دومین جلسه بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت در مجلس شورای اسلامی آغاز شد (۲۷ مرداد ۱۴۰۳) دستورات نخست‌وزیر عراق به مقامات این کشور برای برگزاری هرچه بهتر پیاده‌روی اربعین ۱۴۰۳ شهر «نوسانتارا» به عنوان پایتخت جدید اندونزی معرفی شد غزه با کمبود واکسن برای مقابله با بیماری‌های واگیردار روبه‌رو است بررسی دوشیفته صلاحیت وزرای دولت مورد تصویب نمایندگان مجلس قرار گرفت نمایش پایگاه موشکی زیرزمینی حزب‌الله چه پیام‌هایی دارد؟ + فیلم رویکرد حمایتی فراکسیون مستقلین مجلس از وزرای پیشنهادی پزشکیان دستور جدید ارتش رژیم صهیونیستی برای تخلیه مرکز غزه رئیس قوه‌قضائیه: از بازداشت غیرضروری افراد تا حد ممکن جلوگیری شود | لزوم مدیریت دقیق «رمزارزها» نارندا مودی از نتانیاهو خواست توافق آتش‌بس را بپذیرد تاکنون ۲۵ هزار پاکستانی برای حضور در مراسم پیاده‌روی اربعین ۱۴۰۳ وارد کشور شده‌اند اعتراف جالب رئیس جمهور | بلد نیستم زیاد حرف بزنم + فیلم نمایندگان مخالف با برنامه های پیشنهادی و وزرای دولت چهاردهم چه گفتند؟ روایت نیویورک‌تایمز از نفوذ اوکراین به کورسک معافیت جدید سربازی از اول شهریور سال ۱۴۰۳ اجرا خواهد شد تمهیدات پلیس مواد مخدر فراجا در خصوص زائران خارجی اربعین سخنگوی جنبش حماس: نتانیاهو خواهان توافق نیست، وقت می‌خرد نمایندگان موافق با برنامه های پیشنهادی و وزرای دولت چهاردهم چه گفتند؟ حاجی‌دلیگانی با برنامه‌های اعلامی پزشکیان برای دولت چهاردهم مخالفت کرد پوتین، پزشکیان را به اجلاس سران «بریکس» دعوت کرد سخنگوی دولت روحانی: مجلس نباید با وزرای پیشنهادی پزشکیان، سیاسی و جناحی برخورد کند
سرخط خبرها

نمایندگان موافق با برنامه های پیشنهادی و وزرای دولت چهاردهم چه گفتند؟

  • کد خبر: ۲۴۵۶۰۱
  • ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۰
نمایندگان موافق با برنامه های پیشنهادی و وزرای دولت چهاردهم چه گفتند؟
نمایندگان موافق کلیات برنامه‌ها و وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، کارآمدی، تخصص مداری، انقلابی بودن و توجه به عدالت بین مردم کشور را از جمله دلایل موافقت خود با این برنامه‌ها و کابینه پیشنهادی اعلام کردند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در جلسه علنی روز شنبه (۲۷ مردادماه) مجلس شورای اسلامی بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم در دستور کار قرار گفت و پس از سخنان دکتر مسعود پزشکیان، رئیس جمهور اسلامی ایران درباره خط مشی و کلیات این دولت، نمایندگان موافق و مخالف به تشریح دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.

رئیس جمهور به دنبال بازسازی و ترمیم سیاست غیرحذفی است

نماینده مردم  فیروزآباد، فراشبند و قیر و کارزین استان فارس در مجلس در سخنانی گفت: خیلی خوشبختم که امروز از برنامه‌های دولت چهاردهم دفاع می کنم که به فرمایش رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور شخصیتی فرزانه، صادق، مردمی و دانشمند به نام دکتر مسعود پزشکیان هستند.

محمدمهدی فروردین افزود: عنصر تعاملی ما نباید به سمت حذف باشد بلکه باید به سمت جذب حرکت کنیم، هرچند که جریان‌های سیاسی داخلی در ۴۰ ساله گذشته نتوانستند یکدیگر را از صحنه سیاست حذف کنند. البته هر کدام در گذشته در پی حذف دیگری بودند. اما پویایی جامعه ایرانی و عقبه تاریخی این خاک عزیز اجازه برخورد حذفی را تاکنون نداده است.

وی با بیان اینکه برخورد حذفی با نزاع سیاسی مداوم، سبب امنیتی شدن و خشونت سیاسی و ناکارآمدی می‌شود، تصریح کرد: دکتر پزشکیان با شعار با هم دعوا نکنیم و کنار هم باشیم که آن را درعمل هم نشان داد بر صندلی ریاست جمهوری نشسته است. برهمین اساس باید ضمن وجوه نظارتی مجلس یاری گر او باشیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رئیس جمهور با نحوه انتخاب کابینه خود نشان داد که به دنبال بازسازی و ترمیم سیاست غیرحذفی است، گفت: او می‌خواهد سیاست در آغاز راهی قرار گیرد که بتوان سیاست ورزی را بر اساس خرد و خیر جمعی انجام داد نه اینکه طبق حذف دیگری و انحصار گری جمعی در قدرت به سرانجام برسد.

وزرای پیشنهادی  تلفیقی از گروه‌های سیاسی مختلف با استعداد است

فروردین با تاکید بر اینکه وزرای پیشنهادی رئیس جمهور تلفیقی از گروه‌های سیاسی مختلف و بهره گیری از تمام استعدادها است، افزود: رهبر معظم انقلاب به صراحت فرمودند که موفقیت رئیس جمهور موفقیت کشور است و مجلس با عنایت به شرایط خطیر موجود می تواند تکمیل کننده وفاق مدنظر رئیس جمهور باشد و مسئولیت دارد چنین راهبردی را توسعه دهد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: مجلس با رای اعتماد خود باید بخشی از فرآیند کاهش منازعات سیاسی، تقویت انسجام اجتماعی و همراهی با رویکرد توافق سازی ریاست جمهور را با هدف تحقق خیرجمعی و مصالح عمومی ایرانیان محقق کند.

وی با بیان اینکه مجلس، دولت، قوه قضاییه و تمام نظام سیاسی کشور در یک کشتی نشسته اند، تصریح کرد: جدایی نظام از دولت، توهمی بیش نیست و این کشتی باید درد ملت ایران را حل کند و بتواند بار شرایط زندگی بهتر را برای مردم تحت فشار اقتصادی و تحریم، به دوش کشد.

نماینده مردم فراشبند و کارزین در مجلس یادآور شد: درباره برنامه‌های فردی صحبت می‌کنیم که در طول دوران نمایندگی که توفیق همراهی با این شخصیت دانشمند را داشتیم، جز صداقت از وی چیز دیگری ندیدم. امروز زمان آن رسیده با توجه به اعتقاد و باورهای قلبی به محرومان که در شعارهای عملی رئیس جمهور بود از این شخصیت دانشمند حمایت کنیم.

رئیس جمهور با شعار وفاق ملی، انبوه انتقادات را به جان خرید

فروردین ادامه داد: رئیس جمهور با شعار توافق سازی و وفاق ملی، وزرای پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کرد و حتی انبوه انتقادات را به جان خرید و حال مجلس در موقعیتی است که باید در یک تعامل سازنده در چهارچوب وظایف نظارتی خود رای اعتماد دهد.

وی خاطرنشان کرد: امید است دولت وفاق ملی پس از رای اعتماد از مجلس، پیگیری مصالح عمومی را با توجه به فرمایشات رهبرمعظم انقلاب و طبق اسناد بالادستی نظام سرلوحه کار خود قرار دهد و مشکلات معیشتی و اقتصاد کشور را حل کند.

ما نباید در راستای تشکیل دولت وفاق ملی سنگ‌اندازی کنیم

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات برنامه های وزرای پیشنهادی دولت چهارم خطاب به نمایندگان گفت: در مورد شخص دکتر پزشکیان خودتان از صداقت، شهامت، پاکدستی، امانتداری و وفای به عهد ایشان مطلع هستید.

رضا علیزاده افزود: در تایید خصوصیات شخصی و اخلاقی ایشان همین بس که باعث شد مردم در اقدامی بی‌نظیر در انتخابات جواب مثبت به ایشان دادند و ما افتخار می‌کنیم که امروز در خدمت رئیس جمهوری امین، پاکدست و امانتدار هستیم و جا دارد از آقای پزشکیان به خاطر مواضع انقلابی‌شان در مراسم تنفیذ و تحلیف تشکر کنم.

وی درخصوص موافقت با برنامه‌های دکتر پزشکیان به چند مورد اشاره کرد و گفت: دلیل عمده موافقت من تشکیل دولت وفاق ملی است، اتفاقی که بعد از چند دهه در کشور رخ می‌دهد و ما باید قدردان این حرکت باشیم.

نماینده مردم ورزقان در مجلس ادامه داد: چند دهه است که هیچکس نخواسته زیر بار این اقدام برود و هزینه آن را پرداخت کند اما دکتر پزشکیان با تشکیل دولت وفاق ملی و معرفی این کابینه، هزینه سنگینی را پرداخت کرده و پرداخت هم می‌کند.

علیزاده عنوان کرد: اگر مجلس دنبال این بود که وفاق ملی در کشور اتفاق بیفتد، بنابراین اکنون باید همراهی کند ما به بهانه‌های کوچک نباید در راستای تشکیل دولت وفاق ملی سنگ اندازی کنیم.
 
وی تصریح کرد: بدنه جامعه ما امروز باید فشار روانی را از روی دولت بردارد. من متوجه هستم که آقای رئیس جمهور اکنون در چه شرایطی تحت فشار قرار دارد.

نماینده مردم ورزقان در مجلس بیان کرد: مخالفی که قبل از من صحبت کرد مواردی را اشاره کرد. این فشار در حوزه‌های مختلف بر دوش دکتر پزشکیان سنگینی می‌کند. من از عموم جامعه می‌خواهم انصاف به خرج بدهند.

مملکت را سلیقه‌ای نمی‌توان اداره کرد

علیزاده خاطرنشان کرد: از نکات مهم برنامه‌های دکتر پزشکیان تاکید ایشان بر رعایت قانون است. همانطور که در صحبت‌هایشان در زمان انتخابات هم تاکید داشتند اکنون هم با انتخاب وزرای پیشنهادی تاکید می‌کنند که باید میثاق ما قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام و برنامه هفتم توسعه باشد.

وی گفت: این بسیار مهم است اتفاقی که در کشور می‌افتد می‌تواند بعد از چند دهه وضعیت کشور را سر و سامان بدهد، سلیقه‌ای که نمی‌توان مملکت را اداره کرد.
 
علیزاده یادآور شد: تاکید دکتر پزشکیان بر گشایش‌های بین‌المللی با رعایت عزت، حکمت و مصلحت اقدام بسیار خوب و درستی است که امید است اتفاق بیفتد و ما شاهد برون رفت از بن‌بست فعلی باشیم که در اقتصاد ما رخ داده است.

وی افزود: در برنامه‌های آقای پزشکیان بر مواردی از جمله مبارزه با فساد، عدالت محوری، هوشمندسازی دولت، سیاست‌گذاری مبنی بر اطلاعات و روش‌های علمی و کارشناسی، اولویت دادن به منافع مردم در مقابل جناحی و گروهی رفتار کردن، استفاده از کارشناسان توانمند بدون توجه به دیدگاه سیاسی آنها تاکید شده است.

نماینده مردم ورزقان در مجلس اظهار کرد: همچنین تاکید ایشان بر توانمندسازی مردم جامعه، تاکید بر بهینه‌سازی مصرف انرژی است که اکنون در این خصوص با بحران مواجه هستیم بر روی این مساله چندان اندیشیده و تدبیر نشده است و اگر اکنون بر این مساله تدبیر نکنیم شاید تا سه، چهار سال آینده شدیدترین بحران را در حوزه ناترازی‌های انرژی به ویژه گاز داشته باشیم. رئیس جمهور در تمام برنامه‌های خود بر بهینه سازی و فکری برای این ناترازی تاکید دارد.

علیزاده با اشاره به جلوگیری از مهاجرت نخبگان با صدور خدمات فنی مهندسی افزود: همه برنامه‌های دکتر پزشکیان حول این محور است که ما از مهاجرت نخبگان جلوگیری کنیم. تاکید وی همواره بر کارآمدسازی دولت، توانمندسازی توده‌های مردم و نهایتاً تشکیل دولت وفاق ملی و ایجاد وفاق و اجماع همگانی در جامعه است و باعث شده بنده امروز به عنوان موافق کلیات برنامه‌های دولت چهاردهم در خدمتتان باشم اما این دلیل نمی‌شود که ما در جزئیات و در مواردی در حوزه وزرای پیشنهادی حرفی نداشته باشیم.
 
وی ادامه داد: جای بحث و انتقاد هم وجود دارد اما بیایید و کلیات را پشتیبانی کنیم و در سطح جامعه علامت مثبت بدهیم که ما هم به دنبال تشکیل دولت وفاق ملی هستیم و ان شاالله با این اقدام باعث توفیقات هر چه بیشتر و روزافزون برای دولت دکتر پزشکیان خواهیم شد و برای ایشان از خداوند منان پیروزی و توفیقات روزافزون آرزومندم.

ویژگی‌های مدنظر رهبرانقلاب در وزرای پیشنهادی دولت لحاظ شده است

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی دیگر نماینده موافق کلیات برنامه ها و وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم گفت: این جلسه نمادی از مردم‌سالاری است و نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران به قدری مستقل است که در این استقلال به جایگاه‌های مختلفی رسیده‌ است. چرا که در سال‌های گذشته روسای جمهور مختلف در این نظام به جایگاه ریاست جمهوری رسیدند و موفقیت نظام در تمام حوزه‌های مختلف از آموزش گرفته تا مسائل اقتصادی در سایه دولت‌های مختلف رخ داده است.

روح‌الله متفکرآزاد افزود: رئیس جمهور در تبیین برنامه‌ها نشان داد که به عقلانیت حکمرانی پایبند است چراکه جدا از سلایق سیاسی، موفقیت دولت، موفقیت نظام است و در این راستا مجلس کمک حال دولت خواهد بود.

وی با بیان اینکه پزشکیان در انتخاب کابینه سلایق مختلف را درنظر گرفته است، یادآور شد: مجلس هم در حکمرانی این نکته را مدنظر قرار داده و بی‌تردید پاسخی مثبت به این مساله خواهد داد. البته در بررسی وزرا مسئولیت رئیس جمهور و مجلس است که به صورت جزئی آنها را مورد بررسی قرار دهند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: متشرع ، پاکدستی، تخصص، وابسته نبودن به اصحاب سیاسی، امید به آینده، امین بودن، صادق بودن، از بن دندان پایبند به نظام بودن از ویژگی‌هایی بود که رهبر انقلاب در انتخاب وزرا بر آن تأکید داشتند و در بررسی وزرا با دقت به مسائلی که رهبر انقلاب عنوان کردند تأکید ویژه‌ای شد.

متفکرآزاد ادامه داد: ما به جناحی سیاسی رای نمی‌دهیم بلکه به کارآمد بودن و اعتقاد از بن دندان به نظام داشتن وزرا رای خواهیم داد. اصول بسیاری در بررسی وزرای پیش‌بینی شده مطرح و دفاع کردن از آنها یعنی حرکت به سوی آینده است.

سیاست‌گذاری دولت چهاردهم وفاق ملی و پیشگیری از فقر است

وی با اشاره به سیاست‌گذاری بر مبنای وفاق ملی و پیشگیری از فقر در دولت چهاردهم، گفت: این مسائل موضوعاتی است که در سال‌های مختلف بیان شده و در دولت آیت الله رئیسی اقدامات مثبتی رخ داد و امید است دولت چهاردهم آن را ادامه دهد. برهمین اساس باید دولت با سرعت و شتاب مشغول کارهای اساسی شود و هر کدام از وزرا که به حاشیه برود دیگر فرصتی برای اصلاح نخواهد بود.

متفکرآزاد ادامه داد: توقع داریم وعده‌ها و قول‌های داده شده فراموش نشود، نقدهای مردم مورد توجه قرار گیرد و به آخرت‌اندیشی فکر کنیم. اگر امروز مردم برای حل مشکلات به ما رجوع می‌کنند باید دیده شوند و در برنامه هفتم پیشرفت و سایر برنامه‌ها حل مشکلات آنها دیده شود.

نماینده مردم تبریز در مجلس خاطرنشان کرد: از وفاق ملی توسط رئیس جمهور یاد شد که این وفاق ملی در همکاری دولت و مجلس است، احتمالاً در انتخاب وزرا صحبت‌هایی خواهیم داشت که آن را مبنی بر عدم همکاری نمی‌گذاریم.

دولت چهاردهم اجازه نداده تندروهای طیف‌های سیاسی در قلب کابینه قرار بگیرد

نماینده مردم ایلام، شیروان و چرداول در مجلس در موافقت با کلیات کابینه برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم گفت: ایران یک تن واحد است و اقوام و ادیان و مذاهب گوناگون جان و روح این تن واحد هستند و هیچ کس از ما حق ندارد این تن واحد را شرحه شرحه کند. 

سارا فلاحی افزود: من به عنوان یک ایرانی، یک کرد به عنوان یک مسلمان و یک ایلامی اعلام کنم که افتخار ما این است که خون پاک اقوام، ادیان و مذاهب بر خاک سرزمین گلگون کفنمان در هم آمیخته و عجین شده از درخت تناور ایران بزرگ حمایت حفاظت کرده است.
 
وی عنوان کرد: کابینه دکتر پزشکیان هم مانند گذشتگان خود واجد نقاط قوت و ضعفی است و اگر انصاف داشته باشیم باید اعلام کنیم که نکات قوتش بر نقاط ضعفش تسلط و تفوق دارد. این کابینه متناسب با شرایط و مطالبه جامعه تعریف شده است جامعه امروز از نگاه حذفی، انحصارطلبی،  خالص‌سازی و تندروی خسته شده است، اجازه بدهیم شاید برای اولین بار کابینه‌ای در آرامش شکل بگیرد.

فلاحی خاطرنشان کرد: اتفاقا به واسطه هوشمندی رئیس جمهور بوده که از رقبای خود در قدرت و خدمت استفاده کرده است تا ۴ سال درگیر چانه‌زدن با رقبایش نباشد به جای آن دست یاری دراز کرده است تا همه را دعوت کند در دولت وفاق ملی که به این مملکت خدمت کنند. امروز جامعه ما خسته است و ما نباید برای آن خستگی بیش از حد ایجاد کنیم. 

وی گفت: از نقاط قوت دیگر این کابینه این است که هر چند از چپ و راست و میانه‌روها استفاده کرده اما اجازه نداده تندروهای طیف‌های سیاسی در قلب کابینه‌اش قرار بگیرد.

نماینده مردم ایلام، شیروان و چرداول در مجلس افزود: یکی دیگر از نقاط قوت این کابینه این است که از چهره‌های نسبتا جدید استفاده کرده است و چرخش نخبگان را عملیاتی کرده و مانند اصناف خود قدرت را میان نخبگان سنتی چپ و راست تقسیم نکرده است. 

فلاحی ادامه داد: نقطه درخشان این کابینه معرفی یک بانوی باوقار، متعهد و متخصص است کسی که برخلاف بسیاری از مردان سیاست، آسانسوری بالا نرفته است، وزارتخانه مطبوعش را می‌شناسد و از جنس این وزارتخانه است. 

وی افزود: پشت سر ایشان دلالان سیاسی نیستند پشت سرش زمین خواران و هلدینگ‌های فاسد اقتصادی نیست بلکه پشت سرش نام پدر شهیدش است که روزگاری به خاطر حفاظت از این سرزمین بر خاک افتاد تا پرچم این سرزمین بر خاک نیفتد.
 
نماینده مردم ایلام، شیروان و چرداول در مجلس بیان کرد: ایشان می‌خواهد به دنیا اثبات کند که برای جمهوری اسلامی مدیریت مردانه نیست، مدیریت یعنی راهبری، مدیریت یعنی اینکه دیگران را در خدمت قدرت سهیم کنیم. ایشان می‌خواهد به عنوان پیشانی جمهوری اسلامی ایران به دنیا اعلام کند که نظام سیاسی ما فارغ از جنسیت به هر کس که توانایی داشته باشد اعتماد می‌کند. 

فلاحی یادآور شد: من انتظار دارم نمایندگان متعهد و وطن دوست مجلس فرصت تایید تک بانوی کابینه را از خود دریغ نکنند. 

وی افزود: یکی دیگر از نقاط قوت کابینه دکتر پزشکیان این است که تلاش کرده است که وفاق ملی را علیرغم فشارهای مختلف در کابینه خود عملیاتی کند. ما هم از ایشان مطالبه داریم و انتظار داشتیم از زنان بیشتری در کابینه‌اش استفاده کند، انتظار داشتیم از برادران و خواهران اهل سنت و اقلیت‌های دینی استفاده کند اما باید به او فرصت بدهیم نمی‌توانیم قصاص قبل از جنایت کنیم کابینه هنوز تکمیل نشده است انتظار داریم در شورای معاونان حتماً از زنان، جوانان و گروه‌هایی که امروز حذف هستند، استفاده شود.

نماینده مردم ایلام، شیروان و چرداول در مجلس اظهار کرد: یکی دیگر از نقاط قوت ایشان و کابینه‌اش این است که ساختارشکنی نکرده و از خطوط قرمز عبور نکرده‌اند، افتخارشان این است که سرباز ولایت، سرباز نظام و سرباز ایران زمین هستند. فرصت بدهیم شاید این بار کابینه‌ای در شان و شرایط مردم شکل گرفت.
 
فلاحی بیان کرد: ما انتظار کارآمدی از این کابینه داریم انتظار داریم رئیس جمهور و کابینه‌اش در راستای شکل دادن به یک ایران قدرتمند حرکت کند مسیر فرار نخبگان را ببندد، سیاست خارجی عزتمندانه‌ای را رقم بزند با ابزارهای شرافتمندانه تحریم‌ها را خنثی کند.
 
وی افزود: انتظار داریم ایران بزرگ را برای همه ایرانیان رقم بزند، انتظار داریم تسلیم زیاده‌خواهی‌ها نشود، انتظار داریم به منشور حکومتی ما یعنی نامه امام علی به مالک اشتر متعهد بماند و برایش آرزوی سربلندی داریم.

برنامه رئیس جمهور منطبق با برنامه هفتم و سیاست‌های ابلاغی است

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی دیگر نماینده موافق بود که در این باره گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند که موفقیت دولت موفقیت همه ما است. همه باید به رئیس جمهور در ادای وظایف کمک کنیم و به این باور داشته باشیم که موفقیت ایشان پیروزی همه ما است. ایشان همواره مجلس را با تعامل سازنده با دولت‌ها فراخوانده و به دولت‌ها هم همکاری مجالس را سفارش کردند. بنابراین تکلیف همه ما روشن است.

سیدجلیل میرمحمدی با بیان این که برنامه پزشکیان برنامه هفتم و سیاست‌های ابلاغی است، ادامه داد: بهترین و موثرترین برنامه هفتم و اسناد بالادستی است؛ آقای پزشکیان شخصی بود که در جریان برنامه هفتم در کمیسیون تلفیق وجود داشت و برنامه‌های مناسبی در حوزه سلامت ارایه کرد.

وی اضافه کرد: بسیاری از دغدغه‌های نمایندگان با اجرای برنامه هفتم رفع می‌شود و دولت وفاق ملی نیز به دنبال اجرای این برنامه است؛ دولت آقای پزشکیان دولت وفاق ملی است، البته این به معنای سهم خواهی نیست. دولت بسیار گسترده است و شامل تعداد زیادی مدیران کل، استاندار و فرماندار است و در این حوزه‌ها می‌تواند از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کرد.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم تصریح کرد: دو مطلب یعنی توجه به سیاست‌های ابلاغی و برنامه هفتم در مراسم تنفیذ و تحلیف و جلسات وزرای پیشنهادی با کمیسیون‌ها همواره مطرح شده است که باید ما به جای تذکر از این رویکرد تشکر کنیم. چرا که قرار گرفتن برنامه به عنوان محور اصلی بسیاری از مشکلات را رفع می‌کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی با اشاره به ۲۳ سال همکاری خود با دکتر پزشکیان و صداقتی که در رئیس جمهور وجود دارد، تصریح کرد: مجلس باید با استفاده منصفانه از ابزارهای نظارتی با دولت تعامل کند  تا دولت برنامه‌های خود را به مرحله اجرا برساند.

وی خطاب به دکتر پزشکیان اظهار کرد: نظام سلامت پاشنه آشیل دولت شما است و شما وعده‌های بسیاری در این حوزه ارائه کردید؛ عدالت جغرافیایی، صادرات یک میلیارد یورو واکسن و دارو، افزایش گردشگری سلامت، پوشش کامل بیمه، استقرار کامل پزشک خانواده از جمله برنامه‌های شما  است که باید مورد توجه قرار داده شود.

کشاورزی و اقتصاد در اولویت کاری دولت قرار بگیرد

میرمحمدی بر ضرورت مشوق‌های لازم برای جلوگیری از انتقال افراد از سیستم دولتی به خصوصی و مهاجرت کادر پزشکی تاکید کرد و یادآور شد: کشاورزی و اقتصاد باید در اولویت کاری دولت قرار گرفته و آقای نوری قزلجه وزیر پیشنهادی کشاورزی در این حوزه توانمند است.

سازماندهی اتباع، اجرای فوق‌العاده خاص کادر درمان، تایین تکلیف نیروهای شرکتی، خرید خدمات، خدمتگزاران، اجرای قانون متناسب سازی حقوق بازنشستنگان از دیگر مواردی بود که میرمحمدی از دولت خواست پس از استقرار کامل آنها را پیگیری کند.

مبنای دولت چهاردهم وحدت کلمه طبق فرمایش امام راحل است

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی از دیگر موافقان کلیات برنامه ها و وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم نیز در سخنانی اظهار داشت: حضرت امام خمینی (ره) بارها در فرمایشات نورانی خود تاکید کردند که وحدت کلمه مبنای کارگزاران نظام باشد و آن را رمز پیروزی و شرط تحقق حکومت عدل اسلامی و عدالت برای همه خواندند.

زهرا خدادادی افزود: کابینه دکتر پزشکیان با شعار وفاق ملی معرفی شده و باید تقید ایشان را به این شعار محوری انقلاب اسلامی ارج بنهیم و در جایگاه نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی فرمایش مقام معظم رهبری در کمک کردن به دولت را سرلوحه کارخود قرار دهیم.

وی تاکید کرد: امروز که رئیس جمهور پرچم وفاق ملی را بالا برده است، باید بکوشیم جهت گیری دکتر پزشکیان برای به کار گرفتن سلیقه‌ها و گرایش‌های فکری، سیاسی و کارشناسی مختلف در درون دولت به ثمر نشسته و استقرار پیدا کند.

عنصر کارشناسی از ویژگی‌های فهرست وزرای پیشنهادی است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پس از مشاهده فهرست وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم به مجلس، تحقق وعده و شعار رئیس جمهور در راستای وحدت وفاق ملی تداعی شد.

خدادادی با اشاره به اینکه از دیگر ویژگی‌های بارز در معرفی وزرای پیشنهادی تقدم عنصر کارشناسی است، تاکید کرد: زمانی که وزرای پیشنهادی به مجلس معرفی شدند، صداهای نقادانه یا حمایت آمیز شنیده شد که نشان دهنده بلوغ و پویایی جامعه است. البته برخی از منتقدان با نگاه سیاسی به موضوع نگریستند. به عنوان نمونه رئیس جمهور مورد انتقاد قرار گرفت که چرا برخی از وزرای وزراتخانه‌های کلیدی از چهره‌های سیاسی منتصب به اردوگاه مقابل انتخاب شده‌ است.

وی بیان داشت: همچنین برخی از وزرای پیشنهادی به سبب گرایش‌های سیاسی متفاوت در مجلس مورد نقد قرار گرفتند. اما وجه مشترک هوشمندانه چینش کابینه به جز عنصر وفاق ملی و تجمیع گرایش‌های متنوع و متکثر سیاسی در کشور، عنصر کارشناسی است.

نماینده مردم ملکان در مجلس یادآورشد: وزرای پیشنهادی رئیس جمهور به جهت تخصص و گفتمان عدالت محور رئیس جمهور، گزینش شده اند که امیدوار کننده و نشانه تعهد رئیس جمهور به وعده‌های انتخاباتی است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی کارآزموده و متخصص است

خدادادی با اشاره به انتخاب یک زن به عنوان وزیر پیشنهادی راه وشهرسازی اظهار داشت: وی فردی کارآزموده، متخصص و فرزند شهید است که امیدهای جدیدی در بین جامعه نخبگانی و زنان کشور ایجاد کرد تا یک وزارتخانه زیربنایی به یک بانوی کارآمد و متخصص سپرده شود.

وی اظهار داشت: کشور از اردیبهشت امسال که آن حادثه دلخراش برای رئیس جمهور شهید رخ داد، در این مدت که در حال گذر از دولت سیزدهم به دولت چهاردهم هستیم، بسیاری از دستگاه‌های اجرایی و شوراهای تصمیم ساز با وقفه در فعالیت های خود مواجه می شوند. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برهمین اساس هرگونه تعلل در رای به کابینه دولت چهاردهم یا عدم رای اعتماد به برخی از وزیران و اداره دستگاه‌های اجرایی با سرپرست، به معنای وقفه بیش از حد در اداره کشور است.

وزرای پیشنهادی دولت با نگاه کارشناسی و وفاق ملی انتخاب شدند

نماینده ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی دیگر موافق برنامه ها و وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم گفت: دولت وفاق ملی، دولت وفاق قومیت‌ها نیست بلکه دولت وفاق مدیریتی برای رسیدن به اهداف قومیت‌ها و ملت ایران است. اما دکتر پزشکیان در گزینش‌های همکاران خود به معنای واقعی با نگاه کارشناسی اعضای کابینه را انتخاب کرده که باید از آن حمایت کرد.

علی بابایی کارنامی افزود: چشم‌انداز رسالت و سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب، عشق به مردم، شایسته سالاری و کارگران، برنامه هفتم توسعه، توجه به دانشمندان جوان ایران در دنیا و تعامل دولت با سایر قوا در برنامه‌های رئیس جمهور قرار دارد و در معرفی کابینه رعایت شده است.

وی با اشاره به حساسیت‌های رهبر معظم انقلاب در مورد مباحث فرهنگی تصریح کرد: رهبری تاکید کردند اولویت دولت چهاردهم را مباحث اقتصادی اعلام می‌کنم و این موضوع به عنوان یک اصل برای دولت و مجلس باید مبنای کار قرار گیرد.

برنامه هفتم توسعه، برنامه دولت است

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از دکتر پزشکیان برای انتخاب چند وزیر پیشنهادی از میان مردم استان‌های شمالی تشکر کرد و گفت: درست نیست که بگوییم رئیس جمهور برنامه ندارد، آیا برنامه هفتم برنامه نیست؟ مگر رهبر معظم انقلاب از ما گلایه نکردند که برنامه توسعه به درستی اجرا نشده است. مگر نه این است که دولت و مجلس باید در مسیر برنامه هفتم گام بردارند و رئیس جمهور و همکارانشان در جریان هستند که توجه به حقوق کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی کشوری و لشکری و امنیت شغلی باید مد نظر قرار گیرد.

بابایی کارنامی با اشاره به اینکه ما باید به ملت ایران پاسخگو باشیم و تشکر می‌کنیم که رئیس جمهور بر اجرای برنامه هفتم تاکید دارد، افزود: اجرای طرح ساماندهی کارکنان دولت خواسته مجلس است و اقتصاد دریا پایه جزو سیاست‌های رهبر معظم انقلاب است و در برنامه هفتم توسعه نیز پیش بینی شده است. همچنین توجه به معیشت مردم، اقتصاد مبتنی بر توزیع عادلانه ثروت و اقتصاد بخش تعاون، توجه به حقوق مردم و ایثارگران، مبارزه با فقر مطلق و برنامه فراگیر حمایت از دهک‌های پایین جامعه جزو برنامه‌های رئیس جمهور است.

وی ادامه داد: تراز شدن انرژی در برنامه هفتم پیش بینی شده و این مهم جزو برنامه‌های دولت است و ملت از ما توقع انجام این کار را دارد؛ به سیاست‌های ارزی، مشکلات فرهنگی، معلمان و دانشگاهیان و حقوق زنان باید پرداخته شود؛ با وفاق و همدلی دولت و مجلس این مشکلات حل می‌شود و همه وظیفه داریم و مکلف هستیم به رئیس جمهور کمک کنیم، زیرا برنامه‌هایش راهبردی است و در این رابطه از وی تشکر می‌کنم.

نماینده ساری و میاندورود در مجلس دوازدهم با بیان اینکه توجه به فرمایشات رهبری که فصل‌الخطاب است در تمام راهبردهای رئیس جمهوری مورد توجه قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: از ایشان برای حمایت جدی از برنامه هفتم تشکر می‌کنیم؛ دکتر پزشکیان در زمانی که همکار ما بود ثابت کرد که با مردم است و صدای مردمی است که شنیده نمی‌شود.

 

پزشکیان ازهمه گروه‌های سیاسی در انتخاب کابینه بهره گرفته است

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی آخرین موافق کلیت برنامه های رئیس جمهور و ورزای پیشنهادی بود که در جایگاه سخنگاه قرار گرفت و گفت: در دوره تاریخی قرار داریم که سایه جنگ در همه جای دنیا سایه افکنده است، ایران اسلامی برای رهبری مقاومت بیش از هر زمان دیگری نیازمند یکپارچگی حاکمیت است، مردم انتظار دارند دغدغه‌های آن ها را مطرح کنیم و مشکلات آنها را فراموش نکنیم.

شاهرخ رامین افزود: دکتر پزشکیان از حداکثر توان خود بهره گرفت تا از گروه‌های سیاسی مختلف در ترکیب وزرا همه جانبه استفاده کند.

وی خطاب به پزشکیان ادامه داد: در دیداری که با آزادگان و ایثارگران داشتم همه آن ها را از فهرست وزرای پیشنهادی خشنود دیدم، در همایش ها نیز تشکل های بخش خصوصی همگی از این انتخاب بسیار راضی بودند، اصولگرا و اصلاح طلب در کنار یکدیگر امیدوار به آینده هستند. چرا که تعهد به نظام جمهوری اسلامی و آرمان شهدا نقطه مشترک تمام وزرای پیشنهادی است.

توجه به اصل ولایت فقیه در تمامی وزرای پیشنهادی دیده می‌شود

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد در جلساتی که کمیسیون‌ها در بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی داشتند، متعهد بودن تمام گزینه‌های کابینه چهاردهم و اصل ولایت فقیه دیده می‌شود.

رامین با اشاره به اینکه گویی سهم خواهی آشکار در ابتدای راه ، در پشت تریبون مجلس زشتی خود را از دست داده است، گفت: ضمن دلجویی از تمام اقوام و گروه‌ها، همگان را به دوری از تفرقه افکنی دعوت می کنم.

وی با بیان اینکه دولت و مجلس در شکل گیری کابینه وفاق ملی تلاش می کنند تا کابینه اصلح را معرفی کنند، اظهار داشت: رئیس جمهور با معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی نشان داد که اهتمام جدی برای تحقق این استراتژی دارد.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اجرای نامناسب چشم اندازها و اسناد سیاست‌های کلی نظام از عدم تحقق اهداف و مشکلات است، افزود: سیاست‌ها و اسناد کلی نظام شکل گیری وفاق ملی است. رفاهیات کلی مردم جامعه، اصلاح نظام یارانه ای، اجرای برنامه هفتم توسعه، ایجاد اشتغال، عدالت در نظام یارانه ای، عدالت در نظام پرداخت مالیاتی، توجه به مناطق محروم از برنامه های دولت پزشکیان است.

رامین اضافه کرد: همچنین ارتباط سازنده با جهان، کاهش تحریم‌ها، افزایش تجارت خارجی، اجرای قوانین به جای ایجاد قوانین، از دیگر برنامه‌های رئیس جمهور در دولت چهاردهم است.

وی خاطرنشان کرد: طبق  توصیه های رهبر معظم انقلاب، موفقیت پزشکیان و دولت او موفقیت همه ما است، با توجه به شرایط حساس منطقه ضرورت دارد دولتی یکپارچه مستقر شود.

گفتنی ست، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز - شنبه ۲۷ مردادماه - به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور۲۶۳ نماینده برگزار شد و  طبق ماده ۲۰۴ آیین نامه داخلی مجلس دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور پشت تریبون قرار گرفت و به تشریح برنامه ها و خط مشی دولت خود و دفاع از ترکیب کلی هیأت وزیران پیشنهادی پرداخت.

پیش بینی می‌شود در روز چهارشنبه - ۳۱ مرداد - اخذ رای نمایندگان برای تائید یا عدم تائید هر کدام از وزرای پیشنهادی به صورت جداگانه برگزار شود.

منبع: ایرنا

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->