هیچ دستگاهی حق و اجازه لغو کنسرت را ندارد | صداوسیما باید همه سازهای موسیقی را نشان دهد گریم متفاوت «محسن قصابیان» در «رویای نیمه شب» + عکس «لالایی» عمو پورنگ در شبکه نمایش خانگی + زمان پخش اعلام مرگ «کوری یوئن» کارگردان معروف پس از ۲ سال + علت فوت عضو هیئت‌مدیره خانه مطبوعات خراسان‌رضوی: بايد برای بیمه خبرنگاران حق‌التأليف چاره‌اندیشی کرد | خبرنگاران باید با ۲۰ سال سابقه، مطابق قانون بازنشسته شوند برگزاری سومین همایش بزرگ روز جهانی عکس در مشهد + جزئیات اکران «مهمانی سایه‌ها» در گروه سینمایی هنر و تجربه جایزه جشنواره عکاسی DFA کرواسی در دستان «مهدی آشنا» «کمیته مجازات» علی حاتمی در تلویزیون + زمان پخش بازیگر نقش «آنتونی بوردین» انتخاب شد انتصاب مدیران پنج بخش جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر + اسامی خانه سرمایه‌گذاران شبکه نمایش‌خانگی ایران تأسیس شد تندیسی از یک سینماگر | یادی از علی حاتمی، نویسنده و کارگردان مشهور ایرانی به بهانه زادروزش «سیل» از کشور لتونی به اسکار رفت فصل سوم «دوقلوها» علی فروتن در راه است نامه‌ای به رئیس‌جمهور برای مطالبات خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایران «خانه شیشه‌ای» در راه سینما + زمان اکران زن ۸۰ ساله یهودی که سوژه فیلم جدید «بهروز افخمی» شده است حرف‌های تلخ و شیرین رئیس سازمان سینمایی در جمع خبرنگاران
سرخط خبرها

عضو هیئت‌مدیره خانه مطبوعات خراسان‌رضوی: بايد برای بیمه خبرنگاران حق‌التأليف چاره‌اندیشی کرد | خبرنگاران باید با ۲۰ سال سابقه، مطابق قانون بازنشسته شوند

  • کد خبر: ۲۴۴۹۲۰
  • ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۱
عضو هیئت‌مدیره خانه مطبوعات خراسان‌رضوی: بايد برای بیمه خبرنگاران حق‌التأليف چاره‌اندیشی کرد | خبرنگاران باید با ۲۰ سال سابقه، مطابق قانون بازنشسته شوند
عضو هیئت‌مدیره خانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان‌رضوی گفت: قانون صراحتاً درباره سختی شغل خبرنگاران اظهار نظر کرده و خبرنگاران با ۲۰ سال سابقه بیمه، مطابق قانون باید بازنشسته شوند.

به گزارش شهرآرانیوز، جواد طاری‌بخش در خصوص عملیاتی‌شدن موضوع بازنشستگی بیست‌ساله خبرنگاران اظهار کرد: موضوع بازنشستگی بیست‌ساله خبرنگاران در قانون عملیاتی شده و در بسیاری از استان‌ها اجرایی و خیلی از خبرنگاران با ۲۰ سال سابقه بیمه بازنشست شده‌اند، اما در خراسان‌رضوی به دلیل نگاه شخصی که در کارگروه اداره کل تعاون، کار و رفاه استان وجود دارد، متأسفانه برخی از همکاران رسانه‌ای شاغل در استان با مشکلاتی مواجه شده‌اند.

وی افزود: افرادی که به عنوان کارشناس در این کارگروه حضور دارند عنوان می‌کنند که خبرنگاران را افرادی می‌دانیم که در لیست بیمه آنان تنها عنوان «خبرنگار» ذکر شده باشد. یعنی افرادی که در رسانه‌ها به عنوان عکاس خبری، دبیر سرویس، مسئول صفحه، سردبیر، معاون سردبیر و... فعالیت می‌کنند را جزو بیمه مشاغل سخت محاسبه نمی‌کنند. این در شرایطی است که مدیرکل مطبوعاتی وزارت ارشاد به صراحت عناوین شغلی تحت عنوان خبرنگار را اعلام کرده است. مواردی از قبیل خبرنگار، گزارشگر، معاون دبیر سرویس، دبیر سرویس، سردبیر و عکاس خبری ذیل عنوان خرنگاری قرار می‌گرند و باید با ۲۰ سال سابقه بازنشسته شوند.

عضو هیئت‌مدیره خانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان‌رضوی اضافه کرد: مدیرکل تعاون خراسان رضوی نیز اعلام کرده که به عنوان مدیرکل تعاون خراسان رضوی این حق را دارد که خودش تشخیص دهد چه کسی خبرنگار و چه کسی خبرنگار نیست.

طاری‌بخش تصریح کرد: خبرنگاران ذیل وزارت ارشاد فعالیت دارند، وقتی قانون تعیین و اجرایی می‌شود به تمام دستگاه‌ها تسری پیدا می‌کند؛ اینگونه نیست که قانون در یک استان به یک سبک و در استان دیگر به یک سبک دیگر تفسیر شود.

وی در خصوص توجه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به این موضوع گفت: مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی نیز از اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای شرکت در این کارگروه دعوت کرده، اما نماینده اداره‌کل ارشاد حضور پیدا نکرده است. این مطالبه اهالی رسانه است که اداره‌کل ارشاد خراسان رضوی که متولی فرهنگ و رسانه‌های استان و نماینده عالی وزارت ارشاد در خراسان رضوی است، چرا در جلسات اداره کل تعاون شرکت نمی‌کند؟

عضو هیئت‌مدیره خانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان‌رضوی ادامه داد: مگر حمایت از خبرنگاران و اهالی رسانه غیر از وظایف ذاتی اداره‌کل ارشاد خراسان‌رضوی است؟ اگر قرار است نماینده اداره‌کل ارشاد به این جلسات نرود، چرا شخص دیگری را به این کارگروه نمی‌فرستند؟ اگر اداره کل ارشاد استان در خودش نمی‌بیند که در آن جلسات حضور پیدا کند، بهتر است که یک نماینده از تشکل‌های دیگر مانند خانه مطبوعات در آن کارگروه حضور پیدا کنند.

مدیر کارخانجات چه درکی از سختی شغل خبرنگاران دارند؟

طاری‌بخش عنوان کرد: در کارگروه نیز باید افرادی باشند که حداقل با شغل خبرنگاری آشنا باشند. در این کارگروه، غیر از مدیرکل تعاون خراسان رضوی، افرادی حضور دارند که مدیر یک سری از کارخانجات هستند. مدیر یک کارخانه از کار و نحوه فعالیت خبرنگاران سر رشته‌ای ندارد. کار خبرنگاری این نیست که بخواهند وسایل سنگین بلند کنند یا در محیطی آلوده به مواد شیمیایی باشند و یا در معادن فعالیت داشته باشند. خبرنگاران با مخاطرات روحی و روانی زیادی روبرو هستند.

وی یادآور شد: خبرنگاری در تمام دنیا جزو یکی از سخت‌ترین مشاغل محسوب می‌شود یعنی در کنار کارگر معدن جزو همان مشاغل سخت است. در قانون نیز به این موضوع اشاره و بها داده شده است، اما اداره‌کل تعاون خراسان رضوی تفسیر شخصی از این موضوع دارد. مدیر یک کارخانه چطور ممکن است سختی کار یک خبرنگار را توضیح دهد؟ سختی کار خبرنگار همین فشار‌ها و استرس‌هایی است که در تمام بخش‌ها متحمل می‌شود. فشار‌های ناشی از پوشش مراسم متعدد و یا شکایت‌هایی که از خبرنگاران صورت می‌گیرد، فشار‌های روحی، روانی و مشکلات جسمی متعددی به همراه دارد.

بی‌توجهی به قانون

طاری‌بخش تشریح کرد: خیلی جالب است که اداره‌کل تعاون این موضوع را پاسکاری و طولانی می‌کند. اداره‌کل معتقد است که حتی در صورت ارائه یک رای منفی، شما فرصت دارید در تجدیدنظر رای بگیرید. در صورتی که قانون در این خصوص صراحتا اعلام نظر کرده و چه دلیلی وجود ندارد این پروسه طولانی شود.

عضو هیئت‌مدیره خانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان‌رضوی در خصوص خبرنگارانی که بیمه خبرنگاری برایشان رد نمی‌شود، گفت: خبرنگاری که در یک مؤسسه رسانه‌ای فعالیت دارد و مدیر آن رسانه برایش بیمه عادی رد می‌کند، می‌تواند مدارک و استنادات خود یعنی همان مطالب، گزارش‌ها و خبر‌هایی که منتشر کرده را ارائه دهد و از آن موسسه شکایت کند. تامین اجتماعی دفاتر آن موسسه را بررسی و حتی جریمه می‌کند که چرا برای خبرنگار خود بیمه معمولی رد کرده است. سپس تامین اجتماعی بیمه خبرنگار را به بیمه خبرنگاری تبدیل می‌کند.

طاری‌بخش در خصوص شرایط خبرنگاران حق‌التالیف خاطرنشان کرد: خبرنگاران حق‌التالیف خبرنگاران آزاد هستند. خبرنگاران حق‌التالیف عمدتاً افرادی هستند که خبرنگاری یا شغل دوم آنان محسوب می‌شود و یا با موسسه رسانه‌ای قرارداد ندارند. باید برای خبرنگاران حق‌التالیف حداقل بیمه معمولی رد شود.

وی اضافه کرد: وزارت ارشاد بیمه خبرنگاران آزاد را تسهیل کرده و آنان را با هزینه کمتری بیمه می‌کند، اما با وجود اینکه وزارت ارشاد این دست از خبرنگاران را بیمه می‌کند، یک بیمه معمولی برایشان رد می‌شود. صندوق اعتباری هنر تحت نظر وزارت ارشاد برای این دست از خبرنگاران بیمه هنرمندان و روزنامه‌نگاران رد می‌کند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->