علت کندی اینترنت در روزهای اخیر از زبان وزیر ارتباطات تحریم ایرلاین‌ها و جولان دوباره ایرلاین‌های خارجی در نرخ‌گذاری بلیت پایان هفتۀ منفی بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۵ مهر ۱۴۰۳) لبنیات از سفره مردم دور می‌شود؟ بررسی ظرفیت‌های استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در خراسان رضوی | انرژی خورشیدی در سایه صنایع لبنی فعلا عرضه ۴ محصول لبنی تنظیم‌بازار را داشته باشند سکه به ۵۱ میلیون تومان نزدیک شد | قیمت طلا و سکه در مشهد (۲۵ مهر ۱۴۰۳) چیزی تحت عنوان اجاره پشت‌بام یا پشت‌بام‌خوابی نداریم وزیر راه: ۷۸۰ هزار نفر پول واریز کردند که تعهد داریم مسکن آن‌ها را تحویل بدهیم + ویدئو اظهارات وزیر نفت پس از جلسه هیئت دولت (۲۵ مهر ۱۴۰۳) +ویدئو قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۲۵ مهر ۱۴۰۳) | قیمت یک خودرو ۸۰ میلیون تومان در یک روز ریخت هر دستگاه ماینر غیرمجاز چقدر برق مصرف می‌کند؟ قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۵ مهر ۱۴۰۳) | آرامش پس از توفان در بازار خودرو؟ برداشت بیش از ۵ هزار تن پسته از باغات شهرستان نیشابور قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۵ مهر ۱۴۰۳) | صعود مجدد سکه به کانال ۵۰ میلیون تومان درپی افزایش قیمت‌ها، جمعیت مستأجران افزایش یافته است واکنش کارشناسان بازار سهام به مصوبه جدید سازمان بورس ماهانه ۱۲۰ هزار تن برنج خارجی در کشور مصرف می‌شود ساعت آغاز و جزئیات حراج سکه طلا مبادله‌ای امروز (چهارشنبه، ۲۵ مهر ۱۴۰۳) اعلام شد صنعت فرش دستباف، اشتغال‌زا و استراتژیک است یک خبر خوب برای اهالی بازار سرمایه | بخشنامه تغییر حد نصاب درآمد ثابت در سپرده بانکی از ۴۰ به ۳۵ درصد ابلاغ شد رئیس سازمان بورس: پیگیر عرضه خودرو‌های داخلی و وارداتی در بورس کالا هستیم امسال، با بهبود شرایط جوی و مدیریتی، تولید زعفران در خراسان رضوی افزایش می‌یابد قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در میادین تره‌بار مشهد (۲۵ مهر ۱۴۰۳) | سبزی کیلویی چند؟ قیمت گوشت قرمز در بازار امروز (۲۵ مهر ۱۴۰۳) سود سهام عدالت چقدر است؟ (۲۵ مهر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

واکنش کارشناسان بازار سهام به مصوبه جدید سازمان بورس

  • کد خبر: ۲۹۴۷۷۴
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۴
واکنش کارشناسان بازار سهام به مصوبه جدید سازمان بورس
کارشناسان بازار سهام در رابطه با مصوبه جدید سازمان بورس مبنی بر کاهش حد نصاب سرمایه‌گذاری صندوق‌های درآمد ثابت در سپرده بانکی از ۴۰ به ۳۵ درصد و افزایش سقف حد نصاب سرمایه‌گذاری در سهام به ۱۵ درصد نظر خود را اعلام کردند.

به گزارش شهرآرانیوز، ولید هلالات، کارشناس برجسته بازار سهام، در این رابطه در صفحه شخصی خود نوشت: مشکل بازار ما در چند سال اخیر در دو موضوع خلاصه می‌شود. نخست اینکه سودآوری شرکت‌ها روند صعودی نداشته و همانطور که گفتیم معیار سرمایه گذاری در این بازار، سودآوری است، چون رقیب اصلی این بازار، بانک است که بدون ریسک، سود بسیار بالایی می‌دهد. همواره هر سرمایه گذار اگر از بازار سهام ناامید شود، حتی برای کوتاه مدت به منابع خود را به شکلی سپرده بانکی می‌کند.

مشکل دوم بازار هم شکست نسبت p.e در مقایسه با میانگین تاریخی بوده که از یک طرف نرخ بهره بدون ریسک بالا رفته و از طرف دیگر ریسک افزایش یافته لذا بازده مورد انتظار با دو چاشنی، رشد محسوس کرده است.

حال، وقتی سودآوری با شیب اندکی رشد کند و یا ثابت باشد و از طرف دیگر نرخ بهره افزایش یابد و ریسک‌ها بالا برود، آن چیزی خواهد شد که در ۴ سال اخیر دیدید. با این تفاوت که این رویداد آنقدر آهسته و پیوسته بوده که مشابه از پا افتادن یک انسان بر اثر یک بیماری است. بیماری که دارویی‌هایی برای درمان قطعی ندارد و مسکن‌هایی برای گذر زمان مصرف می‌کند.

روند بازار زمانی از شرایط چهار ساله خارج می‌شوند که ریسک‌ها کاهش، نرخ بهره کاهش و نرخ رشد سود اسمی (تورمی) به سطح قابل قبولی بازگردد و حداقل سود شرکت‌های بازار به اندازه تورم اعلامی بانک مرکزی رشد کند.

سازمان مصوب کرد که سقف سرمایه گذاری صندوق‌های درآمد ثابت در بانک‌ها ۵ درصد کاهش یابد. آن صندوق‌ها می‌توانند منابع خود را صرف خرید سهام و یا صرف خرید اوراق کنند. در مورد اول با تزریق مستقیم پول به سهام منجر به حمایت و تقویت بازار سهام می‌شوند و در مورد دوم با خرید اوراق منجر به کاهش نرخ اوراق می‌شوند که به p.e بازار کمک می‌کند. 

گزارش‌های فصل تابستان در راه است. این گزارش‌ها چیزی نیست که منجر به جهش و برگشت بازار شود، اما با رشد اخیر دلار نیمایی این انتظار وجود دارد که سود شرکت‌ها همپای تورم اعلامی بانک مرکزی رشد کند. ضمنا با آمدن گزارش فصل تابستان p.ettm به کمترین عدد از سال ۱۳۹۴ تاکنون تنزل می‌یابد! در واقع سود اندکی رشد می‌کند و با فرض قیمت‌های امروز p.ettm کاهش یافته و به محدوده سال ۱۳۹۴ می‌رسد.

مشکلات بازار در ۴ سال اخیر را آنقدر تکرار کردیم که کل کشور می‌داند. این مشکلات در بعد کلان مملکت و ساختار سیاسی مملکت است. اصلاح و تعدیل آن‌ها ساده نیست لذا واقع گرا باشیم، اما در کوتاه مدت روی کف‌های تاریخی و حمایت‌های بنیادی هستیم، تصویب قوانینی مانند نصاب سرمایه گذاری صندوق‌های درآمد ثابت می‌تواند به بازار کمک کند لذا با هر روشی قرار است کمکی به بازار شود در همین هفته انتهایی مهر و هفته ابتدایی آبان وقت آن است، چون بازار اگر از پاسخ احتمالی اسرائیل خیالش راحت شود، به دنبال بهانه‌ای برای برگشت و رشد مقطعی خواهد بود. در خصوص انتخابات آمریکا، من برخلاف برخی دوستان به آن وزنی نمی‌دهم. 

۸ درصد منابع صندوق‌ها نزد بانک‌ها باید آزاد شود

مرتضی عباد دیگر کارشناس بازار سرمایه هم در این رابطه نوشت: با مصوبه دیشب حدود ۵۵ همت از منابع صندوق‌های درآمد ثابت نزد بانک‌ها باید آزاد شود. حد نصاب در حالی به ۳۵ درصد کاهش یافته که در حال حاضر ۴۳ درصد منابع در سپرده است، یعنی ۸ درصد این منابع باید آزاد شود. 

از طرف دیگر سقف سرمایه گذاری در سهام افزایش یافته، اما کف آن نه. یعنی صندوق‌ها می‌توانند تا ۱۵ درصد منابع شان را سهام بخرند که این در حال حاضر ۸.۵ درصد است. 

قطعا بخشی از این منابع به سمت سهام هدایت می‌شود (بسته به اوضاع سیاسی و ...) و بخشی هم جذب اوراق می‌شود که در اوراق باعث کاهش نرخ‌ها خواهد شد. 

با کاهشی شدن نرخ بهره و رشد احتمالی بورس، صندوق‌ها با خروج منابع مواجه می‌شوند که برا جذابتر ماندن و حفظ منابع خود راهی جز فعالیت بیشتر در بازار سهام نخواهند داشت. یعنی فقط رشد قیمت سهام است که می‌تواند باعث شود نرخ شان را حفظ کنند و مشتری‌های خود را حفظ کنند. 

کل منابع صندوق‌ها نزدیک ۷۰۰ همت است که برخلاف تصور بسیاری، این عدد بیشتر از آنکه پول بازار سهام باشد، پول‌هایی است که قبلا تو سپرده بانکی رسوب می‌کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->