شعر افشین علا خطاب به رژیم صهیونی | عاقبت بیت‌المقدس را رها خواهیم کرد فریبرز عرب‌نیا: ترجیح می‌دهم در کنار مردم کشور عزیزم باشم + فیلم سریال محرمی «جایی برای همه» روی آنتن شبکه دو + زمان پخش آمار فروش سینماها در روزهای جنگ بین اسرائیل و ایران اکران سیار فیلم‌های کودکانه در مشهد کارگردان فیلم بعدی «جیمز باند» مشخص شد «کاتیا فولمر» ایران‌شناس آلمانی درگذشت فصل پایانی سریال «اسکویید گیم» در راه است تکرار سریال «مختارنامه» از شبکه آی‌فیلم (محرم ۱۴۰۴) + زمان پخش قدردانی سخنگوی پلیس از اصحاب قلم در دوران جنگ رژیم صهیونیستی علیه ایران | عزیزان رسانه، گل کاشتید، دستانتان را می‌بوسم برنامه‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد برای جبران خسارات گروه‌های موسیقی و نمایشی اجرای باشکوه ارکستر سمفونیک تهران در میدان آزادی حسام خلیل‌نژاد، بازیگر سینما و تلویزیون: اگر امروز هنری هست، میراث شهیدان است فیلم‌های آخر هفته تلویزیون (۵ و ۶ تیر ۱۴۰۴) + شبکه و زمان پخش سیمای محرم ۱۴۰۴ | معرفی برنامه‌های ویژه تلویزیون همراه با زمان پخش چرا توزیع سریال «شکارگاه» به تعویق افتاد؟ فرصت تماشای فیلم با قیمت نیم‌بها تا کی ادامه دارد؟ شعر‌هایی به‌مثابه موشک | شاعران مشهدی در کنار مدافعان وطن ایستادند
سرخط خبرها

آخر حکایت کتاب

  • کد خبر: ۳۰۰۰۳۶
  • ۲۴ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲
آخر حکایت کتاب
کتاب‌ها برای خوانده‌شدن نوشته می‌شوند، اما حتی خوانده‌شدن هم انتهای فرایند صنعت‌نشر نیست!

اگر از دوستان حوزه نشر و کتاب بپرسید انتهای فرایند صنعت نشر و آخر حکایت کتاب، چیست، شاید پاسخ‌های آنها چنین باشد:
۱. تألیف کتاب یا همان تولید محتوای کتاب؛
۲. چاپ کتاب یا همان تولید فنی کتاب؛
۳. فروش کتاب و افزایش تیراژ.

اما حقیقت این است که امروزه انتهای فرایند صنعت نشر و آخر ماجرای کتاب، این موارد نیست!
در‌واقع تعداد چاپ بالای یک کتاب و حتی فروش بالای آن (هرچند ارزشمند) افتخار زیادی ندارد! چون می‌توان به کمک فروش دستوری کتاب یا از طریق حمایت دولتی یا تبلیغات خاص، تیراژ هر کتابی را دوپینگی بالا برد.
با‌این‌اوصاف شاید باید بگوییم خوانده‌شدن کتاب، حلقه مهم صنعت‌نشر کشور است؛ یعنی باید بگوییم: کتاب‌ها برای خوانده‌شدن نوشته می‌شوند، اما حتی خوانده‌شدن هم انتهای فرایند صنعت‌نشر نیست!

کتاب بعد از خوانده‌شدن باید موجب تغییر رفتار خوانندگان شود. کتاب باید بتواند ارزش‌های انسانی تولید کند.
فرض کنید کتابی درباره زندگی‌نامه شهدا نگارش یافته است. این کتاب باید شما را به زندگی زیسته شهدا نزدیک کند. باید بعد از خواندن کتاب، رفتار و نگاه شما نسبت به شهدا و ارزش‌های دفاع مقدس متفاوت از قبل باشد که کلیدواژه فرهنگ نیز آهنگ فر و تعالی و شکوه است که در کردار انسان‌ها متبلور می‌شود.

پس آخر حکایت کتاب، تغییر رفتار و نگاه خوانندگان است، نه چاپ و فروش و حتی خوانده‌شدن کتاب.
سزاست تا ناشران و نویسندگان و فعالان حوزه کتاب بر خود ببالند که تک‌تک کلمه‌هایشان اگر به بهبود رفتار مخاطب بینجامد، ارزش روز‌افزون دارد و در هیئت «کتاب» راه‌نمایی و افق‌گشایی می‌کند.

در واقع، پاسداشت حوزه کتاب هویت‌بخشی به امروز‌و‌فردای جامعه است و مروّجان امر مطالعه، حافظان گران‌سنگ‌ترین زرادخانه‌های عالم اند. سلاح کتابداران از جنس صلاح و ابزار اصلاح است و خوشا آنان‌که شکوه کتاب دارند و اتقانِ سند که کتاب هم سند است.

باید که همه هوش و توش و توان خود را بگذاریم تا امانتداران شایسته‌ای باشیم برای این میراثِ بایسته. قطعا در دوران جهاد تبیین که نقش رسانه‌ای کتاب پررنگ‌تر است، مجاهدان عرصه میراث مکتوب و علمداران علم اطلاعات و دانش‌شناسی را نیز اجر، چون حافظان امنیت و سازندگان امان و آرامش خواهد بود؛ چه «انّ‌الجِهادَ بابٌ مِن أبْوابِ‌الجَنّةِ فَتَحَهُ‌اللّه لِخاصَّةِ أوْلیائهِ؛ همانا جهاد یکى از درهاى بهشت است که خداوند آن را براى اولیاى خاص خود گشوده است.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->