واژگونی خودرو ام‌وی‌ام روی پل بلوار شهید قانع مشهد (۱۳ شهریور ۱۴۰۳) رمزگشایی از ۶۶ فقره موبایل قاپی در مشهد (۱۳شهریور ۱۴۰۳) تردد در محور چالوس- کرج ممنوع شد (۱۳ شهریور ۱۴۰۳) کشف ۹ کیلوگرم طلای قاچاق در هنگ مرزی تایباد (۱۳ شهریور ۱۴۰۳) مبلغ بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟ + جزییات معاون گردشگری کشور: ورود زائران به مشهد از ۴ میلیون نفر عبور کرد | سفر‌های ریلی و هوایی به مشهد باید افزایش یابد مطلوب‌ترین شیوه نذری دادن را بدانید جزئیات استفاده از خدمات شبکه شاد برای انتخاب رشته کنکور ثبت‌نام عمره مفرده از شنبه ۱۷ شهریور آغاز می‌شود افزایش میدان جولان آئدس در مازندران | پشه‌ها به محمودآباد رسیدند نمره پایین بانک‌ها در پرداخت تسهیلات تکلیفی در ۵ ماهه اول سال عزم جدی وزیر بهداشت در خصوص اجرای قانون «جوانی جمعیت» افسردگی، از نشانه‌های اولیه آلزایمر | ارتباط بین افسردگی و آلزایمر چیست؟ گلایه سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از عرضه نان در نانوایی‌ها بالاتر از قیمت مصوب شیر مادر، نوزادان را در برابر ابتلا به بیماری‌های گوارشی ایمن می‌کند استقرار ۳۰ گروه «واکنش سریع» اورژانس در محدوده حرم مطهر رضوی وضعیت ترافیکی محور‌های منتهی به مشهد| مشکل ترافیکی در جاده‌ها وجود ندارد رشد ۴۶ درصدی اهدا کنندگان خون در خراسان رضوی در روز رحلت پیامبر (ص) دلیل ازدحام مسافران در فرودگاه امام (ره) چه بود؟ علت حذف مستمری ۱۳ هزار نفر از مددجویان بهزیستی چیست؟ مرگ حداقل ۱۳ شهروند فیلیپینی بر اثر طوفان «یاگی» ترافیک سنگین در پلیس راه شاهد به سمت خروجی مشهدمقدس (۱۳ شهریور ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نمره پایین بانک‌ها در پرداخت تسهیلات تکلیفی در ۵ ماهه اول سال

  • کد خبر: ۲۴۸۹۳۸
  • ۱۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۴
نمره پایین بانک‌ها در پرداخت تسهیلات تکلیفی در ۵ ماهه اول سال
بازرس کل امور بانک‌ها و بیمه سازمان بازرسی در نامه‌ای خطاب به شبکه بانکی با بیان اینکه اغلب بانک‌ها و مؤسسات اعتباری طی ۵ ماهه اول سال جاری در پرداخت تسهیلات تکلیفی عملکرد قابل قبولی نداشته‌اند، بر تسهیل و تسریع در پرداخت تسهیلات موضوع قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تاکید کرد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ جعفر حسینی در نامه‌ای خطاب به شبکه بانکی بر تسهیل و تسریع در پرداخت تسهیلات موضوع قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تاکید کرد. در این نامه هشداری آمده است: بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به موجب ماده (۶۸) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و بند (ث) تبصره (۱۳) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور (تسهیلات تکلیفی) و همچنین چندین بخشنامه بانک مرکزی، مکلف به پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری و ودیعه، خرید یا ساخت مسکن شده‌اند.

وی با اشاره به آمار و اطلاعات دریافتی از سامانه‌های مرتبط در بانک مرکزی تصریح کرده است: اغلب بانک‌ها و مؤسسات اعتباری طی ۵ ماهه اول سال جاری در پرداخت تسهیلات مذکور عملکرد قابل قبولی نداشته و سهمیه ابلاغی توسط بانک مرکزی را رعایت نکرده‌اند. غالب افرادِ معرفی شده مدت‌هاست در صف دریافت تسهیلات بانک‌ها منتظر دریافت تسهیلات هستند. به‌ طوری‌ که در شبکه بانکی صرفاً به ۳۶ درصد متقاضیان معرفی شده از سوی بانک مرکزی تسهیلات پرداخت کرده‌اند.

حسینی ادامه داده است: این در حالی است که برخی از بانک‌ها در فروش فوق‌العاده شرکت ایران‌خودرو، اقدام به تبلیغات گسترده جهت اعطای تسهیلات قرض الحسنه به شرکت‌کنندگان قرعه‌کشی خودرو نکرده‌اند و پرداخت تسهیلات به کارکنان بانک‌ها با نرخ ترجیهی از اولویت‌های بانک‌ها بوده است.

در این نامه بررسی‌های میدانی بازرسان سازمان بازرسی مورد اشاره قرار گرفته و تصریح شده است: بازرسی‌ها حاکی از آن است که برخی از شعب بانک‌ها، به انحای مختلف از جمله ادعای کسری منابع و کنترل مقداری ترازنامه توسط بانک مرکزی از پرداخت تسهیلات موضوع قانون خودداری کرده و یا درخواست اخذ تضامین و وثایق مازاد بر قانون و مقررات می‌کنند که این امر موجبات نارضایتی و سردرگمی متقاضیان این تسهیلات شده است. این در حالی است که براساس بند (ث-۸) تبصره (۱۳) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری پس از اعتبارسنجی متقاضیان و در صورت عدم تکافوی اعتبار متقاضی، به منظور تامین رکن ضامن، موسسات اعتباری موظف هستند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آنها یا سایر دارایی‌های مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات موصوف اقدام کنند.

بازرس کل بانک‌ها و بیمه سازمان بازرسی با یادآوری بند (ث-۶) تبصره (۱۳) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، عدم اجرای هریک از بند‌های این تبصره (مشتمل بر تأخیر در پرداخت این تسهیلات یا دریافت ضمانت فراتر از حدود این قانون) را تخطی از قانون دانسته و تاکید کرده است: برخورد قانونی (کیفری و انتظامی) با کلیه عوامل و مسئولین مرتبط توسط مراجع نظارتی و قضایی اجتناب‌ناپذیر است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->