مصرف سوسیس و کالباس خطر دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد کلید حفظ آرامش در زندگی مشترک چیست؟ ایجاد ۱۱ حلقه امنیتی اطراف حرم مطهر رضوی | تمامی دستگاه‌های نظامی و امنیتی در مشهد آماده باش هستند سوء‌تغذیه، هشت استان کشور را تهدید می‌کند برای حفظ سلامتی خود شکلات تلخ بخورید زلزله شدید در پاکستان + جزئیات (۸ شهریور ۱۴۰۳) روایتی از انفجار دفتر نخست وزیری در سال ۱۳۶۰ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (پنجشنبه، ٨ شهریور ١۴٠٣) | تداوم وزش باد و افزایش تدریجی دما در استان در اربعین ۱۴۰۳، بیش‌از ۳ میلیون خدمت درمانی ارائه شد | گرمازدگی؛ شایع‌ترین مشکل زائران مقتول ۱۳ ساله با پای خودش به اداره پلیس تهران مراجعه کرد توصیه به مبتلایان میگرن: این نوع پنیر را مصرف نکنید چگونه روابط دوستانه را مستحکم‌تر کنیم؟ اولین انتصابات وزیر آموزش‌وپرورش در وزارت‌خانه متبوعش ممنوعیت تردد موتورسیکلت در محور تهران-سمنان-مشهد و بالعکس از امروز (۸ شهریور ۱۴۰۳) تا دهم شهریور اعتراض دانش‌آموزان به آزمون فرهنگیان | والدین دانش‌آموزان خواستار اعلام کارنامه سبز پذیرفته‌شدگان هستند خراسان رضوی، دومین مصرف‌کننده فرآورده‌های خونی در کشور زادآوری؛ آرزویی که همچنان بر کاغذ می‌ماند! قتل مرد جوان توسط همسر یا باجناق | زوایای جدید از پرونده مرد جوانی که جسدش در حاشیه خیابان شفا مشهد رها شده بود سرطان ریه؛ پنجمین سرطان شایع در ایران | واکسن سرطان ریه چه زمانی به ایران می‌رسد؟ با مصرف ماهی در دوران بارداری خطر ابتلای جنین به اوتیسم را کاهش دهید
سرخط خبرها

خراسان رضوی، دومین مصرف‌کننده فرآورده‌های خونی در کشور

  • کد خبر: ۲۴۷۹۸۰
  • ۰۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵
خراسان رضوی، دومین مصرف‌کننده فرآورده‌های خونی در کشور
مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان رضوی: مشهد به‌عنوان قطب سلامت و کیفیت خدمات درمانی مقصد مسافران دیگر استان‌ها و زائران کشور‌های مجاور است؛ بنابراین سازمان انتقال خون استان دارای اهمیت ویژه‌ای است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ با توجه به رسالت حیاتی سازمان انتقال خون درراستای تأمین خون سالم و کافی برای بیماران، این سازمان از‌یک‌سو تأمین‌کننده خون و فراورده‌های خونی است و از‌سوی دیگر با در‌نظر‌گرفتن شرایط زمانی برای بیماران اورژانسی باید با تجهیز زیرساخت‌ها و اقدامات بهنگام برای تحقق این رسالت مهم گام بردارد.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی در نشست خبری به مناسبت هفته دولت، با اشاره به اهداف و رسالت‌های مهم این سازمان به تشریح اقدامات یک‌ساله پرداخت و گفت: روزانه توسط این سازمان ششصد واحد خونی به ۶۵ بیمارستان زیرپوشش استان ارائه می‌شود. این سازمان در دو حیطه کیفیت و کمیت خون اقدامات ویژه‌ای انجام می‌دهد.

سعید اصغریان با اشاره به اینکه بعد از شیوع کرونا در سال‌های اخیر شاهد درخواست‌های بیشتری در زمینه خون‌رسانی بوده‌ایم، گفت: سال گذشته رشد درخواست‌ها حدود ۲۰‌درصد بود. در خراسان رضوی شاهد افزایش بیمارستان‌ها و تخت‌های بیمارستانی هستیم و مشهد به‌عنوان قطب سلامت و کیفیت خدمات درمانی مقصد مسافران دیگر‌استان‌ها و زائران کشور‌های مجاور است؛ بنابراین سازمان انتقال خون استان دارای اهمیت ویژه‌ای است. استان ما بعد از تهران دومین مصرف‌کننده خون و فراورده‌های خونی کشور است.

تأمین ۲۰‌درصدی خون توسط پایگاه انتقال خون حرم

وی در ادامه به بیان جزئیاتی درباره اقدامات انجام‌شده در این سازمان پرداخت و اظهار کرد: اولین اقدام انجام‌شده در سال گذشته استقرار پایگاه انتقال خون در حرم مطهر رضوی بود که در سی سال اخیر بی‌سابقه است. این پایگاه به‌تن‌هایی بین ۱۵ تا ۲۰‌درصد خون استان را تأمین می‌کند.

وی ادامه داد: در شهر مشهد بهسازی زیرساخت‌ها و افزایش تخت‌های خون‌گیری در پایگاه‌ها انجام شد. یکی از چالش‌های جدی در سال‌های گذشته، جدابودن ساختمان فنی و آزمایشگاهی سازمان انتقال خون از سازمان مرکزی بود. 
در سال گذشته با همکاری مسئولان استانی و نمایندگان مجلس، اعتبارات خوبی اختصاص یافت و در شهریورماه شاهد شروع عملیات عمرانی ساختمان فنی و آزمایشگاهی سازمان بعد از پانزده سال خواهیم بود.

افزایش ظرفیت سردخانه‌های پلاسما

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی در ادامه به موضوع مهم محدودیت سردخانه‌های پلاسما پرداخت و بیان کرد: در گذشته به‌دلیل محدودیت‌ها ناچار بودیم گاهی تا دو‌برابر استاندارد در سردخانه پلاسما مستقر کنیم؛ اما با پیگیری‌هایی که توسط ستاد انتقال خون کشور انجام شد، با استقرار کانتینر سردخانه‌ای که ۱۰ هزار واحد ظرفیت دارد، ظرفیت سردخانه‌ای پلاسما را دو‌برابر کردیم.

اصغریان در ادامه به پویش‌های مبتکرانه در زمینه ترویج اهدای خون پرداخت و گفت: پویش نذر خون حسینی در ایام محرم و صفر برنامه‌ریزی شده است که منجر به افزایش چشمگیر اهدای خون شد. اهدای خون در پنج ماه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۵۱ درصد افزایش داشت و در کل کشور این رقم چشمگیر است.

کمبود اهدا‌کنندگان خون در بین بانوان

وی یکی از دغدغه‌های جدی این سازمان را آمار پایین اهداکنندگان خون در حوزه بانوان اعلام و بیان کرد: از جمع اهداکنندگان، فقط ۵‌درصد بانوان هستند. دراین‌زمینه فرهنگ‌سازی‌هایی انجام شد و این آمار در پنج ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۵‌درصد رشد داشته است.

شروع‌به‌کار آزمایش‌های NAT 

مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان رضوی تصریح کرد: اقدام دیگری که در سال گذشته درراستای سالم‌بودن خون انجام شد، استقرار سه عدد از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های آزمایشگاهی روز دنیا در انتقال خون استان بود که آزمایش‌های غربالگری، گروه‌بندی ریزگروه‌ها و... توسط این دستگاه‌ها در حال انجام است. با استقرار این دستگاه‌ها و شروع‌به‌کار آزمایش NAT که نسل جدید دستگاه‌های آزمایشگاهی است، می‌توانیم ادعا کنیم در‌زمینه کیفیت خون با بهترین کیفیت‌های خون جهان در اروپا قابل رقابت هستیم.

کمبود نیروی متخصص، چالشی جدی

اصغریان همچنین نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل سازمان انتقال خون را از دیگر‌اقدامات این سازمان در سال گذشته برشمرد و در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره کمبود نیرو‌های متخصص در این مجموعه گفت: وضعیت پرسنلی انتقال خون استان مناسب نیست. از سال ۱۳۹۱ تاکنون، آزمون استخدامی برای این سازمان برگزار نشده است. با توجه به افزایش تعداد بیمارستان‌ها و تخت‌ها، رشد نیروی انسانی متناسب نیست و این از دغدغه‌های اصلی ماست.

وی درباره میزان ذخایر خونی استان نیز تصریح کرد: نسبت اهدای خون در خراسان رضوی دوبرابر میانگین کشوری است و اکنون ذخیره خونی استان در وضعیت خوبی است و با کمبود مواجه نیستیم؛ اما پیش‌بینی می‌شود که بعد از سپری شدن مناسبت‌های مذهبی، با کمبود خون روبه‌رو شویم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->