وزیر جهاد کشاورزی: پول گندمکاران تا پایان شهریور سال جاری تسویه می‌شود ترخیص ۱۵۵۰۴ دستگاه خودرو سواری از گمرکات در پنج ماهه نخست سال جاری تولید زعفران امسال به ۳۵۰ تن می‌رسد | زعفران تولیدی به ۶۰ کشور دنیا صادر می‌شود تاریخ امکان عودت ارز اربعین اعلام شد بهترین مارک ضد آفتاب مردانه ایرانی نرخ طلا و سکه در بازار امروز مشهد (یکم شهریور ۱۴۰۳) تأمین منابع بانکی در تحویل ۱۵۰۰ واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد مؤثر است پلمب یک کافی‌شاپ در خیابان قاضی طباطبایی مشهد (یکم شهریور ۱۴۰۳) آغاز بررسی پرونده فرار مالیاتی با ۶۰۰ متهم قیمت بلیت پرواز‌های مشهد به شهر‌های نجف، اهواز و بندرعباس (یکم شهریور ۱۴۰۳) قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (پنجشنبه، یکم شهریور ۱۴۰۳) گسل منابع و مصارف بانک‌ها در خراسان رضوی انعقاد تفاهم‌نامه ساخت اولین نیروگاه برق خورشیدی در خراسان رضوی قیمت خودرو امروز (یکم شهریور ۱۴۰۳) | واکنش مثبت بازار به نوسانات دلاری استفاده از سامانه تعیین اجاره‌بها در مشهدمقدس الزامی است مبادلات مالی اصناف باید از طریق سامانه وصول مطالبات صنفی و سامانه نوین اصناف انجام شود قاچاق روزانه ۴۰ میلیون لیتر بنزین از کشور | سود قاچاق ساعتی چند میلیارد تومان جرایم بیمه‌نامه شخص ثالث به مدت ۳۰ روز با بخشودگی ۱۰۰ درصدی خواهد بود گزارش وضعیت بازار سهام (۳۱ مرداد ۱۴۰۳) | بورس سبز پوش ماند تشدید نظارت‌ها بر عرضه و ذبح دام‌ها در کربلا و نجف زمان واریز یارانه نقدی مرداد ۱۴۰۳ اعلام شد (۳۱ مرداد ۱۴۰۳) مدیرعامل شرکت برق خراسان: سیاست‌گذاری اعمال محدودیت در توزیع برق بر عهده استان‌ها نیست نرخ طلا و سکه در بازار امروز مشهد (چهاشنبه، ۳۱ مرداد ۱۴۰۳) افزایش نظارت بر فروشگاه‌های اینترنتی شهروند خبرنگار | هر لحظه امکان انفجار در این جایگاه سوخت مشهد وجود دارد! (۳۱ مرداد ۱۴۰۳) + ویدئو
سرخط خبرها

وزیر جهاد کشاورزی: پول گندمکاران تا پایان شهریور سال جاری تسویه می‌شود

  • کد خبر: ۲۴۶۸۷۳
  • ۰۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۳
وزیر جهاد کشاورزی: پول گندمکاران تا پایان شهریور سال جاری تسویه می‌شود
وزیر جهاد کشاورزی گفت: از زمان تشکیل دولت، به دنبال منابع پرداخت پول گندمکاران بودیم، پول گندم‌های تحویلی تا پایان مردادماه، قبل از پایان شهریور تسویه می‌شود و مابقی در مهرماه پرداخت خواهد شد.

به گزارش شهرآرانیوز، برنامه گفتگو ویژه خبری پنجشنبه شب، با حضور غلامرضا نوری قزلجه به عنوان وزیر جهاد کشاورزی در دولت چهاردهم اختصاص پیدا کرد که ضمن اشاره به دغدغه‌ها و چالش‌های کشاورزان، دامداران و دیگر فعالان این حوزه، اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی در دولت چهاردهم با تمرکز بر برنامه توسعه هفتم، تشریح شد.

در ابتدای این برنامه، بحث خودکفایی ۹۰ درصدی در محصولات اساسی همچون گندم، جو، برنج، حبوبات، گوشت قرمز، گوشت سفید و شکر و همچنین بحث ۴۰ درصد خودکفایی در دانه‌های روغنی ذرت و… مطرح و اشاره شد که گفته می‌شود آنچه که در برنامه‌های توسعه آمده، بیشتر آمال و آرزو است و با واقعیت فاصله معناداری دارد.

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این ادعا و اینکه چه میزان امکان تحقق این اعداد خودکفایی وجود دارد و می‌توان طی پنج سال به آن دست پیدا کرد؟، گفت: به آن برسیم؟ در خصوص برنامه هفتم توسعه در حوزه کشاورزی، حقیقت این است که آنچه که متفاوت از برنامه‌های قبلی است و می‌خواهد تا حدودی از آن آمال و آرزو‌ها فاصله بگیرد و عملیاتی‌تر باشد، به دو ماده‌ای که در خود برنامه گنجانده شده برمی‌گردد که دولت را مکلف کرده تا لایحه بعدی را برآوردِ ارقام ریالی و تدوین هرچه سریع‌تر نحوه تامین منابع لازم برای رسیدن به اهداف مندرج در برنامه، بر می‌گردد. 

نوری قزلجه تصریح کرد: با تدوین این منابع و ارقامی که برای آن نیاز است، می‌توانیم بگوییم که عملاً و دقیقاً به چه مقدار از این اهداف می‌توان دست پیدا کرد؛ به عنوان مثال، برآورد اولیه‌ای که از حوزه کشاورزی و تکالیفی که بر عهده بخش کشاورزی یا وزارت جهاد کشاورزی گذاشته شده، نشان می‌دهد که حدوداً ۱۰۷۰ همت منابع نیاز است تا اهدافی نظیر خودکفایی ۹۰ درصدی در کالا‌های اساسی یا ۴۰ درصدی در دانه‌های روغنی یا ۲۰ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری در سطح کشور و… عملیاتی شود. طبق بررسی‌ها و برآورد دقیق این منابع، می‌توان گفت که چه میزان از این اهداف، در این برنامه دست یافتنی هستند. 

وی در رابطه با اینکه در بحث خودکفایی کالا‌های اساسی، هر ساله چه میزان باید اتفاق بیفتد تا در پایان پنج سال به ۹۰ درصد برسیم، اظهار کرد: به صورت تقریبی و بر اساس انچه که در دولت هم بررسی خواهد شد، حدود ۶۵۰ همت سالانه در مورد کالا‌های اساسی مورد نیاز است که ما به آن ۹۰ درصد مورد نظر برسیم.

وزیر جهاد کشاورزی دولت چهاردهم در رابطه با اینکه امکان تحقق این منابع جهت اجرایی شدن، گفت: همه این موارد، کار‌هایی است که پیش روی ما قرار دارد و بایستی نسبت به تامین مالی آن به طرق مختلف اقدام و منابعی را احصا کنیم؛ به نوعی و مشخص و معین و تضمین شده می‌توانم ارائه بدهیم که این منابع است و این اهداف نسبت به این منابع قابل تحقق هستند.

در حال حاضر در سال اول برنامه هستیم و تقریباً نیمی از سال هم گذشته است؛ نوری قزلجه در پاسخ به اینکه، بودجه ۱۴۰۳ چه میزان یک برش از برنامه هفتم است و می‌تواند آن میزان تکلیفی که برای سال اول مشخص کرده را تا پایان امسال محقق کند؟ تصریح کرد: منابعی که در بودجه ۱۴۰۳ پیش‌بینی شده است، قطعاً یک پنجم اهداف برنامه را که بایستی امسال انجام شود را کفایت نخواهد کرد؛ بنابراین حتماً بایستی به دنبال یک روش‌های جدید برای تامین مالی و تزریق منابع به بخش باشیم تا بتوانیم به آن اهداف نزدیک شویم.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: تصویری که بنده از منابع و وضعیت کشور دارم و نیازی که الان در این بخش داریم، فعلاً آن ۹۰ درصد و ۴۰ درصد قانون است و برای ما نیز محترم است و باید حرکت به آن سمت داشته باشیم؛ اما عملاً اگر بنده بخواهم به عنوان یک کارشناس پیش‌بینی کنم که چه اتفاقی خواهد افتاد، با توجه به منابعی که پیش‌بینی می‌شود که برای موضوعات می‌توانیم اختصاص بدهیم، شاید ۵۰ الی ۶۰ درصد اینها محقق شود.

وی در خصوص مهم‌ترین مانع عدم تحقق کامل برنامه را همین تامین اعتبار و بحث بودجه دانسته و گفت: بیشتر بحث منابع مالی مطرح است؛ البته تمام این رشد را منوط به منابع مالی ندیدیم؛ تحت هر شرایطی کار را پیش خواهیم برد؛ بخشی از اینها از طریق افزایش بهره‌وری است. در بخش کشاورزی، استفاده از روش‌های دانش بنیان و استفاده از یافته‌های تحقیقاتی در تولیدات محصولات کشاورزی است که می‌توانیم اهداف را تعقیب کنیم و صرفاً هم منتظر منابع مالی نخواهیم بود؛ اما در حقیقت در برخی کار‌ها همچون ۲۰ میلیون هکتار طرح آبخیزداری، طبیعتاً منابع مالی نیاز است که پیگیری خواهیم کرد.

نوری قزلجه بر نیاز به مشارکت مردم تاکید کرد و گفت: مردم علاقه‌مند هستند کهذدر این حوزه مشارکت داشته باشند، اما طبیعتاً به منابع بیشتری نیاز است؛ بخشی از این رشد را از طریق بهره‌وری بنا داریم که جبران کنیم که نیاز به آن منابع مالی ۱۰۰ درصدی هم نباشد. به هر حال مکلف هستیم که به نحوی امنیت غذایی کشور را تامین کنیم؛ بنابراین بنا داریم که با دانش بنیان کردن بخش و افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی به بخش بزرگی از اهداف مندرج در برنامه دست پیدا کنیم.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->