ترامپ: در انتخابات پیروز نشوم به ونزوئلا فرار می‌کنم حماس، تل آویو را هدف قرار داد محمود عباس در دیدار با پوتین تحولات منطقه را بررسی کرد السنوار حماس را چگونه هدایت خواهد کرد؟ باقری کنی: ترور شهید هنیه امنیت ملی و تمامیت ارضی ایران را نقض کرد قالیباف در نامه‌ای به رؤسای پارلمان‌های جهان، خواستار اقدام جدی و فوری شورای امنیت برای توقف جنایات اسرائیل شد نماینده خواف در مجلس: توسعه افغانستان از محور ایران می‌گذرد + فیلم چراغ قرمز کمیسیون امنیت ملی به وزیر پیشنهادی کار پزشکیان در واکنش به انتقادها: صبر کنید کابینه کار کند و از روی عملکرد آن را نقد کنید مقتدی صدر به بیانیه تروئیکای اروپا واکنش نشان داد وزیر پیشنهادی کشور در کمیسیون امنیت ملی: ورود اتباع به کشور باید متوقف شود عارف در مراسم تودیع و معارفه معاونان علمی ریاست جمهوری: در فناوری پیشرفته، جزو مدعیان بزرگ دنیا هستیم چین حمله رژیم صهیونیستی به مدرسه «التابعین» در مرکز غزه را محکوم کرد حمله صهیونیست‌ها به مناطقی از کرانه باختری | چند فلسطینی کشته و زخمی شدند وزارت خارجه آمریکا: فروش تسلیحات به عربستان را از سر می‌گیریم وزیر امور خارجه ایتالیا: ایران بر حق خود برای پاسخ به ترور اسماعیل هنیه تأکید دارد گفت‌وگوی تلفنی پزشکیان با نخست وزیر انگلیس: پاسخ تنبیهی راهی برای توقف جنایت و تجاوزگری است توصیه‌های مهم وزیر کشور به زائران اربعین کنعانی در واکنش به بیانیه سه کشور اروپایی: ایران در دفاع از حاکمیت و امنیت ملی خود قاطع و مصمم است نخست وزیر انگلیس درباره تحولات خاورمیانه با پزشکیان گفت‌وگو کرد
سرخط خبرها

نماینده خواف در مجلس: توسعه افغانستان از محور ایران می‌گذرد + فیلم

  • کد خبر: ۲۴۴۹۳۵
  • ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۹
نماینده خواف در مجلس: توسعه افغانستان از محور ایران می‌گذرد + فیلم
نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توسعه افغانستان از محور ایران می‌گذرد، گفت: تلاش داریم با ترسیم فضای ظرفیت اشتراکات اقتصادی، منطقه ویژه صنعتی، معدنی و اقتصادی ایران و افغانستان با نام بندر خشک شرق ایجاد کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز؛ امیر توکلی، نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی پس از دیدار با مقامات افغانستانی و بازگشت از آن کشور اظهارداشت: در این سفر، پیشنهاد‌های شفاف که با مطالعات جامع انجام شده بود پیرامون ایجاد منطقه ویژه اقتصادی مشترک ایران و افغانستان با نام بندر خشک شمتیغ در مرز خواف ایران با آن کشور، تأمین زیرساخت‌های صنعتی، معدنی و حمل و نقل، صادرات انرژی برق و تکمیل طرح راه آهن مشترک به منظور ایجاد ظرفیت ویژه ترانزیت ریلی ارائه شد.

وی افزود: شرکت‌های معدنی و صنعتی در پهنه معدنی سنگ‌آهن سنگان خواف، تجربیات و کارخانه‌ها و توان فنی صنعتی دارند که می‌توان این ظرفیت را در نقطه صفر مرزی به افغانستانی‌ها منتقل کرد و مواد اولیه و خام سنگ‌آهن موجود در معادن غوریان، پشتون و دیگر مناطق افغانستان را برای آنها دانه‌بندی و فرآوری کنیم.

توکلی افزود: به همین سبب هیاتی از مجموعه فولاد مبارکه که یک مجموعه پیشرو و توانمند در حوزه فولاد، انرژی و حمل و نقل هستند ما را در این سفر همراهی کردند.

وی تأکید کرد: به لحاظ اشتراکات دینی، فرهنگی، زبانی، قومی و ارزشی، معتقدم توسعه افغانستان از محور ایران می‌گذرد و با رسالتی که داریم با توسعه افغانستان، می‌توانیم امنیت مرزهایمان را ارتقا دهیم.

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: یکی از قابلیت‌های ایران راه گذر (کریدور) شمال به جنوب و دسترسی به آب‌های آزاد است و افغانستان که کشوری محصور در خشکی است به آن نیاز دارد.

وی گفت: مهم‌ترین هدف در این بخش توسعه راه گذر (کریدور) شمال به جنوب و تکمیل چرخه خطوط ریلی چابهار به زاهدان، خواف به هرات و در نهایت به سمت سرخس و کشور‌های آسیای میانه است که فرصت بی‌بدیلی برای افغانستان محصور در خشکی و دریچه‌ای به بازار‌های بین‌المللی برای آن کشور است.

ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای معادن کشور اظهار کرد: افغانستانی‌ها برای استفاده از توان و ظرفیت‌های فنی، صنعتی و اقتصادی ایران برای توسعه کشورشان اشتیاق دارند و نیاز است تا در ایران، دولتمردان و مجلس شورای اسلامی از این برنامه فرا منطقه‌ای حمایت کنند.

توکلی رودی گفت: مدیرعامل فولاد اصفهان و جمعی از مدیران ارشد صنایع نیز در این سفر حضور داشتند و حضور این مدیران نشان دهنده اهمیت و جدیت بخش خصوصی ایران در تقویت روابط اقتصادی با افغانستان و تلاش برای گسترش همکاری‌های صنعتی و معدنی میان دو کشور بود و به عنوان گامی مهم در تعمیق همکاری‌های اقتصادی و صنعتی بین ایران و افغانستان، می‌تواند نتایج مثبتی در آینده به همراه داشته باشد.

مجتمع سنگ‌آهن سنگان خواف با بیش از یک میلیارد تن ذخیره، یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ‌آهن در جهان و تأمین کننده خوراک اولیه برای تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ‌آهن در ایران است.

شهرستان خواف با ۴ بخش، ۶ شهر، ۸۵ روستا، ۱۶۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان در فاصله ۲۷۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد مرکز خراسان رضوی قرار دارد.

منبع: ایسنا/ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->