ابطال شرط گواهینامه به ایران‌خودرو ابلاغ شد | بدون داشتن گواهینامه هم می‌توانید محصولات ایران خودرو را خریداری کنید حمایت بانک‌ها از بورس شاخص را سبزپوش کرد | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۴ مرداد ۱۴۰۳) سکه امامی در مشهد به زیر کانال ۴۱ میلیون تومان افت کرد (۲۴ مرداد ۱۴۰۳) قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۴ مرداد ۱۴۰۳) | دلار بازار آزاد چند؟ آغاز فروش ۸ محصول ایران‌خودرو از امروز چهارشنبه (۲۴ مرداد ۱۴۰۳) | آیا شرط داشتن گواهینامه حذف شده است؟ قیمت امروز خودرو‌های خارجی با کاهش قیمت همراه شد (۲۴ مرداد ۱۴۰۳) + جدول قیمت قیمت خودرو‌های داخلی کاهش یافت (۲۴ مرداد ۱۴۰۳) + جدول قیمت بذرپاش خبر داد: افزایش ترانزیت با همسایگان با ساخت طرح ریلی زاهدان- زابل- بیرجند- مشهد نشان‌دار‌کردن مصارف مالیاتی، مردمی‌کردن اقتصاد است قیمت انواع میوه و صیفی جات در مشهد (۲۴ مرداد ۱۴۰۳) | بادمجان را چند بخریم؟ بورس رشد می‌کند؛ شاید امروز، شاید فردا آیا یک کارگر می‌تواند از دو یا چند کارگاه حق بیمه رد کند؟ جزئیات سه اقدام مهم بانک مرکزی برای حمایت از بورس عمده صادرات مرغ گوشتی به کشور عراق است بررسی قیمت امروز انواع تلفن‌های همراه (۲۳ مرداد ۱۴۰۳) راهکار برای تولید بیشتر انرژی در ایران چیست؟ | صنایع حاضرند برق را گران‌تر بخرند امکان صادرات فراورده‌های نفتی به ترکمنستان از طریق گمرک لطف‌آباد خراسان‌رضوی، فراهم شد تحریم، فیلترینگ و سرعت پایین اینترنت، سد راه تبلیغات دیجیتال در ایران قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۲۳ مرداد ۱۴۰۳) | قیمت خودرو‌ها افزایش یافت اختصاص یک‌درصد از درآمد مالیات بر ارزش‌افزوده به بخش سلامت آیا قیمت روغن نباتی افزایش می‌یابد؟ | امسال ارز به روغن نباتی اختصاص نیافته است واکنش منفی بورس‌بازان به کابینه پیشنهادی دولت | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۳ مرداد ۱۴۰۳) تصویب تشکیل نخستین کارگروه تخصصی فرش در اتاق اصناف ایران | بی‌گره‌بافی و ربات‌بافی از معضلات هنرصنعت فرش قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۳ مرداد ۱۴۰۳) | افزایش قیمت ایران خودرویی‌ها و کاهش قیمت سایپایی‌ها نایب‌رئیس شورای ملی زعفران: مشکلات صادرات زعفران کماکان پابرجاست
سرخط خبرها

بورس رشد می‌کند؛ شاید امروز، شاید فردا

  • کد خبر: ۲۴۵۰۴۵
  • ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۰
بورس رشد می‌کند؛ شاید امروز، شاید فردا
نمودار شاخص کل بورس بیندازید. در یک‌سال و نیم گذشته کمتر فراز و بیشتر فرود، سهم بازار شده است. علت چیست؟ هر بار یک چیز جدید، هر بار یک اتفاق تازه باعث این ریزش‌ها شده است. اردیبهشت ۱۴۰۲ خبری در پشت در‌های بسته ترمز بازار را کشید. خبر افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که سهام‌داران خرد یک ماه بعد از ضرر‌های هنگفت متوجه آن شدند.

به گزارش شهرآرانیوز، بعد از آن افزایش سود بانکی به ۳۰ درصد بلای جان بورس شد. بعد از آن افزایش سود اسناد خزانه اسلامی یا همان اخزا به بیش از ۳۶ درصد رمق بازار سهام را از بین برد. شاید بگویید که خب اینها چه ربطی به سقوط اخیر شاخص کل دارد؟ این مسائل را باید مرور کنیم تا بدانیم همواره مسائل سیاسی و امنیتی عامل سقوط بورس نبوده و حتی در شرایطی که چالش امنیتی خاصی متوجه کشورمان نبوده است نیز بازار سرمایه بنا به‌دلایلی از جنس اقتصاد سیاسی ریزش کرده است. 

اطمینان از آینده

اتفاقات مهم امسال را مرور کنید. همان فروردین‌ماه بود که رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی ایران در سوریه حمله کرد و بعد در عملیات وعده صادق پاسخ دندان‌شکن گرفت. بعد از آن رئیس‌جمهور و همراهانش در سانحه هوایی به شهادت رسیدند. بعد، انتخابات برگزار شد و یک روز پس از تحلیف اسماعیل هنیه یکی از رهبران تأثیرگذار حماس در تهران به شهادت رسید.

رهبر معظم انقلاب و سایر مقامات نیز پاسخ ایران به این اقدام کور رژیم صهیونیستی را حتمی دانستند، حتی کشور‌های منطقه از جمله عربستان نیز این اقدام تروریستی را محکوم کردند و در کنفرانس اسلامی در جده تمام کشور‌های اسلامی از ایران حمایت کردند.

از آن روز تاکنون ساکنان مناطق اشغالی در هراس از پاسخ ایران هستند. صف‌های طولانی برای خروج از این مناطق در فرودگاه‌ها شکل گرفته و آنها که مانده‌اند نیز سراغ ذخیره مایحتاج ضروری‌شان رفته‌اند و البته بازار سرمایه در رژیم صهیونیستی ریزش معناداری داشته است.

در ایران نیز دامنه نوسان در بازار سهام محدود شده و شاخص بورس از روز ترور شهید هنیه تاکنون حدود ۶ درصد ریزش کرده است. در این مدت ارزش معاملات خرد به کمترین حد خود یعنی حدود هزار میلیارد تومان رسیده و روزانه شاهد خروج پول سهام‌داران حقیقی از بازار هستیم. این اتفاق قبل از عملیات «وعده صادق» نیز رخ داد.

 بعد از آنکه رژیم صهیونیستی پاسخ دندان‌شکنی از ایران دریافت کرد و بعد هم به‌صراحت اعلام کرد که قصد ادامه ماجراجویی را ندارد، شرایط بازار‌ها آرام شد. اگرچه اکنون شرایط از نظر سیاسی و امنیتی به‌مراتب پیچیده‌تر است، اما واضح است که در صورت اطمینان معامله‌گران بازار سهام از ثبات بازار در آینده، روند بازار به حالت عادی بازخواهد گشت.

عقب‌مانده از همه چیز

بر اساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی نقدینگی در پایان بهار امسال نسبت به سال گذشته، ۲۷درصد رشد داشته است. تورم نقطه‌به‌نقطه نیز بر اساس اعلام مرکز آمار ایران در تیرماه امسال ۳۲.۲ درصد بوده است. اما اکنون شاخص بورس نسبت به تیرماه سال ۱۴۰۲ نه تنها رشدی نداشته، بلکه حتی کاهشی بوده است. 

همچنین نسبت ارزش بازار سهام شرکت‌های بورس تهران به نقدینگی اقتصاد، به ۰.۸کاهش یافته است. به طور طبیعی بازار سهام رابطه مستقیمی با نرخ نقدینگی و تورم دارد. به این معنا که با افزایش نرخ نقدینگی و تورم انتظار می‌رود که در یک بازه زمانی مشخص بازار سرمایه حداقل به اندازه نرخ تورم رشد را تجربه کند. اما در یک‌سال گذشته این اتفاق رخ نداده است. 

کف‌های تاریخی

نسبت P/E و ارزش دلاری بازار سرمایه نیز نزدیک کف تاریخی خود است. این در حالی است که با صعود قیمت جهانی طلا در بازار ایران شاهد افزایش قیمت طلا بوده‌ایم. همچنین قیمت نفت صعودی بوده و به ۸۰ دلار رسیده است. نرخ ارز و دلار در بازار ایران صعودی بوده و از ۶۰ هزار تومان عبور کرده است.

صعود بازار‌های موازی بورس، یعنی ارز و طلا به طور معمول تأثیر مثبت بر بازار سرمایه می‌گذارد و انتظار صعود در سهام را افزایش می‌دهد. باوجوداین شاخص کل بازار سرمایه روز دوشنبه ۲۲ مرداد، سطح ۲ میلیون واحدی را از دست داد و دیروز ریزش ناچیز ۷ هزار واحدی را تجربه کرد و به سطح یک‌میلیون و ۹۹۱ هزار واحد رسید. 

چه چیزی در انتظار ماست؟

بورس از هر منظر دارای پتانسیل‌های صعود است. اتفاقات در عرصه سیاست داخلی و تشکیل تیم جدید اقتصادی در دولت یک سیگنال مثبت برای بازار سرمایه است. عقب ماندن شاخص از بازار‌های موازی و رسیدن شاخص‌های مهم به کف‌های تاریخی همه‌وهمه نشان می‌دهد که این بازار مستعد رشد است و فقط به یک هُل و یک حرکت روبه‌جلو نیاز دارد تا موتورش روشن شود. البته بی‌تردید روشن‌شدن موتور صعودی بورس منوط به آن است که ریسک‌ها به حداقل برسد و معامله‌گران به ثبات و آرامش بازار در آینده اطمینان پیدا کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->