دومین جلسه بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت در مجلس شورای اسلامی آغاز شد (۲۷ مرداد ۱۴۰۳) دستورات نخست‌وزیر عراق به مقامات این کشور برای برگزاری هرچه بهتر پیاده‌روی اربعین ۱۴۰۳ شهر «نوسانتارا» به عنوان پایتخت جدید اندونزی معرفی شد غزه با کمبود واکسن برای مقابله با بیماری‌های واگیردار روبه‌رو است بررسی دوشیفته صلاحیت وزرای دولت مورد تصویب نمایندگان مجلس قرار گرفت نمایش پایگاه موشکی زیرزمینی حزب‌الله چه پیام‌هایی دارد؟ + فیلم رویکرد حمایتی فراکسیون مستقلین مجلس از وزرای پیشنهادی پزشکیان دستور جدید ارتش رژیم صهیونیستی برای تخلیه مرکز غزه رئیس قوه‌قضائیه: از بازداشت غیرضروری افراد تا حد ممکن جلوگیری شود | لزوم مدیریت دقیق «رمزارزها» نارندا مودی از نتانیاهو خواست توافق آتش‌بس را بپذیرد تاکنون ۲۵ هزار پاکستانی برای حضور در مراسم پیاده‌روی اربعین ۱۴۰۳ وارد کشور شده‌اند اعتراف جالب رئیس جمهور | بلد نیستم زیاد حرف بزنم + فیلم نمایندگان مخالف با برنامه های پیشنهادی و وزرای دولت چهاردهم چه گفتند؟ روایت نیویورک‌تایمز از نفوذ اوکراین به کورسک معافیت جدید سربازی از اول شهریور سال ۱۴۰۳ اجرا خواهد شد تمهیدات پلیس مواد مخدر فراجا در خصوص زائران خارجی اربعین سخنگوی جنبش حماس: نتانیاهو خواهان توافق نیست، وقت می‌خرد نمایندگان موافق با برنامه های پیشنهادی و وزرای دولت چهاردهم چه گفتند؟ حاجی‌دلیگانی با برنامه‌های اعلامی پزشکیان برای دولت چهاردهم مخالفت کرد پوتین، پزشکیان را به اجلاس سران «بریکس» دعوت کرد سخنگوی دولت روحانی: مجلس نباید با وزرای پیشنهادی پزشکیان، سیاسی و جناحی برخورد کند
سرخط خبرها

نمایش پایگاه موشکی زیرزمینی حزب‌الله چه پیام‌هایی دارد؟ + فیلم

  • کد خبر: ۲۴۵۶۶۶
  • ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۸
نمایش پایگاه موشکی زیرزمینی حزب‌الله چه پیام‌هایی دارد؟ + فیلم
حزب‌الله لبنان اخیرا ویدیویی را از یک پایگاه موشکی زیرزمینی خود منتشر کرد که حامل پیام‌هایی در ابعاد راهبردی، عملیاتی و بازدارندگی برای دشمن صهیونیستی بود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ حزب‌الله لبنان از طریق انتشار ویدیوی «جبالنا خزائننا» (کوه‌های ما گنج‌های ما هستند) با نمایش بخشی از توانمندی‌های استراتژیک و موشکی خود برخی از الزامات مرحله جدیدی را آشکار کرد که نبرد مقاومت با ارتش دشمن صهیونیستی که در حمایت از غزه و دفاع از لبنان صورت می‌گیرد، وارد آن شده است.

این ویدیوی حزب‌الله حامل پیام‌هایی در ابعاد راهبردی، عملیاتی و بازدارندگی بود. زمان انتشار این ویدیو نیز کم اهمیت نیست. از این رو، انتشار ویدیوی «عماد-۴» توسط رسانه نظامی مقاومت، خود یک رویداد بود، زیرا در آن مجموعه‌ای از پیام‌ها در همه جهات وجود داشت.

اینجا ببینید:

حزب‌الله نمونه‌ای ساده از توانمندی‌های استراتژیک خود را در چارچوب بازدارندگی علیه دشمن ارائه کرد. این ویدیو منتشر شد تا این تصور دشمن را که فکر می‌کند ایده کلی از توانمندی‌های حزب‌الله یا برخی جزئیات آن را در اختیار دارد برهم بزند. حزب‌الله می‌خواست توجه دشمن را به برخی از جزئیات توانمندی‌های خود با هدف تعمیق بازدارندگی جلب کند و دشمن را به کاهش هرگونه خطایی در ارزیابی و پیش بینی قدرت و توانمندی‌های حزب الله وادار کند؛ خطایی که ممکن است دشمن و منطقه را درگیر گزینه‌های نظامی گسترده کند. از آنجایی که تجربیات قبلی و داده‌های موجود وجود اختلافات عمیق بین نهاد‌های دشمن را در مورد گزینه‌هایی که باید در این مرحله دنبال کنند، تایید می‌کند، انتشار این ویدیو نیز ابزاری اضافی برای قانع کردن آنها به این مسئله است که هرگونه گزینه نسنجیده‌ای قبل یا بعد از پاسخ بعدی حزب‌الله به ترور شهید فؤاد شکر، از فرماندهان ارشد این حزب فایده‌ای برای دشمن نخواهد داشت.

طبق گزارش الاخبار لبنان، در سطح عملیاتی، ویدیوی مقاومت لبنان با هدف این بود که به دشمن بفهماند توانایی‌های موشکی و نظامی مقاومت در حدی مستحکم و حفاظت شده است که ارتش دشمن را با چالش اساسی مواجه کرده و در سایه نتایج محدود هر گونه گزینه تهاجمی از سوی دشمن، تصمیم‌گیرندگان دشمن باید به این مسئله توجه داشته باشند. در این راستا، این ویدیو همچنین اطلاعات ملموسی در مورد توانایی حزب‌الله در ترکیب «بقا و آتش» ارائه می‌دهد، به این معنی که این استحکامات به حزب‌الله توانایی حفظ قدرت خود را، قبل یا بعد از استفاده و در عین حال ادامه حملات در مقابله با گسترش حملات دشمن را می‌دهد. یکی از افسران سابق اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی (امان) گفت، حزب‌الله می‌خواست توانایی خود را در زمینه «تداوم عملکردی» با توجه به توانایی‌اش در شلیک موشک به عمق اسرائیل که مهمترین شرط برای ایجاد بازدارندگی است، نشان دهد.

از سوی دیگر، انتشار این ویدیو که از نظر محتوا و زمان‌بندی بسیار سنجیده است، به رهبران دشمن اجازه می‌دهد تا افق دید خود را درباره پیش‌بینی چیز‌هایی که حزب‌الله پنهان کرده است، گسترش دهند و بفهمند که چیز زیادی درباره توانمندی‌های حزب‌الله نمی‌دانند و باید در فرضیه‌های خود بسیار پیش بروند. این مفهوم از این واقعیت ناشی می‌شود که وقتی حزب‌الله اجازه انتشار این ویدیو و آنچه در آن هست را می‌دهد، باید تصور کرد که آنچه فاش نشده است بسیار بزرگ‌تر است، به‌ویژه از آنجایی که حزب‌الله تمایل دارد به دکترین غافلگیری‌ها پایبند باشد که یکی از مهمترین ارکان دکترین نظامی آن است. از این رو، حزب‌الله در عملکرد خود حفظ جوهره این غافلگیری‌ها و افشای سنجیده را در هم می‌آمیزد و این مسئله نیاز‌های آینده این نبرد را که از غزه تا عرصه‌های مختلف محور مقاومت امتداد دارد، برآورده می‌کند.

از نظر زمانی، افشای آنچه در این ویدیو بود پس از آن صورت گرفت که تحولات میدانی و سیاسی در فلسطین، لبنان و منطقه به یک دوراهی رسیده است. این امر رهبری دشمن را وادار می‌کند تا در مورد انتخاب‌های حیاتی تصمیم گیری کند؛ انتخاب‌هایی که از طریق آن مسیر‌های آینده تعیین می‌شود.

اخیرا دشمن با احتیاط تصمیم گرفت اقدامی عمدی و ماجراجویانه در لبنان انجام دهد و فواد شکر را ترور کند و بعد از آن شهید اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس را در تهران ترور کرد. به نظر می‌رسد دشمن از طریق عملیات‌های خود قصد داشت حزب‌الله را بین گزینه‌های حیاتی سوق دهد، از جمله فشار بر حزب‌الله از طریق هشدار به این حزب که پاسخ آن به ترور فواد شکر به یک رویارویی بزرگ منجر می‌شود.

دشمن فکر می‌کرد ایجاد قوانین جدید درگیری علیه حزب‌الله می‌تواند بر تداوم جبهه پشتیبانی و همچنین آینده معادلات حاکم بر میدان در مقابله با حزب الله تأثیر بگذارد. از منظر راهبردی همه جانبه، دشمن در تلاش است تا تصویر جدیدی از خود را به نمایش بگذارد، به ویژه که این تصویر در طوفان الاقصی متلاشی شد. دشمن می‌خواهد نشان دهد که اسرائیل ماجراجوتر، آماده‌تر برای ریسک جنگ و دریافت پاسخ و پرداخت بهای آن است.

در مقابل پیام‌های ویدیوی «عماد-۴» باید به عنوان تکمیل کننده یک سری مراحل و اقدامات قبلی حزب‌الله و مقدمه اقدامات بعدی این حزب درنظر گرفته شود. اگر حزب الله از طریق ویدیو‌های «هدهد» صحت اطلاعات خود در مورد امکانات حیاتی، استراتژیک، نظامی و اقتصادی دشمن را به دشمن ثابت کرد لیست این اهداف مستلزم داشتن قابلیت‌های ویژه برای هدف قرار دادن آنها و اراده‌ای برای فعال کردن این قابلیت‌ها، صرف نظر از هزینه‌ها و پیامد‌های آن است.

بنابراین، انتشار این ویدیو پس از تأکید سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله بر پاسخ به تجاوزات ضاحیه جنوبی بیروت و پس از اقدامات بازدارنده، ارعاب‌آمیز و سیاسی متعدد آمریکا و استقرار ناوشکن‌ها و هواپیما‌ها و پیش بردن روند مذاکرات غزه با هدف مهار شتاب حزب الله و جمهوری اسلامی ایران برای پاسخ به رژیم صهیونیستی مسئله ساده‌ای نیست.

نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله، به صراحت اعلام کرد که روند پاسخگویی به ترور فواد شکر جدا از روند توقف یا ادامه جنگ در غزه است. بنابراین، پاسخ در زمان انتخاب شده توسط مقاومت انجام خواهد شد. عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله یمن نیز پنجشنبه بر این موضوع تأکید کرد.

انتشار ویدیوی «عماد-۴» و به نمایش گذاشتن بخشی از قابلیت‌های خاص مقاومت که دشمن آن را جدی می‌گیرد همزمان با سفر آموس هوکشتاین، فرستاده رئیس‌جمهور آمریکا به لبنان، انجام شد که خواستار کاهش تنش شد بدون اینکه به خونی توجه کند که در نتیجه تجاوزات اسرائیلی ریخته شد. مقاومت کارت‌های قدرتی را رو کرد که می‌توان از آن در هر مذاکرات بعدی استفاده کرد، بر این اساس که لبنان در موقعیت ضعیفی نیست که از آن بخواهند خواسته‌های دیگران را اجرا کند، بلکه قدرتی دارد که به آن اجازه می‌دهد اهداف دشمن را ناکام بگذارد و دشمن را از تجاوزات خود پشیمان کند.

با این حال، آشکارسازی این جنبه از توانمندی‌ها موید آن است که حزب‌الله از مرحله تصمیم‌گیری برای پاسخ، به آمادگی عملیاتی برای اجرای آن، با تقویت نیروی بازدارندگی حرکت کرده است با این هدف که نگذارد دشمن روی یک گزینه پیشدستانه حساب باز کند و با این هدف که رهبران دشمن در پی هرگونه پاسخ آتی عقلانی‌تر تصمیم بگیرند و اگر خطایی مرتکب شوند، حزب‌الله آماده رویارویی است. همچنین تأکیدی بر این مسئله است که گزینه‌های حزب‌الله بین جنگ کامل و پذیرش قوانین و معادله‌ای نیست که دشمن در حال تلاش برای ایجاد آن است، بلکه اراده و توانایی پاسخگویی «قوی، کارآمد و تأثیرگذار» و انتقال توپ آتش به میز تصمیم‌گیری در تل آویو و واشنگتن را دارد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->