به گزارش شهرآرانیوز؛ مهدی ناصحی امروز، ۹ آبانماه ۱۴۰۳، در صدوبیستونهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، اظهار کرد: گستاخی بیسابقه رژیم اشغالگر قدس در حمله کودکانه به مرزهای جمهوری اسلامی ایران را محکوم میکنیم.
وی افزود: جسارت این رژیم کودککش به پشتوانه آمریکای جنایتکار از حد گذشته و سیلی که در عملیات وعده صادق دو توسط پاسداران غیور انقلاب اسلامی به صورت او نواخته شد، برایش درس عبرت نشده و با رفتار کودکانه به حریم قدسی ایران اسلامی تجاوز کرده و منجر به شهادت بهترین نیروهای عزیز ما در پدافند هوایی شده است. وعده صادق سه حتما از وعدههای صادق گذشته قویتر خواهد بود. انشاءالله این عملیاتها منجر به حذف این لکه ننگ از منطقه خواهد شد.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: در کنار این تهاجمات دشمن خارجی عدهای از مزدوران او درون ایران دست به عملیات ترور کور میزنند. در حالی که گرفتار جنگ خارجی و مقابله با تهاجمات دشمن صهیونی هستیم، برخی در داخل با تحریک دستگاههای جاسوسی بیگانه ترور کور در مرزها انجام میدهند.
ناصحی ادامه داد: علاوه بر اینکه این شهدا بسیار مظلوم هستند، این کار نشاندهنده اوج دنائت و پستی این افراد است، اگر مرد هستید، رو در رو با نیروهای نظامی و انتظامی ما مبارزه کنید. ترور کور نشانه دنائت و پستی شماست و بدانید جمهوری اسلامی در مقابل قدرتهای بزرگ عالم به تنهایی ایستاده و امروز سردمدار آزادیخواهی در جهان است، شما که در این عرصه عددی نیستید.
وی ضمن گرامیداشت هشتم آبان سالروز شهادت شهید حسین فهمیده، روز نوجوان و بسیج دانشآموزی عنوان کرد: حسین فهمیده با شهادت خود نشان داد جانبازی و ایثارگری سن و سال نمیشناسد و مردم ایران با هر سنی برای دفاع از این مملکت آماده هستند تا از آرمانهای امام (ره) دفاع کنند و امروز فهمیدههای زیادی در کشور حضور دارند.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ضمن تبریک هفته پدافند غیرعامل تصریح کرد: پدافند غیرعامل در ردههای مختلف اهمیت بسیار زیادی دارد. توجه به زیرساختهای پدافند غیرعامل از جمله پدافند سایبری، زیستی و هستهای باید برای جلوگیری ار مسائل و مشکلات پیش روی کشور مدنظر باشد.
ناصحی گفت: از التفات کریمانه نماینده معظم ولی فقیه و امام جمعه محبوب مشهد به شورای اسلامی مشهد تشکر میکنم. گزارش ارائه شده مورد رضایت ایشان واقع شد. این شورا مفتخر به پشتیبانی جریان انقلابی در مشهد است و افتخار میکند در مسیر منویات نماینده معظم ولی فقیه عمل کند. لازم بود از فرمایشات ایشان در این خصوص تشکر کنم.
وی اضافه کرد: ما تعهد میدهیم این فرمایشات نصبالعین شورا شده، مراعات خواهند کرد و نتایج شیرین عملکرد شورا در اختیار مردم قرار خواهد گرفت تا امید نسبت به کارآمدی این بخش از نظام مقدس اسلامی برای مردم ارتقا پیدا کند. امیدواریم فضای رسانهای آنچه هست را منتقل کنند تا مردم نسبت به خدمات شورا آشنا و امیدوار به آینده شوند.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص انتظار شورا از دولت و مجلس عنوان کرد: سالانه حدود ۳۰ میلیون نفر از مردم ایران به مشهد مشرف میشوند و نیازمند این است بخشهایی که در سطح ملی تنظیمگر منابع مورد نیاز اداره شهرها هستند، به این مهم توجه داشته باشند، اما متاسفانه توجه لازم وجود ندارد. نمونه آن سهم شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده است و آنگونه که باید، توجه نشده و تناسبی با وضعیت شهر ندارد.
ناصحی خاطرنشان کرد: ما چهار میلیون نفر جمعیت داریم و روزانه به پنج میلیون نفر، چه زائران و چه اتباع مهمان، خدمت ارائه میدهیم. سهمی از قانون درآمدهای پایدار افزایش پیدا کرده، اما مجموعههای مرتبط اطلاعات کامل را در اختیار شهرداری قرار نمیدهند. به طور متوسط ماهانه ۲۰۰ میلیارد تومان از مالیات برای شهر مشهد تخصیص پیدا میکند که برخی کلانشهرها دهها برابر با مشهد فاصله دارند.
وی افزود: شهر مشهد یازدهمین شهر در کشور از نظر وصول مالیات بر ارزش افزوده است، در حالی که دومین شهر کشور از نظر وسعت و جمعیت محسوب میشود. برخی وجوه در مشهد از زائران دریافت شده و بعد در تهران هزینه میشود. رسانهها در قالب کمپینی وارد این عرصه شوند و مطالبه داشته باشند. بیشترین میزان هتلها در مشهد وجود دارد، اما بسیاری از تختهای هتلها از سهم مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: سهم شهرداریها از عوارض آلودگی کاستیهای زیادی در مشهد دارد که باید در این حوزه نیز کمک شود. واحد آلاینده در مشهد شناسایی شده در حالی که ۱۰ هزار واحد صنعتی وجود دارد. این عدم شناسایی منجر شده برخی کلانشهرها تا ۷۰ برابر مشهد عوارض آلایندگی دریافت کنند.
ناصحی خاطرنشان کرد: در زمینه عوارض متمرکز گمرکی سهم شهرداریها تحتالشعاع قرار گرفته است. آقای حسامی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، برنامه مشخصی برای پیگیری این عوارض دنبال کنند. شهر مشهد روزانه بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان هزینه دارد. اتکای ما به منابع شهرسازی جایز نیست، باید از این مورد عبور کنیم و به درآمدهای پایدار برسیم. قانون ظرفیت را ایجاد کرده، اما توسط دستگاههای متولی دنبال نمیشود.
در این جلسه اعضای شورا به شهدای حوادث اخیر ادای احترام کردند.
در بخش دیگری از جلسه فاطمه سلیمی، رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد عنوان کرد: نوجوانهای امروز ما احتیاج به الگوهایی در زمینههای مختلف دارند که بهترین الگو زنان شهیده ما در رده سنی دختران نوجوان هستند. از جناب منصوریان میخواهیم نامگذاری زنان شهیده را در مراکز رویش داشته باشیم، مخصوصا خانم کرباسی که به تازگی در جریان مقاومت به شهادت رسیدند تا به عنوان الگو معرفی کنیم.
وی بیان کرد: از استاندار درخواست داریم در مسئولیتهای استان مدیران کل از بانوان توانمند، متعهد، متخصص، کارآمد، پایبند به نظام و انقلاب و پایبند به خون شهدا با همین گفتمان در جریان انقلاب و خانواده شهدا استفاده کنند. بانوانی که هم تخصص داشته و هم براساس الگوی زن سوم مسلمان باشند، نه زن، زندگی، آزادی. ما به فرش قرمز کن احتیاج نداریم.
در ادامه مجید دبیریان، رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: ما در سال گذشته ۱۸۰ مصوبه در موضوعات مختلف تخصصی داشتیم که ۵۷ مصوبه زماندار بود. متاسفانه تا الان گزارش کاری که دادند تنها برای ۳۵ مصوبه گزارش ارسال شده، برای ۲۰ مصوبه گزارشی ارسال نشده که لیست آنها هست و ارائه خواهد شد. شهردار دستور دهند برای موارد گزارش داده نشده اقدام شود. از ۳۵ موردی هم که گزارش شده، به صورت مکاتبه بوده که اعلام کردند در دست اقدام است، در حالی که باید گزارش نتیجه کار را ارائه دهند.
در ادامه لایحه نامگذاری تعدادی از معابر فرعی به نام شهدا به تصویب رسید.
براساس این لایحه شهرداری مشهد مقدس مکلف است نسبت به نامگذاری تعدادی از معابر فرعی با حفظ شماره به نام شهدای گرانقدر، به شرح ذیل اقدام نماید.
نامگذاری معبر فرعی شهید علیمردانی ۱۱ واقع در خیابان شهید علیمردانی (طلاب) با حفظ شماره به نام " شهید سید علیرضا کاظمینی " (منطقه ۴)
نامگذاری معبر فرعی شهید شفیعی ۲۴ واقع در خیابان شهید شفیعی گلشهر با حفظ شماره به نام "شهید محمدجواد دانا " (منطقه ۵)
نامگذاری معبر فرعی محمدآباد ۲۶ واقع در خیابان محمدآباد بلوار شهید رستمی با حفظ شماره به نام " شهید جواد نیشابوری محمدآبادی " (منطقه ۶)
نامگذاری معبر فرعی شهید تونی ۸ واقع در بلوار شهید تونی خیابان فدائیان اسلام با حفظ شماره به نام "شهید محمد رضا قاسمی" (منطقه ۷)
نامگذاری معبر فرعی امام رضا (علیه السلام) ۵۵ واقع در بلوار امام رضا (علیه السلام) با حفظ شماره به نام " شهید سید فرید مشیر فراهی " (منطقه ۸)
در بخش دیگری از جلسه لایحه واگذاری خدمات راهبری تا ۷۰۳ دستگاه ناوگان در خطوط سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد مقدس تصویب شد.
براساس این لایحه به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده میشود، در راستای اجرای مصوبه شماره ۱۲۳۹۰/۹۹/۵/ش مورخه ۰۱/۰۸/۱۳۹۹ و به استناد صورتجلسه کمیسیون مناقصه به شماره ۲۰۰۳۰۹۵۰۰۳۰۰۰۰۱۵ نسبت به انعقاد قرارداد خدمات راهبری تا ۷۰۳ دستگاه ناوگان در خطوط سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد مقدس با مبلغ ۴.۸۳۰.۵۱۵.۶۴۴.۱۰۰ ریال با شرکت پیرو سپهر راویس، مطابق قرارداد پیوست (مهر شده توسط شورای اسلامی شهر مشهد مقدس) اقدام کند.
حسین حسامی در خصوص این لایحه گفت: در خصوص قرارداد واگذاری خدمات راهبری تا ۷۰۳ دستگاه ناوگان خطوط سازمان اتوبوسرانی طبق مصوبه سال ۹۹ برای قراردادهایی که معاملات ۲۰۰ برابر نصاب انجام میشود، باید در صحن شورا بررسی شود که یکی از آنها همین قرارداد است، زمان یک سال آن منقضی شده و باید بررسی شود. مناقصه عمومی برگزار شد و اسناد در کمیسیونهای مشترک مورد بررسی قرار گرفت.
محسن شریعتی، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد بیان کرد: تا دوسه هفته دیگر قرارداد ۲۵۰ دستگاه اتوبوس عملیاتی شده و سه دستگاه جدید نیز تا هفته دیگر وارد میشود. هفته گذشته یک اتوبوس دوکابین انبوهبر به صورت آزمایشی بهرهبرداری شد، برای ۲۰ دستگاه دیگر بخش خصوصی سرمایهگذاری کرده و تامین منابع میکند، این دستگاهها از گمرک خارج و وارد کشور شده و در پارکینگ است. نیاز شهر ۳۵۰۰ دستگاه است و ما حداقل باید تا ۲۰۰۰ دستگاه دیگر وارد کنیم.
مجید نژادحسین، رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: از ابتدای دوره ششم شورا ۱۹۲ دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان و برای ۴۰۹ دستگاه قرارداد منعقد شده که در اختیار مدیریت شهری است.
در ادامه طرح زیارت آسان و ترویج فرهنگ میزبانی مورد بررسی قرار گرفت که با پیشنهاد فاطمه سلیمی، رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد برای بررسی بیشتر از دستور کار خارج شد.
حجتالاسلام والمسلمین حسن منصوریان، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: شهر امام رضا (ع) شهر خدماتی است و مشهد به برکت حضور مضجع شریف علی ابن موسی الرضا (ع) کلانشهر شده و بقای شهر نیز به حضور زائران عزیز است که برکاتی برای شهر ما هستند. حضور زائران باعث میشود اقتصاد و فرهنگ شهر ما رشد پیدا کند، بنابراین زیارت محور اصلی فرهنگ و هویت شهر است.
وی ادامه داد: امام رضا (ع) حج فقرا هستند و کسانی به پابوس ایشان میآیند که از حج مانده باشند، بنابراین مدیریت شهری برای خود تکلیفی قائل است که برای زیارت آسان ایفای نقش کند. این کار از شوراهای قبل شروع شد و خدمات خوبی داشتند. باید از آقای مهندس پژمان برای ایجاد حسینیههای ارزانقیمت و از شورای چهارم برای ایجاد زائرسراهای ارزانقیمت تشکر کرد که باعث شدند قشر محرومی که نمیتوانند هزینههای اقامتی را پرداخت کنند به پابوس ایشان بیایند، اما این حرکت متوقف شد.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: ما حسینیههایی داریم که وقف زائران امام رضا (ع) شدند، اما در کاربریها و مواجهه مدیریت شهری، این اماکن به صورت اقامتی محاسبه میشود. میخواهیم از هزینههایی که مردم وقف کردند ما هم سهیم باشیم. برای ایجاد زیارت ارزان میخواهیم در دو بسته جداگانه ترویج فرهنگ میزبانی و ایجاد زیرساختهای زیارت ارزان کمک کنیم تا بتوانیم میزبان بهتری از زائران حج فقرا باشیم.
منصوریان گفت: این طرح فاخری است. در بسته اول هزینهای نداریم و آثار مالی هم ندارد، بلکه میخواهیم فرهنگ میزبانی را ترویج دهیم. در بسته دوم میخواهیم برای زمینی که وقف زیارت شده امتیازاتی ارائه دهیم که این بخش هم هزینه مالی ندارد.
حسن موحدیان، عضو شورای اسلامی شهر مشهد نیز خاطرنشان کرد: از زمانی که معاونت زیارت در استانداری شکل گرفت، چهار میلیارد تومان به پارک علم و فناوری داده و ۳۳ جلد مطالعات انجام شد که هرچه الان در این طرح مطرح شده در آن مطالعات وجود دارد. چرا برای کاری که انجام شده دوباره طرح میدهید؟ شهرداری ۳۳ جلد را بخواند و انجام دهد.
در بخش دیگری از جلسه طرح مساعدت مالی به انجمن اماس خراسان رضوی تصویب شد. براساس این طرح به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده میشود در راستای حمایت از انجمن بیماران اماس شهر مشهد، نسبت به مساعدت ریالی به مبلغ ۳۰ میلیارد ریال با رعایت شیوهنامه کمکهای بلاعوض شهرداری ابلاغی ۱۳۹۹ وزارت کشور و از محل اعتبارات مربوطه در ردیفهای بودجه سال ۱۴۰۳ اقدام کند.
حسین حسامی در خصوص این طرح گفت: در شهر مشهد و استان خراسان رضوی انجمن حمایت از بیماران اماس، یک انجمن و سمن بوده که مردمی و توسط خیرین اداره میشود. این انجمن به صورت ویژه تنها مرکزی است که برای بیماران اماس مشهد خدمات میدهد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد افزود: اماس بیماری خاصی است، سن ابتلای آن بین ۱۸ تا ۴۰ سال بوده که ابتلای بانوان به این بیماری سه برابر است و ۱۵ درصد بیماران تا پایان عمر فلج میشوند. برای هزینههای آنها کمکی از سمت دولت انجام نمیشود و بخش زیادی را دولت کمک نمیکند و یارانه نمیدهد. ماهانه ۳۰۰ میلیون تومان هزینه دارو و پوشاک بیماران است که الان به شدت به مشکل برخوردند. در این خصوص ما به شهرداری مشهد اجازه دادیم و تکلیف نکردیم.
حسن موحدیان به عنوان مخالف این طرح عنوان کرد: انجمنهای زیادی در مشهد هستند. قبول دارم این انجمن مشکل دارد، اما شرایط شهرداری را باید درک کنیم، کارانه سهماهه چهارم سال ۱۴۰۲ را الان پرداخت کردند. با این شرایط مالی شهرداری، مخالف این طرح هستم.
حسن منصوریان به عنوان موافق این طرح تصریح کرد: ما یک ابرسازمان اجتماعی هستیم و قانونگذار هم اولین هدف از اهداف مجموعه مدیریت شهری را اجتماعی عنوان میکند.
وی ادامه داد: این مجموعهها باید در شهر تقویت شوند، زیرا حمایت از این مؤسسهها باعث میشود هزینههای دولتی کاهش پیدا کند. مردم خیرخواه و متدین در قالب مؤسسات، باری از دوش حاکمیت برمیدارند، اما در این شرایط اقتصادی ما هم باید به آنها کمک کنیم. از این نترسیم که چند انجمن دیگر هم هست؛ هر وقت منابع داشته باشیم، به آنها هم کمک میکنیم.
در ادامه لایحه تسهیل در امر فروش و واگذاری اموال غیر منقول مازاد بر نیاز شهرداری مشهد به تصویب رسید.
براساس این لایحه به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده میشود به منظور تسهیل و ایجاد مشوق در امر فروش و واگذاری املاک و اراضی تا پایان شهریورماه سال ۱۴۰۴ و تا سقف اعتبارات پیشبینی شده مطابق بندهای زیر با رعایت بودجه مصوب اقدام کند.
۱- در متن آگهی تفصیلی مزایده، شرایط پرداخت اقساطی جهت املاک و اراضی دارای سند رسمی، مطابق با موارد زیر درج شود:
الف) دریافت ۲۰ درصد از مبلغ پیشنهادی به صورت نقد تا یک ماه پس از اعلام نتیجه کتبی به برنده مزایده.
ب) دریافت یک فقره چک صیادی (براساس آخرین ضوابط ملاک عمل بانک مرکزی) به میزان ۳۰ درصد از مبلغ پیشنهادی، به سررسید شش ماه پس از اعلام نتیجه کتبی به برنده مزایده.
ج) دریافت یک فقره چک صیادی (براساس آخرین ضوابط ملاک عمل بانک مرکزی) به میزان ۳۰ درصد از مبلغ پیشنهادی به سررسید یک سال پس از اعلام نتیجه کتبی به برنده مزایده.
د) دریافت ۱۰ درصد از مبلغ پیشنهادی به صورت نقد، همزمان با تنظیم سند رسمی.
تبصره ۱- در صورتی که مساحت اراضی و املاک مورد اشاره در ماده واحده بیشتر از ۱۰۰۰ متر باشد، شهرداری مشهد مقدس مکلف است نسبت به فرآوری و سپس فروش یا واگذاری آن اقدام نماید.
تبصره ۲- شهرداری مشهد مقدس مکلف است فروش و واگذاری اموال غیر منقول خود را از اموالی انتخاب نماید که در سامانه جامع املاک و مستقلات ثبت شده باشد.
۲-در خصوص فروش املاک و اراضی شهرداری با کاربری خدماتی قابل واگذاری با حفظ کاربری و در کابریهای غیر وظیفهای مدت زمان اقساط تا ۳۶ ماه به صورت اقساط مساوی در مناطق درآمدی ۴ و ۵ افزایش مییابد.
تبصره ۳- به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده میشود، در صورت عدم فروش املاک و اراضی مذکور در مرحله اول مزایده، حداکثر تا اتمام مدت اعتبار شش ماهه نظریه کارشناسی، نسبت به واگذاری املاک و اراضی مذکور به اشخاص حقیقی و حقوقی از طریق ترک تشریفات مزایده و به قیمت کارشناسی تا حداکثر سقف اختیارات شورای شهر اسلامی مطابق با ماده ۳۳ و ۳۱ آییننامه مالی شهرداریها اقدام نماید.
۳- در صورت پرداخت نقدی الباقی مبلغ پیشنهادی موضوع ردیفهای (ب، ج و د) بند یک این مصوبه، در مهلت زمانی مشخص شده در ردیف الف بند ۱ توسط برنده مزایده، نسبت به اعطای تخفیف معادل ۱۰ درصد (از ۶۰ درصد باقیمانده) اقدام شود.
۴- در صورت برنده شدن بستانکاران نقد شهرداری در مزایده که طلب ایشان مورد تایید ذیحساب شهرداری و حداقل به میزان ارزش ملک مورد مزایده باشد، نسبت به اعطای تخفیف معادل ۱۰ درصد از مبلغ پیشنهادی اقدام شود.
۵- چنانچه برنده مزایده حداکثر تا یک سال پس از تاریخ صلحنامه، نسبت به اخذ پروانه ساختمانی بر روی ملک مورد مزایده اقدام نماید، شهرداری میتواند نسبت به اعطاء تخفیف معادل ۱۰ درصد از بهای پروانه ساختمانی، مازاد بر تخفیف نقدی روز (حداکثر تخفیف نهایی ۲۴ درصد) اقدام نماید.
۶- در صورتی که برنده مزایده اراضی و املاک تجاری تقاضای تهاتر و واگذاری ملک (آپارتمان) دارای سند تفکیکی به ارزش ردیفهای (ب، جو د) بند یک این مصوبه را داشته باشد، شهرداری میتواند نسبت به تهاتر (بدون اعطای تخفیف و به شرط همزمانی کارشناسی زمین شهرداری و املاک برنده مزایده) اقدام نماید. چنانچه برنده مزایده با انتقال ملک مذکور، از شهرداری بستانکار شود، مازاد مطالبات ایشان صرفا به صورت اعطای امتیاز قابل انتقال در املاک برنده مزایده یا ذینفع در همان سال تسویه میشود.
۷- در مواردی که اشخاص دارای سند مالکیت اعیانی یا حق سرقفلی و یا دارای مالکیت مشاعی در عرصه متعلق به شهرداری باشند و یا شهرداری دارای سند مالکیت اعیانی در عرصه اشخاص باشد، شهرداری میتواند تا سقف اختیارات مجاز بر اساس قیمت روز که توسط هیات کارشناس رسمی تعیین میشود، ملک مذکور را به اشخاص فوق الذکر به صورت ترک تشریفات مزایده به فروش برساند.