مدیر عامل روزنامه اصفهان زیبا: شهرآرا جزو موفق‌ترین روزنامه‌ها و رسانه‌ها است «پویش خط خوش» به مناسبت روز بزرگداشت حافظ در رادیوی صبا تیتراژ سریال «هشت پا» با صدای حسین حقیقی منتشر شد + صوت بررسی «افراد بدطینت و پیوند‌های ماندنی» از کتاب «صبحانه با سنکا» در مشهد فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون (۱۹ و ۲۰ مهر ۱۴۰۳) + زمان پخش علت پخش نشدن قسمت آخر «داریوش» در فیلم‌ نت چیست؟ صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳ شب شعر «چکامه مقاومت» در مشهد برگزار شد (۱۸ مهر ۱۴۰۳) امروز پرچم مقاومت جهانی به دست فرزندان امیرالمومنین(ع) است آیت الله علم الهدی: دروغ پراکنی رسانه‌ای ابزار دشمن برای تضعیف انقلاب است «شراره» در مشهد روی صحنه رفت + جزئیات اعلام‌ نتایج بازبینی آثار پانزدهمین جشنواره تئاتر بسیج خراسان رضوی «سودای عشق» «کلوزآپ» عباس کیارستمی در میان ۱۰ فیلم برتر ایدفا «حبیب‌الله آیت‌اللهی»، نقاش پیشکسوت، درگذشت رقابت «نیجریه» در دو جشنواره جهانی مروری بر آثار شاخص زنده یاد منصور همایونی، هنرمند تئاتر مشهد، به بهانه سالروز درگذشتش
سرخط خبرها

بررسی «افراد بدطینت و پیوند‌های ماندنی» از کتاب «صبحانه با سنکا» در مشهد

  • کد خبر: ۲۹۳۶۳۱
  • ۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۷
بررسی «افراد بدطینت و پیوند‌های ماندنی» از کتاب «صبحانه با سنکا» در مشهد
موضوع «افراد بدطینت و پیوند‌های ماندنی» از کتاب صبحانه با سنکا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش شهرآرانیوز، سیزدهمین جلسه از سه‌شنبه‌های حکمت زندگی این هفته در مجتمع دکتر شریعتی با استقبال پرشور مخاطبان همراه بود.

 این نشست که با ارائه ستاره باقری، دانش‌آموخته‌ی روان‌شناسی و فلسفه همراه بود، با توصیه‌ای از سنکا به لوسیلیوس آغاز شد: «از جمع دوری کن!»

در ادامه ستاره باقری به این پرداخت که مراد از جمع، جمع اشرار و افراد بدطینت است، به این سبب که خلق و خو نیز همچون بیماری، به دیگران سرایت می‌کند؛ و افزود: اما از آنجا که آدمی، موجودی اجتماعی است باید به اشارات سنکا مبنی بر «جست‌وجوی هم‌نشینانی مطلوب» هم توجه کرد. سنکا پس از توصیه به دوری از جمع اشرار، دومین گام را پر کردن اطراف‌مان با آدم‌های دارای ویژگی‌های نیکو می‌داند. به زعم او آدم‌های خوب متقابلاً به هم سود می‌رسانند، زیرا مدام فضیلت‌های یکدیگر را تمرین می‌کنند.

این دانش‌آموخته فلسفه ادامه داد: در این کتاب نگاه عمیق‌تری هم به دوستی وجود دارد که منجر به پیوند‌های ماندنی می‌شود. سنکا معتقد به برابری انسان‌ها و وحدت بشر به دلیل وجود خرد مشترک است و دلیل اختلاف‌های بین انسان‌ها را به تاریخچه زیستی ما در مقام حیوانات قبیله‌ای ربط می‌دهد و بر این باور است که امروز باید به گذشته قبیله خود پشت کنیم و در پی شکل‌گیری جهان‌شهر باشیم.

ستاره باقری اظهار کرد: او برای این منظور، به تشکیل روابط و پیوند‌های ماندنی بر مبنای عشق و صمیمیت با دیگران تاکید می‌کند. این دیگران، پیش از همه اعضای خانواده فرد هستند، اما به تدریج روابط گسترده‌تر می‌شود و به همشهری‌ها، هموطنان و تمام بشریت تعمیم پیدا می‌کند. حتی برخی معتقدند که گسترش روابط به اینجا ختم نمی‌شود و می‌بایست به کل طبیعت یا زیست‌کره تمام موجودات زنده هم تعمیم یابد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->