اطلاعیه سپاه درباره موشک باران رژیم صهیونیستی (۱۰ مهر ۱۴۰۳) + فیلم حمله موشکی ایران به اسرائیل آغاز شد (۱۰ مهر ۱۴۰۳) تیراندازی در تل‌آویو | ۵ صهیونیست کشته و شماری زخمی شدند + فیلم (۱۰ مهر ۱۴۰۳) چند صهیونیست در حملات موشکی حزب‌الله به سرزمین‌های اشغالی زخمی شدند (۱۰ مهر ۱۴۰۳) سفارت آمریکا به کارکنان خود در سرزمین‌های اشغالی هشدار داد عملیات جدید ارتش یمن در دریا‌های عرب، سرخ و اقیانوس هند (۱۰ مهر ۱۴۰۳) پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی شهادت سردار رشید و اندیشمند سرلشکر پاسدار عباس نیلفروشان حمله جدید رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت (۱۰ مهر ۱۴۰۳) ادعای آمریکا درباره آماده شدن ایران برای حمله به اسرائیل حملات موشکی سنگین حزب الله به حیفا، نهاریا، عکا و الجلیل (۱۰ مهر ۱۴۰۳) صدای چندین انفجار در تل‌آویو شنیده شد (۱۰ مهر ۱۴۰۳) آیا درگیری‌های منطقه به ایران کشیده می‌شود؟ | رژیم صهیونیستی کشور‌های عربی ساکت را در آرامش رها نخواهد کرد آتش‌سوزی اتوبوس دانش‌آموزان در تایلند جان دست‌کم ۲۵ نفر را گرفت پیام تبریک پزشکیان به شی جین پینگ به مناسبت سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین آیت‌الله علم‌الهدی: جوانان ولایی باید از ظرفیت دانشگاه در جهت پیشبرد اهداف انقلاب استفاده کنند| اتحاد بسیج دانشجویی با اعضای جامعه اسلامی عامل تقویت جبهه مقاومت است سید حسن خمینی: مردم ایران تحت پذیرش هر صحبتی هستند جز صحبت‌های نتانیاهو دیدار اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس با رئیس‌جمهور دستور ویژه وزیر کشور در پی ترور‌های امروز در سیستان و بلوچستان (۱۰ مهر ۱۴۰۳) آیا علیرضا زاکانی، شهردار تهران ممنوع الخروج شده است؟ تصویب لایحه «الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به معاهده مراکش» برای تسهیل دسترسی افراد نابینا و کم بینا در دولت تسلیت مجلس به مردم جیرفت درپی جان‌باختن تعدادی از اهالی این شهر بر اثر جاری‌شدن سیلاب دبیر شورای عالی امنیت ملی: پیروزی بدون تردید با جبهه مقاومت است + فیلم
سرخط خبرها

آیا درگیری‌های منطقه به ایران کشیده می‌شود؟ | رژیم صهیونیستی کشور‌های عربی ساکت را در آرامش رها نخواهد کرد

  • کد خبر: ۲۹۱۸۵۶
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۸
آیا درگیری‌های منطقه به ایران کشیده می‌شود؟ | رژیم صهیونیستی کشور‌های عربی ساکت را در آرامش رها نخواهد کرد
یک تحلیل‌گر سیاسی حوزه بین‌الملل در خصوص آثار شهادت سید حسن نصرالله و تنش‌های حاکم بر منطقه توضیحاتی ارائه کرد و گفت: رژیم صهیونیستی هیچ کدام از کشور‌های عربی که فعلا ساکت هستند را در آرامش و امنیت رها نخواهد کرد.

صباح زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز، در خصوص آثار شهادت سید حسن نصرالله و تنش‌های حاکم بر منطقه، اظهار کرد: شهادت سید حسن نصرالله برای مردم لبنان حادثه مصیبت باری بود و برای مردم لبنان و منطقه آثار گسترده‌ای خواهد داشت یکی از آثار این است که مردم لبنان مصمم‌تر خواهند شد که در ادامه مسیر آزادی و استقلال خود، تداوم مسیر حفظ استقلال کشور، حفظ تمامیت ارضی و تامین منافع ملی کشورشان حرکت کنند.

به گفته وی، در موضوع استخراج گاز لبنان در دریای مدیترانه و تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای تصاحب آن مناطق، این حزب الله بود که ایستادگی کرد و مانع تصاحب منابع گاز شد که یکی از کارکرد‌های حزب‌الله بود. اگر برخی دولت‌ها یا برخی احزاب از عملکرد حزب‌الله انتقاد می‌کنند یا می‌کردند این نقشی که در حفظ منافع ملی لبنان داشت را یا ندیدند یا تعمداً نخواستند که ببینند؛ بنابراین نیرو‌هایی وجود داشتند و دارند که سعی می‌کنند نقش و موجودیت حزب‌الله را ضعیف و ضعیف‌تر کنند و همین امر موجب حمله رژیم صهیونیستی به لبنان و به حزب‌الله شد.

هدف اسرائیل کاهش جمعیت فلسطینی در فلسطین اشغالی است

وی افزود: همواره رژیم صهیونیستی یک عنوان کلی برای خودش انتخاب می‌کند مثل حماس و حزب‌الله، اما در حقیقت این نماد‌ها کل واقعیت مورد توجه این رژیم نیستند بلکه این رژیم‌ به عنوان یک بهانه از این عناوین برای حمله به منافع کشور‌ها استفاده می‌کند. رژیم صهیونیستی قصد داشته و دارد که هرچه بیشتر از سرزمین فلسطین را اشغال کند و به بهانه حماس این کار را نجام می‌دهد و تخریب‌های عظیمی که در غزه انجام داده از این قبیل بود. هدف اسرائیل کاهش جمعیت فلسطینی در فلسطین اشغالی و استفاده از منافع ملی فلسطینی‌ها است.

این تحلیل‌گر سیاسی حوزه بین‌الملل ادامه داد: علاوه‌بر اخلال و تصرف منافع ملی فلسطین و لبنان اسرائیل به دنبال یک هدف جدی است، اما برای رسیدن به این منافع، هیمنه و سلطه، ملت‌های این دو کشور را هدف قرار داده است، اسم آن حزب‌الله و حماس است، اما هدف و عمل آن، نابود کردن ملت لبنان و ملت فلسطین و تصرف سرزمین‌های بیشتر است، بنابراین با بهانه‌هایی این مسیر را طی کرده و طی می‌کند.

اسرائیل بدون حمایت آمریکا و غرب قادر به ایستادگی و ماندگاری بیشتر از دو سه هفته نخواهد بود

زنگنه در خصوص واکنش جبهه مقاومت به جنایات اسرائیل، گفت: در گذشته جبهه مقاومت، مردم لبنان، حزب‌الله و حماس پاسخ‌های محکمی دادند و رژیم صهیونیستی را درگیر خود کردند. زمانی رژیم صهیونیستی مدعی امنیت در سراسر سرزمین اشغالی بود و امروز دیدیم هیچ نقطه‌ای از سرزمین اشغالی امن نیست. اقتدار این رژیم مورد ادعا بود و اکنون مشاهده می‌شود که بدون حمایت آمریکا و غرب قادر به ایستادگی و ماندگاری بیشتر از دو سه هفته نخواهد بود، بنابراین برخی از ادعا‌های رژیم صهیونیستی عملاً ساقط شد و کسی رغبت نخواهد کرد در این رژیم سرمایه‌گذاری کرده یا همکاری دراز مدتی داشته باشد.

وی افزود: مقاومت با اسلحه و با حضور نیرو‌های انسانی مستمر بوده و هست، اما آیا این مقاومت‌ها معادل جنایت‌هایی که رژیم صهیونیستی مرتکب می‌شود، خواهد بود یا خیر؟ که این به نوع تکنیک‌ها و روش‌هایی که نیروی مقاومت لبنان و نیرو‌های مقاومت منطقه ارزیابی و بررسی می‌کنند بستگی دارد.

درگیری‌های منطقه به ایران کشیده می‌شود؟

این تحلیل‌گر سیاسی حوزه بین‌الملل در خصوص احتمال کشیده شدن درگیری‌ها به ایران، گفت: ایجاد ناامنی توسط رژیم صهیونیستی برای ایران وجود داشته است، از همان ابتدای انقلاب اخلال‌های امنیتی و سیاسی بوده است. چه کسی پشت اخلال در برجام بود؟ اسرائیل. چه کسی مانع از روابط خوب ایران با اروپا و آمریکا بود؟ اسرائیل. چه کسی برخی از کشور‌های منطقه عربی را علیه ایران بسیج می‌کرد؟ چندین و چند بار اقدام به تشکیل ائتلاف منطقه‌ای کردند. چه کسی آمریکا را ترغیب می‌کند که در منطقه پایگاه و مراکز نظامی ایجاد کند؟ اسرائیل. چه کسی به نیرو‌های انسانی و دانشمندان ایران حمله می‌کرد و حمله می‌کند؟ رژیم اسرائیل؛ یک فهرست طولانی از ناامنی‌ها، جنایت‌ها و دخالت‌های این رژیم در ایران وجود دارد و این اقدامات همواره بوده و اکنون اگر قصد دارد که این دخالت‌ها و تجاوز‌ها را افزایش دهد طبعاً معادل آن نیز اقداماتی صورت خواهد گرفت.

کشور‌های عربی منطقه تا چه زمانی نسبت به جنایات اسرائیل ساکت خواهند بود؟

زنگنه در ادامه گفت: امروز رژیم صهیونیستی از جهاتی مستاصل و از جهاتی مورد حمایت آمریکا و کشور‌های غربی است، اما تا چه زمانی می‌تواند ادامه داشته باشد و کشور‌های عربی منطقه تا چه زمانی نسبت به جنایات اسرائیل ساکت خواهند بود؟ اطمینان دارم رژیم صهیونیستی هیچ کدام از کشور‌های عربی که فعلا ساکت هستند را در آرامش و امنیت رها نخواهد کرد بلکه به اشتغال مناطقی در عربستان، سوریه، عراق، مصر و اردن ادعا دارد این ادعا‌ها بعد از مدتی به یک برنامه عملیاتی تبدیل می‌شود. این کشور‌ها فعلاً ساکت هستند، اما برای آینده چه خواهند کرد؟ آیا همچنان به این وضعیت و اشغال مناطقی از کشورهایشان یا دخالت در فعالیت‌های اقتصادی و امنیتی و اطلاعاتی‌شان راضی خواهند بود یا خیر.

آمریکا در محاسبات منافع حتی ملی خود در منطقه نیازمند تجدید نظر جدی است

وی در خصوص ادعا‌های ضد و نقیض آمریکا نسبت به اقدامات اسرائیل، گفت: آقای بورل جمله‌ای مطرح کرد که «انتظار نداشته باشید اروپا یا آمریکا بتواند اسرائیل را کنترل کند» این جمله و عبارت هم بر وضعیت صدق می‌کند و هم یک نوع علامت و چراغ سبزی است برای اسرائیل که به جنایت‌های خود ادامه دهد. آمریکا در محاسبات منافع حتی ملی خود در منطقه نیازمند تجدید نظر جدی است.

این تحلیل‌گر سیاسی حوزه بین‌الملل ادامه داد: صنایع نظامی آمریکا از شرایطی که در منطقه به وجود آمده بسیار راضی و خوشحال هستند چرا که انواع سلاح‌هایشان را بر سر ملت‌های منطقه تجربه می‌کنند. درآمد‌های کلانی که کسب می‌کنند نتیجه فروش تسلیحات است و برای آنان رضایت بخش است، اما اگر بخش‌های سیاسی مخالف هستند چقدر می‌توانند مانع فروش تسلیحات شوند؟ تا چه اندازه می‌توانند به دولت پنهان، دولت سایه و دولت عمیق در آمریکا تفهیم کنند که این روند در منطقه به شدت به منافع آمریکا آسیب می‌زند. عدم قدرت در کنترل و مهار آن به تضعیف قدرت آمریکا و از بین بردن منافع آمریکا در منطقه منجر خواهد شد، همچنین باعث ایجاد دشمنی‌های بیشتری در منطقه برای آمریکا خواهد شد. باید دید که بخش سیاسی چقدر می‌تواند این مساله را بفهمد و مراکز مطالعاتی چقدر می‌توانند این آینده را به درستی ترسیم کنند. ما در برابر یک گردش مسائل و دینامیزم تاثیر و تأثر خواهیم بود.

زنگنه در خصوص سکوت برخی کشور‌ها نسبت به جنایات اسرائیل گفت: ۱۴۹ کشور در مجمع عمومی سازمان ملل اقدامات اسرائیل را محکوم کردند و خواهان به رسمیت شناختن دولت فلسطین مستقل و آزاد شدند، اما در ساختار سازمان ملل، مجمع عمومی قدرت اعمال مصوبات خود را به صورت اجرایی ندارد مگر اینکه از شورای امنیت درخواست کند که این کار را نجام دهد و این یک روند پر پیچ و خمی است؛ اما عموم دولت‌های دنیا با این رویه‌های اسرائیل مخالف هستند و یکی از فشار‌های جدی بر رژیم اسرائیل همین مخالفت‌های دولت‌هاست البته به جز قدرت‌های بزرگ و پنج کشور از شورای امنیت. این مخالفت‌ها در دهه‌های پیش به این صورت نبود و این موضوع چند قدم روبه‌جلو را نشان می‌دهد و ملت‌های اکثر این کشور‌ها نیز قلب، فکرشان و حمایت‌یشان با مردم فلسطین و تشکیل دولت مستقل فلسطین هستند حال اینکه چه کار‌هایی باید انجام دهند که وارد یک فاز عملی و اجرایی شوند بستگی به شرایط هر کشور و توان هر ملتی دارد.

نگه داشتن دشمن در حال صبر و انتظار بخشی از جنگ روانی است

وی در خصوص واکنش ایران به شهادت اسماعیل هنیه، اظهار کرد: ایران رویه‌ای دارد که بسیاری از این مسائل را در دفتر حساب‌های خود ثبت می‌کند، اینکه چه زمانی این رژیم بدهکار به منطقه و دنیا را پای میز محاسبه قرار بدهد، نیازمند بررسی همه شرایط و فضای عمومی منطقه و جهان است از طرفی اینکه دشمن را همچنان در حال صبر و انتظار نگه دارید خود بخشی از جنگ روانی و محاسبه است که بی تاثیر هم نیست.

این تحلیل‌گر سیاسی حوزه بین‌الملل ادامه داد: نتانیاهو و دولت افراطگرای او داخل رژیم اسرائیل از حمایت صددرصدی برخوردار نیستند شاید بتوان گفت ۵۰ درصد جامعه اسرائیل به‌خصوص نیرو‌های جوان جامعه اسرائیل با این دولت مخالف هستند اینکه چه زمانی می‌توانند در راستای اقدامات عملی برای کنار زدن این دولت موفق شوند و چقدر و چه زمانی قوه قضاییه این رژیم می‌تواند دخالت کند، پارلمان در رژیم تا چه حد می‌تواند این متغیر‌ها را ببیند و آینده تاریکی که در برابر موجودیت و آینده اسرائیل وجود داره تصمیم بگیرند بستگی دارد.

باید همیشه مراقب بود

زنگنه اضافه کرد: یکی از محاسبات آن‌ها موضع‌گیری‌های ایران، عملکرد نیرو‌های مقاومت، یک میلیون آواره‌ای که از مناطق شمال و جنوب با اسرائیل درگیرنن، هست همچنین یکی از محاسبات آنان وضع اقتصادی رو به اضمحلال است، تا چه اندازه می‌توانند از کمک‌های مالی آمریکا  استفاده کنند؟همه این‌ها زمان پایان صلاحیت خواهند داشت. از طرفی یکی از عوامل موثر نیز رفتار ایران است درواقع همان صبر، استقامت و بهره‌برداری از این وضعیت برای نشان دادن جنایتکار بودن رژیم صهیونیستی و اینکه زمان مجازاتش را باید محاسبه کند و پای میز محاکمه و محاسبه بکشاند.

وی در نهایت تاکید کرد: در هر حال منطقه در حال جوش و خروش است باید همیشه مراقب بود، محاسبات رو درست انجام داد، توان کشور و نیرو‌های منطقه و نیرو‌های مقاومت را به بهره‌گیری و بهره‌برداری از تحولات فناوری‌های جدید باید هدایت و کمک کرد و به تقویت مبانی پایه‌های اقتصاد کشور و منطقه مقاومت نیز کمک کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->