قوچان، خنک‌ترین شهر ایران در بامداد امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) غرب استان تهران لرزید (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) تسکین درد‌های معده و روده با این دانه تابستانی استفاده از دم‍پایی در پیاده روی اربعین مناسب نیست هشدار وزارت بهداشت نسبت به مخاطرات تابش مستقیم نور خورشید شرایط دریافت مستمری توسط بازماندگان + نحوه محاسبه میزان مستمری تمامی امتحانات علوم پزشکی دانشگاه آزاد حضوری شد وزیر آموزش و پرورش در مشهد: شهادت حق شهید کاظمی بود و حیف بود که این مقام نصیب او نشود ۷ زائر ایرانی در تصادف ون با تریلی در ناصریه عراق مصدوم شدند (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) ۵۷۰۰ مجروح در جنگ اخیر | وزیر بهداشت خواستار پیگیری بین‌المللی جنایات رژیم صهیونیستی شد شروع اعزام‌های حج عمره از ابتدای شهریور | حضور پررنگ بانوان در لیست زائران وزیر آموزش و پرورش: بازنشستگان ۱۴۰۳ در اولویت پرداخت پاداش قرار دارند | پیگیری قرارداد کار معین معلمان خرید خدمات بیشترین علت نیاز زائران به امدادرسانی در پیاده‌روی اربعین، تصادفات جاده‌ای است پیش‌بینی هواشناسی امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) | کاهش نسبی دما در شمال و غرب کشور سازمان هواپیمایی کشوری درباره‌ی تهیه بلیت پرواز‌های اربعین اطلاعیه صادر کرد آیا شیرین‌کننده‌های غذایی، بلوغ را در کودکان تسریع می‌کنند؟ چگونه احساس تشنگی را در پیاده‌روی اربعین کاهش دهیم؟ بهترین زمان مصرف چای سبز برای لاغری چه موقع است؟ خدمات ویژه مجهزترین بیمارستان سیار کشور در عمود ٩٨٩ زیبایی و طراوت پوست با میوه‌های تابستانی به بهانه ۱۷ مرداد، روز خبرنگار | ۴ روایت از رنج و رسالت  خبرنگارانی که در جنگ ۱۲ روزه پای کار بودند راننده تاکسی اینترنتی در مشهد، سرکرده باند سرقت‌های مسلحانه اهواز از آب درآمد! عجیب اما واقعی؛ صدور سند برای ۲۵ سانتی‌متر زمین در کاشان ! کشف یک میلیون و ۵۳۰ هزار یورو ارز قاچاق در ۷ گذرگاه مرزی عبور زائران شلیک مرگبار شکارچیان غیرمجاز جان محیط‌بان پارک ملی گلستان را گرفت (۱۵ مرداد ۱۴۰۴) ۵ کشته در پی نزاع بر سر یک ملک در تربت حیدریه خراسان رضوی (۱۵ مرداد ۱۴۰۴) خروج ۶۹ درصد زائران اربعین از کشور (۱۵ مرداد ۱۴۰۴) ۴ نوشیدنی فوق‌العاده برای رفع عطش هنگام فعالیت ورزشی در گرما چند نکته درباره الکترولیت‌ها که این روز‌ها بیشتر به آنها نیاز دارید
سرخط خبرها

قطع نخاع بر اثر جابجایی نادرست مصدومان تصادفات

  • کد خبر: ۳۰۰۶۳۸
  • ۲۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۱
قطع نخاع بر اثر جابجایی نادرست مصدومان تصادفات
عضو شورای قطب تروما با هشدار نسبت به جابجایی مصدومان سوانح جاده‌ای، گفت: جابجایی نادرست مصدوم، ممکن است باعث قطع نخاع و یا افزایش وسعت آسیب شود.

به گزارش شهرآرانیوز، سومین یکشنبه از ماه نوامبر هر سال، به عنوان روز جهانی قربانیان حوادث ترافیکی نامگذاری شده تا توجه کشور‌ها به اهمیت کاهش تصادفات جاده‌ای جلب شود.

تصادفات سالانه ۲۰۰۰۰ نفر را می‌کُشد!

براساس اعلام وزارت بهداشت، سالانه بالغ بر ۲۰ هزار نفر در کشور بر اثر تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند؛ در کنار کشته‌های ناشی از تصادفات، معلولیت‌های ناشی از حوادث ترافیکی نیز آمار قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد. براساس آمار‌های موجود، سالانه بیش از ۴۰ هزار نفر از هموطنان نیز دچار معلولیت‌های ناشی از تصادفات می‌شوند.

از سوی دیگر حوادث ترافیکی، اولین عامل مرگ و میر در افراد ۵ تا ۲۹ ساله است که تهدیدی برای جمعیت جوان کشور به شمار می‌رود. 

خسارت ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی تلفات تصادفات

رئیس کل سازمان نظام پزشکی درباره هزینه ناشی از تلفات تصادفات می‌گوید: براساس آمار برای ۲۰ هزار نفر فوتی در سال، ۲۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل می‌شود و می‌توان براساس برنامه‌ریزی علمی و عملی، با ۵۰ درصد این هزینه برای اصلاح زیرساخت‌ها و آموزش تروما، این آمار را کاهش داد.

شایع‌ترین آسیب‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای در کدام نواحی بدن رخ می‌دهد؟

دکتر ابراهیم متولیان، دبیر اجرایی کنگره ملی تروما در گفتگو با خبرنگار تسنیم درباره شایع‌ترین آسیب‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای اظهار کرد: تروما‌های صورت، قفسه سینه و شکم و آسیب به مغز و اعصاب از جمله شایع‌ترین آسیب‌های ناشی از تصادفات به شمار می‌روند. چگونگی وقوع تصادف و نحوه بازشدن ایربگ‌ها در بروز این آسیب‌ها تأثیر دارد.

نکاتی مهم درباره جابجایی مصدومان تصادفات

وی هشدار داد: یکی از مهم‌ترین نکاتی که مردم در تصادفات باید به آن توجه کنند این است که به هیچ عنوان افرادی که دچار آسیب نخاعی هستند را جابجا نکنند، زیرا جابجایی نادرست مصدوم، ممکن است باعث قطع نخاع و یا افزایش وسعت آسیب شود. مردم برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی در هنگام مواجهه با تصادفات، ابتدا با اورژانس ۱۱۵ یا هلال احمر تماس بگیرند؛ در صورتی که نیاز به جابجایی فرد یا باز کردن راه هوایی باشد کارشناسان اورژانس تا زمان رسیدن آمبولانس بر بالین مصدومان، افراد را راهنمایی می‌کنند بنابراین اگر صحنه تصادف خطری برای مصدوم نداشته باشد نباید جابجا شود، زیرا در برخی موارد ممکن است منجر به قطع نخاع یا حتی فوت فرد مصدوم شود.

وی افزود: مردم در هنگام تماس با ۱۱۵ با حفظ خونسردی، آدرس، نوع حادثه و تعداد مصدوم را اعلام کنند و در محل حادثه تجمع نکنند.

عضو شورای قطب تروما با بیان این‌که صحنه حادثه جای عکاسی و فیلمبرداری نیست؛ تأکید کرد: مردم در هنگام وقوع تصادف باید مسیر تردد آمبولانس را باز نگه دارند.

مهم‌ترین عوامل خطر تصادفات جاده‌ای

سرعت: افزایش میانگین سرعت مستقیماً با احتمال وقوع تصادف و شدت آسیب ناشی از تصادف در ارتباط است. به عنوان مثال، هر یک درصد افزایش میانگین سرعت به افزایش ۴ درصد تصادفات مرگبار و به افزایش ۳ درصد خطر جدی وقوع تصادف منجر می‌شود.

رانندگی تحت تاثیر الکل، دارو‌ها و مواد روان گردان: رانندگی تحت تاثیر الکل مواد روان گردان و دارو‌ها خطر تصادفات منجر به مرگ و آسیب‌های جدی را افزایش می‌دهد. به عنوان مثال، خطر وقوع تصادف مرگبار در میان افرادی که مواد مخدر حاوی «آمفتامین» را مصرف میکنند ۵ بار بیشتر از سایر مصرف‌کنندگان مواد است.

استفاده نکردن از کلاه ایمنی موتورسواران و کمربند ایمنی و صندلی ایمنی کودک در خودرو: استفاده از کلاه ایمنی توسط موتورسواران خطر مرگ ناشی از تصادف را به میزان ۴۲ درصد و خطر آسیب مغزی را به میزان ۶۹ در صد کاهش می‌دهد. بستن کمربند ایمنی در خودرو خطر مرگ را برای رانندگان و سرنشینان صندلی جلو به میزان ۴۵ تا ۵۰ درصد و خطر مرگ و آسیب‌های جدی را در برای سرنشینان صندلی عقب به میزان ۲۵ درصد کاهش می‌دهد. استفاده از صندلی ایمنی کودک برای کودکان در خورد و خطر مرگ را به میزان ۶۰ درصد کاهش می‌دهد.

زیر ساخت ناایمن راه‌ها: نحوه طراحی راه‌ها می‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای در ایمنی آنها داشته باشد. اقداماتی مانند ایجاد پیاده رو و مسیر مخصوص دوچرخه سواران، تقاطع ایمن و سایر اقدامات آرام سازی ترافیک می‌توانند در کاهش خطر آسیب اهمیت داشته باشد.

وسایل نقلیه ناایمن: وسایل نقلیه ایمن در پیشگیری از تصادفات و کاهش احتمال آسیب‌های جدی نقش بسزایی ایفا می‌کنند. تعدادی از قوانین سازمان ملل در مورد ایمنی وسایل نقلیه و تولید استانداد آنهاست که اگر توسط کشور‌ها به کار برده شوند به صورت بالقوه موجب نجات جان افراد زیادی می‌شود؛ این قوانین عبارت است از ضرورت استانداردسازی ساخت قسمت جلو و پهلوی وسایل نقلیه، اطمینان از متناسب بودن کیسه هوا و کمربند ایمنی با وسایل نقلیه.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->