شهرداری مشهد پیشگام در استفاده از فناوری‌های نوین حاجی بگلو: مدیریت شهری مشهد نگین تمامی حوزه‌های مدیریت شهری در خاورمیانه است رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور: بخش خصوصی اصلی‌ترین حامی مدیریت شهری است+ویدئو پارک خطی ۶ هکتاری در محله شهرک شهید رجایی مشهد به بهره‌برداری می‌رسد+تصاویر انعقاد قرارداد مشارکت شهرداری مشهد با کمیته امداد امام خمینی (ره) معاون استاندار خراسان رضوی: برقی کردن قطار مشهد- تهران ۲ میلیارد دلار هزینه دارد پلمب کارگاه تولیدی لوازم آرایشی غیرمجاز در کاشمر (یکم آذر ۱۴۰۳) ناصحی: مشهد قطب دیپلماسی شهری در کشور است ورود نخستین اتوبوس برقی به مشهد تا ۴۵ روز دیگر ارتقای پرشتاب زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل بار در مشهد عزم جدی شورا و مدیریت شهری مشهد مقدس برای تقویت دیپلماسی شهری برگزاری اولین نشست شهر‌های ایرانی شرکت‌کننده در اجلاس بریکس پلاس در مشهد + فیلم (یکم آذر ۱۴۰۳) اجرایی‌شدن تنها ۳۰ درصد از پروژه‌های عمرانی مصوب شهر مشهد قطار برقی مشهد-تهران روی ریل تحقق | استاندار خراسان رضوی: با حمایت و اعتبار بودجه‌های ملی قرار است این پروژه به سرانجام برسد آغازبه‌کار دوازدهمین نمایشگاه تخصصی مدیریت شهری در نمایشگاه بین‌المللی مشهد از امروز (یکم آذر ۱۴۰۳) رونمایی از پهپاد‌های آتش نشان در نمایشگاه تخصصی خدمات شهری شهردار مشهد: تقویت دیپلماسی، از سیاست‌های اصلی مدیریت شهری است نشست رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد با احزاب سیاسی | گفتگو با فعالین اجتماعی، کلید بهبود مدیریت شهری در مشهد حضور دادپزشک در آرامستان‌های شهرداری مشهد برای تسریع خدمت‌رسانی به خانواده‌های متوفیان تقدیر فرماندار مشهد از شهردار مشهدمقدس (۳۰ آبان ۱۴۰۳) گره کور ترافیکی در میدان شهید کاوه مشهد باز می‌شود
سرخط خبرها

لزوم تغییر محدوده کلان‌شهر مشهد

  • کد خبر: ۲۵۱۲۹۷
  • ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۵
لزوم تغییر محدوده کلان‌شهر مشهد
با در نظر گرفتن برخی علل و عوامل، به نظر می‌رسد زمان آن فرا رسیده است که در مرز‌های کلان‌شهر مشهد بازنگری صورت گیرد.

با در نظر گرفتن برخی علل و عوامل، به نظر می‌رسد زمان آن فرا رسیده است که در مرز‌های کلان‌شهر مشهد بازنگری صورت گیرد.
مرز شهر، قیمت زمین و مسکن و قرار دادن مرز و حریم برای شهر‌ها باعث طرد بخشی از جمعیت به حاشیه شهر‌ها از طریق افزایش قیمت زمین‌های داخل محدوده می‌شود. می‌توان گفت بخشی از سکونتگاه‌های غیررسمی معلول قوانین و ضوابط محدودکننده توسعه شهر هستند. در نظر گرفتن محدوده شهر به مقداری که نیاز‌های موجود و آینده قابل‌پیش‌بینی را تأمین کند، سبب متعادل‌سازی عرضه و تقاضای بازار زمین و مسکن می‌شود.

تحقق عدالت اجتماعی و فضایی 

محروم کردن شهروندان از حق یا امکانی که استحقاق آن را دارند یا شایسته برخورداری از آن هستند، مغایر با اصول عدالت اجتماعی است. در‌همین‌راستا محروم و محدودکردن ساکنان سکونتگاه‌های مستعد پیرامون کلان‌شهر مشهد از امکان رشد و توسعه، مغایر با عدالت اجتماعی است. همچنین محروم کردن این سکونتگاه‌ها از زیرساخت‌ها و منابع موجب ایجاد نابرابری و بی‌عدالتی فضایی است.

شکل شهر، کارایی عملکردی و صرفه اقتصادی 

شهر‌های فشرده و پیوسته (ناپراکنده) ظرفیت بیشتری برای صرفه‌جویی اقتصادی در تأمین زیر ساخت‌های شهری دارند. از طرفی کوتاه‌تر بودن فاصله‌ها، امکان دسترسی بهتر به خدمات مختلف را ممکن می‎سازد. با‌توجه‌به توسعه نامتوازن و تقریبا خطی شهر مشهد در سمت غرب، اصلاح محدوده و مرز شهر در راستای رسیدن به فرمی فشرده و پیوسته، موجب ارتقای کارایی عملکرد‌های شهری و دستیابی به توسعه‌ای کم‌هزینه‌تر در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی خواهد شد.

لزوم توسعه چند‌هسته‌ای کلان‌شهر مشهد

عموما شهر‌ها طی مراحل زندگی خود از هسته‌ای کوچک به شهری بزرگ تبدیل می‌شوند. این رشد طی مراحل اولیه همچنان در پیرامون هسته اولیه است، اما پس از آن الزامات کارکردی یا محدودیت‌های مختلف موجب شکل‌گیری هسته‌های جدید می‌شوند که توسعه‌های نو پیرامون خود را درپی دارند.

چنین مراحلی در کلان‌شهر مشهد نیز طی شده است و عمدتا به‌دلیل عدم‌صرفه‌های مختلف پیش آمده، هسته‌های جدید شهری شکل گرفته یا در حال شکل‌گیری است. لازم است در راستای توسعه اقتصادی و پایدار کلان‌شهر مشهد، هسته‌های سکونتگاهی و اراضی مناسب که ظرفیت شکل‌گیری هسته جدید شهری در آنها وجود دارد، درون محدوده قانونی شهر قرار گیرند. به‌عبارت‌دیگر، محدوده شهر باید به اندازه‌ای وسعت یابد که هسته‌های جدید موجود و آینده قابل‌پیش‌بینی را شامل شود.

مدیریت یکپارچه شهری

پیوستگی مسائل شهر در موضوع و در فضای جغرافیایی از جمله ویژگی‌هایی است که نیازمند شیوه مواجهه مناسب و ویژه خود است. در‌همین‌زمینه ارتباط و پیوستگی تحولات مرکز و پیرامون شهر، رویکرد جدیدی را در برنامه‌ریزی و مدیریت‌شهری ایجاب می‌کند. مدیریت واحد یا یکپارچه شهری رویکرد‌هایی است که در‌این‌راستا شکل گرفته است. یکپارچگی فضایی محدوده تحت‌تأثیر یا زیر‌نفوذ سیستم شهری از جمله شروط تحقق مدیریت یکپارچه و واحد است. شبکه شهری روزانه مجموعه شهری (سکونتگاه‌هایی که رفت‌و‌آمد روزانه بین همدیگر دارند) پذیرفته‌ترین وسعت یکپارچگی فضایی در‌این‌خصوص است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->