شرایط فروش لاماری ایما هیبرید اعلام شد پیش‌بینی بورس یکشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت دلار در روز یکشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۴ کشف ۱۵۰۰ کیلوگرم مرغ منجمد و ۳۴ تن برنج وارداتی در مشهد (۱۲ مهر ۱۴۰۴) پیش‌‌بینی قیمت طلا و سکه یکشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۴ ثبت نام ایران خودرو از ۴.۵ میلیون نفر گذشت (۱۲ مهر ۱۴۰۴) جزئیات پنجمین مرحله پیش‌فروش سکه با سررسید ۳۰ دی ماه اعلام شد بورس دوباره روند صعودی گرفت | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۲ مهر ۱۴۰۴) دلار روند نزولی گرفت (۱۲ مهر ۱۴۰۴) کاهش ۵۵ درصدی ارزش صادرات طلای سرخ در ۷ سال گذشته | صادرات زعفران در مسیر سقوط   مهلت خرید از کالابرگ الکترونیکی تا چه زمانی است؟ قیمت طلا در مشهد اعلام شد | طلا دوباره به کانال ۱۱ میلیون تومان رسید (۱۲ مهرماه ۱۴۰۴) قانون کار هیچ محدودیتی برای تعیین دوباره یا چندباره دستمزد کارگران قرار نداده است قیمت طلای جهانی در بازار امروز (شنبه، ۱۲ مهرماه ۱۴۰۴) اعلام شد | درخشش هفتگی طلا در بازار جهانی آغاز پیش‌فروش سکه‌های ۱۳۸۶ از امروز (شنبه، ۱۲ مهرماه ۱۴۰۴) برنامه بانک مرکزی برای افزایش عرضه ارز از امروز (شنبه، ۱۲ مهر ۱۴۰۴) عملیاتی می‌شود خطر سرمازدگی محصولات کشاورزی در خراسان رضوی از فردا تا سه‌شنبه (۱۲ تا ۱۵ مهر ۱۴۰۴) گرانی طلا و رونق بازار نقره | سرمایه‌گذاری خاکستری جذاب و پرریسک رئیس کل بانک مرکزی خبر داد: افزایش عرضه ارز با نرخ توافقی در مرکز مبادله پیش‌بینی بورس برای فردا (شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۴) حباب سکه ۱.۲ میلیون تومان بیشتر شد چرا سود سهام عدالت برخی‌ها واریز نشد؟ (۱۱ مهر ۱۴۰۴) رشد ۳۴ درصدی صادرات خراسان رضوی در نیمه نخست ۱۴۰۴ | تراز بازرگانی خارجی استان به ۸۳۰ میلیون دلار رسید کشف بیش از ۲۶ هزار کیلوگرم برنج احتکارشده در مشهد (۱۰ مهر ۱۴۰۴) رشد ۴ درصدی تولید برق نیروگاه‌های حرارتی در نیمه نخست سال ۱۴۰۴ یکصد و بیست و هشتمین حراج شمش طلای مرکز مبادله ایران (۱۳ مهر ۱۴۰۴) برگزار می‌شود +جزئیات قیمت طلای جهانی در بازار امروز (۱۰ مهرماه ۱۴۰۴) اعلام شد | افزایش بی‌سابقه قیمت طلا متوقف شد نرخ امروز طلا در مشهد اعلام شد | طلا وارد کانال ۱۱ میلیون تومان شد (۱۰ مهر ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

فروش پوشاک ایرانی با برچسب خارجی

  • کد خبر: ۲۶۰۰۸۱
  • ۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۵
فعالان صنعت پوشاک با چسباندن برند خارجی روی پوشاک داخلی می‌توانند با قیمت بالاتر از قیمت نهایی کالای خود را بفروشند.

به گزارش شهرآرانیوز، بازار پوشاک ایران یکی از بی‌سروته‌ترین بازارهای کشور است؛ از جولان پوشاک تقلبی و قاچاق گرفته تا کالاهایی که در داخل تولید شده اما با برچسب خارجی فروخته می‌شود.

گشت و گذاری در بازار نیز صحت و سقم این ماجرا را نشان می‌دهد؛ بررسی‌ها حکایت از آن دارد که سالهاست مارک و برچسب برندهای خارجی به وفور در بازارهای مختلف وجود دارد و در دسترس است. تولیدکنندگان به راحتی این برچسب‌ها را می‌خرند و روی کالای تولید شده در کارگاه خود می‌چسبانند و به نام برند خارجی با قیمت‌های غیرواقعی عرضه می‌کنند.

در این بخش از بازار، لیبل و مارک برندهای گوناگون در قالب‌های مختلف مانند چرمی، فلزی، پارچه‌ای و… وجود دارد و با توجه به اینکه در کشور ما ۷۰ درصد کالاهای پوشاک در کارگاه‌های زیرپله ای و به صورت بی هویت تولید می‌شوند، بنابراین اغلب مارک فروشان از قبل سفارش گرفته و مارک مد نظر تولیدکننده را تهیه می‌کنند.

به اعتقاد کارشناسان، «برندمداری خارجی» چالشی است که در ایران بنا به دلایلی همچون نامرغوب بودن کیفیت بعضی از کالاهای ساخت داخل، پایین بودن تکنولوژی ساخت نسبت به موارد مشابه خارجی، عدم فرهنگ‌سازی، عدم تبلیغات مناسب، ناهماهنگی قیمت و قدرت خرید مردم و … اپیدمی شده است؛ به شکلی که در سطح جامعه اینگونه القا شده که جنس ایرانی بی کیفیت و جنس خارجی با کیفیت است و بر همین مبنا هم مردم از بازار کالاهای برقی و لوازم خانگی تا بازار محصولات خوراکی و پوشاک به دنبال تولیدات خارجی می‌گردند.

این فرهنگ خارجی پسندی به قدری در فرهنگ جامعه ایرانی رسوخ کرده که همانطور که اشاره شد تولیدکنندگان ایرانی طبق یک رسم قدیمی کالاهای تولیدی خود را با برند خارجی می‌فروشند. طبق اظهارات متولیان حوزه پوشاک عمده کالاهای خارجی در بازار، در واقع کالای ایرانی هستند که برند خارجی دارند و تولیدکننده سعی دارد از این طریق محصولات خود را در تعداد و قیمت مناسب به فروش برساند.

آنطور که وزارت صمت نیز می‌گوید سال ۹۶ مجوزی به بعضی از مجموعه‌ها برای واردات پوشاک اعطا شد و در سال‌های بعد که به دلیل محدودیت‌های ارزی به طور کل جلوی واردات گرفته شد و هیچ مجوزی اعطا نشد.

نکته جالب آنکه بر اساس ادعای شرکت‌ها برندهایی که از قبل مجوز گرفته بودند در حال حاضر تولید داخل انجام می‌دهند و کالاهای آنها وارداتی نیست. در واقع این واحدها به اسم برند خارجی کالای داخلی می‌فروشند.

ظرفیتی که مورد غفلت واقع شده است

بر اساس آمار وزارت صمت، در حال حاضر در حوزه صنعت پوشاک حداقل ۱۰۰ هزار واحد صنفی تولیدی ثبت شده که این آمار به غیر از مجموعه واحدهای مشاغل خانگی و مزون‌هایی است که توسط وزارت ارشاد دارای مجوز هستند. حداقل ۲۸۰ هزار واحد صنفی توزیعی نیز در حوزه پوشاک فعال است که این آمار نیز به غیر از فروشگاه‌های فعال در حوزه فضای مجازی و بعضاً بدون مجوز است.

همچنین یک هزار واحد صنعتی تولیدی در حوزه پوشاک در کشور فعال است. در این تعداد واحد صنعتی- تولیدی به‌علاوه ۱۰۰ هزار واحد صنفی-تولیدی مابین ۷۰۰ هزار تا یک میلیون نفر اشتغال دارند که با احتساب اشتغال در حوزه توزیع، حدود دو تا ۲.۵ میلیون نفر (آمار ثبت شده رسمی واحدهای رسمی) در صنعت پوشاک کشور مشغول به کار هستند.

طبق این آمار، ظرفیت به نسبت خوبی برای برندسازی پوشاک در کشور وجود دارد و البته چند برند داخلی هم تاکنون توانسته‌اند موفقیت نسبی را در بازار کسب کنند اما وضعیت به صورت کلان مطلوب نیست.

از سویی فعالان صنعت پوشاک با چسباندن برند خارجی روی پوشاک داخلی می‌توانند با قیمت بالاتر از قیمت نهایی کالای خود را بفروشند چراکه قیمت پوشاک به طور معمول در بازار بالا است و اگر قرار باشد که مارک‌های معروف دنیا را هم یدک بکشد، حتماً باید قیمتی سه تا چهار برابر حد معمول برای آن از سوی متقاضی پرداخت شود.

از سویی دیگر نیز شرکت بدون اینکه زحمات مربوط به فرایند برندسازی و… را طی کند به راحتی کالاهای خود را حال با هر کیفیت و ظاهری به نام برند خارجی می‌فروشد. در هر حال این وضعیت تولید با هر نیتی که باشد به ضرر مصرف کننده تمام می‌شود.

همچنین نکته دیگر این است که تولیدکنندگان ایرانی هنوز اعتماد به نفس کافی برای برندسازی و تبلیغات مناسب برای معرفی تولیدات باکیفیت خود ندارند.

وزارت صمت سال ۱۴۰۱ وعده داد که نحوه نظارت و تعامل با تولیدکنندگان ایرانی که کالا را با برند خارجی می‌فروشند، تغییر داده و وضعیت آنها را تعیین تکلیف می‌کند اما تاکنون خبری در این بخش منعکس نشده است.
منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->