت الاسلام والمسلمین دکتر غلامرضا صدیق اورعی به عنوان یک جامعه شناس درباره چرایی اقدام افراد برای تغییر در ظاهر خود به ویژه موج تبلیغات اخیر درباره شکستن گوش میگوید: در واقع کسی که جایگاه اجتماعی خوبی پیدا نکرده است و به تبع آن احساس عزت نفس پایینی دارد، طبیعتا دچار نوعی حس حقارت و پوچی یا بی ارزشی است. چنین فردی میپندارد در این شرایط کسی برای او ارزش قائل نیست یا به قولی، کسی تحویلش نمیگیرد، بنابراین حس نارضایتی از خود به او دست میدهد و اگر بینش درست و تفکر عمیقی نداشته باشد، به تغییر ظاهر خود اقدام میکند.
او ادامه میدهد: جوان با چنین رویکردهای سطحی، سعی بر دیده شدن و داشتن جایگاه مثبت در نگاه عمومی جامعه دارد و تصور میکند تنها با ظواهر یک فرد معروف یا ورزشکار مطرح، آن جایگاه اجتماعی و حس ارزشمندی را کسب میکند که شاید در نگاه اول هم به چنین حسی برسد، اما مدت کوتاهی که گذشت، باز هم برای دیگران همان فرد سابق خواهد بود و از احترام و جلب نظر اطرافیان خبری نیست؛ زیرا چیزی در شخصیت و درون او تغییر نکرده است.
این جامعه شناس تقویت حس هویتی جوانان را لازمه اصلاح چنین رفتارهایی میداند و معتقد است تحقق آن معطوف به شرایط و فرمولهایی است که افراد در جامعه بتوانند به طور واقعی از جایگاه و منزلت متعادل برخوردار باشند. تحقق این مهم نیز مستلزم موفقیتهای واقعی اشخاص است.
به گفته او، زمانی که شخص برای رسیدن به رشد و تعالی تلاش و ممارست کند، به تبع دارای جایگاه و منزلت اجتماعی نیز خواهد شد.
دکتر صدیق اورعی توجه به تبیین ریشهای فرهنگ و اخلاق در جامعه را در راستای حفظ هویت و جایگاه افراد در کل فرهنگ جامعه مؤثر برمی شمارد و بیان میکند: همچنین شرایط کلی زندگی و تعریف موثق موفقیت و ارزشمندی از سنین پایه اولویت دارد، درحالی که شبیه شدن به ظاهر افراد مهم و شاخص، منزلتی نخواهد داشت؛ زیرا نشئت گرفته از ضعف هویتی است.
او جهت گیریهای اجتماعی و تربیتی کلی جامعه و بسترهایی را که انسانها در تعریف واقعی از خود و موفقیت دارند، در شکل گیری چنین رفتارهایی دخیل و مؤثر میداند. به اعتقاد دکتر صدیق اورعی، ضعف هویتی که در برخی نوجوانان و جوانان مشاهده میشود، ناشی از ضعف آموزشی و تربیتی خانواده، سیستم آموزش وپرورش، رسانه و مدرسه است.