ادای احترام اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس به شهید سید حسن نصرالله دیدار شمخانی و نماینده حزب الله در تهران نخست وزیر روسیه وارد تهران شد (۹ مهر ۱۴۰۳) + فیلم معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور منصوب شد شایعه ترور برادر رئیس‌جمهور سوریه تکذیب شد کرملین ترور دبیرکل حزب‌الله را محکوم کرد ادای احترام پزشکیان به مقام شهید سید حسن نصرالله+ فیلم (۹ مهر ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت خارجه: صهیونیست ها پاسخ اقداماتشان را خواهند دید پزشکیان در مراسم دریافت استوارنامه سفرای جدید ۶ کشور حضور یافت رئیس قوه قضائیه: پیوستن به صف رزمندگان مقاومت در لبنان و غزه، خواسته میلیون‌ها انسان است سخنرانی شیخ نعیم قاسم | رهبر ما در مسیر، امام خامنه‌ای مدظله‌العالی بود + فیلم سخنرانی معاون دبیرکل حزب الله امروز انجام می‌شود (۹ مهر ۱۴۰۳) وزیر اطلاعات در دفتر حزب‌الله در تهران حضور یافت پیام تسلیت رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به مناسبت شهادت سردار نیلفروشان ارسال دومین نامه قالیباف به رئیس پارلمان لبنان در پی شهادت سید حسن نصرالله حزب‌الله، مبدأ تاریخ نوین مقاومت در لبنان | گذری کوتاه بر تاریخ شکل‌گیری حزب الله فرمانده کل ارتش در دفتر حزب‌الله در تهران حضور یافت حکم اعدام دو سارق مسلح و عاملان شهادت مامور پلیس در خمین اجرا شد (۹ مهر ۱۴۰۳) پیش‌نویس اولیه برنامه توسعه دریامحور در دولت چهاردهم تدوین شد همایش تحول در پیشگیری از اعتیاد و درمان معتادان بر مبنای برنامه هفتم پیشرفت برگزار شد مهدی فضائلی: ترور شهید سیدحسن نصرالله، پایان تقابل با اسرائیل نیست
سرخط خبرها

مهدی فضائلی: ترور شهید سیدحسن نصرالله، پایان تقابل با اسرائیل نیست

  • کد خبر: ۲۹۱۴۶۷
  • ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۱
مهدی فضائلی: ترور شهید سیدحسن نصرالله، پایان تقابل با اسرائیل نیست
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب در گفتگو با شهرآرا ضمن بازگویی خاطره گفتگو‌ی تفصیلی خود با سید مقاومت، به تحلیل شرایط امروزی داخل کشور و نظام بین‌الملل پس از شهادت سید حسن نصرالله پرداخت.

به گزارش شهرآرانیوز؛ کمتر چهره سیاسی و تحلیلگر بین‌المللی را می‌توان یافت که زبان به تمجید از شخصیت توانمند و باصلابت سیدحسن‌نصرا... نگشوده باشد. ۳۲‌سال رهبری مهم‌ترین جنبش آزادی‌خواهی جهان که مسئولیت مقابله با رژیم اشغالگر قدس و حفاظت از مرز‌های لبنان را بر عهده داشت، باعث شد حتی صهیونیست‌ها نیز نتوانند درایت و توانمندی او را منکر شوند. مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر‌معظم‌انقلاب، در گفتگو با شهرآرا، ضمن بازگویی خاطره گفت‌و‌گوی تفصیلی خود با سید مقاومت، به تحلیل شرایط امروزی داخل کشور و نظام بین‌الملل پس از شهادت سیدحسن‌نصرا... پرداخت.

*با شنیدن خبر شهادت شهید سیدحسن‌نصرا...، رسانه‌ها در ایام پیش رو چه نقش و وظیفه‌ای باید داشته باشند؟ این نقش را برای مردم چگونه تشریح می‌کنید؟

نکته اول درک درست موقعیتی است که در این مقطع مهم تاریخی داریم. در حقیقت فصل مهمی آغاز شده و شرایط جدیدی در حال شکل‌گیری است که باید ابعاد و اهمیتش را دریابیم. 

درک این شرایط از جهات مختلف حائز اهمیت است. طبق فرمایش رهبر معظم‌انقلاب‌اسلامی باید در تعامل با افکار عمومی، دو نوع گزارش را مد نظر قرار بدهیم و با کمک این موارد بتوانیم شرایط را مدیریت کنیم. اول گزارش توصیفی که باید شرایط امروز را برای کاربران و مخاطبان، به‌خوبی توصیف کند و بعد هم استفاده از گزارش‌های تبیینی و عمیق که شرایط را دقیق‌تر و به‌روزتر تشریح کند و ابعاد مهم‌تری را مد نظر قرار دهد.

*زبان گویای امروز ما برای تنویر و توصیف درست رخداد‌های اخیر چگونه باید باشد؟

رهبری در اربعین با اشارات خاصی با مردم صحبت کردند و از عبارت «سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَکُمْ، حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَکُمْ» استفاده کردند. این حرب و این جنگ در هر دوره‌ای به یک معنا و مفهوم است و برای افراد مختلف هم معنا و مفهوم خاصی دارد. امروز آحاد مردم و رسانه‌ها باید کمک کنند تا هم خودشان، هم جامعه، نوع مقابله‌ای را که باید در برابر دشمن انجام بدهیم، بشناسند و مردم هم این مقابله را درست انجام دهند.

یکی از این مقابله‌هایی که همه ما باید انجام بدهیم، مقابله با تلاش دشمن برای یأس‌آفرینی است. امروز دشمن دارد تلاش می‌کند تا در سایه برخی اقدامات و عملیات‌ها، روایتی ناصحیح و توصیف و تبیینی مطابق میل خودش ارائه کند؛ بنابراین ما باید مراقب باشیم فریب این مسائل را نخوریم. در کنار این، باید این مراقبت هم باشد که از روایت دشمن کسی مأیوس نشود. هم باید رسانه‌ها این موارد را مد نظر قرار بدهند، هم باید مردم به ظرافت‌هایش توجه داشته باشند.

*ماشین تبلیغاتی دشمن، اما بسیار فعال در تلاش است تا همه معادلات بین‌المللی این ترور را به‌نفع خودش تفسیر کند. 

تردیدی درباره سنگین بودن این ضایعه نداریم. دشمن در ذیل این ضربه‌ای که وارد کرده است، تلاش می‌کند خودش را پیروز میدان معرفی کند و این ترور را پایان ماجرا قلمداد کند؛ البته هر نبردی فراز و فرود دارد. در دوران دفاع‌مقدس هم در مقاطعی ما در عملیات‌ها پیروز نبودیم. در مقاطعی هم پیروزی بودیم و فتوحات بزرگی داشتیم. اینها در جریان یک نبرد، طبیعی است؛ مخصوصا حالا که در مقابل خودمان یک جبهه کفر توانمند از لحاظ نظامی، فناوری و اطلاعاتی داریم.

نباید توقع داشته باشیم که فقط ما ضربه بزنیم. آنها هم تلاش و برنامه‌ریزی می‌کنند تا ضربه بزنند. البته باید بدانیم این ضربات پایان کار نیست؛ مثل فیلمی است که در وسط آن توقف بزنیم و فکر کنیم ادامه ندارد، در حالی که ادامه دارد و اتفاقات دیگری در فیلم هست که ممکن است بسیار متفاوت باشد.

*فکر می‌کنید اگر سیدمقامت، شهید نشده بود و مثلا با حادثه‌ای مشابه رو‌به‌رو می‌شد، چگونه چشم‌اندازی را برای جامعه تشریح می‌کرد؟

قطعا اگر سیدحسن نصرا... در صحنه مشابهی قرار می‌گرفت، چیزی که برای ما تصور می‌کرد، افقی روشن در ادامه راه و مبارزه با دشمن بود. امروز در سطح منطقه، کسانی که وقایع را درست می‌بینند، در وهله اول متوجه ساده‌انگاری‌ها در مقابل دشمن می‌شوند. باید باطن دشمن درست شناخته شود. وحشیگری رژیم صهیونیستی را امروز همه با تمام وجود درک می‌کنند؛ این را که نباید به این دشمن وحشی خبیث، کوچک‌ترین مهلتی داده شود همه می‌دانیم. این دشمن اگر مهلت پیدا کند، هیچ ابایی از وارد کردن ضربات سنگین دیگر ندارد. قطعا شهادت شهید‌نصرا...، اتفاق‌نظر و اجماع و همدلی بیشتری میان مردم ما و همچنین دوستداران مقاومت ایجاد می‌کند.

*پنج سال قبل گفت‌و‌گوی مفصلی با سیدحسن نصرا... در لبنان داشتید. بپردازیم به قصه این گفتگو.

در نوع خودش تجربه متفاوتی بود. نوروز سال ۱۳۹۸ در لبنان خدمت ایشان بودم. آن ایام به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب نزدیک بودیم. پیشنهاد انجام گفتگو را به همین مناسبت مطرح کردم. سید بسیار از پیشنهاد من استقبال کرد و گفت که اتفاقا در این مورد بسیار حرف دارد و مایل است مطالبی را در این زمینه بگوید، برای همین قرار شد درباره زمان گفتگو در آینده نزدیک اطلاع بدهند. چند ماه بعد اطلاع دادند که به لبنان برویم. گفتگو انجام شد. قرار بود سرفصل‌ها و گپ‌و‌گفت تفصیلی ما در یک جلسه تمام شود که نشد. سه ساعت گفتگو کردیم، اما سؤالات من تمام نشد. از ایشان خواستم اگر امکان دارد، برای باقی سؤالات فرصت دوباره‌ای به ما بدهند.

* فرصتِ دوباره مهیا شد؟

بله، در همان جلسه سیدحسن گفت که «شنیده‌ام راهی سوریه هستید. برای همین فردا شب دوباره گفتگو را ادامه بدهیم و شام هم در خدمت شما باشیم.» دو نفر دیگر از دوستان ما هم بودند که مایل به حضور در این دیدار بودند و سید آنها را هم با روی باز پذیرفت. در مجموع پنج ساعت با ایشان گفتگو کردیم.

*گفتگو کجا منتشر شد؟

همان زمان در تلویزیون پخش شد. البته در مجله مسیر هم منتشر شد. شنبه هم که خبر شهادت منتشر شد، شبکه مستند دوباره بخش‌هایی از آن گفتگو را پخش کرد. پیش‌از‌این و در سال ۱۳۹۸، به مدت پنج شب این مصاحبه در پنج قسمت پخش شد.

*مهم‌ترین محور گفتگو در چه مواردی بود؟

محور‌های گفتگو درباره انقلاب‌اسلامی و تحولاتی بود که بعد از پیروزی انقلاب‌اسلامی در منطقه ایجاد شده بود. نقش رهبری در این تحولات را هم سیدحسن به تفصیل و مرحله‌به‌مرحله تشریح کرد. در همین گفتگو هم به پیش‌بینی‌های رهبرمعظم‌انقلاب از وضعیت بین‌الملل که یک‌به‌یک جامه عمل به تن کرده بود، پرداخت.

*درباره آینده انقلاب‌اسلامی و ارتباط ایران و حزب‌ا... هم صبحت کردید؟

سؤالی نبود که بپرسیم و پاسخ نگیریم. انقلاب ما هم پیوندی ناگسستنی با آنها دارد و این پیوند روز‌به‌روز قوی‌تر می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->