سقوط مرگبار یک کارگر در چاه آب باغچه رستوران فرحزاد (۲۵ مهر ۱۴۰۳) نجات جوان ۳۵ ساله از درون کانال آب توسط آتش نشانان مشهدی (چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳) هشدار: شیوع سکته مغزی در بین ایرانی‌ها ۱.۵ برابر متوسط جهانی است تخصیص ۳ همت فوق‌العاده رتبه‌بندی برای ۱۸۰ هزار معلم بازنشسته کاهش ۲۰ درجه‌ای هوای مشهد و خراسان رضوی و بارش باران از اول آبان ۱۴۰۳ + نمودار تغییرات دما زلزله ۴ ریشتری حوالی گیان در مرز استان‌های همدان و لرستان را لرزاند (۲۵ مهر ۱۴۰۳) با نام خالق هستی و آب توسعۀ علمی طب ایرانی نیاز جامعه است + فیلم تلاش برای افزایش ظرفیت اعزام زائران عمره به عربستان برخورد آموزش و پرورش با موسسه‌های غیرمجاز رئیس سازمان بازرسی کل کشور: مسدودسازی سپرده های بانکی خلاف قانون است چندوچون برخورداری از تغذیه سالم در سبد غذایی روزانه خانوار | نسخه رژیم روزانه تان را بپیچید راننده نوزده‌ساله و بدون گواهینامه، عامل تصادف کرج علت آتش‌سوزی بازار آهن شادآباد تهران مشخص شد تمامی دانشجویان دارای احکام انضباطی به کلاس‌های درس بازگشتند افتتاح مدرسه‌ای دیگر در حاشیه شهر مشهد، در طرح «سه‌شنبه‌های افتتاح» طبابت عمومی و طبابت سنتی-ایرانی فقط برعهده پزشکان است استعفای مدیر مدرسه‌ای که مادری به ازای شهریه فرزندش، آن مدرسه را نظافت کرد بازی با جان مردم، کاسبی مدعیان طب سنتی | افزایش جریمه پزشک‌نما‌ها به بیش از یک میلیارد تومان اطلاعات نادرست و وضعیت اقتصادی سبب شده تغذیه مشهدی‌ها ناسالم‌تر شود دستگیری سارق خارجی توسط پلیس مشهد برای چندمین بار تصمیم‌گیری برای وضعیت دریاچه ارومیه توسط سازمان حفاظت محیط زیست یک سوم بانوان در سنین بالای ۵۰ سال در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار می‌گیرند کشف داروی خارج از شبکه توزیع در مشهد (۲۵ مهر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

توسعۀ علمی طب ایرانی نیاز جامعه است + فیلم

  • کد خبر: ۲۹۴۸۹۴
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۳
توسعۀ علمی طب ایرانی نیاز جامعه است + فیلم
مدیرگروه طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: توسعه طب ایرانی _ یا به اصطلاح رایج طب سنتی _ به صورتِ علمی و آکادمیک نیاز جامعه است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ دکتر علیرضا درخشان در «نشست خبری طب سنتی باید‌ها و نبایدها» که امروز (چهارشنبه، ۲۵ مهر ماه) در سازمان نظام پزشکی مشهد برگزار شد همچنین بیان کرد: بر اساس مطالعات جهانی انجام‌شده روند تقاضای جهانی برای بهره‌مندی از خدمات طب سنتی روند رو به رشدی هست و ایران هم از این قاعده مستثنی نبوده است. به این معنی که با تقاضا‌های روز افزون در این حوزه روبه‌رو هستیم و سیاست‌گذاران نظام سلامت باید پاسخگوی این نیاز باشند و الا سودجویان و مداخله‌گران در حوزه سلامت مدیریت این تقاضا‌ها را در دست خواهند گرفت. 

وی با شاره به تعداد فارغ التحصیلان متخصص طب سنتی در مشهد گفت: ۶۴ متخصص طب ایرانی تا کنون از دانشکده طب سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد فارغ‌التحصیل شده‌اند و حدود ۲۰۰ پزشک عمومی هم دوره‌های آموزشی خاص طب ایرانی را گذرانده و در بخش‌هایی از حوزه طب سنتی مجاز به فعالیت هستند. اما آمارِ دانشجویان و فارغ التحصیلان متخصصِ طب ایرانی و مکمل در کشور چیزی در حدود هزار نفر است که با توجه به نیاز و تقاضای روز افزون در جامعه حتما بایستی از منظر کمی برای رشد و توسعه این رشته تخصصی برنامه‌ریزی‌های لازم انجام پذیرد. 

وی همچنین به این سوءبرداشت که طب سنتی مسیرش از مسیر علمیِ پزشکی جداست؛ اشاره کرد و گفت: با تاسیس دانشکده‌های طب ایرانی، این طب در مسیر طب مبتنی بر شواهد و در مسیر تبدیل‌کردن گزاره‌های طب سنتی به گزاره‌های علمی و آکادمیک حرکت کرد. البته که علت اصلی اتهام غیرعلمی بودن طب سنتی مرتبط با فعالیت سودجویان و مداخله‌گران این حوزه است که لطمات و صدمات جبران‌ناپذیری را به افکار عمومی و بنیان‌های طب سنتی وارد کرده و می‌کنند. امیدوارم که سیاست‌گذاران نظام سلامت با هدف‌گذاری مناسب بتوانند آگاهی مردم از حدود و ثغور طب سنتی علمی را افزایش داده و دست مداخله گران این حوزه را کوتاه سازند. 

این استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با اشاره به جایگاه ایران در حوزه تولید مقالات علمی در زمینه طب سنتی گفت: ایران پس از آمریکا، چین و هند جایگاه چهارم را در حوزه تولید مقالات علمی تخصصی طب سنتی دارد؛ بنابراین در سیر تولید علم و بحث آکادمیک شدن طب ایرانی ما دستاورد‌های خوبی داشتیم. 

وی با انتقاد از آشفته‌بازار فضای مجازی، به ویژه در حوزه طب سنتی، گفت: یک روز می‌آیند و می‌گویند نمک دریا بهترین نوع نمک است. فردا می‌گویند بهترین ظرف پخت غذا ظرف مسی است من عرض کنم این توصیه‌ها ارتباطی به منابع علمی طب ایرانی ندارد. مثلا طبق منابع بدترین نوع نمک مصرفی نمک دریا است، چون ترکیبات مضر فراوان دارد و بدترین نوع ظرف پخت غذا، ظرف مسی است، چون مس را به غذا وارد می‌کند که در طولانی مدت تهدید کننده سلامت فرد خواهد بود. 

دکتر درخشان گفت: طب سنتی یک جزیره جداگانه در حوزه سلامت مردم نیست و نباید باشد. تا سال ۲۰۱۸ طبق آمار سازمان جهانی بهداشت از ۱۹۴ کشورِ عضو، ۱۷۰ کشور اعلام کرده‌اند که از طب سنتی و مکمل استفاده می‌کنند و از این تعداد حدود ۵۰ درصد سیاست‌های ملی برای توسعه طب سنتی و مکمل دارند. حدود ۱۲۰ کشور اعلام کرده اند سیاست توسعه و گسترش تولید گیاهان داروئی را تعقیب می‌کنند. 

وی افزود: طبق مقالات منتشر شده، ۸۴ درصد مردم دنیا در کنار طب مدرن خواهان دریافت خدمات طب سنتی و مکمل هستند و تمایل دارند از هر دو مدل بهره‌مند شوند. ایران هم از این قاعده مستثنی نیست. این یعنی تقاضا فراوان است و البته بازار داغ سودجویان و کلاهبرداری نیز فراوان، لذا تاکید می‌کنم رشد و توسعه طب ایرانیِ علمی در کنار طب مدرن نیاز مبرم و بِروز جامعه است. 

دکتر درخشان با تاکید بر اینکه در هیچ بخش از خدمات طب ایرانی طب مدرن حذف نمی‌شود، گفت: به خصوص در حوزه تشخیصِ بیماری‌ها دستاورد‌های طب مدرن اصلا قابل مقایسه با روش‌های سنتی نیست؛ بنابراین تشخیص‌هایی که امروز از گوشه و کنار می‌شنویم با یک نبض‌گرفتن و دیدن رنگ چشم و زبان انجام می‌شود، از دیدگاه طب ایرانی علمی مورد تایید نیست. 

وی در پایان گفت: ۹۰ درصد دارو‌های تجویزی پزشکان طب ایرانی دارو‌های دارای مجوز از سازمان غذا و دارو است و ارجاعات به گیاهانِ دارویی غیر فرموله که مسیر روشنی برای تهیه و نگهداری آنها وجود ندارد و احتمال آلودگی آن هم می‌رود، انجام نمی‌شود. درمان با دارویِ گیاهی از همان اسلوب درمان با داروی شیمیایی پیروی می‌کند. دارو‌های گیاهی هم دارای عاضه هستند و باید با دوز مشخص و روش‌های مورد تجویز پزشک و برای درمانِ بیماری پس از تشخیص پزشک مصرف شوند. لذا بار دیگر در جمع شما اصحاب رسانه تاکید میکنم طب ایرانیِ علمی باید به مردم معرفی شود و سیاست‌گذاران نظم سلامت باید با برنامه ریزی درست حدود و ثغور فعالیت در این عرصه را روشن سازند و دست مداخله گران در حوزه طب سنتی که به سلامت جامعه آسیب می زنند را کوتاه سازند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->