به گزارش شهرآرانیوز، بعد از نرخگذاری دستوری بر روی قیمتهای بلیت هواپیما که ایرلاینها را با چالش روبهرو کرده بود، اکنون دو موضوع دیگر بر چالشهای این صنعت افزودهاند. در پی حمله موشکی ایران به اسرائیل و تعطیلی موقت پروازها در کشور از سوی دولت، سازمان هواپیمایی دستور داد در این برهه زمانی، هزینه بلیت پرواز به مردم بازگردانده شود که تا به حال این عودت وجه انجام نشده است. اکنون تحریم ایرلاینهای داخلی اعم از شرکتهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) و ماهان صورت گرفته است که قطعاً مشکلاتی را به وجود خواهد آورد و صنعت حملونقل هوایی را با چالش روبهرو میکند.
به گفته فرشید دوایی، ایرلاینهای خارجی که تا الان هیچ وجهی را عودت ندادهاند و گفته شده این کار نیازمند گذشت مدت زمان یکماهه است؛ چراکه باید حجم زیاد بلیتهای فروختهشده، به مردم برگردانده شود.
وی درباره تحریم ظالمانه ایرلاینها برای مسیرهای پروازی اروپا همچنین تصریح کرد: متأسفانه ایرلاین مادر (ایران ایر) یک کشور با تحریم روبهرو شده است. وقتی ایرانایر تحریم میشود و اجازه خروج به کشورهای اروپایی داده نمیشود، شرایط بدی ایجاد میشود. مسلماً نباید ایرلاین مادر یک مملکت را تحریم کنند؛ چراکه از نظر قوانین کنوانسیون بینالمللی، این خلاف است یا اگر این موضوع را در سطح جهانی مطرح میکنند، باید یک فرصت یکماهه داده شود تا مردم بر روی بلیتهایی که خرید کردند و قصد خرید داشتند، بتوانند برنامهریزی کنند. اما متأسفانه تحریمهای ظالمانهای که برای ایران وضع شده است، گریبانگیر همه مردم میشود.
وی افزود: شرایطی که اکنون ایجاد شده همانند شرایطی است که در زمان کرونا در پروازها داشتیم. قطعاً ایرلاینهای خارجی که حضورشان در این شرایط پررنگتر میشود، از قوانین خودشان تبعیت میکنند و نرخگذاری بر بلیت را بر همان اساس انجام میدهند.
این فعال در حوزه حملونقل تأکید کرد: شرایط اکنون به سمتی رفته که ایرلاینهای خارجی از این فرصت استفاده میکنند و به عبارتی، در قیمتگذاری بلیت خواهند تازید و سوءاستفاده خواهند کرد. قطعاً وقتی پروازها محدود به چند کشور همسایه اطراف شود، بر میزان پروازها هم تأثیر خواهد گذاشت.