دلیل گرانی سیب‌زمینی اعلام شد (۱۰ بهمن ۱۴۰۳) طرح رایگان دوگانه‌سوز کردن خودرو‌های عمومی در استان سیستان و بلوچستان آغاز شد (۱۰ بهمن ۱۴۰۳) بررسی دلایل افزایش قیمت انواع حبوبات در بازار مشهد | بهانه گرانی حبوبات؛ از دلار تا خشک‌سالی عرضه اولیه دیگر با نماد «محتشم» در بورس کشف قیمت شد (۱۰ بهمن ۱۴۰۳) وزیر جهاد کشاورزی: صادرات، عامل گرانی سیب زمینی است پیش بینی بورس (چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۳)| بازار نزولی می‌ماند؟ پلیس امنیت اقتصادی با طراحی سامانه پایش، بر فروش آنلاین طلای آب‌شده نظارت می‌کند کارت سوخت وسایل نقلیه بدون بیمه باطل می‌شود پایان دغدغه رجیستری؛ ثبت همه گوشی‌های هوشمند آزاد شد ریزش سنگین نرخ طلا | قیمت امروز طلای جهانی (۹ بهمن ۱۴۰۳) حداقل و حداکثر عیدی ۱۴۰۳ جامعه کارگری چقدر است؟ اجرایی شدن طرح کالابرگ با ۱۵ همت برای برخی اقشار جامعه در ماه رمضان شناورها گازوئیل ۳۰۰تومانی را ۴۰هزار تومان قاچاق می‌کنند سرانه مصرف بنزین در ایران بالاتر از متوسط جهانی | چگونه میزان مصرف را کاهش دهیم؟ پیاده سازی کامل پروژه جی‌نف تا پایان ۱۴۰۴، اولویت دولت چهاردهم است بازار نقره‌ای طلا| مجوز خرید سپرده نقره، توسط صندوق‌های طلا صادر شد جریمه حق‌بیمه شخص ثالث خودرو و موتورسیکلت بخشیده شد+مهلت و جزئیات مجمع تشخیص مصلحت نظام تعرفه واردات خودرو را افزایش داد(۸ بهمن ۱۴۰۳) پیش بینی قیمت دلار تا پایان سال ۱۴۰۳| روند قیمت دلار صعودی می‌شود؟ یادی از علی زاهدی تجریشی، بنیان‌گذار صنعت سیمان خراسان | کوه را عاشقانه می‌فهمید برگزاری جلسه بررسی مشکلات شرکت پدیده در کمیسیون اصل ۹۰ (۸ بهمن ۱۴۰۳) ضرورت چاره‌اندیشی در برداشت آب از دشت‌های خراسان رضوی و مدیریت مصرف | بحران آبی در شرق کشور نمود بیشتری داشته است ارائه بیش از ۱۷ میلیون نفرساعت آموزش فنی و حرفه‌ای در خراسان رضوی گمرک، مرزبان اقتصاد قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۸ بهمن ۱۴۰۳) | کاهش قیمت طلا در بازار برگزاری جشن خودکفایی برای ۴۵۰۰ مددجوی کمیته امداد | نیازمند همراهی بانک‌ها برای جذب حداکثری اعتبار اشتغال تکذیب رجیستری موبایل‌های قاچاق ارسال موضوع پرداخت یارانه نقدی و مستمری خانوار‌های تحت پوشش کمیته امداد به مجمع تشخیص مصلحت (۸ بهمن ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

روش دریافت خسارت از صنعت برق چگونه است؟

  • کد خبر: ۳۰۱۶۹۵
  • ۰۳ آذر ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۳
روش دریافت خسارت از صنعت برق چگونه است؟
بیمه برق، به عنوان یکی از سیاست‌های حمایتی دولت در قبوض برق مشترکان، با هدف جبران خسارات مالی و جانی ناشی از حوادث و بلایای طبیعی طراحی شده است. این بیمه به دو بخش "بیمه خسارت مشترکان" و "بیمه همگانی" تقسیم می‌شود و مشترکان در صورت بروز حادثه می‌توانند پیگیر آن باشند.

به‌گزارش شهرآرانیوز، بیمه خسارت مشترکان از سال ۱۳۹۰ در قبوض برق لحاظ شده و با استناد به قانون الحاق ۲ (ماده ۱۲) در سال ۱۳۹۶، خسارت‌های ناشی از حوادثی مانند آتش‌سوزی، انفجار و مسمومیت که منشا آن برق یا گاز باشد، تحت پوشش قرار می‌گیرد. مدیرکل امور انرژی و مشتریان توانیر اعلام کرده که در سال ۱۴۰۲ حدود ۵۷۰۰ پرونده مرتبط با این بیمه در سامانه توانیر ثبت شده که تاکنون ۱۰۰ میلیارد تومان به مشترکان پرداخت شده یا در حال پرداخت است.

این بیمه به واسطه دریافت مبلغ اندکی از مشترکان (۲۰۰ تومان در سال ۱۴۰۲ و ۳۰۰ تومان در سال ۱۴۰۳ برای هر واحد مسکونی) توانسته نقش مؤثری در جبران خسارت‌های جزئی و کلی ایفا کند. بیمه همگانی نیز که بر اساس قانون ایجاد صندوق بیمه بلایای طبیعی شکل گرفته، وظیفه دارد خسارت‌های ناشی از حوادثی همچون سیل و زلزله را جبران کند. آنطور که اعلام شده این بیمه مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض را به مشترکان خانگی آسیب‌دیده پرداخت می‌کند.

مهم‌ترین ویژگی این بیمه، تقسیم هزینه‌های آن بین مشترکان و دولت است. در سال ۱۴۰۳، سهم دولت از درآمد این صندوق ۷۰۰۰ میلیارد تومان و سهم مشترکان ۳ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

آنطور که اعلام شده در حال حاضر حدود ۴۰۰ پرونده دارای نقص مدرک وجود دارد که پس از تکمیل شدن نزدیک به ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد اولیه شده است، بر این اساس بیمه دانا از مهرماه شروع به پرداخت کرده و در این میان قریب به ۳۰ میلیارد تومان پرونده‌هایی است که در حال بررسی است و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان بهمن ماه تمامی پرداخت‌های سال ۱۴۰۳ به روز شود.  

برای دریافت حق بیمه چه باید کرد؟

بر اساس بیمه مشترکان اگر خسارتی بر دارایی مشترکان خانگی یا سایر مصارف تحمیل شود که منشا آن برق باشد، در چارچوب قرارداد بیمه خسارت مشترکان و مفاد قرارداد پرداخت خواهد شد، در ابتدا لازم است مشترک وارد سایت توانیر و بخش بیمه خسارات مشترکین شود و یا از طریق جستجو در موتور‌های جستجوگر به راحتی وارد سایت مورد نظر شود و درخواست خود را ثبت کند.

زمانی که مشترکان وارد سایت bimetavanir.org.ir شدند می‌بایست شناسه قبض خود را وارد و اگر مستنداتی دارند لازم است اطلاعات آن را وارد کنند، علاوه بر این اگر هزینه‌ای پرداخت کردند فاکتور آن را به درخواست خود اضافه کنند که پس از آن وارد مراحل رسیدگی، بررسی کارشناس، تعیین خسارت، گرفتن شماره شبا و نهایتا پرداخت می‌شوند.

ممکن است این خسارات در حوزه وسایل خانگی نباشد و آنش سوزی اتفاق افتاده باشد که در این شرایط نیز اگر ارگان‌هایی ذیصلاح تایید کنند که منشا خسارت برق است متناسب با مستنداتی که واحد‌های ذیربط ارائه می‌دهند امور مالی لازم انجام، مبلغ برآوردی محاسبه می‌شود و مراحل بعدی ادامه دارد.

چه مدارکی لازم است؟

مدارک عمومی شامل برای این کار تصویر آخرین قبض پرداختی مشترک (مصرف کننده) یا تصویر صورت حساب پیامکی آخرین قبض، تصویر کپی کارت ملی مشترک (مصرف کننده)، تصویر اجاره‌نامه یا سند مالکیت محل خسارت است.

همچنین برای خسارت وارده به تجهیزات به استثنای مشترکین تجاری نیاز به ارائه مدرک فاکتور فروشگاه یا تعمیرگاه مجاز (با مهر و امضا)، گزارش معتمد محل یا نیروی انتظامی (در صورت وجود) و برای خسارت آتش‌سوزی نیاز به ارائه تصویر محل حادثه (۲عدد)، تصویر گزارش آتش‌نشانی، تصویر گزارش کلانتری، تصویر پرونده کامل دادگاه (در صورت وجود) است.

در صورت خسارت ناشی از انفجار، تصویر گزارش آتش‌نشانی یا مقامات ذی‌صلاح، تصویر گزارش کارشناس خسارت، تصویر لیست موارد آسیب‌دیده، تصویر فاکتور تعمیرات، تصویر محل حادثه (۲ مورد) و برای خسارت هزینه پزشکی تصویر صورت حساب بیمارستان، تصویر مدارک پزشکی و پرونده‌های بیمارستانی، تصویر گزارش مقامات ذی‌صلاح لازم است.

برای خسارت نقص عضو تصویر گزارش نیروی انتظامی یا بازرسان قانونی و سازمان آتش‌نشانی، تصویر کپی شناسنامه و کارت ملی مصدوم، تصویر گزارش اولین مرجع درمانی و پزشک معالج، تصویر صورت حساب و پرونده کامل پزشکی مصدوم در زمان بستری، تصویر گواهی پزشک معالج مبنی بر اتمام درمان، تصویر عکس رادیولوژی پس از حادثه و پس از اتمام دوره درمان (در صورت شکستگی اعضای بدن) لازم است.

برای حادثه منجر به فوت نیز تصویر تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی ابطال شده، تصویر کپی برابر اصل معاینه جسد، تصویر کپی برابر اصل گزارش پزشک قانونی، تصویر کپی برابر اصل گواهی فوت، تصویر رای محاکم قضایی، تصویر گواهی انحصار وراثت نیاز است.

هم‌چنین، براساس ضوابط قراردادی، مشترکان تا ۱۵ روز پس از اختلال برق که باعث بروز یکی از موارد مذکور شده باشد، می‌توانند مراتب را به اطلاع امور مشترکان شرکت‌های توزیع برق در سراسر کشور برسانند و مدارک را به این دفاتر تحویل دهند. بدیهی است بررسی این مدارک در روالی قانونی انجام می‌شود.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->