شهرداری مشهد پیشگام در استفاده از فناوری‌های نوین حاجی بگلو: مدیریت شهری مشهد نگین تمامی حوزه‌های مدیریت شهری در خاورمیانه است رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور: بخش خصوصی اصلی‌ترین حامی مدیریت شهری است+ویدئو پارک خطی ۶ هکتاری در محله شهرک شهید رجایی مشهد به بهره‌برداری می‌رسد+تصاویر انعقاد قرارداد مشارکت شهرداری مشهد با کمیته امداد امام خمینی (ره) معاون استاندار خراسان رضوی: برقی کردن قطار مشهد- تهران ۲ میلیارد دلار هزینه دارد پلمب کارگاه تولیدی لوازم آرایشی غیرمجاز در کاشمر (یکم آذر ۱۴۰۳) ناصحی: مشهد قطب دیپلماسی شهری در کشور است ورود نخستین اتوبوس برقی به مشهد تا ۴۵ روز دیگر ارتقای پرشتاب زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل بار در مشهد عزم جدی شورا و مدیریت شهری مشهد مقدس برای تقویت دیپلماسی شهری برگزاری اولین نشست شهر‌های ایرانی شرکت‌کننده در اجلاس بریکس پلاس در مشهد + فیلم (یکم آذر ۱۴۰۳) اجرایی‌شدن تنها ۳۰ درصد از پروژه‌های عمرانی مصوب شهر مشهد قطار برقی مشهد-تهران روی ریل تحقق | استاندار خراسان رضوی: با حمایت و اعتبار بودجه‌های ملی قرار است این پروژه به سرانجام برسد آغازبه‌کار دوازدهمین نمایشگاه تخصصی مدیریت شهری در نمایشگاه بین‌المللی مشهد از امروز (یکم آذر ۱۴۰۳) رونمایی از پهپاد‌های آتش نشان در نمایشگاه تخصصی خدمات شهری شهردار مشهد: تقویت دیپلماسی، از سیاست‌های اصلی مدیریت شهری است نشست رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد با احزاب سیاسی | گفتگو با فعالین اجتماعی، کلید بهبود مدیریت شهری در مشهد حضور دادپزشک در آرامستان‌های شهرداری مشهد برای تسریع خدمت‌رسانی به خانواده‌های متوفیان تقدیر فرماندار مشهد از شهردار مشهدمقدس (۳۰ آبان ۱۴۰۳) گره کور ترافیکی در میدان شهید کاوه مشهد باز می‌شود
سرخط خبرها

قدمت تونل تاریخی میدان ده دی تقریبا ۱۰۰ سال است

  • کد خبر: ۲۹۱۷۹۱
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۸
قدمت تونل تاریخی میدان ده دی تقریبا ۱۰۰ سال است
سرپرست بافت‌های تاریخی سازمان بازآفرینی فضا‌های شهری مشهد گفت: قدمت تونل تقریبا ۱۰۰ سال است اما در ۸۰ سال اخیر کاربری نداشته است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ بهزاد چوپانکاره امروز، ۱۰ مهرماه، در جریان بازدید از روند احیاء تونل تاریخی میدان ده دی مشهد اظهار کرد: سال ۵۲ زمانی که میدان ۱۰ دی را می‌سازند گزارشی در خصوص این میدان مطرح می‌شود، گزارش دوم در سال ۶۸ است.

وی افزود: سال ۹۲ طی اقدامات شهری تونل از کنار تخریب می‌شود که با سازمان میراث فرهنگی تماس می‌گیرند. در این زمان فضای محدودی حدود ۱۰ متر باز بوده و گزارش مختصری نوشته می‌شود تا سال ۹۵ که در گزارش بعدی عنوان می‌شود آب انبار هم رویت شده است.

چوپانکاره با اشاره به اینکه در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به همت سازمان بازآفرینی وارد جریان تونل شدیم، تصریح کرد: ابتدا با میراث فرهنگی گفتگو کردیم و میراث نیز سه دوره از تونل بازدید کرد که مطالعات آن ادامه خواهد داشت. میراث فرهنگی اجازه خاکبرداری را داد که این کار را انجام دادیم. ۷۰ متر تونل باز شده، پهنای تونل ۹.۵ و ارتفاع آن ۴.۵ متر است.

سرپرست بافت‌های تاریخی سازمان بازآفرینی فضا‌های شهری مشهد بیان کرد: نکته مهم در ساخت این تونل این است که از زیر کار کردند، یعنی شالوده بغل را احداث کرده، پی را بنا کردند، مخروطی بالا آمدند و بعد دیوار ۸۰ سانتی را روی آن احداث کردند. در حال حاضر سعی می‌کنیم خاکبردرای را تمام کنیم و وارد فاز مطالعه شویم. باید گمانه جدید بزنیم که در نتیجه آن بخش‌های جدید تونل باز می‌شود.

وی ادامه داد: از سنگ قبر‌هایی که در کنار گورستان کهنه این منطقه بوده، استفاده شده است. از ۱۳ سنگ در ورودی بازگشایی پایه استفاده کردند که تعداد زیادی از آنها رو به ما نیست، اما یکی از سنگ‌ها را به رو گذاشتند که این سنگ قبر مربوط به دوره صفوی است.

چوپانکاره گفت: قدمت تونل تقریبا ۱۰۰ سال است اما ۸۰ سال کاربری نداشته است. این تونل تا ۸۰ سال پیش، یعنی حدود سال ۱۳۳۰ استفاده می‌شده، اما به تدریج فراموش شده است. تمام تلاش ما در سازمان بازآفرینی این است که این تونل را بازآفرینی، مرمت و آماده‌سازی کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->