تروریست‌های داعش مسئولیت حمله با سلاح سرد در آلمان را به عهده گرفتند (۳ شهریور ۱۴۰۳) توصیه کاندولیزا رایس به مقامات آمریکا: دارایی‌های تهران را نباید آزاد کرد پیش‌بینی رسانه‌های صهیونیست از حمله قریب‌الوقوع حزب الله (۳ شهریور ۱۴۰۳) جنایات رژیم صهیونیستی برای ایجاد بحران آب در غزه وحشت حمله حزب الله در جان صهیونیست‌ها پزشکیان: باید با خدمت بی‌منت برای رفع نیاز‌ها و مشکلات مردم تلاش کرد حملات موشکی حزب‌الله به جولان اشغالی ادامه دارد (۳ شهریور ۱۴۰۳) وزیر کشور و فرمانده کل ارتش بر لزوم تقویت امنیت مرز‌ها تاکید کردند تاکید عراقچی بر حق مشروع ایران برای پاسخ به جنایت تروریستی رژیم صهیونیستی در تهران عارف: بر سر عهد خود با مردم می‌مانیم هلاکت چند نظامی صهیونیست با انفجار تونل در مرکز غزه (۳ شهریور ۱۴۰۳) بیمارستان ۷۰ تختخوابی هاشمی رفسنجانی با حضور پزشکیان افتتاح شد وقوع یک حادثه امنیتی در کرانه باختری | ناپدید شدن دو صهیونیست در قلقیلیه وزیر خارجه طالبان به عراقچی تبریک گفت دیدار فرمانده کل ارتش با وزیر ورزش و جوانان رئیس قوه قضاییه در دیدار با پزشکیان: رای بالا به کابینه پشتوانه بسیار خوبی برای دولت شد فرمانده کل ارتش با امیر نصیرزاده دیدار کرد زلنسکی پیوستن اوکراین به دیوان کیفری بین‌المللی را تأئید کرد سردار سلامی: امکانات مرز‌ها بهبود چشمگیری یافته است حزب‌الله پایگاه‌ها و مراکز نظامی اسرائیل را هدف قرار داد سفر سرزده رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به خاورمیانه
سرخط خبرها

جنایات رژیم صهیونیستی برای ایجاد بحران آب در غزه

  • کد خبر: ۲۴۷۱۰۶
  • ۰۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۶
جنایات رژیم صهیونیستی برای ایجاد بحران آب در غزه
شبکه آمریکایی از وخیم‌تر شدن هر چه بیشتر وضعیت دسترسی به منابع آب پاک و جمع‌آوری فاضلاب در نوار غزه با تداوم هدف قرار دادن زیرساخت‌های آب‌ و فاضلاب در این باریکه از سوی رژیم صهیونیستی خبر می‌دهد.

به گزارش شهرآرانیوز، شبکه «سی‌ان‌ان» آمریکا در گزارشی با شرح تداوم جنایات ضد بشری رژیم صهیونیستی در نوار غزه از جمله با هدف قرار دادن و تخریب زیرساخت‌های بخش آب و فاضلاب در این باریکه، به فیلمی اشاره می‌کند که اخیرا توسط یک سرباز رژیم صهیونیستی در اینستاگرام منتشر و بعدا پاک شد و در این فیلم نشان داده شد که چطور سربازان صهیونیست در محل مخزن آبی موسوم به «مخزن ذخیره آب کانادا» در محل تل السلطان شهر رفح در جنوب غزه بمب‌گذاری کرده و این مخزن و پمپ‌های متعلق به آن را منفجر می‌کنند.

جنایات رژیم صهیونیستی برای ایجاد بحران آب در غزه

به نوشته سی‌ان‌ان، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که این مخزن آب در بازه زمانی ۲۶ و ۲۷ ژوئیه تخریب شده و به گفته دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل، این مخزن می‌توانست سه میلیون لیتر آب را نگهداری کند و یک عنصر محوری برای تصفیه و توزیع آب در رفح به حساب می‌آمد و پیش از عملیات هفتم اکتبر «طوفان الاقصی» آب ۱۵۰ هزار نفر را تامین می‌کرد.

ارتش رژیم صهیونیستی در پاسخ به درخواست سی‌ان‌ان به منظور اظهار نظر در مورد این رخداد و ویدیویی که از آن منتشر شد، ادعا کرد: «سربازان ما چند هفته در منطقه تل السطلان مشغول عملیات بوده‌اند تا زیرساخت‌های تروریستی و تروریست‌ها را از بین ببرند و در این میان تدابیر قابل اجرا به منظور تخفیف دادن آسیب‌ها به زیرساخت‌های غیرنظامی را اتخاذ کردند!»

جنایات رژیم صهیونیستی برای ایجاد بحران آب در غزه

طبق اعلام سازمان ملل و نهاد‌های مختلف بین‌المللی، بسیاری از تأسیسات آب غزه در جریان جنگ ۱۰ ماهه رژیم صهیونیستی علیه این باریکه آسیب دیده یا ویران شده‌اند و رنج دیگری به مصایب مردم غزه اضافه کرده و خطر گسترش بیماری‌ها را تشدید کرده‌اند. کارشناسان حقوق بشری حالا معتقدند رژیم صهیونیستی در کناره محاصره‌های دیگر علیه غزه از آب نیز به عنوان سلاح در جنگ علیه این باریکه سواستفاده می‌کنند.

«مارک زیتون»، مدیرکل «کانون آب ژنو»، یک موسسه سوئیسی متخصص در دیپلماسی آب، به سی‌ان‌ان گفت تخریب مخزن آب کانادا در غزه «مطمئناً نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی به حساب می‌آید.»

او گفت: «قوانین بشردوستانه بین‌المللی قرار است جلوی حملات کورکورانه به غیرنظامیان یا متعلقات آنها که حیاتشان را حفظ می‌کند، بگیرند.»

«احمد الصوفی»، شهردار رفح اظهار کرد حتی قبل از منفجر کردن «مخزن آب کانادا» در غزه در اواخر ژوئیه، رژیم صهیونیستی با اعمال محاصره باعث کمبود شدید سوخت و برق مورد نیاز برای تامین انرژی این مخزن آب و دیگر سامانه‌های آبی در این شهر شده بود.

الصوفی در ماه ژوئیه به سی‌ان‌ان گفت: «رفح تا کنون از کمبود آب رنج برده در حالی که هدف ویرانی، گرسنگی و تشنگی قرار گرفته است.»

جنایات رژیم صهیونیستی برای ایجاد بحران آب در غزه

سازمان خیریه انگلیسی آکسفام در گزارشی در ماه ژوئیه اعلام کرده بود حجم آب موجود در نوار غزه به میزان ۴.۷۴ لیتر (یک گالن) برای هر شخص در هر روز رسیده و این کمتر از یک سوم حداقل حجم آب توصیه شده در وضعیت‌های اضطراری است. این سازمان رژیم صهیونیستی را متهم به سواستفاده از موضوع آب به عنوان «سلاح جنگی» کرده و گفت: «فلسطینی‌ها در نوار غزه تقریبا هیچ آبی برای نوشیدن ندارند چه برسد به داشتن آب کافی برای حمام کردن، آشپزی یا نظافت.»

به نوشته سی‌ان‌ان گرمای شدید تابستان در غزه باعث وخیم‌تر شدن کمبود آب برای فلسطینی‌ها که همچنین زیر سایه تهدید قحطی به سر برده و به دفعات آواره شده‌اند، شده است.

سازمان ملل اعلام کرده جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه باعث کاهش سوخت، کلر و قطعات یدکی لازم برای بخش تولید، تصفیه و پمپاژ آب و فاضلاب در غزه شده است. گروه موسوم به «واش کلاستر» یک گروه تحت رهبری سازمان ملل با ماموریت هماهنگ‌سازی تلاش‌های بشردوستانه در حوزه‌های آب، بهداشت و نظافت در ۲۴ ژوئیه با استناد به تجزیه و تحلیل‌های تصاویر ماهواره‌ای متعلق به مرکز ماهواره سازمان ملل گفت حدود ۷۰ درصد تمام تأسیسات آب و فاضلاب در غزه تخریب شده یا آسیب دیده‌اند.

شبکه سی‌ان‌ان به نقل از چند فلسطینی نوشت، آنها در جستجو برای یافتن آب مجبور به انجام سفر‌های خطرناک شده و در معرض حملات صهیونیست‌ها قرار گرفته‌اند. دو تن از این فلسطینی‌ها به سی‌ان‌ان گفتند مردم به سختی اندک منابعی را برای تامین آب پیدا می‌کنند. ساکنان اردوگاه‌های موقت آوارگان گفتند که شاهد هستند فاضلاب‌ها به خیابان‌ها ریخته می‌شوند و کودکان مجبور به نوشیدن از گودال‌های محل تجمیع این فاضلاب آلوده شده‌اند.

جنایات رژیم صهیونیستی برای ایجاد بحران آب در غزه

وزارت بهداشت غزه اعلام کرده بیش از ۱.۷ میلیون مورد ابتلا به بیماری‌های عفونی در غزه ثبات شده است. اوایل ماه جاری میلادی شواهدی از ابتلای به ویروس به شدت مسری فلج اطفال – قابل سرایت از طریق مدفوع و غذا یا آب آلوده - در یک کودک ۱۰ ماهه در مرکز شهر دیرالبلح غزه یافت شد. سازمان ملل در ۲۳ اوت اعلام کرد که این کودک در نهایت به دلیل این بیماری فلج شد.

سازمان بهداشت جهانی با انجام آزمایشاتی در ماه ژوئیه وجود این ویروس را در نمونه‌های فاضلاب جمع‌آوری شده از غزه شناسایی کرد و این موضوع باعث شده هزاران فلسطینی در معرض خطر ابتلا به بیماری که می‌تواند باعث فلج آنها شود قرار بگیرند.

وزارت بهداشت غزه ماه گذشته میلادی شیوع فلج اطفال در این باریکه را اعلام کرد و پس از آن نیز سازمان بهداشت جهانی هشدار داد بمباران‌های مداوم رژیم صهیونیستی باعث سرکوب اجرای برنامه‌های واکسیناسیون در غزه شده‌اند. این سازمان خواستار آتش‌بس در غزه به منظور ایجاد امکان اجرای موثر واکسیناسیون در آنجا شده است.

به نوشته این شبکه آمریکایی، رژیم صهیونیستی در جریان عملیات علیه نوار غزه به تخریب زیرساخت‌های مهم بخش آب در این باریکه دست زده و حالا فلسطینی‌های زیادی به دلیل کمبود سوخت رو به استفاده از آب چاه آورده‌اند. طبق گزارش سازمان ملل فقدان دسترسی به آب سالم و تمیز و نظافت در غزه منجر به جهش در بیماری‌ها و مشکلات سلامتی شده و در این راستا بیش از نیم میلیون ابتلا به اسهال و افزایش موارد ابتلا به بیماری‌های عفونی پوستی به ویژه در بین کودکان فلسطینی گزارش شده است.

«ویم زوایننبورگ»، محقق متخصص در زمینه بررسی آسیب‌های زیست‌محیطی درگیری‌ها در سازمان هلندی «پاکس» به سی‌ان‌ان گفت: «ما در هیچ یک از جنگ‌های ۱۰ سال اخیر یا فراتر از آن ندیدیم که به اندازه جنگ اخیر غزه این میزان خسارت به سامانه‌های بخش آب‌رسانی غزه وارد شود. ما شاهد تخریب تقریبا کامل تمامی زیرساخت‌های بخش آب‌رسانی غزه شامل ایستگاه‌های پمپاژ آب، چاه‌های برداشت آب و کل سیستم لوله‌کشی آب غزه هستیم. معدود پمپ‌های فعال آب در غزه که هنوز کار می‌کنند، آبی با کیفیت بسیار بد را عرضه می‌کنند، اما مردم چاره‌ای جز نوشیدن آن ندارند.»

به نوشته سی‌ان‌ان به دلیل تخریب تاسیسات آب‌رسانی و کمبود سوخت، هیچ یک از سامانه‌های تولید و توزیع آب غزه با ظرفیت کامل کار نمی‌کنند و بیش از ۲ میلیون نفر در این باریکه عمدتا به آب پمپاژ شده از چاه‌هایی که با حدود ۱۵ درصد ظرفیت کار می‌کنند و همچنین به آب عرضه شده توسط شرکت اسرائیلی «مکوروت» که از طریق سه خط لوله عرضه می‌شود، متکی هستند.

چند تن از ساکنان غزه که با سی‌ان‌ان مصاحبه کردند گفتند حالا در این وضعیت مجبور هستند عمده آب موجود را برای مصرف خوراکی به جای حمام کردن و شستشوی البته و ظروف، اولویت بدهند. چند تن از والدین کودکان فلسطینی به سی‌ان‌ان گفتند گاز یا سوخت چندانی برای جوشاندن آب به منظور از بین بردن میکروب‌های آن پیدا نمی‌کنند و بیماری کودکان آنها را تهدید می‌کند. برخی مجبور هستند غذا‌هایی با حداقل میزان آب، اما با ارزش غذایی پایین را برای کودکانشان تهیه کنند. گروهی دیگر نیز گفتند آب‌هایی که با تانکر‌های کثیف به دست آنها می‌رسانند عمدتا آلوده هستند.

«محمود حموده»، یک امدادرسان آواره شده در دیرالبلح به سی‌ان‌ان گفت او و خانواده‌اش از جمله سه کودک کم‌سن او به دلیل مصرف آب کثیف دچار اسهال و دل‌درد شده‌اند.

او اظهار کرد: «آبی که به دست ما می‌رسد به طور مفروض قرار است تمیز و قابل شرب باشد، اما بعد از آنکه مصرف کردیم و به بیماری‌های گوارشی مبتلا شدیم می‌فهمیم که کثیف بوده است. به دست آوردن آب تمیز دشوار است. از آن دشوارتر پیدا کردن آب برای حمام کردن است. حتی پیدا کردن دستشویی نیز بسیار دشوار است.»

«اسما» یک مادر فلسطینی ساکن چادر‌های برپا شده برای آوارگان در دیرالبلح تلاش می‌کند کودکانش که به دلیل شپش دچار درد و سوزش و خارش می‌شوند را آرام کند. چادر‌های محل اسکان او با هفت عضو خانواده‌اش و آوارگان فلسطینی دیگر در دیرالبلح گرفتار حجم زیادی از حشرات مزاحم شده‌اند.

اسما می‌گوید: «در چادر‌های ما حجم غیرقابل تصوری از حشرات و سوسک‌ها وجود دارند. ما دیگر از تلاش برای خنک کردن خودمان خسته شده‌ایم. بچه‌های من مریض هستند در حالی که ما نمی‌توانیم درمان‌های پزشکی برای آنها پیدا کنیم. ما هیچ شامپو و شوینده‌ای هم برای شستن لباس‌های خود نداریم. دیگر چه کار می‌توانیم بکنیم؟»

«تانیا حاج حسن»، یک پزشک اطفال عضو سازمان «پزشکان بدون مرز» می‌گوید: «کمبود مزمن آب باعث بدتر شدن مداوم آسیب‌‍‌پذیری‌های موجود در بین جمعیت فلسطینی‌ها شده است. فشار ناشی از کمبود آب در کنار فشار جنگ باعث افزایش خطر به دنیا آوردن جنین مرده، زایمان زودرس و لخته‌های خون در بین زنان باردار در غزه می‌شود و در این میان زنان شیرده دیگر شیر کافی برای تغذیه نوزادان خود نداشته و احتمال سوءتغذیه نوزدان افزایش می‌یابد. آنها حتی اگر بتوانند به شیرخشک دسترسی پیدا کنند آب تمیز برای محلول کردن آن ندارند.»

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->