برخورد قاطع تعزیرات حکومتی خراسان رضوی با متخلفین بازار در دهه پایانی ماه صفر ابطال شرط گواهینامه به ایران‌خودرو ابلاغ شد | بدون داشتن گواهینامه هم می‌توانید محصولات ایران خودرو را خریداری کنید حمایت بانک‌ها از بورس شاخص را سبزپوش کرد | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۴ مرداد ۱۴۰۳) سکه امامی در مشهد به زیر کانال ۴۱ میلیون تومان افت کرد (۲۴ مرداد ۱۴۰۳) قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۴ مرداد ۱۴۰۳) | دلار بازار آزاد چند؟ آغاز فروش ۸ محصول ایران‌خودرو از امروز چهارشنبه (۲۴ مرداد ۱۴۰۳) | آیا شرط داشتن گواهینامه حذف شده است؟ قیمت امروز خودرو‌های خارجی با کاهش همراه شد (۲۴ مرداد ۱۴۰۳) + جدول قیمت قیمت خودرو‌های داخلی کاهش یافت (۲۴ مرداد ۱۴۰۳) + جدول قیمت بذرپاش خبر داد: افزایش ترانزیت با همسایگان با ساخت طرح ریلی زاهدان- زابل- بیرجند- مشهد نشان‌دار‌کردن مصارف مالیاتی، مردمی‌کردن اقتصاد است قیمت انواع میوه و صیفی جات در مشهد (۲۴ مرداد ۱۴۰۳) | بادمجان را چند بخریم؟ بورس رشد می‌کند؛ شاید امروز، شاید فردا آیا یک کارگر می‌تواند از دو یا چند کارگاه حق بیمه رد کند؟ جزئیات سه اقدام مهم بانک مرکزی برای حمایت از بورس عمده صادرات مرغ گوشتی به کشور عراق است بررسی قیمت امروز انواع تلفن‌های همراه (۲۳ مرداد ۱۴۰۳) راهکار برای تولید بیشتر انرژی در ایران چیست؟ | صنایع حاضرند برق را گران‌تر بخرند امکان صادرات فراورده‌های نفتی به ترکمنستان از طریق گمرک لطف‌آباد خراسان‌رضوی، فراهم شد تحریم، فیلترینگ و سرعت پایین اینترنت، سد راه تبلیغات دیجیتال در ایران قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۲۳ مرداد ۱۴۰۳) | قیمت خودرو‌ها افزایش یافت اختصاص یک‌درصد از درآمد مالیات بر ارزش‌افزوده به بخش سلامت آیا قیمت روغن نباتی افزایش می‌یابد؟ | امسال ارز به روغن نباتی اختصاص نیافته است واکنش منفی بورس‌بازان به کابینه پیشنهادی دولت | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۳ مرداد ۱۴۰۳) تصویب تشکیل نخستین کارگروه تخصصی فرش در اتاق اصناف ایران | بی‌گره‌بافی و ربات‌بافی از معضلات هنرصنعت فرش قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۳ مرداد ۱۴۰۳) | افزایش قیمت ایران خودرویی‌ها و کاهش قیمت سایپایی‌ها
سرخط خبرها

نشان‌دار‌کردن مصارف مالیاتی، مردمی‌کردن اقتصاد است

  • کد خبر: ۲۴۵۰۵۷
  • ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۴
نشان‌دار‌کردن مصارف مالیاتی، مردمی‌کردن اقتصاد است
در سال‌های اخیر اهمیت نقش مالیات در تأمین بودجه برای توسعه کشور با عبور از وابستگی به نفت مشخص شده، اما آنچه کمتر به آن پرداخته شده، گزارش مصارف این منابع به مردم است.

نیمی از مصارف بودجه کشور را درآمد‌های مالیاتی پوشش می‌دهد و این شامل حقوق و دستمزد‌ها و هزینه‌های درمانی می‌شود که دولت در اختیار بیمارستان‌ها، بخش درمان، بخش آموزش رایگان و حمایت از نخبگان و بسیاری از موارد دیگر قرار می‌دهد.

در سال‌های اخیر اهمیت نقش مالیات در تأمین بودجه برای توسعه کشور با عبور از وابستگی به نفت مشخص شده، اما آنچه کمتر به آن پرداخته شده، گزارش مصارف این منابع به مردم است. البته برای ارائه این گزارش‌ها مقاومت‌هایی نیز هست؛ اما اتفاقی که در دولت سیزدهم افتاد، این بود که یکی از برنامه‌های سازمان، گزارش به مردم برای مصارف مالیات‌های پرداخت‌شده بود و این مهم با موفقیت انجام شد. 

طرح «نشان‌دار‌کردن مالیات‌ها» که به‌عنوان یکی از پروژه‌های مهم تحول نظام مالیاتی کشور در سال ۱۴۰۳ درراستای مردمی‌کردن اقتصاد کشور به حساب می‌آید، چهارم مردادماه امسال به‌صورت رسمی رونمایی شد. در این طرح برای نخستین‌بار پرداخت‌کنندگان مالیات می‌توانند تعیین کنند که مالیات آنها در کجا و برای اجرای چه طرحی هزینه شود. هدف از اجرای طرح‌های مالیاتی، تأمین درآمد‌های پایدار برای کشور است تا مردم و جامعه، مصون از تورم باشند. 

در طرح نشان‌دار‌کردن مالیات ۲۰۲ پروژه نیمه‌تمام جهت انجام‌رساندن آنها با انتخاب خود مؤدیان در دستور‌کار اداره کل امور مالیاتی استان قرار داشت که از‌این‌تعداد ۱۷۵ پروژه استانی و ۲۷ پروژه، ملی بودند. این پروژه ملی در مفهوم کلان خود امکان تخصیص مالیات‌های پرداختی به پروژه‌های ملی و استانی توسط مؤدیان و تکمیل این پروژه‌ها را فراهم آورده و به یکی از مطالبات جدی مؤدیان در‌خصوص اعلام محل هزینه‌کرد و مصرف درآمد‌های مالیاتی به شکل مؤثر و عملیاتی صورت گرفته است.

مؤدیان می‌توانند طی فرایند ارائه فرم «تبصره ماده۱۰۰» محل خرج‌کرد مالیات پرداختی خود را با تخصیص آن به طرح‌ها یا پروژه‌های اولویت‌دار ملی و استانی تعیین کنند و به‌این‌شکل مشارکت مؤثری در توسعه و اجرای طرح‌های سازنده در حوزه‌هایی مثل بهداشت و درمان، آموزش، راه و ترابری و‌... داشته باشند. 

نام مؤدیانی که در انجام و راه‌اندازی طرح‌ها یا پروژه‌های منتخب مشارکت داشته‌اند، در صورت رضایتشان به عموم مردم اعلام می‌شود؛ بنا بر بررسی‌های صورت‌گرفته، مشارکت مؤدیان در تکمیل پروژه‌های عمرانی می‌تواند موجب بهبود نگرش آنها به مصارف مالیاتی و مالیات‌ستانی عادلانه شود. شرط اساسی در نحوه انتخاب منابع، طرح‌ها و پروژه‌هایی است که حداکثر منافع عمومی را به‌دنبال داشته باشند؛ به‌طوری‌که با منابع در‌نظر‌گرفته‌شده تا پایان سال خاتمه پیدا کنند و به بهره‌برداری برسند.

به‌موجب آیین‌نامه اجرایی هیئت‌وزیران، سازمان امور مالیاتی کشور مبالغ تخصیص‌یافته مؤدیان به پروژه‌ها را به‌صورت سیستمی به اطلاع سازمان برنامه و بودجه کشور می‌رساند و این سازمان نیز حداکثر یک ماه پس از دریافت اطلاعات اختصاص‌یافته به پروژه‌ها نسبت به تخصیص و اعتبار بودجه به آنها اقدام شده است.

از ابتدای اجرای پروژه مزبور تا ۱۶‌مردادماه امسال، بیش از ۲۱‌هزار‌و۱۸۰ مؤدی در قالب فرم‌های «تبصره ماده ۱۰۰» با شرکت در طرح نشان‌دار‌کردن مالیات خود، تعداد ۲۰۲ پروژه و طرح ملی و استانی را برای تخصیص مالیات‌های پرداختی خودشان در استان انتخاب کرده‌اند. از ۲۰۲ پروژه، ۱۳۹ پروژه ۱۰۰درصد توسط مؤدیان تأمین‌اعتبار شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->