سریال «جزر و مد» رفع توقیف شد + زمان پخش و خلاصه داستان دلنوشته احساسی حسن روح‌الامین برای محمود فرشچیان | کسی مانند محمود فرشچیان دیگر تکرار نمی‌شود کارگردان «ترک عمیق»:حتی نام فیلمم هم سانسور شد وزیر فرهنگ و ارشاد: خطوط قرمز، کار خبرنگاری را سخت‌تر می‌کند «صابر خراسانی» با «دیدار» به تلویزیون می‌آید + زمان پخش «ماجراهای نوید» فینالیست‌ بخش تلویزیونی Abu Prizes شد «ممیزی» به فیلیمو بازگشت «همایون اسعدیان» مدیرعامل خانه سینما شد برگزاری بزرگ‌ترین کنسرت خیریه برای حمایت از فلسطین در لندن فراخوان نهاد کتابخانه‌ها برای ارتقای خدمات کتابخانه‌ای هالیوود همچنان درگیر پیامدهای اعتصاب تاریخی نویسندگان هوشنگ ابتهاج «اربعین» را ناتمام گذاشت «اسب دریایی» در آمریکا درخشید مجموعه‌داستان «بهشت در بهشت» با روایتی از مدافعین حرم منتشر شد پویش بین‌المللی «جهان! کودکان را ببین» برای کودکان فلسطینی آغاز به کار کرد اکران محدود «یک افسر و یک جاسوس» رومن پولانسکی در امریکا پیام تسلیت پزشکیان در پی درگذشت استاد فرشچیان نقاشی ضداسرائیلی هنرمند استرالیایی روی دیوارنگاره فلسطین روزبه حصاری با «کی، کجا، با کی، چرا؟» به سوئد می‌رود موسیقی «فصل توت‌فرنگی‌ها» با هوش مصنوعی ساخته شد
سرخط خبرها

نگاهی نو به اصطلاح «نماز چاشت»

  • کد خبر: ۲۶۰۰۳
  • ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹
نگاهی نو به اصطلاح «نماز چاشت»
جویا جهانبخش - عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی
داد طرب از عمر بـده تــا بـرود/ تا مـاه بـــرآید و ثــریــا بـرود/ ور خواب گران شود، بخسبیم به صبح/ چندان که نماز چاشت از ما برود! (کلیات سعدی، چ أمیرکبیر، ص ۶۷۳)
سعدی‌پژوه محترم، آقای بهاءالدین اسکندری ارسنجانی، تعبیر «نماز چاشت» را در این چارانه شوخ و لاأبالی نه چندان سعدی‌وار، نماز صبح دانسته‌اند. (نگر: رباعیات شیخ شیراز سعدی، چ: ۲، ۱۳۸۴ هـ. ش.، ص ۵۳ و ۸۹).
نماز چاشت، همان «صلاة الضّحیٰ»‌ی مذکور در کتب فق‌ها «أدام‌ا... أیّام إفاداتهم العالیة» است؛ و این، نافله‌ای بوده است که أهل تسنن به هنگام چاشت می‌گزارده‌اند. (نگر: أسرار التّوحید، تصحیح شفیعی کدکنی، چ‌: ۱، ۱/۹۶۳). به تعبیر دقیق‌تر و روشن‌تر نمازی است از ۲ تا ۸ رکعت که به اعتقاد أهل تسنن، مستحب است و وقت آن به باور ایشان از هنگامی است که خورشید اندکی ارتفاع گیرد تا به هنگام زوال.
در نفحات الانس عبدالرحمن جامی، در احوال مؤمل الجصاص -که از پیران شیراز بوده است- می‌خوانیم: «چون نماز بامداد بگزاردی، به درس قرآن مشغول بودی، تا آفتاب برآمدی، نماز چاشت بگزاردی و بیرون آمدی (تصحیح عابدی، چ‌: ۱، انتشارات اطّلاعات، ۱۳۷۰ هـ. ش. ص ۲۴۸).»
ترتیب أوقات در این عبارت و آن‌گاه تفریق صریح میان «نماز بامداد» و «نماز چاشت»، در باب ما نحن فیه، بسیار روشنگر و رافع هر تردید احتمالی است.
شیخ فرید‌الدین عطار نیشابوری، در مثنوی أسرارنامه گوید:
چـنین گفـت آن جوانمـرد پـگــه‌خـیـز/ که پیش از صبـحدم در طاعت آویز‌/ به هرطاعت که فرمودند پای آر‌/ نماز چاشت آن‌گاهی به جای آر/ چو این کردی ز فرمان بیش کردی‌/ نکو کردی تو آن خویش کردی (أسرارنامه، به تصحیح دکتر سیّد صادق گوهرین، ص ۵۶، ب ۹۲۵-۹۲۷). ناگفته نباید نهاد که نماز چاشت، بنا بر فقه أهل تسنن استحباب دارد، لیک بنا بر فقه شیعه امامیه -أعْلی‌ا... کلمتهم السّامیة- این «نماز چاشت» (/ «صلاة الضّحیٰ»)، بدعت است و ناروا.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->