زیبایی کلمات و هنر نگارش در نمایشگاه «اسرار ازل» در مشهد «رواق حافظ»؛ نمایشگاه گروهی هنرهای تجسمی در نگارخانه فردوسی مشهد + تصاویر مراسم بزرگداشت داوود کیانیان در تالار فردوسی مشهد + فیلم (۲۱ مهر ۱۴۰۳) ویدئو | رپ معرکه از شبزده پژمان جمشیدی با سریال «محکوم» در شبکه نمایش خانگی پای هوش مصنوعی به جشنواره فیلم کوتاه تهران باز شد آمار فروش سینما‌های خراسان‌رضوی در هفته گذشته (۲۱ مهر ۱۴۰۳) محمدرضا گلزار با «پانتولیگ» جدید در راه تلویزیون جایزه جشنواره بین‌المللی فیلم لمپا در دستان «بود و باش» صوت | دانلود آهنگ جدید علیرضا قربانی با نام «هم قفس» + متن آهنگ فروش ۴۰ هزار بلیت «خجالت نکش ۲» در اکران آنلاین ۱۱ فیلم مستند با موضوع غزه در شبکه مستند + زمان پخش درگذشت «فرشاد فرهی»، معمار پیشکسوت احمد محمود راوی رنجی است که زیسته بود معرفی قهرمانان ایران وظیفه ماست | گفتگو با مقام اول چهارمین جشنواره «داستان حماسی» در بخش «رمان» «لوریس چکناواریان» آخرین آهنگساز از نسل رُمانتیک‌های ایران
سرخط خبرها

«رواق حافظ»؛ نمایشگاه گروهی هنرهای تجسمی در نگارخانه فردوسی مشهد + تصاویر

  • کد خبر: ۲۹۴۰۵۰
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۸
«رواق حافظ»؛ نمایشگاه گروهی هنرهای تجسمی در نگارخانه فردوسی مشهد + تصاویر
به مناسبت روز ملی حافظ، نمایشگاه گروهی هنرهای تجسمی «رواق حافظ» در تماشاخانه فردوسی در حال برگزاری است. 

به گزارش شهرآرانیوز، روز ملی حافظ، که به یاد شاعر بزرگ ایرانی، «حافظ شیرازی» هر ساله در ۲۰ مهرماه برگزار می‌شود، فرصتی مناسب برای برگزاری نمایشگاه‌های هنری مختلف است. این نمایشگاه‌ها می‌توانند به ترویج فرهنگ و هنر ایران و همچنین گرامیداشت آثار حافظ بپردازند؛ نمایشگاه‌هایی که می‌توانند شامل آثار هنری الهام‌گرفته از اشعار حافظ باشند و در قالبهای نقاشی، مجسمه‌سازی و خطاطی تبلور یابند.

این نمایشگاه‌ها فرصت خوبی برای معرفی هنرمندان معاصر  فراهم می‌کنند تا با آثار خود به تفسیر و بازآفرینی شعر حافظ بپردازند. با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی، می‌توان فرهنگ غنی ایرانی را به نسل‌های جدید معرفی کرد و عشق به ادبیات و هنر را در آن‌ها تقویت نمود چراکه می‌توانند فضایی برای بحث و تبادل نظر درباره تأثیر حافظ بر هنر و ادبیات معاصر را فراهم نمایند.

نمایشگاه‌های هنری به مناسبت روز ملی حافظ نه تنها فرصتی برای گرامیداشت این شاعر بزرگ هستند، بلکه می‌توانند به ترویج هنر و فرهنگ ایرانی کمک کنند و نسل‌های جدید را با ارزش‌های ادبی و هنری کشور آشنا سازند.

این رویدادها می‌توانند به عنوان پل ارتباطی میان گذشته و حال عمل کرده و عشق به شعر، هنر  و فرهنگ را در دل مخاطبان زنده نگه دارند.

به همین مناسبت، نمایشگاه گروهی هنرهای تجسمی «رواق حافظ» در تماشاخانه فردوسی در حال برگزاری است که با هنرمندان و نمایشگاه‌گردان این نمایشگاه به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

هزینه‌ها و هماهنگی‌های لازم برای برگزاری نمایشگاه بر دوش هنرمندان بوده است

نرگس وفادار، نمایشگاه‌گردان نمایشگاه رواق حافظ در حاشیه برگزاری این نمایشگاه در خصوص ماهیت این نمایشگاه توضیح می‌دهد: این نمایشگاه با موضوع حافظ و به مناسبت روز بزرگداشت حافظ برگزار شده است و هنرمندان بزرگسال، فارغ التحصیلان رشته هنر و دانشجویان رشته هنر در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در این نمایشگاه شرکت کردند که دیدگاه هنرمندان به اشعار حافظ نگاه مدرن و نو و هنر سنتی و اصیل بوده است.

وی تاکید می‌کند: در این نمایشگاه از سبک‌هایی چون هنر مفهمومی، آبرنگ، ویکس‌مدیا، باتیک، بافت و دیجیتال آرت دیده می‌شود و هسته‌ای که این همه هنرهای مختلف را به یکدیگر متصل کرده حافظ و اشعار حافظ هست.

این هنرمند با بیان اینکه هنرمندان از بیرجند هستند و در این نمایشگاه شرکت کردند، ادامه می‌دهد: هنرمندان ما مستقل هستند و برگزارکننده این نمایشگاه موسسه فرهنگی هنری ۱۴ درخت بیرجند است و هزینه‌ها و هماهنگی‌های لازم برای برگزاری نمایشگاه بر دوش هنرمندان بوده است.

قیام روشن‌روان، با اشاره به اثر هنری خود در این نمایشگاه توضیح می‌دهد:  یک اثر نقاشی ارائه دادم با شعر «پری نهفته رخ و دیو در کرشمه حُسن/ بسوخت دیده ز حیرت که این چه بوالعجبیست» که روی این اثر آیینه کار گذاشتم که در واقع بوالعجب انسانی است که مقابل آن قرار می‌گیرد.

وی بیان می‌کند: نمایشگاه‌های این‌چنینی لازم است که برگزار شوند که برای نسل جدید شاعران و هنرمندان قدیم اشعار و اقداماتشان برای هنر و ادبیات کشور، ماندگار بماند.

اشعار حافظ الهام بخش ساخت زیورآلات نقره

مرضیه زمانی‌پور در خصوص تاثیر، برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی می‌گوید: در زمینه طراحی و ساخت زیورآلات فعالیت دارم و ۲ گردن آویز نقره در این نمایشگاه طراحی کردم که از دو بیت از اشعار حافظ الهام گرفته شده است. 

وی بیان می‌کند: اگر امکان این فراهم شود که هنرمندان شهرستان‌ها بتوانند در شهر‌های بزرگ نمایشگاه برگزار کنند، بازدیدکننده داشته باشند و دیده شوند بسیار مفید و موثر می‌تواند باشد.

امیر مددی‌پور نیز از دیگر هنرمندان این نمایشگاه تاکید می‌کند: چندین سال است که در زمینه طراحی گرافیک فعالیت هنری دارم و در نمایشگاه‌های مختلفی نیز شرکت کردم، یکی از تفاوت‌های این نمایشگاه با سایر نمایشگاه‌ها این است که به صورت تخصصی بر «حافظ» به صورت بسیار مدرن‌تر متمرکز است و اشعار حافظ را با کانسپت‌های هنرمندان و بِرَند هنرمندان ارائه داده است.

وی توضیح می‌دهد: با توجه به اینکه امروزه شرایط مدرن‌تر شده و ادبیات خاص‌تر شده است یا اینکه اشعار نو طرفداران بیشتری پیدا کرده است، به عقیده من نمایشگاه‌های این‌چنینی می‌تواند کمک کند که مردم با تصاویر ذهنی هنرمندان ارتباط بهتر برقرار کنند.

این هنرمند مشهدی با اشاره به آثار خود می‌گوید: دو اثر در این نمایشگاه دارم  سعی کردم سبک و متریالی که ارائه می‌دهم بسیار جدید باشد.

شایان ذکر است؛ علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه تا ۲۵ مهرماه هر روز از ساعت ۱۷ تا ۲۰ به نگارخانه فردوسی مراجعه کنند.نگارخانه فردوسی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در سه راه ادبیات واقع شده است.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->