ریحانه موسوی | شهرآرانیوز؛ هنرمندان با خلق آثار خود، موضوعاتی، چون «مقاومت مردم لبنان و فلسطین»، «بی تفاوتی برخی دولتها و شیوخ عرب»، «حضور نسل جوان اروپا و آمریکا در طرف درست تاریخ» و همچنین «جهانی شدن مطالبه مقاومت به برکت خونهای مردم لبنان و غزه» را به تصویر کشیدند. در ادامه گفت وگوی ما با چند هنرمند حاضر در رویداد هنری «پرچم بر زمین نمیافتد» درباره اهمیت پرداختن به مقوله هنر مقاومت را میخوانید.
حسین رزاقی، نگارگر پیشکسوت مشهدی، درباره اثر خود گفت: من در اثرم قدس و مسجدالاقصی را که نماد فلسطین است، به تصویر کشیده ام. در کنار آن نیز چفیهای از این گنبد آویخته شده و به حالت خیمه درآمده است که شهدای فلسطین و سیدحسن نصرالله در پناه آن قرار دارند.
وی افزود: مظلومیت انسانهایی که با فداکاری کشته میشوند و توانسته اند با تعهد، تحولی در برنامههای انسانی و اسلامی خود ایجاد کنند، باعث میشود دیگرافراد نیز به آن بی تفاوت نباشند.
این پیشکسوت هنر مشهد بر اهمیت توجه مسئولان و حمایت از هنرمندان جبهه مقاومت تأکید کرد و گفت: این رویداد بسیار تأثیرگذار در روند هنر مقاومت است و تداوم در برگزاری آن باعث ایجاد تحول، تعمق و تغییر میشود.
باید آثار فاخر که ماندگارتر است، بیشتر خلق شود و به موزه و مجموعههای دائمی هنر راه پیدا کند تا مورد توجه عرصه بین المللی قرار گیرد.
مهدی انفرادی، نقاش مطرح مشهدی، در رویداد «پرچم بر زمین نمیافتد» اثری را در ابعاد یک در یک ونیم متر به اجرا درآورده است. او در این باره توضیح داد: من در اثرم به پایدار نشان دادن سیدحسن نصرا... و درخت سرو (نماد پرچم لبنان) پرداخته ام و رنگ سبز نیز نماد زنده بودن را دارد. وی افزود: ما همه با هم برادریم و این اتفاق ممکن است در هر جای دنیا رخ دهد. ما میتوانیم جنایاتی را که در حق مردم مظلوم فلسطین و لبنان انجام میشود، در قالب هنر بازگو و کاری کنیم که همه مردم دنیا تحت تأثیر قرار بگیرند.
این هنرمند بیان کرد: این رویداد و حضور هنرمندان در کنار یکدیگر و حس هم بستگی بسیار خوب است، اما نکته مهمتر بازتاب جهانی آن بوده که تکمیل کننده کار خواهد شد. اگر میخواهیم هنر مقاومت ادامه داشته باشد، نباید به برگزاری همین رویداد بسنده کنیم. باید رویدادهای هنری از این دست همیشه تداوم داشته باشد تا جریان مقاومت فراموش نشود و در ذهنها بماند.
روح ا... ابوالفضلی، خوش نویس حاضر در این رویداد، درباره فعالیت خود گفت: در این رویداد وظیفه ام این است که اگر هریک از هنرمندان در کارهایشان نیاز به خوش نویسی داشتند، برایشان انجام دهم. در کنار آن نیز اگر فرصت یاری کند، کارهایی ارائه خواهم کرد.
وی افزود: با حکم رهبر معظم انقلاب مبنی بر واجب بودن جهاد، اگر بتوانیم در جبهه به کمک مظلومان بشتابیم، اتفاق بسیار خوبی است. در غیر این صورت سعی خواهیم کرد همین جا به سبک خودمان از قافله عقب نمانیم و یک دلگرمی برای مردم غزه و فلسطین و همه اهالی لبنان باشیم.
این هنرمند با اشاره به اینکه هم افزایی هنرمندان متخصص برای ادامه یافتن هنر مقاومت بسیار مهم است، تصریح کرد: ما باید به دنبال نیروی مستعد و علاقهمند باشیم. گاهی پیداکردن چنین فردی از حضور صد هنرجوی خنثی بهتر است. گفتگو در باب مبانی هنر و چرایی انجام کار بسیار مهم است و وقتی این موارد تبیین شود، هر هنرمند کار خود را به بهترین نحو انجام خواهد داد.
ابوالفضلی با بیان اینکه این رویدادها سبب میشود سازمانی بین هنرمندان شکل بگیرد، گفت: مدتی پیش در نمایشگاهی با عنوان «همچنان طوفان» در حوزه هنری تهران حضور پیدا کردیم که در آن ۳۲۰ اثر از ۸۲هنرمند در پنج قاره دنیا وجود داشت. وقتی به آثار آنها نگاه میکردیم، متوجه میشدیم از لحاظ دیدگاه، تفکر و سبک کار نسبت به ما بسیار جلوتر هستند. این موضوع نشان از ضرورت زبان هنر دارد.
وی در پایان بیان کرد: قالب خطوطی که در اینجا استفاده میکنم، خط ثلث ترکی عربی است. زیرا گیرایی و لطافت خوبی در آن وجود دارد. با توجه به اینکه این رویداد بین المللی است، شاید لازم باشد خط نسخ عربی هم نوشته شود. ما باید در چند خط تخصص داشته باشیم تا بتوانیم در جای مناسب از آن استفاده کنیم. «لبیک یا نصرا...»، «ا... فی الساحة»، «قطعا سننتصر نحن لا نهزم»، «نحن الخمینیون» و «یا صادق الوعد» ازجمله عباراتی است که در حال اتود زدن آن هستم تا به فراخور نیاز استفاده شود.
حسین فردوسیان، طراح و گرافیست جوان حاضر در رویداد «پرچم بر زمین نمیافتد»، محوریت اثرش را روحیه بخشی در بچههای حزب ا... پس از شهادت سیدحسن نصرا... بیان کرد و گفت: طبق فرمان جهاد رهبر معظم انقلاب، وظیفه هنرمندان و اصحاب رسانه بحث جهاد تبیین است تا با زبان هنر و رسانه بتوانیم مفهوم کار خود را به دنیا مخابره کنیم.
وی افزود: امیدواریم آینده هنر مقاومت به گونهای باشد تا بتواند وظیفه و رسالت خود را به درستی انجام دهد. این رویداد بسیار سازمان یافته برگزار شد. زیرا استادان حوزههای مختلف هنری در آن حضور دارند و فرصتی است تا آثار از لحاظ فنی و حرفهای به صورت صحیح کار شود.
جلیل صابری، کاریکاتوریست و مدرس دانشگاه که کاریکاتور چهره نتانیاهو را در این رویداد کشیده است، درباره آن گفت: در این اثر یکی از انگشتان دست نتانیاهو تبدیل به موشک شده است. در این تصویر یک نوزاد نیز وجود دارد که دست نتانیاهو روی آن است و نشان از نسل کشی در غزه دارد. در بخشی از آن هم خون کار شده است که مفهوم نوزاد کشی و کودک کشی نیز نمود پیدا میکند. ابعاد کار من پنجاه در هفتاد سانتی متر است که در آن از تکنیک آب رنگ و مداد استفاده میکنم.
وی با بیان اینکه هنر تصویر بسیار گویاتر از دیگرزبان هاست، افزود: هنر میتواند بدون هیچ صحبتی حرفهای زیادی را به کل دنیا بگوید. کسانی که به هنر علاقهمند هستند، باید از پایه راه خود را پیدا کنند و درست هدایت شوند تا نسلهای بعدی عملکرد بهتری داشته باشند. این گونه رویدادها باعث میشود کارها دیده شود و هنرمندان از انزوا خارج شوند.
این هنرمند کاریکاتوریست در پایان افزود: من چند سالی است که در این حوزه فعالیت میکنم و قرار است نمایشگاهی در این باره برگزار کنم. با توجه به این موضوع، حضور در رویداد «پرچم بر زمین نمیافتد» را فرصت خوبی برای محک زدن و به چالش کشیدن خود دانستم.
آزاده قربانی که در حال کشیدن چهره سیدحسن نصرا... با تکنیک رنگ روغن است، گفت: باتوجه به وضعیت کنونی جهان به ویژه مردم مظلوم فلسطین و لبنان، هر انسان آزادهای توان خود را به کار گرفته است تا حرف خود را بزند. سلاح هنرمندان نیز هنر آن هاست. ما به واسطه کار خود از این سلاح استفاده میکنیم و میخواهیم سخن خود را به مخاطبان برسانیم. هرکسی با هر توانی که دارد، میتواند در این راه حضور داشته باشد. مثلا یک مادر میتواند این وقایع را در قالب داستان برای فرزند خود روایت کند.
وی یادآور شد: این رویداد به جهت انگیزشی بسیار اهمیت دارد. همه ما به عنوان مسلمان و حتی فراتر از آن به عنوان انسان آرمانهایی داریم که در دفاع از مردم مظلوم فلسطین و لبنان میخواهیم حرف خود را به گوش جهانیان برسانیم. اگر در گوشهای از دنیا اتفاقاتی رخ دهد، دیگران ساکت نخواهند ماند و مردم در برابر این جنایات بیدار هستند.
سیداحمد پژمان هنرمند نقاشی است که در رویداد «پرچم بر زمین نمیافتد» اثری را خلق کرده است. او در این باره گفت: ایده این اثر درباره یک دروازه ظهور است که از ایران شروع شده است و از سراسر عالم به این ظهور نزدیک میشوند و به این مفهوم آگاهی پیدا میکنند تا منتج به ظهور شود. ابعاد این کار که به سبک اکسپرسیونیسم است، یک در یک ونیم متر است.
وی افزود: انسانها باید آزاده باشند. وقتی میبینند در آن سوی دنیا از بازیگر گرفته تا خواننده و استاد دانشگاه همه به جریان هنر مقاومت روی میآورند، نمیشود که هنرمند به این اتفاق بی تفاوت باشد و به آن واکنش نشان ندهد. برگزاری این گونه برنامه ها، بسیار مفید است و باید در مراکزی باشد که نوجوانان و جوانان نیز بتوانند در آن حاضر شوند و بازدید کنند. پس از اتمام کار هم آثار باید جایی به نمایش گذاشته شود. رسانه که بازوی قدرتمند این کار است نیز میتواند به بهتر دیده شدن این اتفاق کمک کند.
پژمان افزود: هنر مقاومت ظرفیت بالایی دارد و محال است اتفاقات خوبی در آن رخ ندهد. آرزوی هر هنرمند است که بتواند در مسیری که رسالت اوست، چه از لحاظ اخلاقی و چه از لحاظ فرهنگی قلمی بزند.