خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی
سرخط خبرها

قرنطینه اجباری مردم مازندران در پی هجوم مسافران

  • کد خبر: ۲۸۹۲۸
  • ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶
قرنطینه اجباری مردم مازندران در پی هجوم مسافران
ترافیک سنگین خودروهای مسافران برخلاف گذشته برای مردم مازندران بیشتر از خبر منافع اقتصادی و رونق کسب‌وکار، نگرانی از شیوع و اوج‌گیری دوباره ویروس کرونا و خسارت را ایجاد کرده است.
به گزارش شهرآرانیوز، عادی‌انگاری ویروس کرونا و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی این روز‌ها بیش از هر چیز دیگری به دغدغه اصلی مردم استان مازندران، مدیران و مسئولان بهداشتی استان تبدیل‌شده است، وضعیتی که به‌وضوح در جاده‌های مازندران پشت ترافیک سنگین چند هزاری خودرویی مسافرانی که قصد دریا و جنگل را کردند می‌توان دید.

جاده‌های مازندران در روز‌های اخیر بار دیگر شاهد ترافیک سنگین مسافران و به‌اصطلاح گردشگران است، ترافیکی که حدود یک هفته پیش نیز به دلیل تعطیلی چندروزه عید فطر هم قابل‌مشاهده بود.

جدا از اینکه ورود مسافران نوید خروج کسب‌وکار‌های گردشگرانه از رکود کرونایی و همچنین پایان دوران پیک رکود اقتصادی را می‌دهد، اما به موازات آن نگرانی در زمینه اوج‌گیری دوباره شیوع ویروس کرونا نیز هراس در دل بخشی از مردم انداخته است.

برخی از شهروندان مازندرانی می‌گویند که این روز‌ها به دلیل ناتوانی در جلوگیری از ورود مسافران به خود قرنطینگی روی آورده‌اند. در این میان مردم شهر‌های ساحلی و شهر‌هایی که مسیر ارتباطی مازندران با استان‌های دیگر هستند از این وضعیت نگرانی بیشتری احساس می‌کنند.

سبحان یکی از شهروندان آمل اظهار کرد: در ۲ هفته اخیر حضور غیربومیان، مسافران و به‌خصوص پایتخت‌نشینان در آمل زیاد شده است و فقط محدود به جاده هراز نمی‌شود.

وی افزود: مثل اینکه برنامه‌ها و توصیه‌ها پزشکی بی‌فایده بوده و تعداد بالای مسافرت به مازندران نسان می‌دهد که مردم نسبت به ویروس کرونا بی‌تفاوت شده‌اند.

باین شهروند آملی گفت: خودم و تعدادی از اعضای خانواده‌ام مجبور هستیم خودمان را در خانه حبس کنیم تا مسافران از استان خارج شوند.

محمد شهروند محمودآبادی که از شهر‌های ساحلی و گردشگر پذیر مازندران است گفت: هفته پیش در تعطیلات عید فطر هم مجبور شدیم در خانه حبس شویم و این هفته نیز قصه همان است.

او افزود: حضور مسافران در محمودآباد به شرایط عادی بازگشته است، از فاصله‌گذاری اجتماعی فقط یک اسم باقی‌مانده است و اگر به ساحل دریا بروید می‌بینید مردم بدون رعایت هرگونه فاصله‌گذاری در حال گردش هستند.

این شهروند گفت: کسبه و تاسیسات خدماتی تقریبا دستورات بهداشتی را رعایت می‌کنند، یکی از نگرانی‌های ما کاهش عملیات ضد عفونی در زمان حضور مسافران و پس از پایان تعطیلات است.

البته طبق دستورالعمل‌های پیشین ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا ضدعفونی اماکن عمومی باید طبق برنامه‌ریزی به صورت مداوم انجام شود و عدم رعایت چنین دستورالعملی نیازمند بررسی است.

هلیا نیز از اهالی شهر بابلسر ضمن اظهار مطالبی مانند شهروندان دیگر مناطق استان، گفت: مردم در دوگانگی توصیه‌های مسئولان بهداشتی و شرایط عمومی جامعه سرگردانند، زیرا باوجوداینکه مسئولان نسبت به اوج‌گیری دوباره ویروس کرونا هشدار می‌دهند، اما با نگاه به واقعیت خیابان‌ها اینطور به نظر می‌رسد که کرونا تمام‌شده است.

وی افزود: اگر واقعا ویروس کرونا دوباره اوج بگیرد مردم مازندران به‌واسطه تعداد مسافرانی که در هفته‌های اخیر وارد استان شدند بیشترین ضربه را خواهند دید.

حضور میلیونی مسافران در تعطیلات فطر

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران نیز با آمار و اعداد به حضور پرتعداد گردشگران شاره کرد و گفت: در ۱۰ روز نخست خردادماه حدود ۲ میلیون مسافر وارد مازندران شدند.

مهران حسنی افزود: بیشتر این تعداد مسافر در تعطیلات چندروزه عید فطر به مازندران سفر کردند، البته مسافرت امسال نسبت به ایام عید فطر سال گذشته کاهش محسوس داشت.

وی گفت: حضور مسافران برای خروج گردشگری مازندران از بحران کرونا ضروری است، طبیعتا نگرانی‌هایی نیز وجود دارد که هم مردم و هم تاسیسات گردشگری را درگیر کرده است.

معاون گردشگری مازندران با اشاره به زیان چند هزار میلیارد تومانی صنعت توریست مازندران از شیوع ویروس کرونا تأکید کرد که تکرار دوباره اوج‌گیری ویروس کرونا می‌تواند بسیار خطرناک‌تر باشد.

به گفته حسنی به دلیل اینکه تعطیلی‌ها نیز بیشتر از این نمی‌توانست طولانی شود، تمامی تصمیمات باید با دقت و قدم‌به‌قدم برداشته شود.

وی با تأکید بر این‌که پروتکل‌های بهداشتی در تاسیسات گردشگری به صورت سختگیرانه رعایت و بازرسی می‌شود، گفت: بیشترین نگرانی ما حضور مسافران و مردم در اماکن عمومی است که نظارت در این بخش بسیار سخت است.

بودن یا نبودن

حضور میلیونی مسافران به مازندران در حالی است که در یک هفته اخیر بار‌ها دانشگاه علوم پزشکی و کادر درمانی و مدیران استان بار‌ها از حضور گردشگران در مازندران هشدار دادند و مازندران را آماده سفر ندانستند.

چندی پیش عضو کمیته مشورتی علمی مبارزه کرونا در قطب آموزشی منطقه یک کشور گفت: با وجود روند نزولی بیماری کرونا در مازندران همانند اکثر استان‌های کشور، ولی ما همچنان در زمره استان‌های با درگیری بیشتر با این ویروس قرار داریم.

دکتر فرهنگ بابا محمودی افزود: اگرچه برداشتن محدودیت‌های تردد و سفر یک تصمیم ملی از سوی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا اتخاذشده، ولی این به معنای شکست کرونا و رفع این بیماری نبوده و همچنان باید نگران ابتلا به این ویروس در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی باشیم.

وی اظهار کرد: هر رفتاری خارج از پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی از سوی مردم می‌تواند بار دیگر چراغ‌قرمز این بیماری را برای کشور روشن و مشکلات ما را نسبت به‌روز‌های اول شیوع این بیماری دوچندان کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران نیز هفته گذشته اظهار کرد: استان ما یکی از استان‌های دارای بیشترین مبتلایان به ویروس کرونا قرار دارد و همچنان ما آمادگی پذیرایی از مسافران را همانند گذشته نداریم.

دکتر سید عباس موسوی افزود: مسافران به استان مازندران در تعطیلات مناسبی دو گروه تشکیل می‌دهند، یک گروه بومیان پایتخت‌نشین هستند که این‌ها برای دیدوبازدید وارد استان خودشان می‌شوند و به نظر می‌رسد این افراد به دلیل ارتباطی گیری زیادی که با خانواده‌ها و فامیلانشان دارند، بیشتر می‌توانند یا ناقل باشند یا این‌که این بیماری از دیگران بگیرد و مبتلا شوند.

وی اضافه کرد: توصیه ما به بومیان پایتخت‌نشین و سایر استان‌های خارج از مازندران این است که پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را بیش از گذشته رعایت کنند و از هر رفتاری که می‌تواند سلامت خودشان و سایر افراد را در معرض خطر قرار دهد پرهیز کنند و تا حد امکان نیز از دیدوبازدید‌ها پرهیز داشته باشند.

وی دسته دوم مسافران تعطیلات مناسبتی، چون عید فطر در استان را پایتخت‌نشینانی که ویلای شخصی یا اماکن اقامتی دارند را اعلام کرد و اظهار کرد: این افراد اگرچه بیشتر وقت خودشان را ویلا‌های شخصی و در کنار خانواده‌شان می‌گذرانند، ولی باید فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

دکتر موسوی اظهار کرد: درهرصورت ما همچنان نگران سفر‌های غیر ضرور و با عادی‌سازی رفتار‌ها تا پایان شکست نهایی و مهار ویروس کرونا در سطح استان هستیم، ولی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی می‌تواند در راستای کاهش انتقال این ویروس عمل کرد.

در زمان نگارش این گزارش نیز طبق اطلاعات مرکز مدیریت راه راهداری مازندران ترافیک در سه محور هراز، کندوان و فیروزکوه به‌عنوان اصلی‌ترین مسیر‌های ورود به استان با ترافیک سنگین مواجه است.

بر اساس گزارش مرکز مدیریت راه ترافیک در جاده هراز تقریبا در مسیر جنوب به شمال در اغلب محدوده‌ها سنگین و پرحجم است.

این در حالی است که بر اساس آخرین آمار در سطح کشور مجموع بیماران کرونایی از ابتدای شیوع تا ۱۳ خردادماه پس از حدود ۱۰۰ روزبه ۱۵۷ هزار و ۵۶۲نفر رسید که در همین مدت بیش از ۱۲۳ هزار و ۷۷ نفر پس از بهبودی از بیمارستان‌ها مرخص شدند. در این مدت حدود ۷ هزار و ۹۴۲ بیمار کرونایی نیز در سطح کشور جان خود را از دست دادند.

همچنین ظرف ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۴۶ بیمار مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سطح استان بستری شدند. ظرف همین مدت تعداد ۶۳ نفر از افراد مشکوک بستری‌شده، از بیمارستان‌ها مرخص شدند و تکمیل روند درمانی خود را در منزل ادامه خواهند داد.

هم‌اکنون ۲۳۴ نفر بیمار مشکوک به ویروس کرونا با علائم تنفسی حاد مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در این مراکز بستری هستند.
 
منبع: ایرنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->