«عشق کوفی» ویژه اربعین ۱۴۰۳، در شبکه آی فیلم + زمان پخش نگاه کودکانه و ناب باشد، تفاوتی بین شاعر زن و شاعر مرد وجود ندارد جایزه افسانه دیزنی در دستان «هریسون فورد» رونمایی از تیزر رسمی «قلب رقه» + فیلم زمان اکران «آواتار: آتش و خاکستر» مشخص شد دبیر شورای عالی هنر: صداوسیما دیگر حق ندارد جلوی ساز،‌ گُل بگذارد؟ برنامه‌های «سیدعباس صالحی» برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چیست؟ سریال «لیلی با من است» با صدای حسن معجونی برای نابینایان توضیح‌دار شد لغو کنسرت «جیسون گیلهام» به دلیل حمایت از خبرنگاران غزه قسمت پنجم سریال «داریوش» منتشر شد (۲۴ مرداد ۱۴۰۳) ۶ سینماگر ایرانی در مسیر جشنواره «تورنتو» این ظرفیت زبان فارسی را جدی بگیریم! صداپیشگی شاهرخ خان و پسرانش برای «موفاسا: شیرشاه» مستندسازی زیر سایه تهدید بمباران اسرائیلی صحبت‌های «علیرضا خمسه» درباره توقیف «ملاقات با جادوگر» «بهین سخنْ سخنِ پارسیِّ سلمان است» | در نسبت یار ایرانی پیامبر اسلام(ص) و زبان و ادب فارسی
سرخط خبرها

نگاه کودکانه و ناب باشد، تفاوتی بین شاعر زن و شاعر مرد وجود ندارد

  • کد خبر: ۲۴۵۱۴۵
  • ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۹
نگاه کودکانه و ناب باشد، تفاوتی بین شاعر زن و شاعر مرد وجود ندارد
یک شاعر حوزه کودک‌ونوجوان گفت: اگر نگاه کودکانه و ناب وجود داشته باشد، دیگر تفاوتی بین شاعر زن و شاعر مرد وجود ندارد.

به گزارش شهرآرانیوز، «ﺷﻌﺮ ﮐﻮدک ﺳﺎده، روان، آﻫﻨﮕﯿﻦ و ﺑﺮای او ﻗﺎﺑﻞ‌ﻓﻬﻢ اﺳﺖ و ﺑﺪون آموزش ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ، داﻧﺶ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﮐﻼﻣﯽ کودک افزایش پیدا می‌کند و ذوق او ﭘﺮورش ﻣﯽیابد. ﻋﻨﺎﺻﺮ ﺷﻌﺮ ﻋﺒﺎرت اﺳﺖ از ﺗﺨﯿﻞ، اﺣﺴﺎس و زﺑﺎن ﻣﻮﺳﯿﻘﯿﺎﯾﯽ ﮐﻪ در ﮐﻨﺎر یکدیگر ﻗﺮار می‌گیرند. ﻫﺮﭼﻪ ﻣﺤﺘﻮای ﻋﺎﻃﻔﯽ و اﺣﺴﺎﺳﯽ ﺷﻌﺮ ﺑﺮای ﮐﻮدک آﺷﻨﺎﺗﺮ و ﺑﺮﮔﺮﻓﺘﻪ از زﻧﺪﮔﯽ واﻗﻌﯽ و روزﻣﺮه، ﻏﻢﻫﺎ و ﺷﺎدیﻫﺎ، ﻣﻮﻓﻘﯿﺖﻫﺎ و ﺷﮑﺴﺖﻫﺎی او ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﻬﺘﺮ ﺑﺎ آن ارﺗﺒﺎط ﺑﺮﻗﺮار ﻣﯽﮐﻨﺪ»؛ این‌ها بخشی از گفتگوی ما با لیلا خیامی، شاعر کودک‌و‌نوجوان مشهدی، درباره وضعیت شعر کودک و نوجوان است که در مطلب زیر آمده است.

در حوزه شعر کودک‌و‌نوجوان، تعداد شاعران زن بیشتر از شاعران مرد است

با کمی بررسی، متوجه می‌شویم که تعداد شاعران زن از مرد بیشتر است. زنان به دلیل عواطف، احساسات لطیف و حس مادرانگی تمایل و رغبت بیشتری برای فعالیت در این حوزه دارند. به‌طبع مادران از همان کودکی فرزندان، ارتباط نزدیکی با آن‌ها دارند؛ به همین نسبت در سرودن شعر مؤثر هستند. در مقابل ویژگی‌ها و حس مادرانگی شاعران زن، بسیاری از آقایان نیز در این حوزه موفق بودند. نمونه برجسته شاعر مرد، آقای ناصر کشاورز است که نشان می‌دهد اگر نگاه کودکانه و ناب وجود داشته باشد، دیگر تفاوتی بین شاعر زن و شاعر مرد وجود ندارد.

زن، نقشی حمایت‌گر درقبال کودک دارد

داشتن مطالعه توسط شاعر و نویسنده تأثیر زیادی بر کیفیت آثارش دارد. زنان شاعر باید در کنار عواطف و احساسات، آگاهی خود را بالا برده و در حوزه تخصصی خود به‎روز باشند. شاعران مرد به‌نسبت شاعران زن، مطالعه و آگاهی بیشتری دارند. اگر خانم‌ها بتوانند در زمینه نظریه‌پردازی سطح خود را بالا ببرند، می‌توانند موفق‌تر باشند. بدون شک، ویژگی‌های ذاتی متفاوت زن و مرد تأثیرگذار است. غالباً زن، نقشی حمایت‌گرانه درقبال کودک دارد که این ویژگی‌ می‌تواند باعث ارتباط صمیمانه‌تر شود. از سوی دیگر، آقایان نقشی کنترل‌کننده و هدایت‌گر دارند که در شعرشان نمود پیدا می‌کند.

شاعر و نویسنده ما به‌جای تولید آثار خوب، آثار بازاری تولید می‌کند

گرانی کتاب می‌تواند بر روی بسیاری از موارد تأثیر بگذارد. گرانی کتاب و کاغذ باعث کاهش تقاضا و چاپ می‌شود. اگر کتاب نویسنده یا شاعر چاپ نشود، دیگر انگیزه‌ای برای ادامه کار برای او باقی نمی‌ماند و ناخودآگاه باعث می‌شود شاعران و نویسندگان به سمت کار‌های سفارشی برای ارگان‌های مختلف بروند و متأسفانه شاعر و نویسنده ما به‌جای تولید آثار خوب، آثار بازاری تولید می‌کند. گرانی کتاب باعث پایین‌آمدن سطح مطالعه و قدرت خرید می‌شود و از طرفی ناشران نیز در چاپ کتاب خوب عاجز می‌شوند.

حالِ شعر کودک‌ونوجوان ما خوب نیست

حالِ شعر کودک‌ونوجوان ما خوب نیست و این را می‌توان در آثاری که منتشر شده است، دید. یکی از اصلی‌ترین دلایل این وضعیت، مشکلات اقتصادی است. زمانی که شاعر خاطری آسوده نداشته باشد، نمی‌تواند در حوزه تخصصی‌اش مفید واقع شود. عدم اقبال از سوی مخاطب باعث شده شعر کودک‌ونوجوان در مقایسه با آثار ترجمه کم‌رنگ شود و به کناره برود. مخاطبان به داستان رغبت بیشتری دارند و به شعر کودک‌ونوجوان بی‌توجهی شده است.

خراسان‌رضوی، قطب ادبیات کودک‌ونوجوان است

با همه این مشکلات، شاعرانی هستند که با عشق در این حوزه فعالیت می‌کنند و برایشان مهم نیست که آثارشان بایگانی شده و دیر چاپ شود. در مشهد، شاعران جوان علاقه‌مندی هستند که به شعر کودک روی آورده و تعدادشان نیز چشمگیر است. این شاعران در بسیاری از جشنواره‌ها حضور مؤثر و موفقی داشته‌اند. شاید بتوان گفت خراسان‌رضوی قطب ادبیات کودک‌ونوجوان است و امیدوارم این روند ادامه‌دار باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->