دبیر شورای عالی امنیت ملی: عملیات رژیم صهیونیستی کمترین تاثیری بر توان نظامی ایران نداشته است پزشکیان: مسائل استان سیستان و بلوچستان با نگاه ویژه در دولت در حال پیگیری است پاسخ رهبر انقلاب درباره خرید و فروش تولیدات شرکت‌های صهیونیستی وزارت امور خارجه چین به تجاوز رژیم صهیونیستی علیه ایران واکنش نشان داد اژه‌ای: عوامل حادثه تروریستی تفتان را به اشد وجه مجازات خواهیم کرد پیام تسلیت دریادار سیاری به مناسبت شهادت افسران پدافند هوایی ارتش وزیر کشور: در تلاشیم پدیده‌های اجتماعی به مسائل امنیتی تبدیل نشوند نخستین جلسه هیئت عالی مولدسازی دارایی‌ها در دولت چهاردهم برگزار شد (۷ آبان ۱۴۰۳) اعلام عمومی حقوق دریافتی تمام مسئولان دولتی از ۱۰ آبان ۱۴۰۳ محکومیت حمله اسرائیل به ایران از سوی آفریقای جنوبی سخنگوی وزارت امور خارجه: در پاسخ به رژیم صهیونیستی قاطع هستیم نشست خبری مشترک سخنگوی دولت و سخنگوی ستاد بودجه کشور برگزار شد (۷ آبان ۱۴۰۳) بغداد در پی نقض حریم هوایی عراق توسط اسرائیل به شورای امنیت شکایت کرد تأکید سردار رادان به تأثیر طرد اتباع غیرمجاز بر کاهش ارتکاب جرم سرلشکر باقری: پدافند غیرعامل موجب افزایش بازدارندگی می‌شود پس از ادعای کی‌یف، شورای امنیت ادعای حضور سربازان کره‌شمالی در روسیه را بررسی می‌کند سلامی در پیامی به فرمانده کل ارتش: پیامد‌های تلخی در انتظار صهیونیست‌هاست دولت ژاپن در بلاتکلیفی؛ هیچ حزبی در انتخابات به اکثریت نرسید فرمانده کل ارتش: سروقامت ایستاده‌ایم سلامی در پیامی به فرمانده کل انتظامی: رژیم صهیونیستی راه به جایی نخواهد برد فشار‌های جهانی بر رژیم صهیونیستی شهادت دو خبرنگار دیگر به دست صهیونیستها| افزایش شمار شهدای رسانه در غزه به ۱۸۲ تن قدردانی استاندار خراسان رضوی از رشادت غیورمردان پدافند ارتش  حزب الله مرکز تجمع نظامیان صهیونیست را درهم کوبید (۶ آبان ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

پزشکیان وارد کازان روسیه شد

  • کد خبر: ۲۹۵۹۹۶
  • ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۱
پزشکیان وارد کازان روسیه شد
رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر سه‌شنبه اول آبان‌ماه با هدف شرکت در شانزدهمین اجلاس سران کشور‌های عضو گروه بریکس وارد کازان در کشور روسیه شد.

به گزارش شهرآرانیوز، پزشکیان را در بدو ورود به کازان، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر نفت به عنوان رئیس طرف ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دوکشور، رئیس دفتر رئیس‌جمهور و معاون امور سیاسی دفتر رئیس‌جمهور همراهی می‌کنند.

بنا بر اعلام سخنگوی وزارت امور خارجه، دکتر عباس عراقچی وزیر خارجه کشورمان بعد از رایزنی‌های فشرده با مقامات دو کشور همسایه جنوبی (بحرین و کویت) در حال عزیمت به کازان برای پیوستن به هیأت رئیس جمهور در اجلاس بریکس است.

رئیس‌جمهور روز چهارشنبه در اجلاس اصلی بریکس که با حضور سران کشور‌های عضو گروه بریکس برگزار خواهد شد، سخنرانی خواهد داشت.

علاوه بر پزشکیان، روسای جمهور روسیه، چین، آفریقای جنوبی، مصر، امارات متحده عربی، نخست وزیر هند و وزیر امورخارجه برزیل به نمایندگی از رئیس‌جمهور این کشور که به دلایل پزشکی غایب است، نیز در این نشست حضور خواهند داشت.

«تقویت چندجانبه گرایی» موضوع محوری نشست سران بریکس خواهد بود.

رئیس‌جمهور کشورمان روز پنجشنبه سوم آبان نیز در اجلاس بریکس پلاس که با حضور سران کشور‌های عضو گروه بریکس و کشور‌های علاقه‌مند به همکاری با این اتحاد که با عنوان «بریکس و جنوب جهانی» برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد.

بنا بر اعلام معاون امور سیاسی دفتر رئیس‌جمهور، دکتر پزشکیان در نشست‌های مختلف بریکس، در مجموع سه سخنرانی ارائه می‌کند و با رؤسای روسیه، چین، هند، مصر و دیگر کشور‌ها با هدف توسعه روابط فیمابین ملاقات دوجانبه خواهد داشت.

به گفته مهدی سنایی، این اجلاس در مقطع حساس کنونی برای تشریح رویکرد‌های جهانی و پیشبرد دیپلماسی منطقه‌ای حائز اهمیت است.

گروه بریکس سال ۱۳۸۹ با مشارکت برزیل، روسیه، هند و چین در یکاترینبورگ روسیه تاسیس شد؛ سال بعد آفریقای جنوبی به این گروه ملحق شد.

جمهوری اسلامی ایران، مصر، اتیوپی و امارات نیز از ابتدای سال ۲۰۲۴ برابر با دیماه ۱۴۰۲ به این گروه پیوستند. به گفته برخی مقامات روس، عربستان با وجود دعوت به این گروه، همچنان در حال تصمیم گیری در این زمینه است. گفته شده است که وزیر امورخارجه عربستان سعودی در این اجلاس ریاست هیأت این کشور را برعهده خواهد داشت.

اجلاس شانزدهم سران بریکس، نخستین نشست رهبران این گروه است که با حضور رسمی ایران به عنوان عضو تمام عیار برگزار می‌شود.

کشور روسیه به عنوان رئیس دوره‌ای گروه بریکس در سال ۲۰۲۴ حدود ۲۵۰ رویداد را در این چارچوب برنامه ریزی کرده است. مهمترین رویداد، اجلاس سران گروه بریکس است که اول تا سوم آبان ۱۴۰۳ در کازان روسیه برگزار می‌شود.

به گفته دستیار رئیس‌جمهور روسیه، نمایندگان ۳۶ کشور به رویداد بریکس در کازان خواهند آمد که از این تعداد، ریاست هیأت‌های ۲۲ کشور را رهبران این کشور‌ها برعهده خواهند داشت. علاوه بر این، رؤسای ۶ سازمان بین‌المللی نیز در این اجلاس شرکت خواهند کرد.

بنا بر آخرین گزارش‌های منابع خبری، رؤسای جمهور ترکیه، بلاروس، بولیوی، قزاقستان، قرقیزستان، جمهوری آذربایجان، ازبکستان، موریتانی، کنگو، صربسکا، لائوس، تاجیکستان، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و نخست وزیران ارمنستان و ویتنام از مقامات ارشد کشور‌های دوست بریکس پنجشنبه در نشست بریکس پلاس حضور خواهند داشت.

معاون رئیس جمهور ونزوئلا، وزیران امور خارجه کوبا، تایلند، مالزی، بحرین، بنگلادش، اندونزی، رئیس دفتر رئیس جمهور مغولستان، نماینده ویژه رئیس جمهور نیکاراگوئه و معاون اول وزیر امور خارجه سریلانکا نیز قرار است به کازان سفر کنند.

روسای سازمان ملل متحد، اتحادیه اقتصادی اوراسیا، کشور‌های مستقل مشترک المنافع، سازمان همکاری شانگهای، اتحادیه روسیه و بلاروس و بانک توسعه نوین از دیگر مقاماتی هستند که در اجلاس بریکس پلاس شرکت خواهند کرد.

کازان مرکز جمهوری تاتارستان روسیه، سومین شهر این کشور از نظر گردشگری محسوب می‌شود و در فاصله حدود ۸۰۰ کیلومتری شرق مسکو قرار دارد.

کشور برزیل از ابتدای سال ۲۰۲۵ ریاست دوره‌ای بریکس را برعهده خواهد داشت.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->