به گزارش شهرآرانیوز، با حذف دو شرط اخذ چک و پیش پرداخت ۵۰ درصدی در طرح پیش فروش خودرو، افرادی که امکان شرکت در طرح فروش فوقالعاده را داشتند، به یکباره گسترش یافت. به طوری که تعداد ثبتنامکنندگان در فروش فوقالعاده خودرو از مرز ۷ میلیون نفر نیز عبور کرد، که این رقم ریشه در حذف دو شرط مهم اخذ چک و پیش پرداخت ۵۰ درصدی دارد.
اما ۷ میلیون نفری که تا امروز در فروش فوقالعاده شرکت کردهاند، چه گروههایی را شامل میشوند؟
به نظر میرسد شرکتکنندگان خارج از این سه گروه شامل «مصرفکنندگان واقعی»، «دلالان و واسطهگران» و «شهروندانی که صرفا میخواهند شانس خود را امتحان و در صورت برنده شدن، به هر شکل ممکن نفعی از آن ببرند» نیستند.
گروه نخست یعنی مصرفکنندگان واقعی، همانهایی هستند که بودجهشان برای خرید خودروی دلخواه، به اندازه قیمتهای ارائه شده در طرحهای فروش خودروسازان است.
این دسته از متقاضیان با توجه به فاصله زیاد نرخ کارخانه و بازار خودروها، از نقدینگی کافی برای خرید خودروی دلخواه از بازار آزاد برخوردار نیستند، بنابراین همواره در طرحهای فروش شرکتهای خودروساز شرکت میکنند تا شاید قرعه شانس به نامشان بیفتد.
افراد شامل این دسته، با نیت مصرف اقدام به شرکت در طرحهای فروش میکنند و در ابتدا قصدی برای فروش در بازار آزاد و کسب سود ندارند.
در طرحهای قبلی فروش، بسیاری از مصرفکنندگان واقعی اصلا موفق به ثبتنام نمیشدند، از همینرو فروش فوقالعاده این امکان را برای آنها فراهم آورده تا حداقل نامشان در لیست ثبتنامکنندگان قرار بگیرد. با توجه به اینکه قرار است منتخبان طرح فروش فوقالعاده از مسیر قرعهکشی مشخص شوند (با فرض انجام یک قرعه کشی کاملا سالم و به دور از تبانی و تقلب)، مصرفکنندگان واقعی نیز به یک اندازه شانس برنده شدن در این بختآزمایی را خواهند داشت.
اما گروه دوم شرکتکننده در طرح فروش فوقالعاده خودرو را احتمالا دلالان و واسطهگران تشکیل میدهند. آنها در طرحهای فروش قبلی خودروسازان نیز شرکت کرده و توانستهاند با حربههای مختلف (از جمله اجاره کارت ملی)، تعداد زیادی خودرو ثبتنام کنند و حالا نیز میتوانند شانس خود را در فروش فوقالعاده هم بیازمایند.
هرچند محدودیتهایی مانند کارت ملی منحصر به فرد، عدم خرید خودرو از خودروسازان طی ۳۶ ماه گذشته و نداشتن پلاک انتظامی، کار واسطهگران را برای شرکت در فروش فوقالعاده سخت میکند، با این حال به نظر میرسد آنها در نهایت راهحل دور زدن این موانع را یافته و مییابند.
بهعنوان مثال، هنوز کارت ملیهای فراوانی باقی مانده که دلالان و واسطهگران میتوانند با استفاده از آنها در فروش فوقالعاده شرکت کنند. با توجه به اینکه واسطهگران معمولا در تعداد بالا به ثبتنام خودروها ورود میکنند، طبعا برای برنده شدن از شانس بسیار بالاتری نسبت به مصرفکنندگان واقعی یا کلا افرادی که امکان تنها یک ثبتنام برایشان فراهم شده، برخوردار خواهند بود.
در نهایت اما گروه سوم شرکتکننده در فروش فوقالعاده خودروسازان را آنهایی تشکیل میدهند که شاید از توان مالی لازم نیز برخوردار نباشند، اما به هر حال میخواهند شانس خود را در این بختآزمایی امتحان کنند.
در واقع نگاه این دسته از شهروندان به فروش فوقالعاده، به نوعی با مثل معروف «سنگ مفت، گنجشک مفت» در ارتباط است و حداقل انگیزه آنها برای ثبتنام، آزمودن شانس است.
این دسته از شهروندان البته ممکن است برنامههایی در صورت برنده شدن در قرعهکشی داشته باشند و حتی به سمت تامین وجه برای نهایی کردن ثبتنام خود بروند.
بهعنوان مثال، ممکن است بخشی از این شهروندان با وجود نداشتن نقدینگی و نیت قبلی برای خرید، وقتی نامشان از گوی بیرون آمد، تصمیم بگیرند به هر روشی وجه لازم برای نهایی کردن ثبتنام تامین کنند.
به هر حال با توجه به فاصله زیاد قیمت کارخانه و بازار خودروها، خیلی به این فکر میکنند که میصرفد به هر نحو ممکن نقدینگی لازم برای نهایی کردن ثبت نام در فروش فوقالعاده را تامین کرد، زیرا میتوان پس از دریافت خودرو، آن را با قیمتی بسیار بالاتر به فروش رساند.
البته احتمالا هستند کسانی در این گروه نیز که خودروی دریافتی را نمیفروشند و نگاه مصرفی به آن دارند.
این را هم اما نباید فراموش کرد که با وجود سختگیریهای در نظر گرفته شده، ممکن است افراد گروه سوم به دنبال این باشند که در صورت برنده شدن در قرعهکشی، امتیاز خود را واگذار کنند.
واگذاری امتیاز البته موانع قانونی دارد، اما به هر حال کار غیر ممکنی نبوده و افراد میتوانند به واسطه انجام توافقات دو یا چند جانبه با دیگران، از محل این امتیاز، پولی دست و پا کنند.