صحبتهای کمتر شنیده شده پسر هنیه درباره پدر شهیدش هشدار رسانه عبری به نتانیاهو | باید توافق را امضا کنی کاخ سفید: ممکن است حمله ایران به اسرائیل بزرگ باشد تلاش امپراتوری رسانه‌های استعماری برای خاموش کردن اربعین رایزنی «بایدن» با سران فرانسه، آلمان، ایتالیا و انگلیس درباره غرب آسیا وزیر اطلاعات: از زمان شهادت شهید رئیسی تا شب تاسوعا ۳۰ بمب آمادۀ انفجار کشف کردیم دو صهیونیست در انفجار نارنجک در کرانه باختری زخمی شدند (۲۲ مرداد ۱۴۰۳) هشدار یک مقام نظامی اسراییلی درباره جنگ داخلی در فلسطین اشغالی نتانیاهو و گالانت دوباره به جان هم افتادند وحشت صهیونیست‌ها از ورود یگان رضوان حزب‌الله به شمال فسطین پزشکیان: خواهان توسعه روابط با کشور‌های اروپایی برپایه دوستی و احترام متقابل هستیم یونان در محاصره آتش| شهرها و بیمارستان‌ها تخلیه شدند سخنگوی سپاه پاسداران در مشهد: پیروزی بر صهیونیست‌ها بسیار نزدیک است | رسانه، رکن برتری محور مقاومت آغاز جلسات رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی پزشکیان از شنبه (۲۷ مرداد ۱۴۰۳) حاجی میرزایی رئیس هیئت نظارت بر مسافرت‌های خارجی شد عارف: این‌روز‌ها به منش ارزشمند پزشکیان بی‌انصافی می‌شود محمود عباس وارد روسیه شد سید کامل تقوی‌نژاد دبیر هیئت دولت شد پزشکیان: حق پاسخ برای کشوری که مورد تجاوز قرار گرفته، محفوظ است ممنوع الخروجی افسران نیروی هوایی اسرائیل از بیم پاسخ ایران سخنگوی سپاه: ترور شهید هنیه با انگیزه تضعیف امنیت ایران صورت گرفته است
سرخط خبرها

نیروی دریایی سپاه: ناو «شهید مهدوی» سپاه به آمریکا پیام داد

  • کد خبر: ۲۴۴۶۷۷
  • ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۷
نیروی دریایی سپاه: ناو «شهید مهدوی» سپاه به آمریکا پیام داد
جانشین ناوگروه نیروی دریایی سپاه گفت: ناو شهید مهدوی ماموریت خود را از جزیره فارسی یعنی محلی که آمریکایی‌ها مرتکب به شهادت رساندن شهید مهدوی شده بودند آغاز کرد و تا نزدیکی جزیه دیگو گارسیا و یکی از مهمترین پایگاه‌هایی آمریکایی در منطقه پیشرفت رفت.

به گزارش شهرآرانیوز؛ اواسط اردیبهشت ماه بود که اعلام شد ناو اقیانوس‌پیمای «شهید مهدوی» نیروی دریایی سپاه با عبور از مدار صفردرجه (خط استوا) وارد نیمکره جنوبی زمین شد. این اولین ماموریت دوربُرد دریایی سپاه از لحاظ طی مسافت و نوع ماموریت است که به نام ناو شهید «نادر مهدوی» ثبت می‌شد.

ناو شهید مهدوی با بیش از ۲۱۰۰ تُن وزن، ۲۴۰ متر طول و ۲۷ متر عرض، اولین شناور ایرانی مجهز به موشک‌های بالستیک دوربُرد است.

ناو اقیانوس‌پیمای شهید مهدوی در قالب ناوگروه شهید سلیمانی در این مأموریت با عبور از تنگه ها‌ی مهم و راهبردی جهان مانند تنگه مالاگا و عبور از خط استوا از منطقه ناوگان پنجم آمریکا عبور کرد و وارد منطقه ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا شد وبرای نخستین مرتبه تا نزدیکی جزیره دیگو گارسیا که محل استقرار نیرو‌های آمریکایی است نیز رفت و پس از ۳۹ روز دریانوردی با موفقیت به کشور بازگشت.

در همین راستا سرهنگ سلیمانی جانشین پنجمین ناوگروه نیروی دریایی سپاه (ناوگروه شهید سلیمانی) بدرخصوص این ماموریت نکاتی را مطرح کند.

سرهنگ سلیمانی با بیان اینکه امروز اگر بخواهیم فقط به خلیج فارس اکتفا کنیم قادر به افزایش عمق راهبردی نخواهیم بود، عنوان کرد: پس از مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی افزایش عمق راهبردی نیروی دریایی سپاه، ندسا در سال ۱۳۹۶ به صورت رسمی اولین ناوگروه خود شامل ناو شهید سیاوشی را به منطقه شمال اقیانوس هند اعزام کرد. البته پیش از آن نیز در سال ۹۴ کاروان حضرت فاطمه زهرا (س) را اعزام کرده بودیم.

وی افزود: در سال‌های بعد هم این روند ادامه پیدا کرد تا اینکه پنجمین ناوگروه نیروی دریایی سپاه توسط ناو شهید مهدوی موفق به عبور از خط استوا شد.

سرهنگ سلیمانی ادامه داد: پس از آنکه آمریکا نیروی دریایی سپاه را تحریم کرد باید نشان می‌دادیم نیروی دریایی سپاه تنها یک نیروی دریایی ساحلی نیست و قادر به تامین انواع شناور‌های سنگین برای حضور در آب‌های بین المللی است.

جانشین پنجمین ناوگروه نیروی دریایی سپاه تصریح کرد: از سوی دیگر ماجرای دزدی‌های دریایی در منطقه خلیج عدن که موجب شده بود در سال ۱۳۸۴ اولین شناور تجاری ما توسط دزدان دریایی ربوده شود و موضوع حفظ منافع تجاری جمهوری اسلامی در آب‌های جهان منجر شد تا نیروی دریایی سپاه در کنار نیروی دریایی ارتش حضور در آب‌های آزاد جهان را دستور کار خود قرار دهد.

جانشین پنجمین ناوگروه نیروی دریایی سپاه با اشاره به راهبرد رزمی این نیرو گفت: دکترین رزمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رزم نامتقارن است و بر همین اساس رزم نزدیک یکی از راهبرد‌های نیروی دریایی سپاه است که یکی از مولفه‌های اساسی آن بکارگیری قایق‌های تندرو است. معمولا ارتش‌های جهان از راهبرد‌های رزم کلاسیک در حوزه دریا استفاده می‌کنند، اما امروز رزم نامتقارن در حوزه دریا دست برتر را دارد که جلوه‌هایی از آن را در جنگ اخیر اوکراین شاهد بودیم.

وی ادامه داد: استفاده از شناور‌های بزرگ در نیروی دریایی سپاه بیانگر تغییر راهبرد رزم در نیروی دریایی سپاه نیست؛ اتفاقی که افتاده آن است که سپاه همواره رسالت محور عمل کرده و هر جایی که نیاز به پاسداری از دستاورد‌های انقلاب اسلامی وجود داشته وارد میدان شده است. در حوزه اقتدار دریایی هم بر اساس ابلاغ ستادکل نیرو‌های مسلح و همچنین ابلاغ سیاست‌های توسعه دریا محور از سوی فرمانده معظم کل قوا، نیروی دریایی سپاه برای حفاظت از منافع جمهوری اسلامی حضور در آب‌های دور دست را در دستور کار خود قرار داد.

سرهنگ سلیمانی درباره انتخاب ناو شهید مهدوی برای ماموریت عبور از خط استوا گفت: یکی از دلایل انتخاب ناو شهید مهدوی برای این ماموریت جدای از ویژگی‌های فنی این شناور آن بود که نام این شهید که نماد مبارزه با استعمار آمریکا در دریا است، در دنیا طنین انداز شود.

وی تاکید کرد: ناو شهید مهدوی ماموریت خود را از جزیره فارسی یعنی همان محلی که آمریکایی‌ها مرتکب جنایت به شهادت رساندن شهید مهدوی شده بودند آغاز کرد و این موضوع حاوی پیام‌های مهمی برای آمریکایی‌ها بود.

وی تصریح کرد: پس از آن ناو شهید مهدوی تا نزدیکی جزیه دیگو گارسیا و یکی از مهمترین پایگاه‌هایی آمریکایی در منطقه اقیانوس هند پیشرفت و این پیام را به آمریکایی‌ها منتقل کرد که ما قادر هستیم تا نزدیک‌ترین نقطه به شما حضور پیدا کنیم. البته ما در این ماموریت کاملا حرفه‌ای عمل کرده و دنبال هیچگونه تنشی نبودیم.

جانشین ناوگروه نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه نیروی دریایی تنها نیرویی است که قادر است در اقصی نقاط جهان حضور پیدا کند، عنوان کرد:‌ شواهد و قرائن نشان می‌دهد این ماموریت فتح بابی برای ماموریت‌های درو بردتر نیروی دریایی سپاه جهت حضور در سایر نقاط جهان خواهد بود.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->