سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

لودرها به جان الوند افتادند

  • کد خبر: ۲۸۳۱۳
  • ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۲
لودرها به جان الوند افتادند
منطقه‌ای که با لودر به جان آن افتاده‌اند راه باریکه‌ای به نام جاده ضد یا زیگزاک یکی از مسیرهای صعود به کوه الوند است که دارای شیب کمی بوده و مناسب صعود است.

به گزارش شهرآرانیوز، رکورددار صعود به الوند با اشاره به آغاز مجدد فعالیت‌های عمرانی در دل الوند، می‌گوید منطقه‌ای که با لودر به جان آن افتاده‌اند راه باریکه‌ای به نام جاده ضد یا زیگزاک و یکی از مسیرهای صعود الوند است که دارای شیب کمی بوده و مناسب صعود به این کوه است.

علی بیات رکورددار صعود به کوه الوند در گفت‌وگو با ایسنا، درباره‌ی جاده کشی در در مسیر کوهستانی الوند گفت: الوند و دماوند در ادبیات ایران جایگاه خاصی دارند، به طوری که از دماوند به عنوان نماد استقامت و از الوند به عنوان نماد مهربانی یاد می‌شود و صعود به این کوه زیبا در تقویم ورزشی اکثر گروه‌های کوهنوردی کشور گنجانده می‌شود. کوهنوردان مستقل  همواره درصدد این هستند که صعود به الوند را در رزومه‌ی خود داشته باشند.

او افزود: منطقه‌ای که با لودر به جان آن افتاده‌اند راه باریکه‌ای به نام جاده ضد یا زیگزاک یکی از مسیرهای صعود به این کوه است که دارای شیب کمی بوده و مناسب صعود است. همچینن درباره منطقه الوند باید این را بگویم که طرح اجرای بالابر (تله‌کابین) از نیمه دهه ۷۰ کلید خورد و به دلیل کتیبه‌های گنجنامه که ممکن بود به دلیل حرکت‌ تسمه‌های بالابر آسیب ببیند، متوقف شد.

این کوه‌نورد که  بیش از 450 بار به الوند صعود کرده است و تمام اتفاقات احداث بالابر را به صورت تصاویر مستند دارد، گفت: با روی کار آمدن استاندار جدید در آن مقطع مجدداً این طرح فعال شد و با مشارکت شهرداری همدان و بخش خصوصی این پروژه مجدداً کلید خورد و جاده کشی غیر استاندارد همراه با تخریب انجام شد. مشخص بود افرادی که این جاده را می کشیدند هیچ طرح و نقشه‌ای نداشته و هرجا  لودر نمی‌توانست پیش برود مسیر را زخمی کرده و از یک راه دیگر مسیر را ادامه می‌دادند که آثار مستند آن موجود است.

این راهنمای گردشگری کوهستان بیان کرد: این کار مورد اعتراض بسیاری از فعالان محیط زیست قرار گرفت اما متاسفانه امثال بنده مورد اتهام و شکایت قرار گرفتیم. اگرچه به لطف خالق الوند تبرئه شدیم اما انرژی ما گرفته شد. متاسفانه  هر سال که فصل بهار می رسد شرکت به جان کوه الوند می‌افتد و هر ساله دنبال توسعه است بعد از ایجاد بالابر شاهد بودیم که آلاچیق ها و تالار پذیرایی در دشت بی نظیر میشان تاسیس شد که بعدها با پخش موسیقی در ایستگاه مقصدآلودگی‌های صوتی هم به آن اضافه شد. همچنین عشایر که ساکنین چند صدساله میشا نبوده و به نوعی حافظ دشت و چمن زار بودند به مشکل خوردند و کوچانده شدند.

بیات افزود: شغل‌های کاذب و فروش تنقلات با زباله‌های فراوان و فاضلاب و فروش قلیان در محل ورزشی کوهستان الوند باعث شد که محیط زیست آنجا از بین برود و بکر بودن و مفرح بودن خود را تسلیم گردشگران بعضا بی‌تعهد کنند که می‌گویند پول دادیم و وظیفه مسئولین است که آشغال‌های ما را جمع کنند. چنین  شائبه دنبال کردن ساخت هتل بیشتر نگران‌مان کرد که خوشبختانه تاکنون متوقف شده و نتوانسته مجوز بگیرد.

او در باره منطقه گنجنامه گفت: در خصوص گنجنامه هم باید اشاره کرد که چون جای خوش آب و هوا و تاریخی است تکرار پذیر نبوده و هر گونه آسیب بدان جبران ناپذیر است که متاسفانه شرکت خصوصی مذکور، ابتدا یک پاساژ چندین طبقه ساخت که قیمت مغازه‌های آن بسیار زیاد است. ساخت پارکینگ های سه گانه هم بر وسعت تخریب افزود که به احتمال تخریب جدید شامل احداث پارکینگ گنج نامه را نابود خواهد کرد. کوهنوردان بارها دلسوزانه تاکید کردند که این همه ساخت و ساز و افزایش جمعیت جز تولید زباله چیز دیگری ندارد.

این کوهنورد افزود: ما نیامده‌ایم که طبیعت خدادادی را به نام گردشگری و توسعه و بکام عمر ناچیز خود به باد دهیم و متاسفانه طبیعت دست کسی سپرده شده که هیچ تعهدی به فردای های الوند همدان ندارد.

رکورددار صعود به الوند افزود: طرحی به نام جاده سلامت قرار بود اجرا شود. این طرح باعث ایجاد و احداث جاده‌ای از نیمه راه همدان به منطقه گنجنامه خواهد شد و آن را به عنوان یک جاده گردشگری خواهند نامید. این طرح که مورد اعتراض واقع شده است ظاهرا تکذیب شد اما متاسفانه شاهدیم که  در طول تعطیلات عید فطر و سکوت مسئولین کار جلو رفته، سوال مهم این است که مسئولین امر کجا هستند و  به نظر می‌رسد که این اقدام آخر نخواهد بود چرا که  هر ساله بهار الوند با این اقدامات سیاه بهار می‌شود و این اقدامات باید بواسطه ورود قوه قضاییه متوقف شود.

بیات در پایان به عنوان یک راهنمای گردشگری اضافه کرد: ما دوست‌دار رشد و تعالی و شکوفایی استان‌مان هستیم و مخالفتی با توسعه گردشگری نداریم اما باید تحلیل هزینه فایده داشته باشیم که چه چیزی از دست می‌دهیم و چی چیزی بدست می‌آروریم که در این بین طبیعت الوند قربانی بزرگ است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->