ماجرای خوانندگی سفیر کره جنوبی در ایران مهران مدیری به دیدار اکبر زنجان‌پور رفت (۱۵ آبان ۱۴۰۳) ساخت بزرگ‌ترین استودیوی تولید مجازی آسیا در ایران سید محمدرضا طاهری، شاگرد استاد شهریار، درگذشت (۱۵ آبان ۱۴۰۳) + علت بازگشت «سیدبشیر حسینی» به تلویزیون با «داستان شد» جایزه ادبی گنکور به «کمال داوود» نویسنده فرانسوی ـ الجزایری رسید تصاویر نعیمه نظام‌دوست در سریال «لالایی» در باب اهمیت شناسنامه هویتی خراسان رضوی صحبت‌های مدیر شبکه نسیم درباره بازدید میلیونی «بگو بخند» پخش فصل جدید «پانتولیگ» با اجرای محمدرضا گلزار اعلام زمان خاک‌سپاری «محمدحسین عطارچیان»، خوش‌نویس پیشکسوت بازیگران «گلادیاتور ۲» در ژاپن پژمان بازغی با «ترانه‌ای عاشقانه برایم بخوان» در موزه سینما دلیل خداحافظی جشنواره برلین از رسانه اجتماعی ایکس چیست؟ سرپرست معاونت فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی: نفوذ فرهنگ بیگانه با ارتقای آگاهی‌های عمومی و ترویج اخلاق ایرانی‌اسلامی تدبیر می‌شود نبرد یک «سیاه‌ماهی» در دل میراثی کهن | درباره فیلم کوتاه مشهدی که به سومین جشنواره میراث فرهنگی شیراز راه یافته است
سرخط خبرها

آلبوم «سکوت ماهنی» وارد بازار موسیقی شد

  • کد خبر: ۲۴۸۲۷۵
  • ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۷
آلبوم «سکوت ماهنی» وارد بازار موسیقی شد
نسخه مجازی آلبوم «سکوت ماهنی» پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

به گزارش شهرآرانیوز؛ «سکوت ماهنی» با هنرمندی یمین غفاری عنوان یکی از تازه‌ترین مجموعه‌های منتشرشده در فرآیند تولید و فروش محصولات موسیقایی است که نسخه مجازی آن طی روزهای گذشته پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

بخش اول آلبوم متشکل از قطعات «کسوف»، «تک‌نوازی تار» و «چهارمضراب دشتی» است که غفاری در توضیح آن نوشته است:

در قطعه «کسوف» ویولنسل همراهی سایه‌وار با تاکید روی نت‌های تم قطعه تار را اجرا می‌کند. جمله معرف هم در ابتدا، میانه و پایان قطعه به گوش می‌رسد، گوشه‌های درآمد و غم‌انگیز با اجرای تار تنها و در ادامه چهارمضراب دشتی، که برگرفته از چهارمضراب ماهور، اثرماندگار درویش‌خان است، اجرا می‌شود؛ در این قطعه بربط با همراهی و تاکید روی نت‌های اصلی آواز دشتی به روند ملودی کمک می‌کند.

بیتا قاسمی نوازنده ویولنسل، فرهانه ابوترابیان نوازنده تمبک و متین اسماعیلی نوازنده بربط گروه نوازندگان این قطعه را تشکیل می‌دهند.

«آریانا»، «تک‌نوازی سه‌تار» و «سکوت ماهنی» هم قطعات بخش دوم این آلبوم با نوازندگی کونگا، بانگو، گوی رو، کلاوه، کاسکاره و بل بردیا ندیمی و نوازندگی گیتار بیس و گیتار آکوستیک آریا طاری هستند.

غفاری درباره این بخش نوشته است: در این بخش ۲ قطعه با سازهای آفریقایی- کوبایی توسط بردیا ندیمی تنظیم شده است. آریانا با ریتم گواخیرا اجرا شده است. اجرای گوشه نغمه و رنگ ضرب با اصول سه تار، فضا را برای قطعه «سکوت ماهنی» آماده می کند. جان مایه «سکوت ماهنی» برگرفته از قطعه قدیمی رنگی ضرب اصول است. در این قطعه ریتم «بلرو» استفاده شده است.

این هنرمند در توضیح بخش سوم آلبوم مشتمل بر قطعات «لاله»، «تک نوازی سنتور»، «گل آتش»، «تک نوازی تار» و «پند» پیش روی مخاطبان گرفته، نوشته است: در این بخش سه قطعه ضربی و ۲ اجرای ساز تنها وجود دارد. ۲ قطعه «لاله» و «گل آتش» بازآفرینی۲ دو تصنیف زیبای «لاله بهار» اثر پرویز مشکاتیان و «گلنار» اثر مجید وفادار است. قطعه پایانی «پند» اثری است در آواز دشتی، که از امکانات ساز تاربیشتری بهره را می‌برد. در این بخش تک‌نوازی سنتور و تار اجرای‌شان در بستر درآمد دشتی و مثنوی دشتی است.

نوشین پاسدار نوازنده عود، امین جهانگیری نوازنده سنتور، میلاد قریشی نوازنده تمبک و بندیر گروه نوازندگان این بخش را تشکیل می‌دهند.

یمین غفاری در توضیحات تکمیلی آلبوم «سکوت ماهنی( در زبان ترکی به معنی نغمه، آواز و تصنیف است)» نیز نوشته است: وقتی به موسیقی بی‌کلام گوش می‌کنیم، در رویایی منحصر به فرد که ویژه ذهن ما است غرق می‌شویم، گاهی از موسیقی جدا و اسیر ریتم هستیم و گاهی ملودی، ما ر ا به سوی خود می‌کشد و در نهایت وقتی قطعه به پایان می‌رسد، طعم رویای چشیده شده تا مدتی با ما است، و با شنیدن دوباره آن، رویاهایمان را گسترش داده و تازه می‌کنیم.

موسیقی بی‌کلام با سازبندی ایرانی دارای پیشینه زیادی نیست، قبل از جان گرفتنش، زمانه به سوی موسیقی ریتمیک کلامی با جهشی بسیار سو گرفت و بالغ نشده ناکام ماند تا جایی که تک‌نوازی، دونوازی، گروه‌نوازی‌ موسیقی کلاسیک ایران کمترین حضور را در سبد فرهنگی‌مان دارند، به هر روی هر چقدر سخت و هر چقدر کم اقبال، می‌بایست به آن پرداخت و نگذاشت فروغ آن از رمق بیفتد.

«سکوت ماهنی»، مجموعه‌ای بی‌کلام، استوار بر موسیقی کلاسیک ایران در بستر آواز دشتی و دستگاه شور است که در سه بخش طراحی و تنظیم شده است، در تهیه، تولید و اجرای این اثر دوستان هنرمندم من را یاری کرده‌اند که قدردان مهرشان هستم، امیدوارم شما مخاطب گرامی از شنیدنش لذت ببرید.»

منبع: مهر

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->