«جوکر ۲» رفع توقیف شد عمو حاتم کتاب‌باز، بازیگر «جنگ جهانی سوم»، درگذشت + علت فوت آغاز ثبت‌نام اهالی رسانه و منتقدان در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران امیر آقایی با «کارزار» در راه سینما + تیزر درباره کتاب منتشر شده درباره پرونده پزشکی «عباس کیارستمی» و واکنش پسرش هنر و تقویت گفتمان اربعین درباره باید‌ها و نباید‌های مستندسازی در مسیر پیاده روی اربعین المپیاد؛ هزارتویی به سوی قله «سیلوستر استالونه» صخره‌نورد می‌شود مشعل‌ پارالمپیک ۲۰۲۴ در دستان «جکی چان» «ده سالگی»در جشنواره فیلم‌های خانوادگی برزیل اکران شد هنرمند تئاتر مشهد در میان داوران نخستین سوگواره بین‌المللی «سفینة‌النجاة» «دنزل واشینگتن» بازنشسته می‌شود؟ «تیولا عروس دریایی» فیلم جدید تورج اصلانی ماجرای توقیف سریال «غربت» چیست؟ | ورود دادستان تهران به شبکه نمایش خانگی آلبوم «خلوت» با هنرمندی مهدی سیروس منتشر شد توضیحات وکیل «صابر ابر» درباره حواشی اخیر این بازیگر | از حمله با چاقو تا تهدید مأمور کلانتری صفحه نخست روزنامه‌های کشور - دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳
سرخط خبرها

ماجرای توقیف سریال «غربت» چیست؟ | ورود دادستان تهران به شبکه نمایش خانگی

  • کد خبر: ۲۴۷۲۶۲
  • ۰۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۰
ماجرای توقیف سریال «غربت» چیست؟ | ورود دادستان تهران به شبکه نمایش خانگی
پیگیری‌های قضائی در خصوص سریال غربت آغاز شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، در چند روز اخیر اخباری مبنی بر حواشی سریال غربت در فضای مجازی مطرح شده است. برخی از مخاطبان به ویژه عرب‌زبانان کشورمان از نوع پرداختن به این قومت دلخور شده و برخی از عنوان «تحقیر و تمسخر به عرب‌زبانان کشور» استفاده کرده‌اند.  

بر همین اساس دادستان تهران به ماجرا ورود پیدا کرده است که نشان از اهمیت موضوع دارد.  

 علی صالحی پس از آنکه از توقف پخش سریال نمایش خانگی غربت خبر داد، در این‌باره گفت: این سریال مجوز ساترا را ندارد و پخش آن موجب ناراحتی و گلایه هم‌وطنان عرب‌زبان ما شده است.  پیگیری‌های قضائی در خصوص این سریال با توجه به مسائلی که ایجاد کرده انجام خواهد شد.

بر اساس خبری که فارس منتشر کرده است، با پیگیری سید مجید میراحمدی معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور و درخواست ساترا دادستانی به موضوع ورود کرده است.

پیش از این نیز نماینده مردم اهواز در مجلس، سید محسن موسوی زاده، در توئیتی نوشته بود: اقدام نابخردانه سریال نمایش خانگی غربت در «توهین به قومیت شریف عرب» را به صورت جدی پیگیری کردم. رئیس ساترا در پاسخ اعلام کرد که «این سریال فاقد مجوز است و باید از شبکه خانگی حذف شود».

در پاسخ، ساترا هم اعلام کرده بود که محتوای منتشرشده مورد تایید سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) نیست و مجوز انتشار ندارد. بر همین اساس مجوز تبلیغات محیطی برنامه و سریال یاد شده نیز توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل عدم صدور مجوز ساترا، صادر نشده است و متاسفانه با وجود تذکرات کتبی به مدیر نماوا، انتشار سریال مذکور خلاف قانون انجام شده است که این اقدام باعث طرح شکایت ساترا در مراجع قضایی شده است.

در اینجا این سوال پیش می‌آید که چطور  یک سریال شبکه‌نمایش‌خانگی پخش بدون مجوز ساترا می‌تواند تبلیغات محیطی خود را آغاز کرده و پخش شود و آیا یک پلتفرم می‌تواند بدون داشتن این مجوز‌ها اقدام به انتشار کند؟

اکنون باید منتظر پاسخ رئیس «نماوا» بود و باید دید آیا این ماجرا ابعادی دیگری نیز دارد؟

واکنش کارگردان سریال غربت

امیر پورکیان، کارگردان سریال غربت، نیز در واکنش این حواشی نیز گفته است: «به شما تعهد اخلاقی می‌دهم نه تنها هیچ توهینی به قوم نجیب و اصیل شما نشده بلکه عده‌ای می‌خواستند با فریب‌کاری و سوء‌استفاده، به برادری ما آسیب بزنند.»

گفتنی است، سریال «غربت» به دلیل تصویرسازی نامناسب از زندگی حاشیه‌نشینان در مناطق عرب‌نشین موجب این حواشی شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->