نصب و راه اندازی دستگاه آب شیرین کن در ۹ روستای مشهد آیا تجربه بافت تاریخی یزد برای مشهد مفید است؟ لزوم بازنگری در محدودیت‌های درآمدی شهرداری‌ها اعمال‌قانون ۱۸۰۹ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۴۸ خودروی متخلف توقیف شدند (۲۸ شهریور ۱۴۰۳) آمادگی کامل حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهری مشهد هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ خراسان‌رضوی، رتبه اول به‌روزرسانی اسناد اجاره‌ای در کشور + فیلم مشارکت بی‌سابقه مردم مشهد در اجرای پروژه‌های شهری مشهد، قله نهضت آسفالت کشور ترافیک سنگین در بزرگراه شهید چراغچی، خیابان امام‌خمینی(ره) و پیرامون حرم امام‌رضا(ع) (۲۸ شهریور ۱۴۰۳) شهردار مشهدمقدس: دستگاه حفار تونل خط ۳ متروی مشهد به زودی وارد قاسم‌آباد می‌شود گل‌های پاییزی به زودی میهمان مشهد می‌شوند  یادی از حاج علی شمقدری، یار دیرین رهبر معظم انقلاب | نیم قرن غیرت و صدق و وفا درباره محله «مهرآباد» که روزگاری از گزینه‌های سرمایه‌گذاری انگلیسی‌ها و یهودیان بود | توطئه‌چینی با تریاک مشهد علیه چین ترافیک پرحجم در بزرگراه شهید چراغچی، میدان فهمیده و پیرامون حرم امام‌رضا(ع) (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) اعمال‌قانون ۱۵۴۲ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۵ خودروی متخلف توقیف شدند (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) خیابان ثنایی۳ در محله خاتم‌الانبیا(ص) مشهد در انتظار بازگشایی تهیه مدل جامع ریسک فرونشست زمین در مشهد لزوم تغییر محدوده کلان‌شهر مشهد شهروند خبرنگار | درخواست تغییر مسیر برخی از خطوط اتوبوسرانی مشهد + پاسخ نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: شورای ششم با شعار توجه به حاشیه شهر، از مردم رأی گرفت بازدید شهردار و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهدمقدس از پروژه‌های منطقه ۵ | بازگشایی بولوار کرامت مشهد ظرف یک ماه آینده رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد: ایران ۳۰ سال دیگر کشور سالمند است | از سیاست‌های جوانی جمعیت حمایت می‌کنیم
سرخط خبرها

آیا تجربه بافت تاریخی یزد برای مشهد مفید است؟

  • کد خبر: ۲۵۱۵۸۶
  • ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۲
آیا تجربه بافت تاریخی یزد برای مشهد مفید است؟
سلسله نشست‌ها و کارگاه‌هایی به همت مکتب بافت از ۲۷ تا ۳۰ شهریورماه در مشهد با عنوان "هفته یزد" در حال برگزاری است.

شیما سیدی | شهرآرانیوز؛ سیدعلی اکبر کوششگران، عضو هیات علمی دانشکده معماری یزد، که چند سالی است ساکن مشهد شده در اولین روز این برنامه‌ها که در خانه تاریخی غفوری برگزار شد، از دغدغه‌های متفاوت بافت تاریخی در یزد و مشهد گفت: تمایز بافت‌های تاریخی ارزشمند یزد و مشهد مشهود است، بافت تاریخی یزد با وسعت حدود ۹۰۰هکتار متصل و سالم است، در ایران بافتی به سلامت بافت یزد نداریم. علاوه بر وسعت و سلامت بافت آن همگن نیز هست و اغلب بنا‌های آن قاجاری یا زندی است، تنها حدود ۱۰ بنای ایلخانی دارد. 

این کارشناس معماری یزدی که حالا ساکن مشهد شده است درباره این شهر گفت:، اما در مشهد چنین نیست، بافت تاریخی این شهر اصیل و یکدست نیست. این ناهمگنی که ناشی از تفاوت مردمان آن هم هست خود یک ویژگی است. اینجا یک موزه جغرافیایی هم هست.

آیا تجربه بافت تاریخی یزد برای مشهد مفید است؟

او به تفاوت ساکنان دو بافت هم اشاره کرد و گفت: محدوده بافت تاریخی یزد مهاجر نشین و راکد بود یعنی تفاوت اجتماعی چندانی در آن نبود، ساکنان بافت یا مهاجران اغلب بلوچ و افاغنه بودند و یا یزدی‌های کم بضاعت، در حالی که قیمت ملک در بافت تاریخی مشهد بالا و قدیمی‌های شهر در آن ساکن بودند.

این کارشناس مرمت، اما درباره اینکه با وجود این تفاوت‌ها می‌توان تجربیات یزد را در مشهد نیز به کار برد گفت: این تفاوت‌ها بدین معنی نیست که تجربه‌های یزد به کار مشهد نمی‌آید. "توسعه" و "حفاظت" عموما با هم ناسازگار است، تا دوره‌ای در یزد متولی هر کدام از این دو متفاوت بود یکی سازمان میراث فرهنگی و یکی سازمان شهرسازی مثلا بولوار بسیج یزد که در دهه ۷۰ کشیده شد و بافت شهر را تخریب کرد و بعد مسئول ارشد این بخش خود رئیس میراث فرهنگی یزد شد و خود از اقدامی که کرده بود بسیار پشیمان شده بود. 

کوشش‌گران در ادامه به تحول بزرگی که در یزد به دنبال ثبت جهانی آن رخ داد پرداخت و عواقب آن را برشمرد: وقتی یزد جهانی شد با اینکه حمایت یونسکو را گرفت، و توجه‌ها را به خود جلب کرد، متولیان گردشگری به فکر پول درآوردن از آن افتادند و خانه‌های تاریخی هتل شدند و حمام‌ها به چایخانه و رستوران تبدیل شد، اما یکی از شروط اصلی این روند یعنی "آموزش" محقق نشد، نه ساکنین آموزش دیدند و ارزش آنچه دارند بر آنها آشکار نشد و نه گروه میهمان آموزش دید که کجا می‌رود و به آن نباید صدمه بزند.

سیاست‌گذاری درست انجام نشد بافت تغییر کرد، وقتی خانه‌ها هتل شد نیاز به پارکینگ افزایش یافت خانه‌های کنار تخریب و پارکینگ شدند به این ترتیب ساکنان از آن فراری شدند. 

وی عوارض چنین تحولی را تغییر گسترده در بافت عنوان کرد و گفت: بافت سالم، وسیع و اصیل است، اما این روند بافت را زنده نگه نخواهد داشت و ساکنان از آن کوچ خواهند کرد یعنی بافت هویت اجتماعی خود را از دست می‌دهد.

وی گفت: در یزد به واسطه کسب ثروت تخریب از نوع هویتی را شاهد هستیم و اینجا در مشهد به همین واسطه تخریب فیزیکی رقم می‌خورد. چون نظام حکمرانی درک درستی از میراث فرهنگی ندارد. در واقع "یزد جهانی" تبدیل به اسب تروای یزد شده است. "توسعهٔ حفاظت محور" و "حفاظتِ توسعه محور" خود دو راهکار برای بافت‌های تاریخی است که باید آنها را بررسی و انتخاب کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->